Borderlands |
Pandora hľadá dobrodruhov! Práve vy môžete nájsť bájny trezor s pokladmi.
8.0
Deň v púšti na planéte Pandora. Nič výnimočné. Piesok, kopa haraburdia naokolo, sem-tam banditi a štyria nebojácni lovci pokladov. Po príchode na túto slnkom zaliatu a hlavne pieskom zasypanú planétu, ktorá sa mala skôr volať bordel lands, obývanú skagmi (akési jašterie obrnené psiská) a banditmi, je jasné, že pod tými tonami odpadu musí byť zakopané niečo starodávne a vzácne. Každých dvesto rokov sa totiž podľa mýtu otvorí bájny trezor s pokladmi a tak sa štvorica bádačov vydáva na dlhú púť, na konci ktorej buď závratne zbohatnú alebo ich telá skončia kdesi na dne rokliny.
Svet Pandory je vyprahnutý a skagov tu nájdete viac ako ľudských obyvateľov. Planéta bola kolonizovaná spoločnosťami Atlas a Dahl, ktoré po ťažbe surovín a neúspešnom pátraní po trezore zanechali haldy rôzneho odpadu, takže Pandora pripomína skôr zberňu kovového šrotu. Sem tam sa naskytne pekný pohľad zo strmého kaňonu, starobylé ruiny, snehom pokrytú roklinu alebo soľnú pláň, ale takmer po celý čas sa prostredie mení iba minimálne – púšť, jaskyňa, púšť, mestečko, skládka odpadu, púšť, doky plné odpadu, atď. Je trochu škoda, že starovekej civilizácii Eridianov, ktorí tam kedysi žili a zanechali po sebe zvláštne ruiny, je venovaná malá časť hry. Poteší striedanie dňa a noci, keďže počasie sa až na poslednú lokáciu vôbec nemení. Nejaká občasná piesočná búrka by bola osviežujúca. V kombinácii s opakujúcimi sa misiami totiž môže skoro nastať stereotyp. Zachraňuje to ale zvláštne spojenie levelovania a vylepšovania postavy s pohľadom z prvej osoby a množstvom zbraní. Borderlands je tak zaujímavý kríženec medzi first person strieľačkou a rpg.
Na dobrodružný výlet nájsť trezor sa dala na pohľad neobyčajná skupinka lovcov pokladov – Siréna Lilith, ktorá prekvapí nejedného protivníka, keď vystúpi z fázy, Lovec Mordecai so svojím krvilačným operencom, Vojak Roland s nemenej efektívnym turretom a Brick, ktorý si vystačí aj sám a rozbíja nepriateľov päsťami na kúsky. Ktorú postavu zvoliť? To už ostáva na každom, ja som si vybrala Lilith, ktorá má zaujimávu schopnosť „phasewalk“, počas ktorej je nesmrteľná. Postavy je možné upraviť na začiatku hry, ale týka sa to iba zmeny farby oblečenia. Každá postava má vlastný skill tree, takže záleží iba na hráčovi, či chce, aby sa jeho postava venovala viac elementálnym schopnostiam, boja na blízko, na diaľku, podporným schopnostiam ako odolnosť voči elementom či zvýšenie možnosti kritického zásahu. Je ich mnoho a mody pre postavy, vylepšujúce určité skill atribúty alebo pridávajúce rôzne efekty naviac, ďalej rozširujú možnosť prispôsobiť si postavu podľa chuti. Po dosiahnutí nového levelu dostane postava jeden bod, ktorý je možné zvoliť do jednej zo schopností. Zo začiatku ste slabí, ako to už v rpg býva, ale s každým pribúdajúcim levelom a lepšími zbraňami je hra jednoduchšia. Zákysy či hádanky nehrozia, obtiažnosť spočíva na stretoch s nepriateľmi a na vašej pripravenosti. Hra nie je náročná, i keď sa niekedy nájdu ťažšie úseky, hlavne na začiatku. S dobrou výbavou a vhodným levelom je Borderlands pohodová prechádzka púšťou. Na druhé hranie, i pri zvýšení levelu protivníkov, by ale nezaškodila väčšia výzva.
Pri vstupe do prvej lokácie, mestečka Fyrestone, nás privíta robot typu CL4P-TP, prezývaný Claptrap. Je to malý robot so srandovnými hláškami a strachom z banditov, ktorý nás prevedie základným tutoriálom. Po zahnaní banditov nás uvíta doktor Zed a dostaneme prvú úlohou spojazdniť jeho automat na liečenie. Na misiách spočíva a padá celá hra. Je ich dostatok, ale väčšinou ide o variácie na ten istý štýl – dones súčiastky, vystrieľaj banditov, zozbieraj kryštály v dungeone, zastreľ ďalších x-nepriateľov, zabi bossa a v novej oblasti ide v podstate o to isté. Po splnení pár úloh si ma hra nikdy neudržala dlhšie ako dve hodiny kvôli následnému stereotypu. Určitá nelogickosť nastáva hlavne u misií, v ktorých je nutné navštíviť viac miest. Mapa z nejakého dôvodu ukazuje iba jedno, zvyčajne niekde ďaleko od vás, a po zobratí predmetu či vykonaní potrebnej akcie neraz zistíte, že sa musíte vrátiť na miesto, z ktorého ste práve prišli, čo je niekedy dosť únavné a zbytočné. Okrem hlavných misií hra obsahuje aj plno vedľajších, napr. záchrana bezmocných Claptrapov, ostreľovanie banditov navzájom vo vozidlách, boje s vlnami nepriateľov v arénach, či lov rýb pomocou granátov, takže vždy je čo robiť. Takisto je možný duel so spoluhráčom počas hry, alebo deathmatch v aréne.
Prestrelky s banditmi sú vďaka obrovskému arzenálu zbraní zábavné a typy nepriateľov sú rôzne – niektorí majú štíty, ktoré ich chránia proti elektrickým či kyselinovým útokom, iní sú zraniteľný voči ohňu. Silnejší skagovia sú nabití určitým živlom, voči ktorému sú imúnni. Fauna na Pandore nie je veľmi rozmanitá, prežívajú absolútne všetko žerúci skagovia, lietajúci rakkovia, prerastlé pavúčie mravce a akési slimáky. Flóra je na tom ešte biednejšie, ale vzhľadom na stupeň znečistenia, je obdivuhodné, že na Pandore ešte niečo rastie. Okrem banditov nastúpi na scénu aj armáda, ktorá pripraví hrdinom pár perných chvíľok, keďže je oveľa lepšie vyzbrojená ako všadeprítomní banditi. Inteligencia nepriateľov nie je úžasná, ale banditi a armáda využívajú občas krytie, ak letí granát tak sa stiahnu. Od skagov a inej hávede sa veľa čakať nedá. Niekedy AI trochu zblbne, napr. Lovcov vták Bloodwing sa občas zasekne pri útoku a poletuje okolo nepriateľa ako divý. Nepriatelia sa po návrate na staršie lokácie respawnujú, takže nehrozí, že už by nebolo koho zasypať guľkami. Boje s bossmi sú náročnejšie a pri prvom hraní chvíľu trvá, kým padnú na zaprášenú zem, ale stojí to za to a je za nich slušný obnos experience bodov.
Devíza hry a samotný dôraz je po celý čas kladený na zbrane. Je ich neuveriteľných 17 miliónov a sú rozdelené do osem tried (pištole, revolvery, brokovnice, SMG, útočné pušky, ostreľovacie pušky, raketomety, energické) od jedenástich výrobcov zbraní. Každá zbraň má aj rozličné základné parametre – útočnú silu, presnosť, rýchlosť strelby a sekundárne kladné či záporné vlastností. Niektoré zbrane sú nabité elementárnymi vlastnosťami ako zapálenie nepriatelia, neutralizovanie štítu a iné. Okrem početného arzenálu sú k dispozícii i rôzne mody na granáty a veľa typov modov pre každú zo štyroch postáv. Zbrane, strelivo a liečivo je možné kúpiť v predajných automatoch, nájsť v špeciálnych bedničkách či získať okradnutím mŕtvych nepriateľov. Inventár je spočiatku limitovaný na dvanásť miest, takže si treba rozmyslieť, aké čo so sebou nosiť. Splnením určitých misií postava dostane upgrade inventára v podobe SDU, takže sa sprístupní viac slotov pre predmety. Každý správny akčný bádateľ sa spolieha aj na svoj štít, ktorý chráni pred guľkami či veľkým pádom. Po jeho opotrebovaní chvíľu potrvá, kým sa znova nabije, vtedy je postava nechránená a neraz sa stane, že sa ocitnete na zemi. V tento moment prijde vhod co-op so spoluhráčom, ktorý vás môže zachrániť včas, ak teda nechcete platiť veľkú sumu za oživenie pri najbližšom termináli. Ak je hráč počas tohto momentu šikovný a podarí sa mu zabiť nepriateľa, tak môže pokračovať bez penalizácie. Checkpointy je dosť, a po objavení novej oblasti je vrátenie sa cez systém teleportov do predošlých iba otázkou sekúnd. Počas pobytu v púšti je možné použiť vozidlá, ktoré zrýchlia presun z jedného miesta na druhý, a počas jazdy môžete z nepriateľov robiť fľaky na asfalte. Ak sa vozidlo príliš poškodí či nebodaj vybuchne, na auto-stanici môžete sadnúť do nového.
Grafika je netradične cell-shadingová, a to dodáva hre až komixový nádych a príjemne sa na hru pozerá. Postavy sú pekne spracované a prostredie je, ako inak, ladené do „farieb“ odpadu, ale nájdu sa aj zaujímavé scenérie. Hudba je skôr v úzadí, ale i napriek tou mi utkveli v pamäti niektoré ambient skladby a útočná hudba, ktorú si vypočujem aj mimo hry. Podieľali sa na nej viacerí autori, medzi nimi aj Jesper Kyd.
Finále je predvídateľne klišoidné a ničím neprekvapí. Hra skončí trochu náhle bez nejakých ďalších vysvetlení. Prejdenie samotnej hry mi v co-ope trvalo okolo 30 hodín, čo sa mi zdalo trochu málo vzhľadom na to, že to je rpg. Počas co-opu som zaznamenala bugy ako zaseknutie sa postavy v prekážkach, nemožnosť odovzdať splnenú úlohu alebo zmiznutie friend listu. Počas plnenia poslednej misie v aréne sa nám jeden nepriateľ zasekol pod zemou a bolo nutné opakovať úlohu. Takisto prekáža nemožnosť nastavenia „push-to-talk“ v kooperatívnom režime.
Po skončení hry je možné začať od znovu, tentokrát „Playthrough 2“, kam sa prenesie celý doterajší inventár, nepriatelia budú mať zvýšenú úroveň na 32-50 a zvýši sa šanca získať lepšíe zbrane ako odmeny. Je to dobrá motivácia hrať hru znova a pokračovať v levelovaní postavy alebo prípadne začať s novou. Moja postava bola po dohratí lv 36, maximum level cap je zatiaľ lv 61, s prichádzajúcim patchom to bude lv 69. Hru je možné rozšíriť pomocou platených DLC balíčkov. Tam, kde skončila pôvodná hra nadväzuje The Secret Armory of General Knoxx. Pridáva do hry pomerne veľkú oblasť, nové vozidlá, nepriateľov, level cap na lv 61 (povodný je 51) a celkovo sa jedná o vydarený prídavok, ktorí predĺži zábavu aj o ďalších desať hodín. The Zombie Island of Dr. Ned je kratšie DLC a ocitáme sa v ňom na odľahlom ostrove pokrytom temným lesom, plnom mozgu chtivých zombíkov. Mad Moxxiˈs Underdome Riot nemám zakúpené, ale pridáva do hry iba novú arénu pre súboje a banku na odkladanie predmetov. Nastávajúce DLC, Claptrapˈs New Robot Revolution, pridá do hry šesť prostredí, nových nepriateľov a misie. Nevýhodou v DLC je nemožnosť rýchleho cestovania z miesta na miesto, ostáva iba ísť peši alebo autom.
Celkovo ide o podarenú hru, ktorá obsahuje zábavné prestrelky, zaujímavú úpravu postavy pomocou rozličných schopností a ohromný počet zbraní. Trpí nedostatkami v podobe málo variabilných prostredí a misií, niekedy zbytočným zdĺhavým presunom, výsledkom čoho je stereotyp po pár hodinách. Je škoda, že DLC boli pridané až dodatočne a neboli súčasťou pôvodnej hry, ktorá by tak pôsobila celistvejším dojmom. Ale aj pri spomenutých chybách som sa za 71 hodín na Pandore dobre bavila.
Hra bola recenzovaná na pc v co-ope postáv Lilith a Mordecai. Hra bola ohodnotená spolu s DLC ako celok.
+
Milióny zbraní
Zábavné prestrelky
co-op
DLC predlžujúce životnosť
-
Po čase stereotyp
Málo variabilné misie a prostredia
Niekedy nevyvážená obtiažnosť
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Take Two / Gearbox Software Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|