The Last of Us part 1 technicko-užívateľská recenzia |
Uplynulo takmer pol roka od vydania hry na PS5 a po ohlásení PC verzie v decembri minulého roku tu máme po jednom takmer mesiacovom odklade konečne PC verziu hry The Last of Us part 1.
10
Uplynulo takmer pol roka od vydania hry na PS5 a po ohlásení PC verzie v decembri minulého roku tu máme po jednom takmer mesiacovom odklade konečne PC verziu hry The Last of Us part 1. Na začiatku hneď spomeniem, že som si kvôli tejto hre zaobstaral RTX 4090 aby som si naplno užil atmosféru a grafiku tejto neskutočnej hernej záležitosti. V minulosti som tiež upgradoval PC len kvôli výnimočným titulom. Keď tak v pamäti zalomím tak to bol upgrade z 4200Ti na 6800 ultra keď vyšiel half life 2, kde fakt 4200Ti, niekedy nezvládala ani stabilných 60 fps. Potom si ešte vybavujem pred vydaním druhej Mafie a Max Payne 3 prišiel ďalší signifikantný upgrade gpu kde som 8800 GTS Sli menil za gtx 295…ale to len tak na okraj ku recenzii moja myšlienka, že niektoré hry si plesknutie sa po vrecku fakt zaslúžia.
Hra po pomerne dlhom rozbaľovaní a dešifrovaní na steame, mimochodom kľuč som zohnal za sotva 33 euro , čiže parádna cena za takúto záležitosť, som hru spustil. Hneď ma prekvapivo uvítala psia známka svetlušiek s menom Riley Abel, povedomé meno, no nevedel som si ho vybaviť, po zahratí left behind mi to docvaklo, darmo left behind mi nejako neutkvelo v pamäti. Zostal som nemylo prekvapený keď mi úvodná obrazovka zamrzla na pár sekúnd, no neskôr sa v pravom dolnom rohu objavilo shader kompilácia a tie percentá nabiehali neskutočne pomaly. Trvalo to celkom skoro trištvrte hodinu, dnes po pár hotfixoch to trvá aj na slabších cpu sotva 20-25 minút, a na silnejších do 10-15 min čo sa dá zvládnuť. Hneď potom som išiel do ponuky displeja a nastavenia grafiky a zostal som ohúrený koľko nastavení a možnosti dokázali Naughty Dog zakomponovať do hry, napriek tomu, že je to ich prvá hra na PC celkovo tak som zostal naozaj zaskočený. S nastaveniami sa dá pekne hra tweakovať a nastavovať podľa toho aké výkonné železo v bedni máte, ja som samozrejme bez akýkoľvek zábran dal všetko na ultra ale do podrobna som si predtým prečítal, čo jednotlivé nastavenia menia a ako ovplyvňujú výkon hry a zaťažujú jednoltivé komponenty. Po pomerne dlhočíznom nastavnovaní si aj klávesových bindov, kde ma nemilo prekvapilo, že hrať na šípkach nebude tak jednoduché, no našťastie som sa cez fóra dostal ku utilitke menom sharpkeys, ktorá problém parádna vyriešila. Pekne som si zapol aj riva tuner overlay cez msi afterburner aby som vedel ako hra zaťažuje CPU a GPU a pustil som sa do toho.
Hneď na začiatku ma milo prekvapilo, ža tá podpora UW je fakt v hre a ani v cutscénach nie sú žiadne čierne pillarboxy po stranách. Paráda, fičí to síce v cutscéne okolo 120-140 fps, zaťaženie gpu okolo 98% konštantných a CPU okolo 60-70%. Úplne na parádu, žiadny bottleneck sa nekoná a hra sa nešklbe a netrhá a ide ako po masle. No hneď ako som sa dostal do väčšieho priestoru v hre, resp do mesta, kde sa renderovalo takmer 50 postáv utekajúcich v panike pred nákazou tak framerate začal pomerne silno haprovať, padalo to niekedy až po 60 fps a screen tearing sa takisto začal objavovať, všimol som si že niečo nie je v poriadku keď frametime skákal o normálnych 1.2 na pomaly 20 až 30 pri tých trhaniach a gpu utilizácia bola sotva okolo 50% ale CPU dosahovalo hodnôt takmer 95% na všetkých 16 jadrách. Niečo tu nie je v poriadku. Určite za to z veľkej časti môžu aj nevydané game ready alebo WHQL ovládače od nvidie pre hru ale aj akýsi herný alebo engine bug, ktorý spôsobuje tieto prepady, keď nezmyselne využíva CPU resources na dodatočné swapovanie shaderov starých za nové, čo spôsobuje tieto frametime spiky v grafe a trhanie obrazu počas hrania a samozrejme aj prepady FPS.
Povedal som si okej, možno len táto úvodná intro scéna v meste bude mať tento typ problémov, no ono sa to v podobnom duchu nieslo v pomaly každej kapitole viacmenej čím ďalej v kapitole ste sa ocitly tým silnejšie a evidentnejšie boli frametime oneskorenia a výluky v grafe. Naughty dog formou twittera komunikuje a vydal uź dva hotfixy, dnes je na pláne tretí a na konci tohto týždňa sa dá očakávať aj nejaký väčší update a dúfam, že aj nvidia pracuje na game ready ovládači, lebo ubehol už pomaly týždeň a žiadna odpoveď ani od reprezentantov nvidia ani na fórach ani nikde inde.
Hra je aj napriek týmto problémom a ťažkostiam plne hrateľná aj keď som postrehol aj zopár problémov pri mierení myškou, kde sa mi nezmyselne a nepocohopiteľne aj so zapnutým raw inputom myška pri mierení nebola presná a miestami trhala, ale to je len ojedinele a dialo sa to práve vtedy keď CPU utilizácia začala spikeovať v tých 95 percentách a gpu utilizácia spadla na 60% , čiže to bude mať súvis s tým nezmyselným swapovaním čo sa deje na pozadí pri nahrávaní novej lokácie.
Ďalej by som sa chcel vyjadriť ku grafickým maškrtám, ktoré tento PC port ponúka. Je to v skratke len navýšenie počtu, množstva a density efektov, teda hustoty ale v niektorých pasážach hra pôsobí až priam realisticky. Hlavne dole v metre, ktoré je zamorené spórami a vy len s jedným zdrojom svetla z baterky pripnutej na hrudi osvetlujete celú chodbu a v pozadí sa míhajú a zakrádajú clickeri a pekne si echolokáciou hľadajú svoju ďalšiu obeť.
Hra má pomerne aj veľa ďalších nastavení, ktoré som si v PS5 verzii vôbec nevšimol a to je refrakcia a lámanie svetla cez sklenené povrchy a okná, alebo takmer RTX odrazy na vodných a vlhkých plochách, realisticky zobrazuje aj real time obraz krajiny a postáv, ktoré sa v obraze pohybujú. Je to naozaj pastva pre oči. Color toning resp atypický tzv tint farebný pri jednotlivých scénach, ktorý krásne oproti remastered verzii dokresluje atmosféru jednoltivých ročných období,v ktorých sa hra odohráva je len taká čerešnička na torte. Rozpísal by som sa detailnejšie o jednotlivých nastaveniach ale to by potom bola skôr recenzia technického rázu a to nechcem. Rád by som sa venoval aj príbehu, postavám a celkovej hrateľnosti, či vôbec nejako bola v tejto PC verzii pozmenená alebo nie.
Príbeh je tá stará dobrá klasika, ktorá každou jednou kapitolou, ktorá je mimochodom totálne odlišná od tej predošlej krásne graduje a príbeh sa vývíja prirodzene a bez akýkoľvek nezmyselných alebo nepochopiteľných udalostiach až do tej miery že som sa prichitil pri tom ako o 6 ráno v stredu prechádzam časť v Pitsburgu a o hodinu mám byť v práci. Nemilé prekvapenie ale stálo to za to. Takto naposledy som sa pristihol pri hraní hry, ktorá ma pripútala totálne na kreslo ani nepamätám kedy naposledy. V tomto smere nie je hre čo vytknúť.
Hrateľnosť je takmer kompletne nezmenená , aj keď je mierenie omnoho jednoduchšie a užívateľsky prijateľnejšie ako s analógovoými páčkami na gamepade. Nepotrebujete v podstate vylepšovať žiadne upgrady ani zbraňové ani charakterové, ktoré vám menia štastistiky spätného rázu alebo kolísavého pohybu pri mierení. Ja ako veterán TLOU hier, som ani vôbec nepoužíval listen mode aj napriek tomu, že som hru prechádzal na moderate obtižnosti na úvod, tak ako to robím, pri každej jednej novej hre. Až časom pri druhom alebo treťom prejdení si volím tu najťažšiu obtiažnosť, ale grounded na PC bude v pohodičke prechádza rúžovým sadom, to bude radosť sa plížiť všade.
Postavy sú tak neskutočne krásne napísané a zahrané, že mi až rozum zastáva ako v pokračovaní vývojár totálne ignoroval ich hlavné črty a charakteristiky. Kde v originále boli tak až poeticky nádherne vykreslené, kde sa postupne dejom progresívne menili aj vzťahy medzi jednotlivými postavami. A žiadna z týchto postáv nezostávala v dianí dlhšie ako bolo potrebné. V pamäti určite aj iným hráčom utkvú postavy Billa z jeho mestečka Lincoln, alebo Tess, ktorá sa naozaj zdrží len veľmi kratúčko alebo Tommy, brat Joela, ktorý svoju rolu tiež zahral bravúrno. O dabovaní ani nemá význam vyjadrovať sa, ten je na absolútne špičkovej úrovni a ani sa nedivím, že herečka, ktorá stvárnila Ellie dostala aj ocenie Bafta 10 rokov dozadu. Zaslúžene.
Ešte by som chcel na záver povedať pár slov o nazvučení tohto majstrovského diela, to je v remaku rovnako aj na PS5 a PC úplne nové a v porovnaní s remasterom niektoré zbrane aj znejú trošku ináč a hlavne echo, ktoré je počuť keď strielate v nejakej veľkej aule alebo obrovskej chodbe je slasť pre uši. Je to nesmierne dobre odvedená robota aj v tomto smere.
Na úplny záver mi stačí sa už len vyjadriť o tejto hre v tom zmysle, že toto je Magnum Opus herného štúdia Naughty Dog. A fakt neviem, kto by dokázal niečo takéto niekedy v budúcnosti vôbec prekonať. Ubehlo 10 rokov a stále tu nie je ani náznak nejakého vyzývateľa.
+ fotorealistická grafika postáv, mimika tvárí, animácie
+ neskutočne atmosferické a rozmanité prostredia s fotorealistickou grafikou
+ Zvuk, ktorý je tak isto ako na ps5 bez pomoci hw 3D a tak aj užívatelia so integrovanými zvukovkami si môžu užiť prenádherný číri zvuk streľby zbrane, drabingu a čviriakania vtákov v pozadí.
+ príbeh, neuveriteľne hodnoverne vykreslené postavy, dialógy, interakcie medzi postavami.
-na high end aź enthusiast PC zostavách to sú grafické orgie v pomerne svižnej snímkovej frekvencii
+ Farebná paleta a odtieňe charakretizujúce jednoltivé ročné obdobia
+ Hudba
+ Dabing
PC
PS5 Vývoj: Sony Computer Entertainment / Naughty Dog Štýl: Akčná Adventúra / Survival
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|