The Last of Us: Part II |
Väčšinou sa mi nestáva, aby som nevedel ako začať recenziu. Pri tejto hre je to moja osobná premiéra.
9.0
Väčšinou sa mi nestáva, aby som nevedel ako začať recenziu. Pri tejto hre je to moja osobná premiéra. Už len preto, že som recenziu na konzolovú hru predtým nikdy nenapísal. Musím uznať, že tento výtvor spôsobil priveľa orgazmických no zároveň aj nenávistných výbuchov v celej hráčskej komunite. Na jednu stranu chápem nenávisť, no nechápem tak nízke hodnotenia od ľudí, čo to ani nehrali. Chápem lásku ale nechápem ten fanatizmus. Počas hrania som sa oprostil od svojich pohľadov na politiku a zbytočných veci okolo. Snažil som len zhodnotiť celok. Je to skutočne tak zle? Stojí vám za to, obetovať čas, aby ste si hru aspoň vyskúšali? Tak si poďte prečítať môj objektívny pohľad na hru a jej príbeh.
Predpokladám, že dejové zasadenie je už väčšine známe, takže v rýchlosti. Na zemi sa rozšírila parazitická huba Cordyceps. Tá ma na svedomí mutáciu ľudí na krvilačné monštra. Stačí sa nadýchnuť sporov, alebo byť pohryznutý infikovaným pacientom a je s vami amen. Celý svet bol skoro vyhladený a zostalo len pár preživších. Ako by sa dalo čakať, ľudia sa nepoučili a nestačilo im len bojovať proti príšerám, sami idú aj naďalej proti sebe. Z toho dôvodu sa vytvárajú skupiny ľudí a rozdeľujú sa medzi sebou ešte viac. Príbeh bol v prvom diely zameraný na Joela, bežného chlapíka, ktorý prišiel kvôli chaosu pandémie o dcéru. Druhá najdôležitejšia postava bola Ellie, 14 ročné dievča, ktorá je ako jediná imúnna voči nákaze. Spoločne sa im skríži cesta a potom sa začne jedno veľké strastiplné dobrodružstvo. Cieľom je pochopiteľne záchrana sveta. Joel by si vystačil aj s tým, že si vykompenzuje stratu svojej dcéry prostredníctvom Ellie. Koniec ponechal otvorené dvere na pokračovanie. A tak sme čakali, dlho, až sme sa dočkali.
Tento diel je priame pokračovanie jednotky. Všetko sa vám počas hrania bude vysvetľovať a medzery sa budú zapĺňať tak, aby ste to kompletne pochopili. Ellie je už dospelá žena a Joel je už dedo. Žijú v komunite ľudí, ktorí spolu držia a sú relatívne v bezpečí. Lenže ako ubieha čas, nádhera kľudu vystrieda krutá realita. Motivácia Ellie za pomstou a jej nenávisť bude počas hry narastať. Stiahne sebou aj ľudí okolo seba, no jej cieľ má v hlave tak silno vypálený, že kým ho nedosiahne, nenájde pokoj. Z toho dôvodu spraví aj zlé rozhodnutia a emočne si to s ňou vytrpíte. Je veľmi zložité písať bez spoilerov, no musí vám to už dávať jasný obrázok. Hlavný príbeh je jedno z najväčších "cliché" aké vo filmovej alebo hernej sfére môžete vidieť. Honba za pomstou, slepo a krvilačne. Keby to nebolo dobre napísane, motivácia držať sa príbehu, by rýchlo vyprchala. Lenže opak je pravdou, scenár bol vyšperkovaný a konverzácie boli veľmi dobre spracované. Vedel som súcitiť s postavami aj napriek tomu, že ma niektoré nezaujali. Alebo mi prišli občas zbytočne otravné, ehm Dina, ehhhm Abby. Samozrejme chápem, že so mnou veľa hráčov a sledovateľov walktrough videí na youtube nebude súhlasiť. No napriek nie moc šťastnej celkovej myšlienke príbehu a zjavne, držania sa pripomienok od LGBTQ komunity je celok stále perfektne spracovaný. Dovolil by som si povedať, že na úrovni AAA filmu. Proste ignorujte vzťahy a vymakanú Abby a zamerajte sa na to o čo v hre ide.
Postav v hre je celkom dosť a každá je dostatočne dobre rozobraná. Nepociťoval som, že by to bolo len plytké zoznámenie sa. Skutočne mi na niektorých postavách aj záležalo. Počas hry sa budú striedať a pri potulkách si s nimi budete môcť aj pokecať a spoznať ich viac. Každopádne, všetci majú svoju cestu a postupne to bude viesť k vzájomným stretom. Okrem vymenovaných postav spoznáme aj Jesseho, kamaráta Ellie, ktorý je zároveň bývali priateľ Diny. Samozrejme z jednotky tu bude aj zakomponovaný Tommy, brat Joela, ktorý je taktiež dôležitou postavou. Dina je postava, ktorá s vami bude od začiatku tohto dielu a je potreba si na ňu zvyknúť. K Ellie ma veľmi blízko a veľakrát si budú pomáhať. Na druhú stranu Abby je zložitá postava, no tiež bude mať svojich kumpánov. Osobne mi príde nesympatická a po celú dobu, som si k nej nenašiel kladný vzťah. No nakoniec som si na ňu zvykol a začal som ju aj akceptovať. Abby je vypracovaná svalnatá žena. Ale jej vyobrazenie mi príde divné, pretože celé jej telo ako keby ani nepatrilo žene. Stretávam nabombené fitnessky v posilňovni ale stále majú ženské tvary, čo ona bohužiaľ nemá. Prečo ju musel Naughty Dog takto prezentovať, nechápem. Abby a Ellie v tejto hre predstavujú mincu, ktorá má dve rôzne strany, no pritom sú si podobné. A presne takto budeme mať hru prezentovanú celú dobu. Prvú polku s Ellie a jej pohľadu na to čo sa stalo a druhú časť z pohľadu Abby. Ako som už písal, scenár neodflákali, to som neklamal, pretože napriek "cliché", to majú do posledného detailu dotiahnuté.
V hre ma veľmi potešili spomienky na minulosť, kedy ste si zahrali za mladšiu Ellie. Mohli ste aspoň vidieť, čo sa dialo po konci jednotky a ako sa budovali vzťahy medzi ňou a Joelom. Kiežby v tomto duchu bola spracovaná celá hra. Som si istý, že by sme nemuseli teraz riešiť toľkú nenávisť a negatívne bombardovanie, ktoré isto zastihne aj mňa :-D
Hrateľná stránka hry si vás získa, to mi môžete veriť. Našťastie sa držali prvého dielu a užijete si kvalitnú prácu. Všetko čo ma bavilo, tu zostalo. Môžete si vybrať, či chcete tichý alebo "rambo" štýl. Záleží čo preferujete, môžete to striedať. Najprv využívať možnosť "stealthu" a keď už máme všetkého plno, tak to roztočíte ako v cirkuse. Samozrejme sú časti v hre, kde nemáte inú možnosť, než sa plne venovať akčnej stránke. No vôbec to nepôsobí nútene. Všetko sa pekne a nežne preplieta tak, ako sa to od skutočne kvalitnej hry očakáva. Keď si nepriateľa chytíte pod krk, môžete ho zabiť ticho, alebo sa za nim kryť počas streľby. Prípadne ich popraviť hlučne, rovno guľkou do hlavy. Samozrejme máte aj zbrane na blízko, ktoré si môžete vylepšiť, aby ich účinok bol vyšší. Vtedy sekáte hlava-nehlava a väčšinu nepriateľov dáte na jednu ranu. Môžu sa ale rýchlo opotrebovať a keď sa zlomia, musíte si vyhľadať nové. Prípadne bojovať so základným nezničiteľným nožíkom/päsťami to ale neodporúčam, je to k ničomu. Počas boja na blízko sa môžete uhýbať útokom a počkať si keď je nepriateľ otvorený a zaútočiť. Je potreba taktizovať a premýšľať chytro. Strelných zbraní je v hre dostatok no munície nie. Samozrejme záleží aj od toho na akej obťažnosti budete hrať. Ja som hral na ťažkej a hľadať muníciu mi niekedy dalo zabrať. Ku konci hry, už s tým problém nebol a prišlo mi, že jej je práve až zbytočne moc.
Strelné zbrane sú klasické ako: pištoľ, revolver, brokovnica, lovecká puška, luk, samopal, atď. Každú zbraň si môžete vylepšovať, stačí vám nachádzať materiál v tvare skrutiek a matiek. Keď chcete lepšiu stabilitu u určitej zbrane, máte ju mať. Chcete väčšiu kapacitu zásobníku? Nech sa páči. Chcete konečne lepšie mieriť lukom, ktorým vám to aj tak nepôjde? Tu máš, žer. Vyberiete si čo potrebujete a postupne si môžete vylepšiť skoro všetko. Máte aj voľnú ruku k vylepšovaniu si svojich skúsenosti pomocou tabliet. Niektoré skúsenosti už sú v základe, ostatné si môžete otvoriť nachádzaním časopisov. Keď si chcete vylepšiť účinnosť lekárničiek, dosah viditeľnosti nepriateľov v naslúchacom režime, prípadne vyrábať účinnejšie molotovy a bomby, je tu aj táto možnosť. Len myslite na to, že je potreba všade šmejdiť. Keď sme už u toho, v hre máte veľa nepovinných prostredí/budov, kam môžete vliezť. Určite to neignorujte, pretože vždy sa vám to vyplatí. Ako kvôli surovinám, tak aj pre materiál na vylepšovanie. Často sa dajú aj nachádzať dokumenty a tie vám viac opíšu, čo sa v danej lokácií dialo, alebo prečo je u toho mŕtvola. Dôležitou časťou hry je aj "crafting" pomocou materiálu ako sú nožnice, handry, alkohol... vďaka tomu, si môžete vyrábať buďto zdravotné veci, či útočné ako je molotov, nástražné bomby, špeciálnu muníciu alebo aj šípy do luku.
Grafika je v hre priam neuveriteľná, zatiaľ som na PS4 nič krajšie nevidel (samozrejme okrem RDR2). Tie prostredia, nesvietenie, efekty, pohyb postáv a tak chrumkavé a ostré textúry, sú priam očné orgie. Jedine, čo by hre ešte viac pomohlo je miesto 30FPS to hodiť na 60FPS, čo dúfam sa stane u PS5. Technické problémy som skutočne nemal žiadne, ani viditeľné prepady FPS, ani bugy/glitche, nič. Už to je známka toho, ako sa na hre namakali. Moja PS4 Pro, bola prekvapivo celkom tichá. Čo naposledy u Days Gone sa chladila tak silno, že som sa bál, že vzlietne a odletí sa schladiť na Pluto. U tejto hry sa držal hluk v únosných hodnotách a pritom to vyzerá ešte lepšie. Prostredia vyzerajú veľmi skutočne a vyhrali sa s nimi, ani si neviem predstaviť, ako dlho to museli robiť. Preto mi je veľmi ľúto, keď tejto hre ľudia nahadzujú 0/10 – 1/10 hodnotenie. Do prdele, videli ste hru v takomto hodnotení? Zahrajte si Ride to Hell: Retribution, deti sprosté. Potom uvidíte, ako skutočne vyzerá odpadový hnoj! Kľud, vráťme sa späť k hre.
Prostredia sú celkom veľké a vyobrazujú skutočný pocit post-apokalyptického sveta, kde je extrémne bujná vegetácia. Príroda si opäť nárokuje späť, čo bolo jej a je to vidieť všade. Veľa lokácií budú skoro ako džungľa v strede mesta. Pozriete sa nachvíľu aj do zasnežených hôr, betónového upršaného Seattlu, prípadne do slnečnej Santa Barbary. Niekde to budete mať priamočiare, inde to budete mať voľnejšie a možné na preskúmavanie, ktoré ma veľmi bavilo. Ako som už písal, majte oči otvorené, pretože kdekoľvek sa dá vojsť. Môžu tam byť dobroty, ktoré keď prešvihnete, tak by ste toho ľutovali. Niekde to chce nájsť iný vstup cez zamknuté dvere. Kto hľadá, nájde. Použijete nie raz aj mozog počas puzzle, ktoré síce nie sú zložité ale občas vám dajú zabrať. Jediné negatívum u prostredí som videl, že niekedy to bolo až moc chaotické a nepriehľadne.
Čo sa týka nepriateľov, tých je v hre požehnane. Skoro všetci sú proti vám, takže je potreba si dávať pozor. Ako ľudia, tak aj monštra sa delia na viac druhov. Niektorí sú silnejší, iní slabší, na blízko či na diaľku, alebo tie posraté psovody. Tie ma vedeli vytočiť najviac, pes dokáže zachytiť váš smrad a pomocou čuchu vystopovať. Je to ale zaujímavé riešenie ako prinútiť "stealth" maníkov, občas si aj zabojovať zoči-voči. U netvorov čakajte aj nové druhy oproti prvému dielu a hlavne aj celkom zaujímavého nechutného "bossa". Umelá inteligencia je celkom priemerná, občas ma prekvapila, inokedy sklamala. Je to taký priemer a nejaké vážne problémy som s ňou nemal. Pri "stealth" postupe sa stane že, niekedy si vás nevšímajú, aj keď stojíte priamo pred ľudským nepriateľom. No nebolo to nič, čo by sa často stávalo, alebo ma to nejak trápilo.
Počas hry môžete aj zbierať kartičky superhrdinou v prípade Abby, mince. Je to celkom zaujímavý doplnok, aj keď to nie je nič extra. Čím viac hru prechádzate získavate aj body, za ktoré si môžete v hlavnom menu otvárať galériu postav alebo ilustrácie. Toto som tiež bral ako zaujímavý doplnok, ktorý ma aspoň troška potešil. Na prvé prejdenie ale nemáte možnosť všetko otvoriť alebo vylepšiť. Preto je aj pripravený "New Game+", kde vám ostanú vylepšenia aj všetko čo ste si otvorili, aby ste to počas druhého "gameplayu" mohli dokončiť.
Aby som túto recenziu nejak dokončil. Prial by som si, aby sa niektorí hráči prestali len zvážať na vlnách nenávisti a vyskúšali si to sami. Rozumiem, že to nemusí všetkým sadnúť, no na takéto nízke hodnotenia to určite nevidím. Napriek negatívam, ktoré priniesol príbeh, aký zjavne skoro nikto nechcel, je to stále veľmi kvalitná záležitosť. Nečakajte, že to bude pokračovať podľa vašich predstav. Pripravte sa hlavne na depresiu a brutalitu v perfektnej atmosfére, počas celej hry. Užite si boj o prežitie a vychutnajte si momentálne jednu z najkrajšie vyzerajúcich hier na PS4, ktorá môže s kľudom stať vedľa RDR2. Taktiež perfektné zvuky dodávajú lepšie vnorenie sa do hry, čiže odporúčam vypeckovať repárky. Hra mi zabrala veľmi solídnych 30 hodín. S tým, že som sa snažil celú hru preskúmavať, ako to len šlo. Chcel som všetko nájsť a vylepšiť sa, čo to šlo. Mínus hry, ako je postava Abby, ktorá mi nie je po vkusu, chaotické prostredia a príbeh, ktorý nebol podľa našich predstáv, beriem ako ľahké mínusy. Z tohto dôvodu hre dávam čo si zaslúži a tým je hodnotenie 9/10. Chcel som dať menej, no celok ma presvedčil k omnoho vyššej známke. Ďakujem za pochopenie.
+ Dĺžka
+ Scenár/konverzácie
+ Grafika a prostredia
+ Zvuky
+ Puzzle
+ Vylepšovanie
+ Celková atmosféra
+ Napätie
- Abby mohla byť zaujímavejšia
- Príbeh mohli lepšie spracovať
- Koniec bol menšie sklamanie
PS4
Vývoj: Sony / Naughty Dog Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|