Tomb Raider Chronicles |
Laru Croft ani smrť nezastaví. Dôkazom toho je pokračovanie úspešnej Tomb Raider The Last Revelation teraz pod názvom Tomb Raider Chonicles.
6.5
Bojíte sa smrti? Určite ste sa už niekedy zamýšľali aké to je zomrieť a už nikdy viac nežiť na tomto svete. To však neplatí o hrdinke Tomb Raider série. I keď ste sami boli svedkom jej smrti z predchádzajúceho diela, nie je všetko také ako sa vždy zdá. Lara Croft je späť, i keď len v podobe spomienok.
Po vydaní Tomb Raider The Last Revelation, to tvorcom proste nedalo aby nevytvorili ďalší diel. I keď to ani vôbec nemuseli vytvárať pretože tento diel je, poviem ihneď na rovinu otrasný. Volá sa Tomb Raider Chronicles a je to len zhluk spomienok a dobrodružstiev Lary, ktorými sme doposiaľ neboli svedkami. Je to najskôr tým, že tvorcov z Core Design popadla chamtivosť a tak ešte pred tým než príde PS2 chceli nejaký ten diel vytvoriť. I keď by mal byť akýkoľvek. Hlavne nech sú z toho prachy.
Dej 5/10
To najsmutnejšie je že Chronicles neobsahuje dokopy žiaden dej, len akoby črepiny zo starých dobrodružstiev o ktorých sme doposiaľ nevedeli. Je tam spomenutý Larson ako aj iný darebáci z predchádzajúcich častí, no samo o sebe to vôbec nemá zmysel. Je to asi prví diel z Tomb Raider série ktorý aspoň trochu nadväzuj na predchádzajúcu časť I ked len smrťou a zopár drobnosťami zo života Lary Croft. Lara zomrela. Jej dlhodobý priatelia sa s ňou prišli rozlúčiť k pomníku a neskôr v dome Lary Croftovej začnú pri čajíku spomínať na jej veľké dobrodružstvá. Každá postava rozpráva jeden príbeh a takýmto spôsobom Lara opäť ožíva.
Na úvod akčná ukážka.
Štyri osoby, štyri odlišné príbehy a odlišný spôsob hrania, no jedna hrdinka. Ak budú prejdené všetky dobrodružstvá, nastáva ani nie minútová ukážka nad ktorou si zase budete lámať hlavu až do zahrania ďalšieho diela Tomb Raider. Tie štyri levely v ktorých hráte mi pripadali ako filmy rôzneho žánru. V Ríme to na mňa pôsobilo ako nejaký Indiana Jones, druhý môže pripadať ako akčný film so Segalom, tretie vám príde ako nejaký horor na opustenom ostrove a posledné je čisté sci-fi. Prvá misia začína v Ríme, kde sa pokúša Pierre DuPont a Larson Conway z prvého Tomb Raidera nájsť kameň mudrcov ktorý premieňa veci na zlato. Títo dvaja típkovia vám po celí čas čo sa ukazujú pripadajú ako riadny babráci, oproti tomu aký boli v prvej Tomb Raider. Pierre je najskôr Laryním nepriateľom, no neskôr sa veci vyvinú inak. Lara kameň mudrcou hladá pod mestom, až v katakombách kde musí bojovať s rôznymi nepriateľmi. Ako to skončí? Ako asi! Nechajte sa prekvapiť. Lara po prejdení tejto misie vymení svoje tradičné oblečenie za lampasácke a ide prenasledovať rusákov do tajnej základne, a neskôr na ponorku. Tento príbeh rozpráva Pierre. Lara sa chcela vkradnúť na ruskú ponorku, aby získala mocný artefakt Spear of Destiny. O tento artefakt sa ani ona ani boss ruskej mafie deliť nechce. Vystupuje tu aj kapitán ponorky ktorý mafiána nerád poslúcha. Veci sa vyvinú tak že Lara bude musieť ponorku opustiť a to rýchlo. Po tejto misií nasleduje druhá.
Obesení muž bez srdca.
Lara omladne a vráti sa do doby, kedy jej bolo 16 a vyvádzala hlúposti. Jednou z tých blbostí bola tá, že sa ukryla do člna s ktorým otec Dustian zamieril k tajomnému ostrvu Black Isle neďaleko Írska. Ostrov je opustený no plný záhadných javov. Po čase Lara stretáva obeseného muža na strome, ktorý chce aby mu lara priniesla jeho srdce. To je ešte nič. Neskôr to budú malí duchovia, kostry, temný rytier či morská príšera. Tomu všetkému bude musieť 16 ročná Lara čeliť. Lara to prežila, bez ujmy na zdraví a tak môže nastať ďalší príbeh kedy sa Lara vyberie na Tower Block trošku nezvyčajným spôsobom, v štýle MATRIX hľadať artefakt Iris známi už z predchádzajúceho diela na konci Kambodži. Táto budova je veľmi dobre zabezpečená a Lara je po celú dobu v spojení s heckerom ktorého si najala, aby vedela tento bezpečnostný systém odblokovať. Okrem toho jej aj dáva rôzne rady k vyriešeniu ďalších hádaniek. Toľko asi k deju bohužiaľ nie je tu toho veľa lebo hra je až odporne krátka.
Hrateľnosť 8/10
Hra na prví pohľad vyzerá zaujímavo a môžete si pod tým predstavovať všeličo, no po čase vás začne sklamávať viac a viac. To čo autori v hre odflákali sa snažili zamaskovať novými vylepšeniami. Lara má niekoľko nových funkcií. Môže rozstreliť zámok, vytrhnúť železnú tyč zo steny ale aj krútiť sa okolo vodorovnej tyči. Vylepšená je i funkcia zliezania z menších priechodov. Nemusíte sa otáčať dookola stačí Laru natočiť priamo hlavou a ona spraví kotrmelec. Lara dokáže kráčať po napnutom lane veľmi elegantne, no občas začne padať do strany kedy treba vyrovnávať rovnováhu vždy na opačnú stranu kde padá. Dokáže už aj otvoriť poklop na strope či vykopnúť prasknutú stenu. Pribudlo veľa logických úloh, na počet misií v hre je ich však akurát no nie sú rovnomerne rozmiestnené. Čím bližšie ste ku koncu tým vylepšenia pribúdajú. Ihneď na začiatok hry chcem uviesť do pozornosti vecičku ktorú má Lara a ktorá je jej prakticky k ničomu. Nie je to kompas sú to hodinky TMX GRIP CLIP od firmy Timex. Lare je to k ničomu, no tvorcovia spravili dobrú reklamu a tým aj dačo zarobili a vy to máte mať ako užitočnú vec na sledovanie času.
Občas treba v takýchto situáciach Lare pomôcť.
Vylepšil sa i ďalekohľad nie len že osvetľuje prostredie, ale dá sa aj priblížiť objekt. V tretej misií táto vecička chýba a v poslednej sa ukáže v podobe super MATRIX okuliarov s vysielačkou zabudovanou. V každej jednej misií je pomerne dosť lekárničiek. Od druhej misie sa môžu ukrývať v regáloch, skrinkách alebo zásuvkách. Takisto aj rôzne potrebné predmety, náboje či secrety. Dá sa otvoriť i odpadový šachta na podlahe, poklop na strope. Stačí si len všímať akékoľvek nerovnosti či pukliny. Pri niektorých situáciách v hre treba zachovať chladnú hlavu a vyriešiť ich inak, než spustením alarmu ako je tomu napríklad v poslednej misií. Napríklad skombinovať chloroform a servítku a potom s tým udusiť strážnika. V tretej misií na Black Isle nemáte žiadne zbrane proti démonom. Nejakou palicou by ste ducha sotva zneškodnili. Preto musíte hľadať iní spôsob ako tieto potvory zneškodniť, alebo sa ich zbaviť, keďže niektoré zabiť nejdú. Najlepšie je v tejto misií sa im uhýbať alebo pred nimi utiecť. No v prípadoch kedy máte zbrane a nie ste nijako obmedzený, môžete strieľať kade tade. Nájdu sa tu Levy, psy, netopiere, potkany, kostry s mečmi ktoré sa zjavujú pri každom vašom kroku, ochranka, mafiani, či típkovia v zvláštnych oblekoch pripomínajúci robotov. Nepriatelia majú životnosť tak akurát. No nájdu sa aj obludy z vyššou HP. Takým typickým príkladom sú nedávno spomínaní típkovia v žltých oblekoch so zvláštnymi zbraniami ktoré dokážu Laru spáliť. Zabiť tieto obludy sa dá, no chce to do nich našiť veľa, veľa nábojov a hlavne dávať pozor aby vás nezasiahli.
To sú tý malí bieli duchovia ktorý dokážu byť veľmi nebespečný.
Na Black Isle sú to malí bieli šmatláci ktorý do vás nepríjemne strkajú a nedajú sa nijako zničiť, jedine utekať. Zvláštne. Tieto malé biele potvory mi veľmi pripomínajú koncepty na najnovšiu Tomb Raider Island ktorá sa čoskoro chystá. Keď už sme na Black Isle tak na ňom zostaňme. Nachádza sa tu aj morská potvora ktorú treba zneškodniť čudným spôsobom. Musíte ju nalákať do klietky tým že jej ukradnete lesklí kamienok a hodíte ho do klietky. Tú vzápätí Lara zavrie a príšeru aj spolu s klietkou vytiahnu malí bieli šmatláci, ako som ich už nazvala a zjedia ju. Vy sa vtedy môžete dostať do strašidelného domu. V tejto misií je veľa hádaniek. Musíte zastaviť mlyn, presúvať mostíky na obrovskej veži, zapáliť koreň stromu pomocou fakle, alebo niekde niečo skombinovať. Nájsť kriedu a napísať niečo na kameň alebo prenasledovať svetielko. V tejto misií je toho dosť. To isté je i v poslednej misií. Takisto veľa hádaniek. Spomeniem len niektoré s nich. Zažijete veľkú srandu vo výťahu ktorý sa raz utrhne a bude treba ho zastaviť. Potom budete musieť sledovať strážnika aký kód zadal, aby ste ho potom vedeli zadať aj vy. Vystreľovať pomocou špeciálnej zbrane náboj, z ktorého sa rozvinie lano. Tu by som sa chcela pozastaviť nad tým že niektoré odhady na skok z lana mohli trochu uľahčiť. Niekedy je až priveľmi ťažké sa vôbec niekam takýmto húpaním po lane dostať a málo kedy to vide na prví krát. V jednej z časti je chodba ktorá ukazuje röntgenový snímok Lary a bední spolu s obsahom. Ukazuje vám i to v ktorom je bomba a v ktorom niečo užitočné tak to nepobabrite!
Slečna Croftová, čo ste si zase zlomila?
V budove je poplašný systém, ktorý sa spustí ako náhle budete vyvádzať alebo skratka neurobíte to čo treba. Ak už sa tak stane a cestu zablokujú leisre, je potreba hľadať cestu inde. Napríklad vetracou šachtou. No máte aj vo výbave špeciálny guľomet. Môžete ho mať ako odstreľovaciu pušku alebo ako tlmičový automat. Stačí jedná presná rana a môže byť aj smrtiaca. Len treba vedieť mieriť čo je na PS1 ešte dobré, no horšie na PC kde je mierenie pekne na figu. Existujú aj na to módy. Dávka alebo nepretržitá paľba. I keď aby ste sa na ten tlmič stále nespoliehali, v niektorých častiach budovy môže aj taký vystrel spustiť alarm a zo stien vyjdú guľomety a rozstrieľajú vás na rešeto. Vtedy treba nájsť inú cestu. Buď skúsiť kráčať pomalšie alebo sa plaziť. Na ponorke začínate bez zbraní. Všetky si musíte pohľadať. Nebudú vás pri tom otravovať nepriatelia až na jedného kuchára, ku ktorému sa musíte prikradnúť a prasknúť mu po palici železnou tyčou. Táto misia sa spočiatku ani nezdá byť nejaká obtiažna, no všetko sa zmení až na ponorke nastane výbuch a začne sa potápať. Vtedy sa zelektrizuje voda a vy budete musieť stále a stále skákať ako blcha na strunách, aby ste do tej vody nespadli. V tejto misií je zakomponované i potápanie sa pomocou špeciálneho obleku. Musíte sa dostať do jaskyne v ktorej je artefakt Spear of Destiny. Stane sa však nehoda a váš oblek bude poškodený. Budete musieť pomocou dychu ktorý vám zostane, dostať sa späť na ponorku. Ihneď na začiatku tejto misie vás bude naháňať hák so žeriavu ktorý bude ovládať jeden blázon. Nič ťažké, chce to len rýchlo uhýbať a nestáť dlho na jednom mieste. Tu sa často vyskytujú ID karty, ktoré treba používať aby ste sa tak niekam aj dostali. K prvej missí a jej nástrahám len toľko že tu máte k dispozícií zameriavač na revolver, pomocou ktorého môžete rozstreliť zámok na dverách alebo streliť do zvončeka či vystreliť oči železnej oblude.
Nepríjemné útoky bossov. Hlemt Statue dokáže útok ktorý vás ihneď zabije.
A teraz k Bossom. Je ich tu zopár no vedia narobiť veľa zlého. V prvej misií je ich viac než dosť. Obrovský rytier s mečom, železná obluda, sám Larson, tri hlavy drakov a ďalší rytier tento krát s kladivom. Pri týchto bossoch nie je čo riešiť do všetkých treba len a len strieľať okrem Helmet Statue ktorému treba vystreliť obidve oči. V tretej misií je to najmä Hag. Morská príšera ktorú treba nalákať do klietky. Na záver sú to dvaja androidi. Jednému treba pustiť studenú sprchu tým že rozstrelíte potrubie a potom ho zničíte až bude elektrizovať a druhému treba len utiecť, a zavrieť mu dvere. Zbrane máte na každú misiu odlišné. V prvej misií máte dve pištole, revolver, brokovnicu a uzi. V druhej všetky čo v prvej misií len namiesto revolvera máte Desert Eagle z Tomb Raider III známi. V poslednej máte guľomet s dvoma funkciami a tzv. Grapping gun ktorý vystreľuje lano len na niektoré miesta, ktoré sa vám pri zamierení zobrazia v podobe rotujúcich šipok.
A to je ten kameň mudrcov.
Neoddeliteľnou súčasťou Tomb Raider sérií sú secrety. Tak tomu je i v Chronicles. Nachádzajú sa rôzne rozmiestnené po leveloch v podobe malých zlatých ružičiek. Dokopy je ich 36 a najčastejšie bývajú ukryté v malých priechodoch a šachtách. Ak ich nájdete všetky, čaká vás odmena ktorú nájdete v ponuke options. Je to kolekcia storyboardov vytvorených počas navrhovania hry.
Grafika 6/10
I keď vás na úvod môže prekvapiť celkom slušná ukážka, začnete hru a už to tak nebude. Nič nové, nič lepšie. Tá istá grafika ako aj z The Last Revelation. K tomu pribudlo celé kvantum grafických chýb ktoré sa počas hry budú prejavovať. Jednou s nich je nová funkcia „chodenie po vzduch“. Táto grafická chyba sa mi tu dosť často vyskytovala čo ma zarazilo na to že v predchádzajúcich dieloch sa mi nič podobné nestalo.
Neviem či programátori zaspali na backspce alebo kde, no nedali si tú námahu odstrániť to.Najväčšou chybou ktorú spravili je to že tvorcovia použili zastarali engin. Ten v ktorom vzniklo aj The Last Revleation. Myslím si že z toľkých peňazí čo im Tomb Raider zarobil by nebolo problém dať sérií nový kožuch, hlavne ak sa jedná o poslednú časť pre PS1. Vtedy na takéto veci nemysleli skôr sa snažili vytvoriť čím skôr niečo, čo sa dá hrať a publikovať to pod názvom Tomb Raider. Tak to potom aj vyzerá.
Larson to asi dnes nerozchodí.
Občas sa zasekne postava alebo sa zaryje do steny. V časti kedy sa musíte ponoriť mi Lara pripadala v tom obleku ako tesne pred smrťou. Akýsi podmorský zombie v železnom obleku. Terén? Nič nové. Kockatý je i tam kde by nemusel byť. Potom to aj vidno napríklad v tretej misií kde padá dážď. Kvapôčky padajú aj na plochu kde zem nie je. Lara však mení svoje oblečenie. Z klasického sa dostanete až po čierny špiónsky MATRIX oblek, ku ktorému sú aj okuliare. Neviem čo ku grafike mám ešte dodať. Spomínať tu všetky chyby, tak to by som snáď ani neskončila. Treba si však na to zvyknúť ak to chcete hrať. I toto hodnotenie si zaslúži len pre to lebo sa dá vôbec rozlíšiť čo je čo. Bohužiaľ hodnotenie pre grafiku je slabé. A vyššie ani nemôže byť, i keby malo byť tak za čo?
Škoda že sa takýto záber v hre nenachádza.
Je tu taká podobná animácia ako bola v hlavnom menu na začiatku The Last Revelation, len tento krát tam máte zábery s nejakého kostola. Ani inventár nevylepšili. Však na čo sa namáhať, keď celá hra už je o ničom. Pre PC je hra distribuovaná na dvoch CD na jednom je hra samotná a na druhom máte editor levelov kde si môžete vytvárať vlastné levely. To vám tvorcovia darovali ako odškodné za to že hra je tak nechutne krátka. Môžete skúsiť, je tam toho na výber veľa. Rozviniete tak svoju kreativitu a kto vie, možno to bude vyzerať lepšie než hra samotná.
Zvuk 6/10
Či sa tu aj o nejakej hudbe dá hovoriť? Okrem nadabovaných postáv, zvukov ktoré vydávajú vozidlá či nepriatelia tu žiadny originálny soundtrack nepočuť iba tie z Tomb Raider The Last Revelation. Je tu zopár tak nudných že sa to všetko bude odrážať na hraní. Iba zavíjanie zvierať alebo štekanie psa spolu z orchestrom cvrčkov tu môžete počuť. Veľké plus si týmto u mňa nezískali. Na začiatku sa vám v hlavnom menu predstaví jeden soundtrack i ten je tak úbohý že sa to nedá ani len počúvať, a preto radšej ihneď začnite hru. Najchudobnejšia časť Tomb Raider čo sa týka zvuku. S ďalšími chybami navyše. Neviem posúdiť či to je chyba zvuku či grafiky no Lara v niektorých úsekoch otvára ústa aj vtedy kedy nemá. No skôr sa prikláňam k tomu že zvuk je trochu posunutý o pár sekund. Už ani na tomto si nedali v hre záležať. A bohužiaľ v hre je toho veľa na čom si záležať nedali.
Nepríjemná situácia.
Patrilo by sa na záver niečo dodať. Asi len toľko že celá hra vás môže zabaviť a budete ju hrať až do konca, no v žiadnom prípade s toho nebudete mať dobrý pocit. Je to hra ktorú treba prejsť len raz a potom na ňu zabudnúť. Podľa mňa ju mali distribuovať ako doplnkové levely k The Last Revelation. Bolo by to určite tak lepšie. Ale bohužiaľ to tak nie je, za to je to nová časť s množstvom herných, grafických či iných chýb grátis.
Plus
+návrat Croftovej
+nové nápady v hrateľnosti
Mínus
-málo vozidiel
-grafické chyby
-krátka doba hrania
-málo zvuku
-hra dokáže v niektorých častiach nudiť.