GTA: San Andreas |
PC
pridal 3x 7.8.2005 o 7:43 pod používateľské recenzie
9.6
Pôvodne som sa od recenzie na najnovší počin z dielní Rockstaru, GTA: San Andreas, chcel držať dostatočne ďaleko, pretože som vedel, že článok nebude kompletný, že určite na niečo zabudnem. Nakoniec som sa rozhodol toto riziko podstúpiť a pustil som sa do písania. No, výraz riziko nie je celkom správny, pretože som si istý, že ani ten najlepší pisateľ nemôže zhromaždiť všetky informácie a možnosti ktoré hra ponúka. San Andreas je totiž krajina neobmedzených možností...
Hlavná postava, černoch Carl Johnson (CJ), sa po piatich rokoch pobytu v Liberty City vracia do svojho rodného Los Santos v štáte San Andreas, kvôli záhadnej vražde jeho matky. Sú práve 90. roky a gang jeho rodiny, Groove Street Families, je rozbitý na malé časti, v oblasti vládne nepokoj a nadvláda ich najväčších konkurentov – Ballas. Carlovou úlohou je teda zjednotiť svoj gang (väčšinou oblečený v zelenom) a prevziať nadvládu v meste. To však nebude také jednoduché – CJova cesta bude viackrát skrížená novými okolnosťami a príbeh sa bude postupne viac a viac zamotávať. V ceste za ovládnutím mesta mu bude pomáhať jeho brat Sweet, sestra Kendl, jej priateľ Ryder a samozrejme dlhoročný člen gangu, objemný Big Smoke. V Los Santos sa naučíte základné ovládanie, naberiete rešpekt a získate prvé peniaze za dobre odvedené misie. Toto mesto je vernou kópiou amerického Los Angeles, so všetkými dominantami a významnými miestami (architektonicky zaujímavé letisko, obdoba hollywood nápisu a pod.). Neskôr bude CJ náhle kvôli nečakanému podrazu nútený presunúť do susednej metropoly, nesúcej názov San Fierro, ktorá je obdobou San Francisca. Opäť sa tu máte možnosť stretnúť s charakteristickým kopcovitým terénom, mostom Golden Gate či známym mrakodrapom Transamerica Pyramid. Do tretice sa presťahujete do Las Venturas, a myslím, že je jasné, ktoré reálne mesto poslúžilo ako vzor. Napoviem – sú tam kasína, hotely v tvare pyramídy, sfingy či chrámu Vasilija Blaženého a rozľahlá púšť. Áno, je to Las Vegas. Mestá sa vám odomykajú postupne, to znamená, že hneď na začiatku nie je možné vsúpiť na územie San Fierra alebo Las Venturas bez hrozby hľadanosti na úrovni 5 zo 6 hviezdičiek. Preto sa ani v prvých dvoch častiach hry za normálnych okolností nedostanete do žiadneho lietajúceho prostriedku, naopak v Las Venturas, keď už nebudete ničím obmedzení, sa s úlohami vo vzduchu akoby roztrhne vrece. Najprv bude nutná letecká škola (ak ste nervovo labylní ako ja, tak si pripravte tak 4 hodiny času a minimálne jednu náhradnú klávesnicu), no po jej splnení dostanete prístup do letísk vo všetkých mestách a doprava sa tak stane oveľa jednoduchšou a rýchlejšou.
Je jasné, že tieto tri mestá nie sú žiadne minidedinky, ale žijúce metropoly, pričom každú môžete bez obáv veľkosťou prirovnať k Vice City. Pripočítajte si k tomu ešte spomínanú púšť, obrovský vidiek, niekoľko osád, samôt a dedín, a dostanete obrí herný svet o rozmeroch niekoľko desiatok km2. A ten sa vám, prosím pekne, pri štarte hry načíta celý (mimo interiérov), takže môžete prejsť z jedného konca štátu na druhý bez jediného loadingu (ale bude vám to trvať tak pol hodinu reálneho času).
Pokiaľ ste hrali GTA: Vice City alebo GTA3, nebude v San Andreas pre vás nič podstatné, na čo by ste si museli dlho zvykať. HUD zostal rovnaký, podobne ako štýl mapy, kde sa vám vždy vyznačujú misie čakajúce na splnenie. Teda, lepšie povedané, ľudia, u ktorých misie dostanete za úlohu. Čo iné by sa dalo od Carla čakať, väčšinou sú jeho priatelia riadni týpci, na ktorých len tak skoro nezabudnete. Či už je to bláznivý raper, ktorý s vašou pomocou kradne druhým texty, alebo slepý Japonec čo vás s ľahkosťou porazí v každej videohre. Na chvíľu sa v príbehovej línii mihne aj dokonca aj hlavná postava GTA3, je síce trochu mladší ale podobá sa značne (SA sa odohráva pred GTA3).
Samostatnú kapitolu si v San Andreas zaslúži absolútna novinka – RPG prvky. Hlavnú postavu totiž netvoria len otextúrované polygóny, CJ má teraz vlastné pocity, potreby a možnosť vylepšovať sa v určitej oblasti, čo sa samozrejme prejaví aj v akcii. Aby mohol existovať, musí jesť, ak to však s jedlom preženie, bude tučný, slabý v boji, ľudia sa mu budú na ulici posmievať a on stratí rešpekt. Pokiaľ však naberie v posilňovni poriadne svaly, pridá nejakú tú staminu, bude rozdávať poriadne tvrdé rany, bude schopný šprintovať dlhšie a jeho reputácia u ostatných pôjde prudko nahor. Svoj drsný image môže Carl okoreniť aj novým účesom, oblečením, tetovaním alebo zlatou retiazkou na krku. Všetko komentujú interaktívni chodci, s ktorými sa dá viesť normálny rozhovor. Sexappeal je dôležitý aj pre jeho frajerku, ktorá si s nejakým suchárom určite nezačne. CJ sa taktiež môže zlepšovať aj v jazdení na aute alebo na motorke, v zručnosti so zmraňami a pod., tento skill však väčšinou rastie sám (plus sú ku každému k dispozícii školy).
Ako novinka sa v San Andreas predstavila tiež možnosť plávania; zatiaľ čo v starších GTA sa postava kruto vo vodnom živle utopila, tu mladého černocha rodičia naučili plávať a pohyb vo vode mu nerobí žiadny problém. Plávanie funguje podobne ako chodenie, môžete plávať pomaly, ale môžete využiť aj šprint, ktorý je časovo obmedzený a jeho výdrž závisí od staminy nabratej v telocvični. Na plávanie sa vzťahuje tiež samostatný skill a okrem iného umožňuje CJovi dlhšie zadržať dych a tým aj dlhšie vydržať potopený pod vodou. Okrem plávania sa Carl naučil aj celkom inteligentne zdolávať prekážky, liezť a šplhať. Dokáže zdolať viac ako dvojmetrovú stenu (ako Lara Croft), o niečo nižšie prekážky zase elegantne preskočí zachytením za rukami a prehodením nôh. Jednotvárny a hlavne veľmi nemotorný skok Tommyho Vercettiho je teda definitívnou minulosťou.
Ani ten najkritickejší hráč nemôže novému GTA vytknúť výber a návrh misií. Je pravda, že občas sa v nich vyskytuje príliš dlhé jazdenie krížom-krážom štátom, ale chvíľu nudy treba jednoducho prečkať. O nude sa ale nedá hovoriť v niektorých iných úlohách – naozajstných perlách. Predsalen, kradnutie krabíc plných zbraní z bytu spiaceho vojaka (za absolútnej tichosti), či unikátna čórka kombajnu, ktorý seká nielen obilie, ale aj ľudí, sa len tak v každej hre nevidí. Príbehová časť tvorí asi 50% hry a zaberie vám približne 25-30 hodín čistého času. Druhú polovicu tvoria rôzne staré známe misie, kde zastupujete určité povolanie (požiarnik, trucker...) úlohy pre budovy a mnoho ďalších, často veľmi nápaditých misií. Fádne zbieranie čudných balíčkov bolo nahradené originálnym presprejovávaním tagov na stenách konkurenčných Ballas alebo fotením rôznych svietiacich objektov pomocou fotoaparátu. Aj po prejdení všetkého možného aj nemožného v San Andreas stále nemusí nastať nuda. Skúsiť šťastie môžete v kasíne (ruleta, automaty, black jack...), občasná partička billiardu alebo basketbalu tiež nezaškodí. Hardcore hráči môžu tiež skúsiť jednu z videohier, ktoré sú, ako inak, čisto v štýle deväťdesiatych rokov. Kto by sa rád vozil len tak po celom území, má na to nespočet spôsobov, autá totiž teraz nie sú v móde a tak môžete skúsiť napríklad vlak, hydroplán, vznášadlo či dokonca jetpack. Ako novinku nám Rockstari predstavili bicykle, ktoré sa u mňa ale v praxi neosvedčili. Nápad je to síce pekný, no príliš pomalý na bežné použitie. Naopak na skúšanie rôznych trikov je BMX ako stvorená. Kto by sa už naozaj extrémne nudil, má možnosť napríklad zdolať na vlastných nohách Mt.Chilliad (najvyššia hora v SA) a potom si vychutnať skvelý zoskok s padákom, prípadne sa skúsiť dostať do prísne stráženej Area 69. Táto oblasť sa nachádza v púšti, nesmie sa tam vkročiť, lietať nad ňou a ani ju fotiť. V opačnom prípade po vás okamžite pôjdu všetky dostupné policajné a vojenské sily.
Nakoniec mi zostáva zhodnotiť technické spracovanie hry. Po grafickej stránke sa nejedná o žiadnu výhru, predsalen použitý engine má už svoje roky a myslím, že Rockstari z neho vytiahli čo sa dalo. Na druhej strane ma potešila extrémne vysoká dohľadnosť, ktorá vytvára naozaj realistický a veľmi príjemný dojem. San Andreas obsahuje výborný soundtrack plný hitov 90-tych rokov, hlavne rapu, keďže práve v tomto období zažíval tento hudobný štýl najväčší rozmach (a hlavne medzi černochmi). Popri 10 rozhlasových staniciach a jednom extrémne uletenom takshow kanále máte tiež možnosť nahrať si do hry vlastnú hudbu a tú si kedykoľvek v aute pustiť. Dabing sa dá označiť len jedným slovom – vynikajúci. Postavy ožili a černošský slang v ich podaní je naozaj nezabudnuteľný. Umelá inteligencia bola značne posilnená – a to hlavne na strane spoluhráčov. Už sa dokážu elegantne z okienka vystrčiť a strieľať na obidve strany, na motorke to nie je o nič horšie. Zo začiatku mi dosť vadil nový systém streľby, ktorý je známy hlavne z konzolových verzií, no po čase som si zvykol a rešpektujem ho. Bugy, teda chyby hry sa objavujú všade a nevyhli sa ani San Andreas. Dokonalé otestovanie tak obsiahleho herného prostredia by zabralo minimálne rok, preto sú aj často dosť nepríjemné chyby ospravedlniteľné. Napríklad sa jedná o tzv. matrix – istý zrkadlový svet, kde sú všetky objekty hmotné, ale neviditeľné. Vidieť je napríklad len žeriav a to vytvára zaujímavý mysteriózny dojem. Do podobného matrixu sa dá dostať napríklad skokom do otvorenej šachty v suteréne Caligulas Palace v Las Venturas.
Čo dodať na záver? Nemám narozdiel od niektorých pocit, že je hra dokonalá, každopádne viem, že je to ten najrozsiahlejší a zároveň najkomplexnejší titul na trhu. Nemyslím, že by San Andreas malo v najbližších 2 rokoch niečo prekonať, pretože pokiaľ viem, nič veľkosťou porovnateľné nie je ešte ani ohlásené. Verím, že okolo SA sa vytvorí pevná komunita, Rockstari ako obyčajne dali veľa priestoru moderom a pre hráčov si pripravili mnoho záhad a skrytých tajomstiev. Štát je obrovský a dáva šancu pre náhodný výskyt Yetiho v lese, poprípade rôznych UFO zjavení na oblohe. Grand Theft Auto San Andreas si nielen za výnimočnú kvalitu a neuveriteľnú rozlohu, ale aj za svoju dlhú životnosť a vízie stať sa kultom, zaslúži svojich 96%. To je umelecké dielo, nigga!
Hlavná postava, černoch Carl Johnson (CJ), sa po piatich rokoch pobytu v Liberty City vracia do svojho rodného Los Santos v štáte San Andreas, kvôli záhadnej vražde jeho matky. Sú práve 90. roky a gang jeho rodiny, Groove Street Families, je rozbitý na malé časti, v oblasti vládne nepokoj a nadvláda ich najväčších konkurentov – Ballas. Carlovou úlohou je teda zjednotiť svoj gang (väčšinou oblečený v zelenom) a prevziať nadvládu v meste. To však nebude také jednoduché – CJova cesta bude viackrát skrížená novými okolnosťami a príbeh sa bude postupne viac a viac zamotávať. V ceste za ovládnutím mesta mu bude pomáhať jeho brat Sweet, sestra Kendl, jej priateľ Ryder a samozrejme dlhoročný člen gangu, objemný Big Smoke. V Los Santos sa naučíte základné ovládanie, naberiete rešpekt a získate prvé peniaze za dobre odvedené misie. Toto mesto je vernou kópiou amerického Los Angeles, so všetkými dominantami a významnými miestami (architektonicky zaujímavé letisko, obdoba hollywood nápisu a pod.). Neskôr bude CJ náhle kvôli nečakanému podrazu nútený presunúť do susednej metropoly, nesúcej názov San Fierro, ktorá je obdobou San Francisca. Opäť sa tu máte možnosť stretnúť s charakteristickým kopcovitým terénom, mostom Golden Gate či známym mrakodrapom Transamerica Pyramid. Do tretice sa presťahujete do Las Venturas, a myslím, že je jasné, ktoré reálne mesto poslúžilo ako vzor. Napoviem – sú tam kasína, hotely v tvare pyramídy, sfingy či chrámu Vasilija Blaženého a rozľahlá púšť. Áno, je to Las Vegas. Mestá sa vám odomykajú postupne, to znamená, že hneď na začiatku nie je možné vsúpiť na územie San Fierra alebo Las Venturas bez hrozby hľadanosti na úrovni 5 zo 6 hviezdičiek. Preto sa ani v prvých dvoch častiach hry za normálnych okolností nedostanete do žiadneho lietajúceho prostriedku, naopak v Las Venturas, keď už nebudete ničím obmedzení, sa s úlohami vo vzduchu akoby roztrhne vrece. Najprv bude nutná letecká škola (ak ste nervovo labylní ako ja, tak si pripravte tak 4 hodiny času a minimálne jednu náhradnú klávesnicu), no po jej splnení dostanete prístup do letísk vo všetkých mestách a doprava sa tak stane oveľa jednoduchšou a rýchlejšou.
Je jasné, že tieto tri mestá nie sú žiadne minidedinky, ale žijúce metropoly, pričom každú môžete bez obáv veľkosťou prirovnať k Vice City. Pripočítajte si k tomu ešte spomínanú púšť, obrovský vidiek, niekoľko osád, samôt a dedín, a dostanete obrí herný svet o rozmeroch niekoľko desiatok km2. A ten sa vám, prosím pekne, pri štarte hry načíta celý (mimo interiérov), takže môžete prejsť z jedného konca štátu na druhý bez jediného loadingu (ale bude vám to trvať tak pol hodinu reálneho času).
Pokiaľ ste hrali GTA: Vice City alebo GTA3, nebude v San Andreas pre vás nič podstatné, na čo by ste si museli dlho zvykať. HUD zostal rovnaký, podobne ako štýl mapy, kde sa vám vždy vyznačujú misie čakajúce na splnenie. Teda, lepšie povedané, ľudia, u ktorých misie dostanete za úlohu. Čo iné by sa dalo od Carla čakať, väčšinou sú jeho priatelia riadni týpci, na ktorých len tak skoro nezabudnete. Či už je to bláznivý raper, ktorý s vašou pomocou kradne druhým texty, alebo slepý Japonec čo vás s ľahkosťou porazí v každej videohre. Na chvíľu sa v príbehovej línii mihne aj dokonca aj hlavná postava GTA3, je síce trochu mladší ale podobá sa značne (SA sa odohráva pred GTA3).
Samostatnú kapitolu si v San Andreas zaslúži absolútna novinka – RPG prvky. Hlavnú postavu totiž netvoria len otextúrované polygóny, CJ má teraz vlastné pocity, potreby a možnosť vylepšovať sa v určitej oblasti, čo sa samozrejme prejaví aj v akcii. Aby mohol existovať, musí jesť, ak to však s jedlom preženie, bude tučný, slabý v boji, ľudia sa mu budú na ulici posmievať a on stratí rešpekt. Pokiaľ však naberie v posilňovni poriadne svaly, pridá nejakú tú staminu, bude rozdávať poriadne tvrdé rany, bude schopný šprintovať dlhšie a jeho reputácia u ostatných pôjde prudko nahor. Svoj drsný image môže Carl okoreniť aj novým účesom, oblečením, tetovaním alebo zlatou retiazkou na krku. Všetko komentujú interaktívni chodci, s ktorými sa dá viesť normálny rozhovor. Sexappeal je dôležitý aj pre jeho frajerku, ktorá si s nejakým suchárom určite nezačne. CJ sa taktiež môže zlepšovať aj v jazdení na aute alebo na motorke, v zručnosti so zmraňami a pod., tento skill však väčšinou rastie sám (plus sú ku každému k dispozícii školy).
Ako novinka sa v San Andreas predstavila tiež možnosť plávania; zatiaľ čo v starších GTA sa postava kruto vo vodnom živle utopila, tu mladého černocha rodičia naučili plávať a pohyb vo vode mu nerobí žiadny problém. Plávanie funguje podobne ako chodenie, môžete plávať pomaly, ale môžete využiť aj šprint, ktorý je časovo obmedzený a jeho výdrž závisí od staminy nabratej v telocvični. Na plávanie sa vzťahuje tiež samostatný skill a okrem iného umožňuje CJovi dlhšie zadržať dych a tým aj dlhšie vydržať potopený pod vodou. Okrem plávania sa Carl naučil aj celkom inteligentne zdolávať prekážky, liezť a šplhať. Dokáže zdolať viac ako dvojmetrovú stenu (ako Lara Croft), o niečo nižšie prekážky zase elegantne preskočí zachytením za rukami a prehodením nôh. Jednotvárny a hlavne veľmi nemotorný skok Tommyho Vercettiho je teda definitívnou minulosťou.
Ani ten najkritickejší hráč nemôže novému GTA vytknúť výber a návrh misií. Je pravda, že občas sa v nich vyskytuje príliš dlhé jazdenie krížom-krážom štátom, ale chvíľu nudy treba jednoducho prečkať. O nude sa ale nedá hovoriť v niektorých iných úlohách – naozajstných perlách. Predsalen, kradnutie krabíc plných zbraní z bytu spiaceho vojaka (za absolútnej tichosti), či unikátna čórka kombajnu, ktorý seká nielen obilie, ale aj ľudí, sa len tak v každej hre nevidí. Príbehová časť tvorí asi 50% hry a zaberie vám približne 25-30 hodín čistého času. Druhú polovicu tvoria rôzne staré známe misie, kde zastupujete určité povolanie (požiarnik, trucker...) úlohy pre budovy a mnoho ďalších, často veľmi nápaditých misií. Fádne zbieranie čudných balíčkov bolo nahradené originálnym presprejovávaním tagov na stenách konkurenčných Ballas alebo fotením rôznych svietiacich objektov pomocou fotoaparátu. Aj po prejdení všetkého možného aj nemožného v San Andreas stále nemusí nastať nuda. Skúsiť šťastie môžete v kasíne (ruleta, automaty, black jack...), občasná partička billiardu alebo basketbalu tiež nezaškodí. Hardcore hráči môžu tiež skúsiť jednu z videohier, ktoré sú, ako inak, čisto v štýle deväťdesiatych rokov. Kto by sa rád vozil len tak po celom území, má na to nespočet spôsobov, autá totiž teraz nie sú v móde a tak môžete skúsiť napríklad vlak, hydroplán, vznášadlo či dokonca jetpack. Ako novinku nám Rockstari predstavili bicykle, ktoré sa u mňa ale v praxi neosvedčili. Nápad je to síce pekný, no príliš pomalý na bežné použitie. Naopak na skúšanie rôznych trikov je BMX ako stvorená. Kto by sa už naozaj extrémne nudil, má možnosť napríklad zdolať na vlastných nohách Mt.Chilliad (najvyššia hora v SA) a potom si vychutnať skvelý zoskok s padákom, prípadne sa skúsiť dostať do prísne stráženej Area 69. Táto oblasť sa nachádza v púšti, nesmie sa tam vkročiť, lietať nad ňou a ani ju fotiť. V opačnom prípade po vás okamžite pôjdu všetky dostupné policajné a vojenské sily.
Nakoniec mi zostáva zhodnotiť technické spracovanie hry. Po grafickej stránke sa nejedná o žiadnu výhru, predsalen použitý engine má už svoje roky a myslím, že Rockstari z neho vytiahli čo sa dalo. Na druhej strane ma potešila extrémne vysoká dohľadnosť, ktorá vytvára naozaj realistický a veľmi príjemný dojem. San Andreas obsahuje výborný soundtrack plný hitov 90-tych rokov, hlavne rapu, keďže práve v tomto období zažíval tento hudobný štýl najväčší rozmach (a hlavne medzi černochmi). Popri 10 rozhlasových staniciach a jednom extrémne uletenom takshow kanále máte tiež možnosť nahrať si do hry vlastnú hudbu a tú si kedykoľvek v aute pustiť. Dabing sa dá označiť len jedným slovom – vynikajúci. Postavy ožili a černošský slang v ich podaní je naozaj nezabudnuteľný. Umelá inteligencia bola značne posilnená – a to hlavne na strane spoluhráčov. Už sa dokážu elegantne z okienka vystrčiť a strieľať na obidve strany, na motorke to nie je o nič horšie. Zo začiatku mi dosť vadil nový systém streľby, ktorý je známy hlavne z konzolových verzií, no po čase som si zvykol a rešpektujem ho. Bugy, teda chyby hry sa objavujú všade a nevyhli sa ani San Andreas. Dokonalé otestovanie tak obsiahleho herného prostredia by zabralo minimálne rok, preto sú aj často dosť nepríjemné chyby ospravedlniteľné. Napríklad sa jedná o tzv. matrix – istý zrkadlový svet, kde sú všetky objekty hmotné, ale neviditeľné. Vidieť je napríklad len žeriav a to vytvára zaujímavý mysteriózny dojem. Do podobného matrixu sa dá dostať napríklad skokom do otvorenej šachty v suteréne Caligulas Palace v Las Venturas.
Čo dodať na záver? Nemám narozdiel od niektorých pocit, že je hra dokonalá, každopádne viem, že je to ten najrozsiahlejší a zároveň najkomplexnejší titul na trhu. Nemyslím, že by San Andreas malo v najbližších 2 rokoch niečo prekonať, pretože pokiaľ viem, nič veľkosťou porovnateľné nie je ešte ani ohlásené. Verím, že okolo SA sa vytvorí pevná komunita, Rockstari ako obyčajne dali veľa priestoru moderom a pre hráčov si pripravili mnoho záhad a skrytých tajomstiev. Štát je obrovský a dáva šancu pre náhodný výskyt Yetiho v lese, poprípade rôznych UFO zjavení na oblohe. Grand Theft Auto San Andreas si nielen za výnimočnú kvalitu a neuveriteľnú rozlohu, ale aj za svoju dlhú životnosť a vízie stať sa kultom, zaslúži svojich 96%. To je umelecké dielo, nigga!
napísal 3x 7.8.2005
Páči sa mi!
9.6
GTA: SAN ANDREAS
PS2
PC PS4 Xbox 360 Switch 2 Vývoj: Rockstar Games / Rockstar North Štýl: akčná adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|