Alone in the Dark: Central Park |
Alebo čo všetko sa môže stať počas jednej noci...
8.0
Alone in the Dark vyšiel v roku 2008, ako v poradí už piaty diel legendárnej hororovej série. Taktiež mal vytiahnuť vydavateľskú spoločnosť Atari z finančných problémov. Dnes už vieme, že sa to podarilo. Bola však kvalita dostatočne vysoká, alebo bol úspech spôsobený len solidaritou hráčov s touto spoločnosťou?
Príbeh sa začína prebudením hlavného hrdinu v hoteli v New Yorku. Tým hrdinom je Edward Carnby, ktorý účinkoval aj v minulých dieloch. Ich dej však poznať nemusíte, ide o celkom samostatný titul, takže sa netreba báť, že by ste niečomu z nasledujúcich udalostí neporozumeli. Navyše Edward trpí amnéziou, nepamätá si ani vlastné meno, tým pádom nevie o nič viac ako nováčikovia v tejto sérii ( ku ktorým sa priraďujem ). V izbe sa ale nachádzajú aj ďalšie štyri osoby, ktoré o ňom očividne vedia viac než v tomto rozpoložení on sám, čo je pochopiteľne dosť nepríjemné. Po krátkom rozhovore ho jeden z nich na pokyn veliteľa začne hnať von z izby so zbraňou v ruke, ďalší urobí to isté so starším pánom, ktorý tam bol celý čas v rovnakej pozícii ako Edward a ktorý, ako sa zdá, o ňom vie zo všetkých zúčastnených najviac. Na chodbe veliteľ rozkáže prvému poskokovi odviesť Vás na strechu, zatiaľ čo sa on aj s ostatnými vydá opačným smerom. Nie je ťažké uhádnuť, čo majú v pláne s hlavným hrdinom urobiť. Samozrejme, nepodarí sa to, pretože chlapíka pohltí nejaká podivná trhlina v stene. A to celé je len absolútny začiatok jednej veľmi zaujímavej noci...
Hrateľnosťou je Alone in the Dark, ako to už pri survival hororoch býva, akčnou adventúrou. No rozhodne nie úplne klasickou, celý koncept osviežuje o zaujímavé a pomerne originálne prvky, ktoré ďalej podrobnejšie rozoberiem. Najprv by som však chcel napísať pár slov k ovládaniu, ktoré mnohých od tejto hry odradilo. Je síce pravda, že je krkolomnejšie ako u iných hier, avšak s trochou cviku ho máte v krvi za pomerne krátku dobu, takže rozhodne nehádžte flintu do žita, lebo by ste sa mohli pripraviť o veľmi dobrú hru. A to by bola škoda.
Herné prostredie je spočiatku lineárne, neskôr Vás ale príbeh zavedie do Central Parku, kde sa hra stáva otvorenou. Cestou likvidujete protivníkov, riešite šikovne vymyslené priestorové hádanky, či si zajazdíte na aute. Zatiaľ klasika. Presuňme sa ale k tým sľubovaným originálnym prvkom. Ako prvý spomeniem inventár, riešený ako Edwardova bunda. V praxi to vyzerá tak, že po stisnutí tlačítka na otvorenie inventára sa pohľadom vlastných očí dívate na veci uložené v jej vnútri. Takáto bunda ale nemá miesto nazvyš, preto neostáva nič iné, ako sa uvážlivo rozhodnúť. Zobrať si náboje a dúfať, že baterka ešte chvíľu vydrží, alebo si radšej zoberiete sprej proti krvácaniu? Na všetky podobné otázky si už musíte odpovedať sami. Keď som ale už spomenul sprej proti krvácaniu, nebolo by zlé napísať niečo aj k spôsobu liečenia.
Tak ten je ďalším originálnym prvkom. Na lekárničky či autoheal môžete rovno zabudnúť. Tu to všetko musíte vybaviť ručne. Pri použití liečebného spreja sa pohľad prepne do rovnakého ako pri otvorení inventára, no v tomto prípade si na tele hľadáte rany a škrabance a ich postriekaním sa liečite. Ak Edward utrpí veľké zranenie, začne krvácať, spustí sa časomiera a jediná možnosť uzdravenia je obviazanie rany obväzom. Ak to nestihnete, hrdina umiera.
Zranenia by ste pochopiteľne neutrpeli, nebyť protivníkov. Tých je len niekoľko druhov ako spomínané trhliny, podivní ale pomerne neškodní netopieri a pavúky, ale hlavne znetvorení ľudia, ktorých vtiahnutie trhliny premenilo na kreatúry. Tých sú asi tri druhy, avšak nepríjemní sú všetci. Ich umelá inteligencia ne je najlepšia, vynahradzujú si to však extrémnou pohyblivosťou. Keď si k tomu prirátate aj to, že na ich úplnú likvidáciu ich musíte zasiahnuť do jaziev na tele, s prstom v nose to určite neprejdete. Pavúčiky Vám môžu napľuť nejaké zelené svinstvo do tváre, vtedy stačí stláčať tlačítko na zatváranie očí, čím ten sajrajt vyžmurkáte. Ďalej tu natrafíte aj na zopár bossov. Jedno však majú všetci protivníci spoločné - aby ste sa ich zbavili, budete potrebovať oheň.
Oheň je azda najdôležitejším herným elementom AitD. Bez neho by ste neporazili žiadnu príšerku, ba ani sa nedostali ďalej. Veď čo iné Vám ostáva, keď máte cestu zavalenú masívnymi drevenými trámamy? Samozrejme, zapálite ich. Treba však dávať pozor, pretože oheň sa šíri ako v skutočnosti, takže ak stojíte na drevenej podlahe, je dobré použiť hasiaci prístroj. Ďalšia vec, ktorá dokáže príšerky nadobro zahubiť, je elektrina. Ak sa teda nachádzajú aspoň časťou tela vo vode, elektrický kábel do nej vhodený vyrieši všetky problémy. Len ho nezabudnite vybrať skôr, ako do vody vstúpite. Edward má do izolantu ďaleko.
Ďalšia zaujímavá vec na hrateľnosti je tiež akési kutilstvo. Pochopiteľne nemáte po ruke žiadny zbrojný arzenál, za ktorý by sa nemusel hanbiť ani Rambo, iba obyčajnú pištoľ. Aby ste sa teda mohli účinne brániť, zbierate predmety, ktorých vzájomnou kombináciou vytvárate rôzne zbrane. Sprej spolu so zapaľovačom vytvoria provizórny plameňomet ( sprej sa samozrejme postupne míňa ), prelejte alkohol zo sklenenej fľaše do prázdnej plastovej, pridajte vreckovku, oblepte obojstrannou lepiacou páskou a tešte sa z lepivého Molotova. Chcete strieľať zápalné náboje? Nie je problém, stačí ich poliať horľavinou ( aj keď je to nerealistické, ale je to len hra ). Kombinácií je mnoho a fantázii sa medze nekladú. Týmto spôsobom môžte spolu s prostredím vytvárať pomerne sofistikované pasce na príšerky, takže nuda určite nehrozí.
Celá hra je k tomu všetkému koncipovaná ako televízny seriál, je rozdelená na niekoľko epizód. Na začiatku každej sa prehrá zostrih udalostí minulého dielu, na konci zase záverečné titulky. Ak sa náhodou zaseknete, nie je problém časť preskočiť ( za predpokladu, že Vám stačí, že z preskočeného uvidíte len zábery v minulom diele ste videli... ).
Grafická stránka je pomerne rozporuplná. Na jednej strane je parádne spracovanie postáv ( aj ich mimika a iné animácie ), ohňa a niektorých prostredí, na strane druhej sú niektoré textúry na dosť nízkej úrovni. Zvukoma hudbe naopak nie je čo vyčítať, vynikajúci soundtrack dokonale podfarbuje atmosféru.
Tak, nastal čas verdiktu. Alone in the Dark je hra so zaujímavým príbehom, dobrou a originálnou hrateľnosťou, ktorá ale trpí niektorými vadami na kráse, ktoré mi znemožňujú dať vyššie hodnotenie. Nič to však nemení na tom, že je to kvalitná hra a pre fanúšikov akčných adventúr by bolo škoda ju prehliadnuť. Ak ich teda neodradí ovládanie...
Plusy - originálny inventár či spôsob liečenia
- kutilská hrateľnosť
- hrátky s ohňom, pri ktorých sa nikomu nič nestane, ani Vám nehrozí obvinenie z pyromanstva, či nebodaj pyrofílie :)
- príbeh,hudba a atmosféra
- zábavné úniky autom
Mínusy - rozporuplnosť grafického spracovania
- rozpačitý pocit z otvoreného prostredia Central Parku
- zopár hlúpych chybičiek
- na horor málo strašidelné
Xbox 360
PC PS2 PS3 Wii Vývoj: Atari / Eden Games Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|