Dead Space |
Mŕtvy vesmír je prekrásny.
9.5
Máte radi sci-fi? A horory? A máte radi sci-fi horory? Milujete, keď sa hlavný hrdina, prípadne hrdinovia pomaly plížia cez tmavú chodbu v vesmírnej lodi, prípadne stanici v studenom vesmíre? Ste v extáze keď ich po jednom trhajú krvilačné mimozemské príšery? Ak áno tak EA vám splní sny. Ako? Stačí si zapnúť ich sci-fi hororovú hitovku z roku 2008 Dead Space!
Brutalita. Strach. Krv. Kreatúry. Smrť. Aj takto sa dá charakterizovať Dead Space. Hra ktorá uzrela svetlo sveta v dielňach EA Redwood aby šírila znechutenie a strach medzi hráčmi po celom svete. Hneď po launche hra lámala rekordy predajnosti, dostávala najlepšie hodnotenia, odnášala si jedno odcenenie za druhým a hlavne, zarábala peniaze. Kedže vydavateľom hry je EA, mnohý si mysleli že je to len ďalší titul ktorý ma čo najviac zarobiť ale ponuknúť chabý obsah. Áno, aj takto je EA zafixovaný v mysliach mnohých hráčov. No tentokrát je to iné. V duši šéfstva EA sa ale niečo pohlo. Zrejme to bolo svedomie ktoré ich prinútilo urobiť hru, kedy by mali vysoké predaje aj svoje opodstatnenie.
Príbeh Dead Space je zasadený do roku 2508 kedy sa masívne rozmáha vesmírna ťažba. Budujú sa takzvané ,,Planet cracker" lode, ktoré hľadajú v vzdialených planétach nerastné bohactvo. Prvá a najznámejšia ťažobná loď je USG Ishimura ktorá momentálne prevádza rozsiahle ťažobné práce na planéte Aegis VII. Niečo sa ale stane a loď neodpovedá na volania stanice. Preto je vyslaná malá priezkumná jednotka ktorá ma úlohu opraviť komunikačné zariadenie. Medzi posádkou sa nachádza aj inžinier Issac Clark, ktorého hráč dostane pod kontrolu. Posádka ale núdzovo pristane v prístavišti lodi a pomaly zisťuje že niečo není v poriadku. Nikto ich nečakal, všade sú porozhadzované veci, všetko nasvedčuje rýchlemu odchodu. Po chvíli skupinu prepadnú zvláštne tvory, ktoré povraždia väčšinu posádky a unikne iba Issac, kolegyňa Kendra a kapitán lode Hammond. Tý musia prežiť krušné chvíle na Ishimure pokiaľ Issac neopravý pohon lode, čo mu nebudú zjednodušovať mimozemské kreatúry. Issac je na to všetko sám.
Príbeh je samozrejme kvalitný, čo ste mohli zistiť z tohto načrtnutia, no je kvalitná i samotná hra? Kedže Issac je inžinier a nie vojak, tomu svedčia aj jeho schopnosti. Nevie skákať, nevie sa zakrádať, nevie si kľaknúť, jednié čo vie je utekať. A útek mu často zachráni život. A keď nieje cesta k úniku, je treba bojovať. Lenže toto je ťažobná loď, a nie vojenská. Tomu bude zodpovedať aj Issacova manipulácia s baníckymi nástrojmi ktoré budú vašou zbraňou. Streľba je jednoduchá, pri zamierení sa kamera priblíži k hrdinovmu pravému ramenu a stačí si len posvietiť na obludy. A ak nebudete dostatočne rýchli, skončíte svoju cestu predčasne. A verte mi...tých variancií je naozaj mnoho. Hra si totiž nekladie žiadne servítky pred ústa a naservíruje vám naozaj brutálne animácie plné krvy, končatín a vnútorností. Rôzne gorteskné smrti vás ale často pobavia, a budete prekvapený kam až môže zájsť ľudská fantázia. Uvediem príklad. Pri prechode po navonok bezpečnej chodbe vás prepadne Necromorf a ani sa nečudujete a až z vás robí sitko, a to dosť ohavným spôsobom tj. vnik cez kľúčnu kosť a následné prepichnutie bokov tela. Takže...prst na spúšti po celý čas.
A kedže je rok 2508, nebudete ako zbrane používať krompáče a iné banícke náradie ale plazmové rezačky a iné hračky. Bohužiaľ nieje ich veľa. Rezačka, útočná puška a zopár iných výrazne ochudobňujú hru. Osedláte si aj veľkú hračku v podobe kanóna s ktorým budete brániť loď pred zničením asteroidmi. Škoda že v tak podarenej hre je tak málo druhov zbraní.
O nepriateľoch sa ale nedá povedať že by ich bolo málo druhov. Od klasických Necromorfou, rýchlich jedincov, morbídne telá detí až po ozrudy ktorá vás jedinou ranou rozomelú na kašu. Navyše AI nepriateľov nieje zlá, takže nebude núdza o prepadnutia zo zadu. Nekráči si vás vedia pekne obehnúť pomocou ventilácií, a ani sa nenazdáte a už vás trhajú zo zadu. Škoda že Issac je vlk samotár, takže hrou stretnete síce veľa ľudí, ale poväčšinou už mŕtvych.
Neverili by ste ako sa dá smrť pekne zobraziť. Technické spracovanie je na vysokej úrovni dokonca aj dnes, 3 roky od vydania titulu. Kvalitné animácie, dokonalé modely postáv, ostré textúry, tu niet čo vytknúť. Čo ale trošku zamrzí je chudobnosť prostredí. Pár kufrov a debien to čiastočne napravuje, ale aj tak tam cítiť prázdne koridory. Na stenách sú povešané rôzne bilboardy, dobre dokreľujú atmosféru aj krvavé steny, na ktorých je krv kvalitne vyobrazená. Čo ale perfektne navodí atmosféru je zvuková kulisa. Tá je jednoducho perfektná, či už sa jedná o rôzny lomoz, zvuky Issaca, Necromorfovské zvuky, hudobná stránka, všetko je dotiahnuté do detailu. Taktiež treb autorov pochváliť za dobre odvedenú optimalizáciu, vďaka ktorej nebudete potrebovať extra silné železo. Hra bola testovaná na Core 2 Duo 2GHz, 3GB RAM, ATi 3470 kde hra na najvyššých nastaveniach dosiahla úctihodných 20-25 fps, pričom na medium 30-35 fps. Ďalej som testoval na I7, 4GB RAM, ATi 4870x2 kde hra dosiahla na najvyššých 85-90 fps.
Čo na záver. Dead Space je jednoducho perfektná hra a ťažko jej čo vytknúť. Dokonalá atmosféra, grafické spracovanie na vysokej úrovni, perfektná zvuková stránka výrazne prevyšuje trošku obmedzený arzenál zbraní. Táto hra je jednoducho povinnosť.
PS3
PC Xbox 360 Vývoj: EA / EA Redwood Shores Štýl: akcia / survival Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|