Je hate okolo The Last of Us Part II opodstatnený? |
Prečo ten hate?
!!! SPOILER WARNING !!!
V období, keď vyšlo The Last of Us Part II som ešte nebol vlastníkom Playstation 4. Nebolo možné si najnovší produkt zo stajne Naughty Dog zahrať. Mohol som len viesť konverzácie s kolegom v mojej súčasnej part-time práci, ktorý videl celý walkthrough tejto hry na YouTube. Uštipačne sa vysmieval scenáristickej neschopnosti tvorivých pracovníkov Naughty Dog a popravde jeho slová ma v minimálnej miere odrádzali od zahrania si hry (moja PS4 už v tom období bola na ceste). Taktiež mi zanechávali trpkú pachuť na jazyku užívateľské recenzie na rôznych platformách, ktorých hodnotenia sa pohybovali v mrazivých nížinách. Začal som byť trocha skeptický. No táto hra bola pre mňa must play, kdežto, ako vraví aj moja profilovka, som obrovský fanúšik prvej časti. Do príchodu PS4 som sa snažil vyvarovať akýmkoľvek spoilerom... aj keď pár z nich (ako Joelova smrť (ktorá je mimochodom ohromne kritizovaná)) mi ujsť - neušlo.
Tak po pár dňoch som si rozbalil svoju prvú PS4, vykabelážoval som ju, zapol domáce kino, strčil disk do mechaniky a pustil sa do toho. Nebudem rozoberať mechaniku gameplayu (10/10), ani vizuál (11/10); v tomto článku mi ide len o pilier scenáru v, ktorý je hateovaný viac ako jutuberský rewind spred pár rokoch. Bez akýchkoľvek ďalších omáčok sa rovno pustím do tejto subjektívnej analýzy.
Smrť Joela bola opodstatnená. Abby mala nato pádne dôvody. Strata rodiča rozhádže psychiku jedinca do sinusoidných kriviek. V prípade ak smrť bola zapríčinená úmyslom druhého človeka, nasleduje amok a chuť po pomste. Kritizovaná bola však najmä rýchlosť jeho bezemočnej smrti. No áno - žijeme v drsnom svete, kde sa môže stať čokoľvek a kedykoľvek. Je vynikajúce, že isté spoločnosti v tvorivom priemysle majú gule nato zabiť hlavnú postavu takýmto štýlom. Pozrime sa na Game of Thrones, kde z hlavných postáv vďaka plot armoru nezomrel v poslednej sérii nikto a to len kvôli neschopnosti scenáristov.
Akcia-reakcia, tento incident odštartoval nezvrátiteľnú sériu udalostí a započal Ellin killing spree. Vydala sa vlastne pomstiť pomstu, no o tom ešte nevedela. Aj keď si myslím, že Ellie je sick a aj keby bola oboznámená o dôvode, prečo Abby zabila Joela, šla by si za pomstou bez ohľadu na kontext. Vynikajúci začiatok a sme v Seattli.
Vývojári nás úžasne dostali do deja, ukázali nám tri absolútne odlišné dni v upršanom meste a príbeh je v plnom prúde. Týmto sa tvorcovia hlavne snažili poukázať nato, že aspekt protagonistu a antagonistu je brutálne subjektívny. Všetci sú zlí a zároveň všetci sú dobrí. Presne o tomto som hovoril celý čas po dohraní prvého dielu tejto už série. Joel a Ellie boli len ďalší vrahovia, ktorí bez váhania zabili tých, ktorí im stáli v ceste. Boli antagonisti prvej časti, boli protagonisti prvej časi; je to o perspektíve. O túto myšlienku sa z Naughty Dog opreli pri linke Abby a snažili sa nám to takto odprezentovať.
Potom, ako naša svalnatá blondínka v divadle zabila Jesseho, ju každý znenávidel. "Druhá "kladná" postava v hre, ktorú zabila Abby. Tá mrcha musí zomrieť.", si povedal snáď každý, kto bol svedkom tohto vývoja. No pritom pokrytecky sme všetci zabudli nato, že ešte pár gameplayových minút sme vyvraždili jej najbližších. A to presne zistíme vďaka príbehovej linke Abby.
Tá je zrýchlená oproti linke Ellie. Osobne ma však bavila viac a to najmä z dôvodu neznáma. Nové postavy, nové prostredie (na ten štadión z Abbyho okna som civel 10 minút), nové príbehy a zaujímavejšie lokality. Hráč si po pár hodinách hrania za Abby všimne, že druhá protantagonistka je vlastne dobrák. Je asertívna, spravodlivá a milujúca osoba so sarkastickým zmyslom pre humor. Počas hrania zisťujeme dôvody jej konania. Zisťujeme, že Joel zomrieť mal. Jeho činy boli rýchle, chladnokrvné a vyvraždenie celej "svetluškárskej" crew, vrátane drahého otca, je skrátka neodpustiteľné.
Nasleduje vzájomná konfrontácia medzi Abby a Ellie, kde stále hráme za prvú menovanú. Poviem vám pravdu, že počas mojej gamerskej kariéry som nezažil nič náročnejšie a frustrujúcejšie, ako znásilňovanie štvorčeka na Dualshocku pri QTE udierania Ellie. Zaslúžila by si smrť, to áno, no prežil som si s ňou až príliš veľa nato, aby som to dokázal. A presne o to vývojárom šlo - udierať v podstate "samých seba" a tým umocniť hodnotu drsnosti a nekompromisnosti scenára tejto hry a všeobecne sveta v TLoU2.
Ako som spomenul, že by si Ellie zaslúžila smrť, už som trocha naznačil moje novovybudované sympatie voči Abby. Pozrime sa - Joel zabil (ak si odmyslím ďalšie desiatky Fireflies) jej otca, to máme 1:0 pre Joela. Abby zabila Joela, stav je vyrovnaný 1:1. Ellie svojou túžbou po pomste len spustila ďalší sled chladnokrvného vraždanie, teda je znova 2:1 pre "Joela", teraz už Ellie. Abby svojím príbehom a konaním ma ako postava presvedčila viac.
Slnečná California a jej epilóg je dramaturgicky až zbytočne rýchly a myslím si, že členovia Naughty Dog si túto linku mohli pokojne nechať pre The Last of Us Part 3. Zamerať sa na cestu Ellie na juh a rozšíriť svet, ukázať nové lokality, postavy a pod. Naši chlapci sa však rozhodli túto dejovú linku uzavrieť tu a teraz a hneď bez akejkoľvek vaty. Fajn, akceptujem a som zato na druhej strane rád. Ďalšia časť bude opäť o niečom novom.
K príbehu Californie tieto výhrady mám, aj nemám. Záverečná scéna bola úžasná. Ellie ukázala, že ešte stále má srdce a nie je to len vražedným hadom bez emócií. To, že Abby nezabila, v kontexte príbehu dával zmysel. Imúnna slečna mohla byť sama dávno mŕtvou, ak by Abby nepreukázala v divadle svoj charakter.
Po naservírovanej drsnosti od vývojárov by som sa vôbec nečudoval, kebyže sa odhodlali aj k zabitiu Ellie. No ten oriešok by už bol pre fanúšikov až príliš veľký. A presne ako "oriešok" by som nazval hate, ktorý je okolo tohto klenotu veľmi intenzívny. Ľudia sú príliš mäkkí na zakusnutie sa do takéhoto orecha, ktorý pre nás bez ružových okuliarí pripravili majstri z Naughty Dog. Ľudia nie sú zvyknutí na takto drsne a bez kompromisov vyrozprávaný príbeh. Ľudia chcú vidieť svoje obľúbené postavy len v tom najlepšom svetle. Preto ten hate.
Ok, aj keď príbeh obhajujem, určite sa nedokáže dotiahnuť na vysoko nastavený laťku z jednotky. Nájdu sa tam medzierky, no až takýto hate a Metacritic user score 5/10 je absolútne neopodstatnený. Je to len z trucu.
PS4
Vývoj: Sony / Naughty Dog Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|