Parasite Eve |
Jedinečný survival horor pre Playstation, ktorého kvality si hráči uvedomili až po niekoľkých dlhých rokoch ...
9.0
Mitochondria (chondriozóm) je organela, ktorá je obalená dvojitou membránou, ktorá má vlastnú genetickú sústavu, a ktorá sa vo veľkom množstve vyskytuje v cytoplazme eukaryotických buniek. Slúži prevažne na získavanie energie tzv. bunkovým dýchaním (aeróbnou oxidáciou). Mitochondrie sa však podieľajú aj na ďalších procesoch, ako je bunková diferenciácia, bunková smrť a kontrola bunkového cyklu a rastu. Na druhej strane poruchy ich funkcie môžu mať za následok rôzne mitochondriálne choroby.
Zdroj: https://sk.wikipedia.org/wiki/Mitochondria
Parasite Eve je už dnes považovaná za klasiku konzoly PSone. Bola vydaná v roku 1998 pod krídlami giganta SquareSoft. Hra predstavuje originálny a svieži mix akčnej hry, survival hororu, a v neposlednom rade aj hry na hrdinov RPG (ako inak, veď je to Square). Vo svojom jadre je to vlastne detektívka, detektívka zahalená temnotou a mystériom. Vžijete sa do koži policajtky Ayi (nominatív jednotného čísla Aya), ktorá začína riešiť najbizarnejší prípad jej kariéry.
Svetlá sa stlmili. Po chvíli sa na pódiu objaví nádherná žena v červených šatách. Nastalo hrobové ticho. Prerušuje ho len zvuk jej krokov na drevených doskách. ....Zastala. Očami prešla po publiku a potom pomaly zatvorila oči. Zrazu sa k sále zniesol jej prenikavý operný hlas. Ľudia sú nadšení a magickosť v jej hrdle ich prikováva k sedačkám. Speváčka neprestáva, ba naopak, spieva čoraz hlasnejšie, až to môže byť niekomu nepríjemné. Nikomu aby ani na um neprišlo, že jej spevácky výkon môže byť spôsobený aj niečím iným ako len jej talentom. Náhle stíchla, roztiahla ruky a začala sa diabolsky smiať. Jeden pán v publiku si všimol, že jeho žene horí kabát. Celý vystrašený sa ho pokúsil uhasiť no márne, jeho žena vzbĺkla ako fakľa. Nič by jej už nedokázalo pomôcť. Ani si nestihol uvedomiť, čo sa to vlastne stalo, a už horel aj on. Zrazu vzbĺklo všetko okolo neho. Zavládla panika. Všade bolo počuť len desivý ľudský rev a vidieť utrpenie.
...keď ten desivý zjav skončil, všetko utíchlo. Posledné zbytky ľudských tiel pomaly dohorievali a vzduchom sa začal šíriť pach spáleného mäsa. Bez pohnutnia a zranenia ostala stáť len jedna žena. Bola to ona. Aya ...
Hra začína pekne z ostra a dej okamžite naberá diabolský spád. Žiadne predstavovanie charakterov alebo zápletky. Tu sa hrá podľa iných pravidiel. Parasite Eve vás doslova hodí do už poriadne rozbehnutého kolotoča. Nie je to ale vôbec na škodu, pretože všetko potrebné sa hráč dozvie postupom príbehu a navyše takýto dej má dynamiku.
Na prvý pohľad sa vám možno bude zdať, že je to len klon Resident Evil, ale to nie vôbec pravda. Síce statické kamery, predrenderované pozadia, či premýšľavá pochmúrna hudba môžu evokovať zombický Evil, ale čo sa týka samotného gameplayu, ten je od neho na míle ďaleko. Hrateľnosť (a dramatická zápletka taktiež) je totiž nadčasová. Vaša postava po každom absolvovanom súboji získava skúsenostné body (exp) a za určitý nazbieraný počet sa prehupne do ďalšieho levelu, čo jej zabezpečí zvýšenie charakteristík alebo získanie nových schopností (o tom neskôr). Okrem týchto bodov získavate aj iné, ktoré slúžia na zvyšovanie parametrov zbraní, viest, zrýchlenie času AT, či zväčšovanie inventára (všetko podľa vášho ľubovoľného zvolenia). Súboje sú náhodné, čo znamená, že nepriateľov nevidíte na obrazovke, len sa z času na čas objavia. Keď nastane práve táto situácia, čas sa zastaví a objavia sa príšery. Hra sa znova spustí presne na tom istom mieste a vám neostáva nič iné, ako poslať tú háveď do večných lovíšť. Je nutné povedať, že tých náhodných súbojov tu nie je ani zďaleka až tak veľa ako napr. vo Final Fantasy. Systém súbojov je svieži, originálny a dokázal ma zaujať aj 12 rokov po svojom vydaní. Ako sa to hraje? Jednoducho. Keď už pred vami stoja tí vesmírny šmejdi, objaví sa nad ukazovateľom vášho zdravia, indikátor AT (niečo podobné ako ATB vo FF), s tým rozdielom, že vaša postava nestojí prikovaná na jednom mieste, ale je schopná plného pohybu, čo je skvelé, pretože sa takto môžte zväčša vyhnúť nepriateľským útokom. Ak indikátor dosiahne maximum, ste pripravení a vykonanie nejakej tej akcie. Po stlačení príslušného tlačidla sa hra zastaví a vás obklopí akési zelené pole indikujúce rozptyl a dostrel vašich zbraní. Čím ďalej nepriateľ stojí, tým menšiu škodu od vás utŕži. Okrem strieľania môžte v „zapauzovanom“ stave dopĺňať zdravie svojej postave, zbavovať ju všelijakých negatívnych stavov (otrava, zmätok), meniť si zbrane, ochranné vesty alebo používať schopnosti Eve. Ako som už spomínal, levelovaním získavate aj nové schopnosti, ktoré sú veľmi nápomocné. Či už ide o samoliečenie, rôzne podporné kúzla alebo aj o schopnosti, ktoré ubližujú nepriateľom (za všetky spomeniem jedno a to „Oslobodenie“). Každé použitie vám zoberie časť indikátora PE, ktorý sa samovoľne dopĺňa počas bojov.
Úrovne, po ktorých sa budete pohybovať, sú značne veľké a gameplay zaberie takých 10 hodín čistého času (hra je na dvoch 2 CD). Značnú časť hry zaberajú rozhovory (však vravím, že vyšetrujete) a veľmi pôsobivé FMV sekvencie. Musím spomenúť prvé veľké mínus, a tým je absencia mapy. Je to škoda, pretože územia sú pomerne rozsiahle a často krát sa napríklad budete vracať naspäť, aby ste otvorili dvere, ku ktorým ste už našli kľúč.. Pri takýchto situáciách by sa vám tá mapa fakt hodila, lebo sa vám kľudne môže stať, že zablúdite, budete tápať, a pritom vás budú otravovať náhodné súboje. Mapa území tu síce chýba, ale mapa sveta (mesta New York) tu je a s čistým svedomím môžem povedať, že je skvelá. Na mape sú zakreslené miesta, ktoré môžte ľubovoľne kedykoľvek navštíviť. Je plne v 3D, a tým pádom si ju môžte všelijako natáčať.
Ďalším výborným aspektom hry je zlepšovanie si zbraní pomocou iných zbraní prostredníctvom veci nazvanej „Nástroj“. V praxi ide vlastne o to, že bonusové parametre jednej zbrane, môžte pripočítať ku svojej druhej zbrani, a takto ju skvalitniť. Zbraň, z ktorej tie parametre vyťahujete sa automaticky zničí a už nemôže byť ďalej používaná. To isté platí aj o ochranných vestách. V hre môžte nájsť plno zbraní od jednoduchých obuškov, cez guľomety až po granátomety. Každá zbraň, či vesta má sloty, prostredníctvom ktorých daná môže získať špeciálnu schopnosť ako odolnosť voči jedu a podobne. V celej hre sa nachádza plno truhlíc, ktoré môžu obsahovať rôzne cenné vecičky ako liečivá či špeciálne veci, zvyšujúce parametre zbraní či viest.
Hra je sympaticky obtiažna, v závislosti na zvolenej obtiažnosti a úrovne vašej postavy. Osobne som mal vždy pocit, že obtiažnosť je skvelo vyvážená, až kým som sa nedostal na koniec. Neviem, či japonci majú nejakú úchylku v tom, že na záver musí byť striktne asi milión krát silnejší boss ako v ostatní bossovia v hre, ale tuto je to fakt na nevydržanie. Ak sa dopracujete až na koniec, čakajú vás tam prakticky piati bossovia, ktorí sa radia do kategórie veľmi tuhí. Osobne to beriem ako mínus, pretože je to prakticky úder hráčovi pod pás.
Grafické spracovanie je na svoju dobu dobré, hoci aj tu by sa dali nájsť rezervy, hlavne v hrubosti textúr niektorých predrenderovaných pozadí. Čo sa týka hudby, nemám čo vytknúť. Je skvelá, dynamická a krásne dopĺňa už tak hustú atmosféru.
SquareSoft urobilo dobre, že zarylo nos aj do vôd survival hororu, a k tomu pripojilo aj niečo zo svojej filozofie. Myslím tým znamenité RPG prvky. Parasite Eve je úžasná hra, ktorá má svoje drobné chyby, ale pozitíva rozhodne prekonávajú negatíva. Je to síce už historický kúsok, ale určite si nezaslúži, aby stála len tak niekde zaprášená vo výklade v múzeu.
Ďakujem za prečítanie.
Recenzent: SeeD Mako (Blackened Halo)
Hodnotenie: 89%
Recenzovaná verzia pre Playstation.
PS: Recenziu som sa rozhodol napísať kvôli už čoraz bližšiemu vydaniu dlho očakávanej hry Parasite Eve: 3rd Birthday na PSP, aby sa mladší hráči dostali do obrazu, odkiaľ sa ten pojem Parasite Eve vlastne k nám dostal.
Prekladateľská skupina RK-Translations znova urobila veľký kus skvelej práce, keď 17. 10. 2010 vydala češtinu. Môžte si ju stiahnuť z ich oficiálnych stránok:
https://www.rk-translations.wz.cz/
krátko po desivých udalostiach z opery
|
váš parťák Daniel
|
krásny záber
|
druhý ze celkových šiestich dňoch
|
vaša kancelária
|
u vášho šéfa
|
konferenčná miesnosť
|
skvelá 3D mapa
|
toto auto si užijete veľa krát
|
na stope!
|
máme naponáhlo?
|
dokonalé FMV
|
zimná romantika
|
som rád, že niečo také nežije v našom parku
|
dopravák!
|
tento policajt zhorel priamo pred vašimi očami
|
aj s takými zvieratkami sa môžte zahrať
|
FMV tu proste nemajú chybu
|
čas na vydýchnutie
|
doktor K si myslel, že neprejdem cez tohto chrobáčika...
|
PC grafika?
|
radšej nekomentujem :D :D
|
Eve v celej svojej "kráse"
|
level up!
|
Aya sa rozhodla, že Tyranosaurovi Rexovi pomôže vyčistiť zuby
|
Aya bola taká hladná, až zožrala stegosaura na kosť
|
title
|
PC
Vývoj: Square EA / SquareSoft Štýl: Akčná Adventúra / RPG | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|