Mass Effect 2 |
Existuje veľa hier s dobrým príbehom. Taktiež existuje veľa hier s prepracovaným svetom, s RPG prvkami alebo jednoducho s dobrou hrateľnosťou. A samozrejme, veľa hier s dobrým technickým spracovaním. Otázka ale znie: Koľko hier, ktoré všetko toto zahŕňajú existuje?
10
Existuje veľa hier s dobrým príbehom. Taktiež existuje veľa hier s prepracovaným svetom, s RPG prvkami alebo jednoducho s dobrou hrateľnosťou. A samozrejme, veľa hier s dobrým technickým spracovaním. Otázka ale znie: Koľko hier, ktoré všetko toto zahŕňajú existuje? Alebo presnejšie, existuje vôbec taká? Na túto otázku sa dá odpovedať nasledovne: Áno, a tou je Mass Effect 2. Pre tých, ktorým trilógia hry Mass Effect veľa nehovorí, poviem len toľko, že sa jedná o jednu z najlepších trilógií vôbec. Myslím ale, že väčšina z vás už o tejto hre minimálne počula, takže si nemyslím, že to treba nejako príliš rozoberať. Prvý diel bol takmer dokonalý, nebyť tých pár technických nedostatkov. Tie práve jeho pokračovanie napravuje, a taktiež prichádza s množstvom nových nápadov. Takže, čo si pre nás vývojári z Bioware pripravili tentokrát?
Ako prvá vec, na ktorú by som chcel poznamenať, je príbeh hry. Pokiaľ ste nehrali prvý diel, len mierne načrtnem. Vo vzdialenej budúcnosti pri prieskume planét slnečnej sústavy, narazí pozemská výprava na pozostatky prastarej a neuveriteľne vyspelej civilizácie. Nájdené artefakty a záznamy naštartujú na zemi raketový vedecký rozmach a pár rokov na to už ľudstvo naväzuje kontakty s ostatnými civilizáciami v galaxií. Časom si ľudia vybudujú veľmi silné postavenie a dokonca budú mať korunovaného prvého zástupcu v radách ochráncou galaxie. Tzv. SPEKTRI sú niečo ako agenti, ktorí blúdia galaxiou a snažia sa na príkaz "rady galaxie" udržovať mier a poriadok. Pozemský zástupca sa volá John Shepard, prvá ľudská SPEKTRA a samozrejme hlavná postava celej trilógie. Team, ktorému velil kapitán Anderson zistil, že na Eden Prime (istá ľudská kolónia) bol vykopaný záhadný vysielač, ktorý tam pravdepodobne nechala tá istá rasa, ktorej pozostatky našli ľudia pred ich vedeckým rozmachom. Kolónia je ale pod silným útokom cudzej formy života (Gethti), ktorým velí bývalá spektra SAREN. Prvý dieľ je dobrodružstvo, pri ktorom musíte zistiť, o čo Sarenovi ide a zachrániť pred hrozbou ktorú chystá na celú galaxiu. Spojil sa totiž s neznámou rasou (Reapermi), ktorí každých 50 000 rokov prídu z temnej časti vesmíru, a vyhladia takmer celú galaxiu. Osud celej galaxie bol teda vo vašich rukách, a bolo len na vás, ako ste sa s tým vysporiadali. Teraz, v druhom diely, sa po úspešnej misii vydávate hladať zvyšných Gethov aby ste ich zastavili, no neznáma loď vás zostrelí a skoro celá posádka zahynie, a to vrátane vás. Po dvoch rokoch vaše časti dá za pomocou projektu lazarus istá nelegálna organizácia Cerberus dohromady. Ničnetušiaceho si vás zavolá hlavný predstaviteľ Cerberusu (Illusive Man), ktorý vám oznámi, že isté inteligentné bytosti pochádzajúce z neznámej časti vesmíru unášajú ľudské kolónie. Vy musíte zistiť prečo to robia, a celej tejto prítrži zastaviť.Samozrejme, nebudete na to sám, a dobré dve tretiny hry budete budovať svoj nový team, ktorý bude zahrňovať aj nových členov, a aj zopár starých známych parťákov z prvého dielu. Viac už o príbehu ale vyzrádzať nebudem, akurát môžem vyzradiť, že koniec je stále dosť otvorený, a dopad všetkých vašich činov uvidíme pravdepodobne až v treťom diely. Tak či tak, pred hraním Mass Effect 2 odporúčam dohrať najprv prvý diel, ktorého príbeh bol podstatne lepší, pretože dvojka mi priľsa, že slúži len ako také prepojenie s tretím dielom. Nenechajte sa ale zmiasť. Mass Effect má geniálny príbeh. Kiežby mali aj viaceré hry taký, lenže tým, že je to trilógia, treba brať príbeh ako jeden celok, a nie ako dva, resp. tri príbehy. Veľký plus je posledná misia, ktorá príbeh opäť poriadne oživí, a tak sa máme na čo tešiť v treťom diely.
Prejdime na hrateľnosť. Tá sa oproti prvému dielu ešte zlepšila. Konečne dostávame pocit uveriteľných zbraní, ktoré majú obmädzený počet munície, štýl krytia je ešte vylepšenejší a celkovo celé súboje dopadli výborne. Niektorých trocha zamrzí čiastočný odstup od RPG štýlu, akým disponoval prvý diel, mne to ale vôbec neprekážalo, pretože hra stále kladie dôraz na hlavného hrdinu, stále má prepracovaný svet, stále nechýbajú skvelé rozhovory s postavami, subquesty, upgradovanie zbraní, lode NORMANDY, ktorá slúži až do konca hry a podobne. V rozhovoroch pribudol nový systém, pomocou ktorého skočíte postave do reči a vyjadríte vlastný názor. V rozhovoroch môžete získať kladné body (tým máte prevahu osobnosti ako ochránca), alebo záporné body, a stáva sa z vás odpadlík. Ja osobne som to robil tak vyvážene, a pri rozhovoroch som bol väčšinou nekompromisný a často to vyvrcholilo strelbou :). Mass effect si vďaka týmto veciam udržuje obrovskú znovuhrateľnosť, ja som hru dohral už 5 krát a chystám sa aj na šiesty. Pre niekoho plus, pre niekoho mínus je obtiažnosť hry. Tá je aj na najvyššej obtiažnosti úplne lahká. Pre mna osobne je to plus, pretože Mass Effect ukazuje výzvu v inom smere,a to práve v tých rozhovoroch a rozhodovaniach sa, ktoré môźu zásadne ovplyvniť celý dopad hry. Akcia je velmi plynulá a nikomu nepodráža nohy tým, že by tam boli neprekonateľný nepriatelia alebo podobne. Niekoho frustrovali skenovania planét, vďaka ktorým ste získavali potrebné suroviny, ale priznám sa, že ja som to skoro vôbec nevyužíval a príde mi to ako, tak trošku, kritika na silu.
Keď už spomínam nepriateľov, prejdem na ich AI. Tá je kameňom úrazu skoro v každej novej hre. V Mass Effect 2 ale nie. Samozrejme, že je prispôsobená celkovo obtiažnosti hry, ale vedia sa kryť, majú dobré pozície, keď už vystrielate väčšinu z nich, posledný sa zúfalo pokúsi s rozbehom čelne proti vám o hrdinský čin :).Nesmiem opomenúť ale aj chyby. Tým sa vyhnúť je asi nemožne, ale občas mi vadilo, že sa nepriateľ zasekol o určitý objekt, alebo sa kryl za objekt, pričom bol chrbtom ku mne. Toto by sa ale príliš často stávať nemalo, a celkový dojem z umelej inteligencie by mal mať každý celkom dobrý.
Prejdime na technickú stránku hry. Tá sa od prvého dielu zmenila hlavne v dizajne jednotlivých lokácií. Už žiadna lokácia vám nebude pripadať rovnaká, v každej jednej budete mať pocit, že ste na zvláštnom mieste, ktoré je vždy niečim špecifické. To je na tom tá nádhera. Napríklad na stanici OMEGA, v ktorej sa zoskupuje najväčší potrat z celej galaxie, neraz uvidíte tú kriminalitu, chudobu, beznádej, surovosť toho prostredia, systém, pri ktorom sa silnejší obohacuje na slabšom a tak ďalej. Všetky lokácie sú zabalené v peknej grafike, ktorú nám poskytuje Unreal Engine 3. Mass Effect je snáď najkrajšia hra na tomto engine. Výrazný plus patrí hlavne modelom postáv, podobne ako v jednotke. Ďalej sú veľmi pekne spravené výbuchy a dym. Interiéry sa oproti jednotke taktiež vylepšili, hlavne mnohé neostré textúry ktoré mi trocha kazili dojem sú preč. Samozrejme, tu a tam tiež na nejakú neostrú texturu narazíte, ďalej by mŕtve telá mohli vydržat ležať na zemi trochu dlhšie, a tiež by sa tomu hodil nastaviť trochu vyšší AA, ktorý mi v nastaveniach chýbal. Ono celkovo nastavenia sú len základné, čiže rozlíšenie, textury a podobne. Celkovo ale Mass Effect 2 vyzerá veľmi pekne, hlavne v niektorých lokáciach ako napríklad na stanici Omega či v lodi neznámych bytostí, ktoré ako som spomínal, unášajú ľudské kolónie. Obrovský plus za optimalizáciu. Neviem, ako to Bioware robia, ale hry, ktoré nevyzerajú ani tak, ako Mass Effect 2, majú ovela vyššie nároky. Túto hru by mal aj na plných detailoch rozbehať snáď každy. Stačí vám k tomu Geforce 8800GT, dvojjadrový procesor a 2GB RAM. Audio stránka patrí k tým najlepším. Zvuky zbraní sú veľmi dobré, dabing je špičkový a nadčasová vesmírna hudba hovorí za všetko. Keď to celé čo sa týka technickej stránky zhrniem, nemám vlastne nič výrazné vytknúť. Veď usúdite sami.
Ako to celé zhrnuť? Mass Effect 2 je skvelé epické dielo, ktoré kladie dôraz najmä na postavy, pričom hlavný príbeh popritom všetkom teraz trocha zapadol do úzadia. Až posledná misia nám opäť pripomenula, že príbeh a jeho podanie patrí medzi jednu z najsilnejších stránok tejto skvelej trilógie. Pre mňa jednoznačne najlepšia hra roka, ak nie vôbec najlepšia hra celkove. Ak máte aspon čiastočne radi sci-fi, hry s RPG prvkami či len dobrú vesmírnu strielačku, neváhajte, a hru si zožente. Plusom je taktiež česká lokalizácia, vďaka ktorej porozumiete všetkým rozhovorom, ktoré sa naozaj oplatí čítať/počúvať. Mínusov tu totiž veľa nie je, a pokiaľ sa v hrách, ktoré dostávajú vysoké hodnotenie nesnažíte hladať každú chybičku, budete zaručene veľmi spokojný. O hre sa totiž dá napísať celá kniha, neuviedol som množsto vecí, ktoré by stáli za spomenutie, ale o to viac budete pri hraní tejto geniálnej hry prekvapený. Taktiež je hra pomerne dlhá, niečo cez 30 hodín.
Plusy
+Grafika
+Podarená AI
+Skvelá hrateľnosť
+Soundtrack
+Postavy
+Príbeh (ako trilógia)
+Dĺžka hry
+RPG prvky
+Detailnosť
+Zaujímavé lokácie
+Atmosféra
+ešte je toho dosť
Mínusy
-miestami zapadá hlavná dejová línia do úzadia
-občasné zasekávanie postavy
Xbox 360
PC PS3 Vývoj: EA / BioWare Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|