FIFA 12 |
Its in the game!
10
FIFA 12 je revolučná. Nielenže po prvýkrát majú konzolisti aj písíčkári k dispozícii identickú hru, ale najnovší ročník najlepšieho virtuálneho futbalu prináša jednu obrovskú novinku a zopár lepších či horších vylepšení a noviniek. Ako vždy neberiem do úvahy multiplayer takže výsledná známka je len za singleplayer, tú najväčšiu zábavu v podobe online módov som teda nemohol vyskúšať.
Na úvod spomeniem, že posezónnym / letným oznámeniam a trailerom nikdy pozornosť nevenujem a zmienky o nejakom novom taktickom bránení vo mne akurát vyvolali suché konštatovanie v zmysle áno, to určite, ako vždy bude kľúčom k obrane držanie tlačítka A spolu so sarkastickým úškrnom. EA som holt zas neveril a hra mi to vrátila po vydaní keď som dostával výprasky od Stoke či Blackburnu a s obráncami zmätene pobehoval (resp. viac-menej stále pobehujem) po ihrisku a zúfalo sa (neúspešne) snažiac zobrať Crouchovi s Waltersom loptu. No nič, konečne k veci.
Prekvapilo ma už samotné menu hry, ktoré je po roku opäť raz neprehľadnejšie a pomalšie, tentokrát s pozadím hráča, ktorého si môžete ľubovoľne zvoliť do arény. Arénu asi každý pozná a spomínať, že ide o ihrisko, na ktorom si môžete s ľubovoľným hráčom a brankárom testovať skilly v podobe priamych kopov, penált alebo z menu rozohrať tréningový mač snáď nie je nutné. Mód výkopu / kick-off detto. Cieľovou destináciou každého introvertného singleplayeristu (alebo ľudí s offline konzolou, ale to som asi výnimka :) ) je zas a znovu režim kariéry.
Bohužiaľ EA sa pravdepodobne priveľmi snažili vychytať muchy z minulého ročníka až to dopadlo asi ešte horšie. Úvodná obrazovka kariérneho režimu je zbytočne prepchatá rôznymi špekuláciami, novinkami typu hráč X je nepotrebný v tíme XX, hráč Y podal písomnú žiadosť o prestup, spoločnosť Z dokončila prevzatie tímu YY a bude investovať miliardy do prestupov a ďalším zbytočným balastom. Menej v prípade minulého ročníka by bolo viac. Ale v tomto prípade ide len o kozmetickú vec, na ktorú som si za tých pár dní už úplne zvykol.
Rast overallov hráčov je asi pomerne ťažké implementovať bez toho aby po pár sezónach mal hráč pod palcom tým, kde majú všetci overall 99 (FIFA 09 alebo 10?) a bol aspoň trochu realistický a predovšetkým funkčný. Minulý ročník to mal vyriešené pomerne nešťastne (overall rástol nahor len hráčom vo veku 23-30 rokov pričom museli pravidelne hrávať a za sezónu sa zvýšil maximálne o 3) ale predsa bol lepší ako vo FIFE 12. Menej by v tomto prípade bolo naozaj viac. Uznajte, aby sa po 2 sezónach po trávnikoch premávali hráči s overallmi 85+ a s vekom maximálne 22-23 rokov? Aby Goetze, Cavani, Lucas či Neymar po dvoch rokoch dosiahli úrovne najlepšieho (áno - pre mňa to vždy bol, je a bude Ronaldo, tým zakrslíkom ma nikdy nikto neošáli) hráča súčasnosti? Toto by sa ale ešte vždy dalo stráviť, predsa ide o hru a kvalitnejší materiál poteší. Ale...
Aký to má význam keď rozohráte kariéru a počas dvoch rokov v súčasnosti všetko valcujúci Manchester City s miliardovým rozpočtom rozpredá Džeka, Téveza, Balotelliho, Agüera a Silvu a proti hráčovi nastúpi s komickým 20 ročným hráčom s overallom 68 na hrote? Síce to bola možno náhoda, pretože asi 3 sezóny som simuloval aby som videl ako sa hra chová ale aj tak. Naviac aby elitné celky Premier League a ostatných elitných európskych líg pred začiatkom prvej sezóny rozpredávali hráčov ako Nani, Young, Silva, Modrić, Pato, Goetze, Hernández alebo Gámeiro a ďalších a k tomu naviac do tímov ako Stoke či Newcastle, to je už doslova šialené. Zlatá FIFA 11 kde bolo raritou aby AI ovládaný tím vysolil 30 mega libier za hviezdu, a veľkokluby si zachovávali svoju kostru tímu a nerozpredávali hviezdny káder. Ďalšou vecou, na ktorú som počas simulovanej sezóny narazil bola skutočnosť, že hráč si môže vydupať prestup do iného tímu (u mňa si odchod po asi 2 sezónach vytrucoval 60 miliónový Goetze /bol som donútený predať ho za cca 40 mega/ , Cavaniho presvedčilo zadrhnutie sa platom 300 000 libier týždenne) . Môže sa samozrejme stať a stáva sa aj v skutočnosti (Torres, Meireles? ehm...) ale snáď to EA aj v tomto prípade neprehnali a hráči nebudú mať starosti s trucujúcimi leštičmi alebo hrajúcimi hviezdami (!) každé prestupové obdobie.
Vyššie uvedené potom mrzí dvojnásobne, pretože tento rok ide opäť o najlepšiu FIFU, ktorú EA vydali. V úvode spomenuté taktické bránenie opäť o niečo spomalilo hru a bráneniu dodáva nový rozmer, keď staré, jednoduché a nudné jednotlačítkové bránenie z dôb minulých je takmer (v menu sa stále dá nastaviť ale oplatí sa si navyknúť)nenávratne preč. A o čo presne ide? Snáď to popíšem dosť zrozumiteľne, pretože úplne som sa do toho ešte nedostal a na jedno udržané čisté konto pripadne jeden šialený zápas kde po polčase doma prehrávam 1:4. Tlačítko A, ktoré slúžilo na oberanie v minulých ročníkoch má odteraz funkciu inú - hráča s loptou bude najbližší hráč tzv. tieňovať - jednak pôjde po hráčovi a nie po lopte a nepokúsi sa hráča obrať. Na to slúži tlačítko B. Tackle je ale nutné správne načasovať (podarí sa mi tak v jednom prípade z desiatich :) ) inak vás súper efektnou kľučkou oberie a rúti sa v najhoršom prípade sám na brankára. Taktiež je pravým bumperom možné privolať ďalšieho parťáka z obrany a súperovho hráča zdvojiť. Ja osobne vo svojich stále komických situáciach kedy sa zúfalo snažím odvrátiť útok používam skôr už z minulosti známy jockeying čiže prakticky stále držím ľavý trigger a stále sa pomerne neúspešne pokúšam tlačítkom B tackliť.
Ak úspešne odvrátite útok a získate guľatý nezmysel na kopačky svojich hráčov (alebo sa rozohráva polčas a máte výkop) tak sa môžete pustiť do tej zábavnejšej časti, i keď perfektne chytajúci súperov gólman vás občas spoľahlivo dostane do varu rovnako ako vaša neschopná obrana. Každopádne späť k útočnej časti hry - je to úžasné. Po rozohraní prvého zápasu som okamžite pocítil, že vedenie lopty hráčom je vylepšené, ako hráči máte pod svojim virtuálnym zverencom väčšiu kontrolu ako kedykoľvek predtým. A neviem si to vysvetliť ale keby mám vedľa seba pustenú FIFU 11 a 12, po pár sekundách od schytenia ovládača by som bol schopný oba diely rozlíšiť. Zakladať útoky, prihrávkami záložníkov rozkladať súperovu obranu a posielať pasy útočníkom je potom radosť. Samozrejme čo sa prihrávok týka tak dokonalé pasy z FIFY 10 a starších kedy vaše prihrávky našli cieľ prakticky so 100% istotou, FIFA 12 využíva inovovaný systém z minulého ročníka a síce ako dlho tlačítko A podržíte a kam analogom zamierite tak ďaleko resp. presne tam prihrávka pôjde. A čo sa týka mňa tak šanca, že dorazí do požadovaného cieľa je 50 na 50 alebo menej. Ale to je predsa futbal, istí hádzanári sú potom len výnimkou potvrdzujúcim pravidlo.
Brankári sú potom opäť o niečo lepší ako minulý ročník, občas každý pustí lacné góly a inokedy si pripíše 10 špičkových zákrokov a čisté konto ako bonus. A je jedno či v bráne vašej alebo súpera stojí Čech / Casillas / Reina alebo 75+ hodnotení Patrício / de Gea / Begović. Konieckoncov uplynulý víkend a Čechov výkon budiž príkladom. Ich vlastnosti si naviac poďla potreby vylepšovať ďalšou menšou novinkou - posuvníkmi známymi z NHL pomocou ktorých sa dá nastaviť ešte zopár vecí. Odporúčam takmer na minimum znížiť závažnosť a početnosť zranení, pretože inak budete mať väčšinu prvého tímu na maródke. Novinkou sú taktiež fotografie väčšiny hráčov, čiže animované pokusy napodobiť daného hráča z rokov minulých sú snáď navždy minulosťou. Vo výbere tímu v kariére naviac pribudli 2 nové položky ale ich prínos mi je doteraz pomerne záhadou. Ide o formu a morálku hráča. Forma napr. u mňa útočného dua Torres - Sturridge sa dostala takmer na maximum keď po 10 kolách mali na svojom konte 15, resp. 8 gólov a morálka detto, pretože tá sa asi bude zvyšovať / znižovať na základe toho či hráč hrá alebo leští lavičku / tribúnu (po zranení Essiena stále nevyužívam /Meirelesove delovky ftw! :)/ a po mesačnom leštení tribúny je ukazateľ asi na 1/4 a zafarbený do oranžova) . Každopádne aby som postrehol nejaký zásadný vplyv, to zatiaľ nie.
Snáď som na nič nezabudol, vizuálna stránka je ako vždy luxusná, licencie kompletné (Gambrinus liga? Slovak national team? Who would give a f**k? Me would NOT!), a oficiálny soundtrack hry? PERFEKTNÝ! Od dôb čo FIFU pravidelne hrávam (FIFA 2005 bola prvou) tak som takýto perfektný soundtrack nezažil resp. nepočul. Možno je to tým, že medzi mnou počúvané žánre patrí hlavne rock a pop ale z asi 40 skladieb ich takmer rovná desiatka išla do playlistu aby poslúžili na krátenie cesty do a zo školy. Nemám slov a som nadšený. Nikdy som to nerobil ale týchto pár skladieb (ak máte podobný štýl počúvanej hudby) si zamilujete: Architecture In Helsinki - Escapee, All Mankind - Break The Spell, Crystal Castles - Not In Love, The Naked & Famous - Punching In A Dream. FIFA má vždy geniálny soundtrack, ktorý mi prihrá zopár perfektných skladieb ale tento rok je neskutočný. Týmto to asi ukončím a možno je to absurdné ale ja musím za plných 10. 9.5 keby som dnes neodohral úžasný zápas na Stamford Bridge s Liverpoolom, kedy sa mi po polčasovom stave 1:4 podarilo znížiť na 3:4 a v poslednej minúte nastaveného času vyrovnať na 4:4 pričom mi tep divoko pulzoval, hlasivky boli zamestnané a ovládač letel :) EA Sports. IT S IN THE GAME!
Poznámka pod čiaru: zabudol som na Impact Engine, ale určite ste všetci videli videá z dema na YouTube a v plnej verzii ide o tú istú ale vyladenú vec. Naviac ma už nanepadlo kde a ako to do textu recenzie zakomponovať, Wolves čakajú :).
PS3
PC PS2 Xbox 360 Wii 3DS Vývoj: EA Sports / EA Štýl: Šport Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|