Mafia |
Sú hry, ktoré hodntíte, lebo ste ich hrali, no sú aj aké, ktoré hodnotíte z lásky k nim.
9.5
Spomínam si, keď som ešte ako malý chlapec, niekedy koncom roku 1999, uvidel prvé sekvencie z Mafie. Vývojári sľubovali otvorené mesto, autá od výmyslu sveta a široký arzenál zbraní. Vtedy bol pre mňa herným vrcholom Driver (pamätníci vedia (: ), takže si dokážete predstaviť moje nadšnie. Vydanie Mafie sa nezadržateľne blížilo a ruka v ruke s tým kráčal, pre naše geografické končiny dovtedy nevidaný marketing. Hra konečne koncom augusta 2002 vyšla a prekonala všetky očakávania. Ako bežných užívaťeľov, tak aj nejnekompromisnejších recenzentov.
Do malého zafajčeného baru pod nadzemkou vojde muž v čiernom kabáte a prisadne si k stolu, kde sedí chlapík s notesom - detektív Norman. Muž v kabáte ponúkne detektívovi obchod - výmenu kompromitujúcich informácii o rodine Salieri za novú identitu pre neho a jeho rodinu. Mužom v čiernom kabáte je Tom Angelo. Kedysi bývalý taxikár a človek milión, dnes mŕtvy muž číslo jedna pre rodinu Salieri. Čo sa vlastne stalo medzi tým?
Thomas Angelo - obyčajný chlapík, žijúci si svoj bezvýznamný život vo veľkomeste, sa ocitne v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. Do taxíku mu nastúpia dvaja zakrvavení a ozbrojení muži a prikážu mu, aby ich odviezol do Salierih baru. Za vami sa rútia vaši prenasledovatelia, ktorých zjavne netrápi streľba na verejnosti. Po úspešnom splnení prvej úlohy dostane Tom ponuku pracovať pre pána Salieriho. Odmietne. Ibaže vo chvíli, keď ho napadne zopár goríl rodiny Morellovcov, zmení názor a Salieriho ponuku príjme. Tom dostáva najprv banálne úlohy, ale preukáže svoju šikovnosť a žačne stúpať nielen v spoločenskom rebríčku, ale aj v rebríčku samotnej rodiny Salieri. Z niktoša sa zrazu stáva Niekto.
Dej hry sa odohráva na 20. a 30 rokov vo fiktívnom meste Lost Heaven, to je však zmesou viacerých amerických miest, pričom z každého si zobralo trošku. Giulliano Bridge je vlastne Golden Gate, Central Island je Manhattan, a štvrte ako New Ark (najväčšie mesto v New Jersey), Hoboken (tamtiež), či Oak Hill sú skutočnými štvrťami.
Po technickej stránke sa dá Mafii vytknúť niekoľko vecí. Niekedy sa budete diviť nad slabou AI postáv, ktoré občas konajú šmiešne, ba až nelogicky, inokedy vás nemilo prekvapia bugy, ktorých je v Mafii neúrekom. (možno moju úzkoprsosť spôsobil fakt, že Mafiu hrám asi 9 rokov, takže mal som veľa času na hľadanie chýb). Iný zase tvrdia, že chýba multiplayer, ktorý bol vo vývoji, ale do konečnej verzie hry sa nedostal. Každopádne, veľkou devízou sú profesionálne nasnímané "filmové" sekvencie, ktoré dávajú hráčovi pocit, že je hlavnou postavou vo filme, ktorý sám ovláda a ovplyvňuje podľa vlastnej ľubovôle.
Dlho-predlho som si lámal hlavu, čím to je, že je Mafia v našich končinách taká úspešná a obľúbená. Mnoho ľudí tvrdí, že je to vďaka silnému príbehu Daniela Vávry, iný tvrdia, že kvôli hrateľnosti a spôsobu vykreslenia dobovej atmosféry. Pravda sa však neskrýva ani v jednom z týchto tvrdení (aj keď zohrali svoju rolu). Dokonca ani vo víne. Skrýva sa v českej lokalizácii a dabingu.
Ako dieťa som z hier moc nemal. Anglicky som nevedel, deju nerozumel a o lokalizácii sa nikomu ani nesnívalo (dnes, pokiaľ viem, vyplýva lokalizácia zo zákona). A zrazu príde hra, kde rozumieme každé slovo, každú nadávku a každe citoslovce. To bol pre mnohých nový a neopakovateľný zážitok. Nečudo, že ľudia sa potom s postavou Toma tak ľahko stotožnili, veď dej a dialógy nám zrazu dávali zmysel. Samostatnou kapitolou je dabing. Za tých skoro desať rokov som sa nestretol s lepším - prirodzený, na nič sa nehrajúci a navyše dobre znejúci. Aby to nestačilo, čerešničkou na našej pomyselnej torte ja hláškostroj menom Paulie.
A je tu záver. Ten som si vyhradil pre dnes už legendárnu záverečnú scénu. Starý Tommy si pojne polieva trávnik pred domom. Zrazu sa pri krajnici zastaví auto. Vystúpia z neho dvaja muži. Jeden z nich vytiahne brokovnicu a Tommyho zastrelí. Auto odchádza a Tom leží v kaluži vlastnej krvi. Nehybne. Mŕtvy. A vtedy začne Tomovo životné ponaučenie. Nič gýčové, nič zbytočne patetické. "Ten, kto chce od života príliš veľa, môže stratiť úplne všetko a ten, čo chce od života moc málo, nemusí dostať vôbec nič." To čo som prežíval pri sledovaní záverečnej scény Mafie nazývajú Gréci katarzia. Absolútne emocionáne očistenie.
PLUSY:
-dabing
-príbeh, podľa ktorého by sa dal pokojne nakrútiť film
-grafika
-atmosféra
MÍNUSY:
-Mafia 2
Na záver by som chcel odôvodniť svoje hodnotenie. Tvrdé jadro fanúšikov Mafie môže namietnuť, že 9.5 je málo. Čo chýba Mafii k zaslúženej deiatke? Pravdupovediac, nič. Avšak spomínam si na časy, keď aj tie najlepšie hry odchádzali s hodnotením 8/10. Dnes má takéto hodnotenie každá druhá hra. Nie je to preto, že by sa dnes vyrábali kvalitnejšie hry, to len herný priemysel sa opäť o čosi rozrástol. Distribútori tlačia na recenzentov, aby vrhali svoje hodnotenia do astronomických výšin. Kedysi ste si pokojne mohli kúpiť akúkoľvek hru s ratingom 8/10, ale dnes treba váhať aj nad titulmi okolo 95%. Taktiež je to aj preto, lebo desiatky nedávam. Nie, nechcem sa hrať na prísneho. Súvisí to s mojim presvedčením, že dokonalosť sa nedá dosiahnuť, dá sa k nej len priblížiť a 9.5 má k dokonalosti najbližšie :)
PC
PS2 Vývoj: Take 2 / Illusion Softworks Štýl: Akčná Adventúra | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|