Koudelka |
Milovníci hororových RPG si prídu na svoje. Prichádza mladá čarodejnica menom Koudelka.
6.5
Koudelka. Áno, je to názov trochu uťahaný a zvláštny, vzhľadom na hru ktorá k nám zavítala z východu. Hoc by si každý pri vyslovení toho pomyslel na našich západných susedov. Koudelka v podaní Sacnoth (Nautilus) vás pozíva do hororového RPG dobrodružstva. Je len na vás či máte odvahu a pridáte sa k nej.
Dej 10/10
Rok 1869 Nemetonský kláštor v Aberystwyth vo Walese. Mladá cigánka menom Koudelka Iasant, obdarená nadprirodzenými schopnosťami, prichádza do kláštora aby objasnila záhadné javy ktoré s kláštorom súvisia. Koudelka sa tam dostala pomocou svojich nadprirodzených schopností, ktoré ju do kláštora doviedli. Bol to najmä hlas istej duše. Je dosť možné že tento začiatok vám pripomenie starú dobrú hru menom Alone in the Dark. Hlavne to šplhanie po streche v intre. Koudelkine dobrodružstvo sa však ponesie iným smerom. Neskôr stretáva Edwarda Plunketta, ktorý ju zachráni pred istou smrťou. Edward prišiel do kláštora hlavne aby zbohatol. Pripojí sa ku Koudelke a potom stretnú biskupa Jamesa O’Flaherty, ktorý bol do kláštora poslaný až z Vatikánu. Tým pádom je náš tým kompletný a začína sa krátke hororové dobrodružstvo. Všetky záhady súvisia s istým mužom ktorému kedysi vyhorela loď menom Mary Alice a so ženou menom Ellaine, ktorú jedného dňa zabil zlodej ktorý vnikol do kláštora. Jej manžel Patrick a Odgen, muž ktorému patrila Mary Alice nájdu starý text ktorý dokáže oživiť mŕtvych. Problém bol v tom, že kúzlo si vyžadovalo niekoľko čerstvých tiel.
Koudelka a Edward je zohraná dvojica.
Patrick spolu s Odgenom začali najprv zabíjať zlodejov a prostitútky, no neskôr ich túžba oživiť Ellaine doviedla k tomu, že začali unášať nevinných ľudí a vraždiť ich v kláštore. Keď kúzlo začalo pôsobiť Ellainine telo vrátili ale jej dušu však nie. Bola to práve jej duša ktorá privolala Koudelku na toto tajomné miesto. Duše ľudí ktoré kvôli Ellaine obetovali, sú v nebi spolu s ňou, no ich telá sa vrátili do kláštora v podobe zombíkov, duchov, príšer a hocakej inej hávede ktorú budete musieť s vašimi troma postavami ničiť. Koudelka sa postupom času dozvedá všetky tajomstvá nie len o kláštore ale aj o sebe. Je akoby prinútená skúmať svoju a minulosť Jamesa a Edwarda. Koudelka vám príde ako obyčajné dievča. Je odvážna, rozhodná a má nadprirodzené schopnosti. Spočiatku sa vám bude zdať že hra sa v nudnom štýle ponesie ďalej, no neskôr stretnete mnícha ktorý je asi jedinou vtipnou postavou v hre. Teda aspoň mne tak pripadal. A napokon je tu scéna s opitou Koudelkou a Edwardom. James je biskup. Verí v boha, no jeho názory sa často nezhodujú s názormi ostatných. Tri postavy ozaj nie je moc pre RPG, ale vzhľadom na dĺžku hry je to tak akurát. A neviem či by ste za ten čas stihli vylevelovať viacej postáv na stovku level. Ešte k tomu je to horor a ten sa vždy lepšie hrá s menším počtom postáv.
Hrateľnosť 7/10
Hra prišla spolu s zaujímavo usporiadaným battle systémom, ktorý ponúka postave urobiť viacero krokov naraz. Volíte si medzi štyrmi možnosťami. Action, Move, Wait a Status. Action vám umožňuje zaútočiť, použiť predmet, mágiu alebo inú zbraň. Najzaujímavejšia je funkcia Move. Môžete si pomocou nej vybrať ľubovoľné políčko kam sa presuniete a urobíte ďalší krok. Nie je to však ako pri šachu s pešiakom že sa môžete premiesiť iba na najbližšie políčko. Môžete ísť kdekoľvek, dokonca sa môžete premiestniť pred inú postavu a tým pádom ju tak chrániť. Horšie je že vás príšera môže s vášho políčka odsunúť inde, alebo vy ju. Skrátka treba dobrú taktiku.
https://www.youtube.com/watch?v=SkHvIobWcJE
Ako sa vraví je lepšie jedenkrát vidieť ako stokrát počuť.
Zaujímavé je to i s vašimi zbraňami. Tie sa môžu zlomiť a je potrebné ich nahradiť. I keď môžete udierať päsťami, no to je asi tak silné ako päť krát vyvarený gruzínsky čaj. Zbrane nachádzate kade tade po zemi schované, alebo ich vlastnia niektoré postavy či príšery, no tie získate až keď ich zabijete v súboji. Je potrebné si vylepšovať čo najlepšie svoje zbrane, pretože tým vylepšujete aj postavu. Ku všetkému poslúži prehľadné menu so zvláštnym dizajnom.
Jednoducho povedané ťahová RPG.
Zloženie bojového systému nie je však tým naj. Hoc vás hra netrápi desiatkami možností, neskôr prídete na to že by sa časom zišli nejaké tie lepšie útoky proti príšerám s prehnane vysokou HP. Hiroki Kikuta, ktorý mal na starosti hudbu v Koudelke, chcel vytvoriť akčný bojový systém pripomínajúci Resident Evil, no spor medzi zamestnancami Sacnoth a Kikutom viedol k tomu že bojový systém je dosť na figu. Možno keby sa nepohádali dopadlo by to v štýle Capcomového Residentu lepšie. I keď sa takpovediac celá hra sa nesie akoby v duchu Capcomu. Občas mi totižto pripomínala starý dobrý Resident Evil či Dino Crisis, hlavne to akým spôsobom sa pohybujete po kláštore. Súboje pripomínajú skôr klasické RPG hry od Squaresoftu.
Celá hra sa odohráva v jednom tajomnom kláštore, a vy nerobíte nič iné len beháte hore a dolu po kláštore a vkuse plníte nejaké úlohy. Občas vám to neustále navštevovanie známych miest môže liezť pekne na nervy, ale čo sa dá robiť.
Jedna z množstva úloh v hre.
Okrem zabíjania rôznych príšer vás čaká adventúra ako sa patrí. Počas celej hry totižto riešite rôzne úlohy, ktoré sa vám pripletú do cesty. Zbierate a hľadáte predmety ktoré vám dopomôžu k vyriešeniu rôznych úloh či vylepšeniu postavy. Okrem toho sú to aj listiny z ktorých sa dozviete niečo viac z deju. Vždy sa pripletie niečo čo musíte vyriešiť. Najčastejšie sú to rôzne hádanky či vkladanie predmetov, ktoré vám otvoria ďalšiu úroveň alebo niečo na rozmýšľanie. Časté sú aj hádanky v podobe usporiadania či už nejakých tónov alebo hieroglyfov. Každý kútik v hre sa oplatí preskúmať a pobrať všetko čo sa dá. Potom sa nemôže stať že vás počas jeden ukážky niečo zabije a objaví sa infarktový stav Game Over. Dokonca môžete ovplyvniť vývoj konca hry. Konce sú dva, je len na vás, či obetujete jednu postavu alebo zachránite všetky. Hra Koudelka je akousi predzvesťou k známej sérií hier Shadow Hearts. Niektoré postavy z Koudelky v Shadow Hearts určite stretnete.
A ide sa do finále.Ak vás nič nezastaví...
Čo sa týka príšer, ako prvé chcem zdôrazniť je, že niektoré majú až prehnane vysokú HP. Tým pádom dokáže súboj trvať dosť dlho, niektoré 5-10 minút. Občas však dokážu byť pekne mazané a skrývať sa za nejaké predmety. Ide hlavne o ľudí. Vtedy musíte zničiť najprv všetky ich úkryty a až potom sa pustiť do nich. Niektoré vedia byť však riadne vypočítavé. To platí aj o bossoch ktorých náročnosť sa zakaždým vystupňuje. Preto sa oplatí levelovať a vylepšovať svoje postavy. Či chcete a či nie Koudelka je hlavne o týchto súbojoch a dlhých a občas až otravných rozhovoroch. Celá hra má totižto pôsobiť ako film. Preto je v hre veľa ukážok a rozhovorov. Rozhovory sú však len a len hlasové. Žiadne texty ako v iných RPG. Ak niekto nerozumie, má jednoducho smolu . To čo vás najviac na tejto hre naštve je príliš málo save pointov. Riadny úder pod pás a o to horšie, že hlavne pri tých bossoch mi chýbali.
Neustále behanie po kláštore plnom tmavých miestností kde si nevidíte ani pod nos, môže niektorým hráčom spôsobiť dočasnú dezorientáciu. Avšak tento problém je v hre chvalabohu vyriešený. Zakaždým čo vojdete do inej miestnosti sa vám zobrazí malý text kde sa nachádzate. Celkom praktické GPS, ktoré mi neraz pomohlo.
Grafika 7/10
Ako som už povedala, tvorcovia sa sústredili vytvoriť hru, ktorá ma čiastočne pripadať ako film. No či sa im to podarilo? Mám taký dojem že hoc vytvorili jedny z najlepších krátkych filmov z doby PS1, zvyšnú bojovú časť odflákli. Hoc sú miestnosti ktoré snímajú statické kamery veľmi pekne robené a v pozadí vždy veľmi detailné textúry, ktoré bohužiaľ zásluhou slabého osvetlenia nie je dobre vidno. Dalo by sa povedať že hra je až príliš moc tmavá. Neviem ako to bolo myslené, no trošku viac osvetlenia by predsa tejto hoc hororovej hre nezaškodilo. Na to že v roku 1999 spolu s Koudelkou vyšli aj iné hry a boli po tejto stránke na tom oveľa lepšie.
Finálový boss nie je rozhodne pre bábovky.
Čo sa týka príšer a ich dizajnu, nemôžem podotknúť že sú v štýle starej dobrej Parasite Eve. Postavy sú na tom tiež dobre. Majú pekný vzhľad, no po kláštore sa pohybujete len s Koudelkou. Neťaháte za sebou aj ďalšie dve postavy, ako tomu bývalo v klasických RPG ktoré vyšli v tom roku čo Koudelka. Horšie je to zase s efektmi, ktoré pripadajú strašne amatérske, za to pekne vyniknú v tom bojovom poli, ktoré je osvetlené vždy len z jednej strany. Pôsobí to divným dojmom, akoby ste bojovali niekde uzatvorený v tme a nad vami je len jedna úsporná žiarovka. Hoc vám toto môže vadiť, tie krásne ukážky vám určite vadiť nebudú, pretože sú tým najlepším čo v hre uvidíte.
Zvuk 7/10
Tak keď už len predsa začnete hrať, prvé čo vás očarí je nádherné intro v sprievode epickej piesne. Skoro ako dobrý reklamný ťah, ale čo potom, keď zistíte, že táto hra po zvukovej stránke toho moc neobsahuje? No čo už smola. Hra je dosť chudobná na nejaké OST. Pravdupovediac by hororu ani moc nejakých soundrackou nepasovalo. No keď už nie soundracky, trošku strašidelných zvukov by sa predsa len hodilo. Je pravdou že občas počujete vŕzganie podlahy alebo nejaké strašidelne zvuky či svoje vlastné kroky, no pravdou je že miestnosti ktorými prechádzate sú až moc tiché. Občas pri prechode z jednej statickej kamery k druhej blbne zvuk. Najmä vietor ktorý by sa akoby zasekol a znovu spustil z inej časovej línie. Zvuk pri súbojoch je trochu uspávací, za to ukľudňujúci. Robia to zrejme indiánske hudobné nástroje v ňom zakomponované. Je ich však niekoľko a či už mňa, či iných takisto moc neoslovila žiadna z nich. Za to dabing má táto hra výborný. Občas som mala dojem že tam tie texty nie sú potrebné.
Blúdenie po gotickom kláštore s poriadnou dávkou hororu môže upútať množstvom záhad a priebehom dejovej línie hry, no nepoteší prostým bojovým systémom a náročnými súbojmi s príšerami všetkého druhu. Koudelka je výsledkom toho aké dopady na hru majú nezhody medzi tvorcami. Hoc sa zdá že som recenziu viac-menej kritizovala musím uznať, že je tu zopár vecí pre ktorú sa oplatí Koudelku zahrať. Stačí jej len prísť na chuť ono to už pôjde samé.
Plus +
-dej.
-ukážky.
-súboje.
-hádanky.
Mínus -
-krátka hracia doba 12-15 hodín.
-miestami nudí.
-menšie chyby zvuku.
-slabé osvetlenie.