Mass Effect 3 |
Po prečítaní všetkych štyroch kníh a odohraní celej trilógie Mass Effectu si trúfam vysloviť odvážne tvrdenie.
9.5
Pri písaní recenzie na Mass Effect 3 som si musel dávať sakramentský pozor na to, aby som si nechal uležať všetky pocity v hlave a neprepadol eufórii, ktorú vo mne hra zanechala. A zanecháva doteraz. Čerstvé momenty, ktoré si neustále premietam v hlave, ma privádzajú do šialenstva. Prečo som to nespravil inak? Prečo som dal prednosť tomu a tomu? Hral som celú trilógiu, aby som nakoniec dospel k tomuto? Takto to ďalej nepôjde, Mass Effect 3 sa musí odohrať znova.
Aby ste pochopili, čo znamenajú tie slová, museli by ste dohrať Mass Effect aspoň takým pokorným spôsobom, akým som ho dohral ja. Trojka znamená úplný koniec celému tomu dobrodružstvu. V roku 2008 prišiel príjemný vánok do sveta RPG, v roku 2010 epické dobrodružstvo vrcholilo a točilo sa na horúcich obrátkach. Dnes môžem povedať, že že to bol predkrm.
Odvtedy, ako začali ľudia objavovať a kolonizovať vesmír prešlo mnoho rokov. Boli sme prijatí medzi galatickú spoločnosť, máme svoje zastúpenie v rade, odolali sme problémom, ktoré sa na ľudskú rasu zosypali a našli sme si spojencov, ale aj nepriateľov. Hrozba v podobe obrovských biomechanických votrelcov sužovala každú rasu, ale práve Zem je tým bodom v známom vesmíre, kde zaútočili a odštartovali tak ťažký boj o prežitie.
Inváziu Reaperov ste mohli ochutnať už v deme, no Zem nie je jediná, na ktorú gigantické stroje zosadli. Pod útokom sa ocitli aj domovské planéty ostatných rás a zdá sa, že Reaperom sa podarí podmaniť si každého obyvateľa našej galaxie. Veľiteľ Shepard (alebo Shepardová) je povolaný, aby spojil rasy galaxie a nazbieral tak aspoń malú nádej na porážku Reaperov. Každá z nich má ale vlastné problémy, navyše niektoré rasy medzi sebou bojujú už stáročia a dnešné spory sú výsledkom historických udalostí. Krogani majú proste nenávisť k Salarianom a Turianom v krvi a Shepard vyzerá byť len vánkom, ktorý má tieto dva kamene rozhýbať. Umierajúci ľudia, ženy a deti na Zemi, kupujú Normandii len viac času.
Spojiť rasy galaxie a postaviť sa tak proti invázii Reaperov bude tá najťažšia a najvýznamnejšia úloha, akú ste kedy v hrách museli dokončiť. Na toto divadlo sa však môžete pozerať z pohľadu rôznych očí, hra ponúka tri rôzne herné módy, ktoré ste si napokon mohli vyskúšať aj v deme. Akčný mód vás postaví na fronty ako skutočného vojaka, užijete si hernú akciu s prímesou tých najdôležitejších príbehových momentov. Budete to teda hrať ako klasickú akčnú pecku so sledovaním cut-scén a príbehu. Druhá skupina hráčov, ktorí nechcú priveľmi bojovať a zbrane im nie sú po chuti, zvolia príbehový režim, kde budú mať plnú kontrolu nad všetkými rozhovormi a rozhodnutiami, akčné pasáže tak budú vyzerať ako jednoduchý tréning na strelnici.
Fanúšikom série a všetkým ostatným odporúčam zvoliť si RPG režim, ktorý dokonale definuje trilógiu. Budete niesť zodpovednosť za všetky rozhodnutia a zahráte si aj akčné prestrelky s prímesou taktiky. Budete postavený pred rozhodnutie obetovať najlepších priateľov, ktorých ste poznali roky, pre väčšie dobro, pre prežitie galaktickej civilizácie. Avšak toto si skutočne uvedomia len hráči, ktorí prešli všetkými troma hrami a k postavám si vytvorili skutočne hlboký vzťah. Nie je nič krajšie, ako vyjsť si s najlepším turianským priateľom na mostík, pri pive si zastrieľate na plechovky a pokecáte. Nie je nič lepšie, ako povedať mu, že je váš najlepší parťák. Takto vám dokonca príde aj ľúto, že je tá hlúpa vojna.
Svet Mass Effectu sa veľmi úzko dotýka toho nášho. Nie je náhoda, že príbeh a momenty sú napísané tak, aby sme tam našli seba, aby sme našli obraz nášho sveta. Posolstvo, ktoré Mass Effect prináša je veľmi jednoduché a zároveň komplikované. Vojny, utláčanie národov, spory o územia, zdrvujúce choroby a možnosti, ako tomu predchádzať. Národy bojujú o svoje prežitie, Quariani sú odkázaní na svoju Migračnú flotilu a nechcú im dokonca otvoriť ani ambasádu na Citadele. Za problémy navyše obvyňujú jeden druhého, každá rasa si nájde niečo na tú druhú. Zrada jednotlivca spôsobuje globálne problémy. Nie je vám to povedomé? Nesprávajú sa takto naše štáty?
Prešiel som sa po planéte starých Kroganov, kedysi veľkolepý svet, obrovské pompézne chrámy, katakomby, architektonická nádhera. Avšak aj tento svet bol zničený, vyrabovaný, chodby zrútené a celé mestá vyľudnené. Tak trochu mi to pripomenulo našich pozemských Mayov, ktorých kultúra bola rovnako vyrabovaná. Pripomenulo mi to aj zdevastované mestá po druhej svetovej vojne.
Vaše sympatie a asympatie sa potom prejavia až v samotnom závere hry, v epickom finále, kedy sa konečne rozuzlí aj najtajomnejšia myšlienka. Pochopíte dlhoročné zámery Záhadného, postavy, ktoré boli zjavne nedôležité sa teraz ukážu ako kľúčové, vzťahy, ktoré ste si budovali od prvého dielu sa vám na konci celej trilógie poriadne zúčtujú. Kto ale bude nadávať, že koniec mu znechutil celú trilógiu a preto hru odsúdi, asi nehral najlepšie a mal by si uvedomiť, že ten koniec si vypestoval sám.
Možno práve preto vás bude ťažiť každé rozhodnutie, ktoré v hre podniknete a strata blízkych vás naozaj bude bolieť. Pre dobro galaxie a prežitie musí ale Shepard spojiť najväčšie národy, a to aj napriek ich starým sporom. Ide o akési verbovanie, ktoré sme vykonávali v dvojke, vzťahy sú ale teraz omnoho prepracovanejšie a aby ste dostali na svoju stranu celý národ, budete musieť vyriešiť ich problém, ktorý mohol doteraz trvať stovky rokov.
Celkový stav naverbovaných síl uvidíte vo vojenskom termináli na Normandii, kde si môžete prezrieť, aké šance máte proti Reaperom. Zobrazuje sa tu celkový politický stav, splnené misie, a dosiahnuté operácie, ktoré vykonáva nie len Shepard, ale aj velitelia po celej galaxii. Takmer po každej misii vás z terminálu oslovujú ďalší velitelia a oznamujú situáciu. Možno vám dokážu aj poradiť v niektorých momentoch. K stavu síl by ste mali pristupovať zodpovedne, a na správy alebo prosby o pomoc aj reagovať. Niektoré udalosti si proste odložíte na neskôr, čo sa stane osudným a daný quest už nebude možné splniť.
K Shepardovi sa samozrejme pripojí niekoľko dobrovoľníkov a zástupcov rás, takže systém výberu dvoch vojakov ostáva. Ich celkový počet si navyšujete tým, koho prizvete a koho necháte na vlastnom rozhodnutí. Spoločnosť vám budú robiť staré známe tváre, ale aj niekoľko nových. O ich bojových schopnostiach netreba premýšľať, stále ostávate hlavným ťahákom v boji práve vy. Systém krytia a prideľovania povelov v boji vidím použiteľnejší, ako v minulých dieloch, rýchlymi klávesmi rozdáde povely nie len spoločníkom, ale aj shepardovi. O vojenskej výbave rozhodnete už na samom začiatku, a či si vyberiete Vanguarda, alebo Adepta, každý boj bude prebiehať inak.
Pred každou misiou si môžete upúraviť výbavu, s ktorou sa vydáte. Shepard má až 5 miest na umiestnenie zbraní, každé z nich reprezentuje určitý typ. Rozdeľujeme tak medzi brokovnicou, samopalom a sniperkou, ich bojové rozdiely až také veľké nie sú a je v podstate jedno, ktorý zo samopalov si vyberiete. Do azrenálu potom pribudnú plameňomet a samodetonačné strely, skvelá zábavka. Zbrane sa dajú navyše upraviť podľa predstáv, pridať nejaké mieridlá, či hlavne, ovplyvňujúce rozptyl. Váha za opaskom ale ovplyvňuje rýchlosť dobíjania energie pre biotické schopnosti, postupom hry som zvolil práve ľahšiu výbavu s rýchlejším dobíjaním veľmi účinnej biotiky. Levelovanie ostalo nezmenené, pribudli nové biotické sily, ktorých stupeň môžete vytiahnuť až na šestku.
Nebudem rozpisovať každú novinku a zaujímavosť, ktorá sa do ME3 dostala, len ich jednoducho vymenujem. Zajazdíte si na robotovi, budete strieľať z lietajúceho raketoplánu, postavíte sa za guľometnú vežu, s omninástrojom budete sekať nepriateľov útokom na blízko, dostanete sa do stavu beztiaže, môžete liezť po rebríkoch, zneviditeľňovať sa, a meniť si každý jeden kus brnenia. V Citadele sa dá nakúpiť neuveriteľné množstvo hračiek, vylepšení a výzbroje. Je toho dosť. Musím spomenúť aj náplň misií, niektoré sú fakt originálne a vychádzajú zo stereotypu.
Funkčné zmeny zaznemanala aj galaktická mapa, ťaženie surovín úplne odpadlo, nahradili ju upgrady, ktoré nájdete priamo na bojisku. Na galaktickej mape je zobrazená invázia reaperov v jednotlivých sústavách. Planéty skenujeme jednoduchým signálom vyslaným ešte v sústave, ten sa však odráža aj od Reaperov. Pri dlhšom skenovaní ich privoláme a nezostáva nič iné, ako odletieť do vedľajšej sústavy. Normandia proti nim nemá šancu. Palivo pri takomto skúmaní je dosť vzácne, takže pri každej príležitosti odporúčam tankovať. Na planétach sa nachádzajú rôzne artefakty, ktoré sú hľadané hlavne jednotlivcami z Citadely, za ich nájdenie vás čaká odmena v podobe skúnenostných bodov.
Hlavné misie majú síce plnohodnotný význam, no plnenie tých vedľajších vám dodá o svete Mass Effectu nevídaný obraz, navyše si pomôžete pri rekrutovaní síl. Ľudia majú svojé problémy, hľadajú stratných príbuzných a vy viete, že centrom pozornosti nie je len Zem, ale aj iné, zdanlivo zabudnuté kúty sveta. Isté potreby má aj vaša posádka, ako správny veliteľ by ste mali vypočuť aj ich. Skúsenostné body, a body k osobnosti (paragon a renegade) si započítate ak poradíte jednej či druhej strane. Na citadele totiž natrafíte na ľudí, ktorí sa hádajú o veci, v ktorej môže mať rozhodujúce slovo Shepard.
Je pravda, že Mass Effect 3 veľa noviniek neprináša, no skvele kombinuje to, čo je obľúbené a vytrháva to, čo sa u hráčov neuchytilo (napríklad hackovanie). Skvelé objemné dialógy (u nás v češtine týždeń po vydaní), filmové spracovanie a skvele režírované situácie, vás budú ťahať ďalej. Podstatnou novinkou je ale kooperatívny multiplayer, kde budete odrážať vlny nepriateľov a plniť rôzne úlohy. Aj tieto sa vám započítajú k úspešne splneným misiám vo vojenskom termináli v kampani a dosť si tým pomôžete ku konečnému výsledku.
Podobne ako pri výbere postavy v singleplayeri, aj tu je šesť špecializácií a sedem rás s osobitými vlastnosťami, za ktoré môžete hrať. Kooperatívne mapy sú zase presne vytrhnuté zo singleplayerových lokalít. Svoje vybavenie si môžete doplniť nákupom celých balíčkov, ktorých obsahom je niekoľko vylepšení, či zbraní pre postavu. Pri spúšťaní takej misie si pre svoju postavu môžete dokonca aktivovať bonusy pre vybavenie, ako rozšírené zásobníky, medigel, alebo bojovú sondu. Multiplayer beriem ako vcelku zábavnú časť, bez schopných spoluhráčov to ale nemá význam. Priamo v hre nájdeme hlasovú komunikáciu, čo beriem jednoznačne za plus.
Je vidieť, že autori ťažia z Mass Effect a Unreal Enginu maximum. Prerenderovaných scén je síce pomenej, no filmársky štýl ostáva všadeprítomný. Tváre sú ešte detailnejšie a zlepšila sa aj mimika, špeciálne u Sheparda rozoznáte hnev, strach a bolesť. Škoda, že k tomu nepridali lepšie spracované pohyby úst, ktoré príliž nesedia s hovoreným textom, animácia je slabšia. Animácie počas rozhovorov skôr dotvárajú celok, akoby mali očariť svojim prevedením. Beh slečny Shepardovej vás dokonca môže pobaviť.
K sci-fi a Mass Effectu patria svetelné efekty, scénérie v obrovskom merítku a rôzne čudesné lokality, ktoré pri potulkách navštívíte. Pri bojoch na jednom z mesiacov uvidíte pri pohľade do neba zdevastovanú domovskú planétu istej rasy, planétu, ktorá melie z posledného, z ktorej uniká červená žiara rozžeravených plameňov. Stanete sa účastníkom obrovských bojov vesmírnych flotíl, aj bojov menších, v uliciach Zeme.
Je sa na čo pozerať, a hru treba ohodnotiť ako graficky podarený celok. Trilógia má toho veľa za sebou a myslím, že každého poteší, že grafika nezaťaží vaše počítače a zahrajú si ju naozaj aj hráči s počítačmi z čias prvého Mass Effectu.
K hudbe sa ťažko hľadajú slová, ten, kto komponoval hudbu do trilógie, je proste génius. Bez epickej elektronickej hudby by vám momenty Mass Effectu také epické nepripadali. Bioware ale proste vie, ako rozvinúť príbeh, ako to celé spojiť, aby dostali jednu z najlepších hier histórie. Navyše to dabujú skvelí herci s ešte lepšími hlasmi, takže sa to dobre počúva. Na poriadnej zvukovej zostave, alebo slúchadlách si hru užijete.
Po prečítaní všetkych štyroch kníh a odohraní celej trilógie Mass Effectu si trúfam vysloviť odvážne tvrdenie. Mass Effect definoval a predstavuje Sci-Fi žáner súčasnosti. Aspoň teda ten herný, pretože nech sa snažím, ako sa snažím, epickejšie dobrodružstvo a väčší vzťah k postavám som si doteraz nikdy nevybudoval. Bioware je proste štúdio, ktoré má správnych ľudí, ktoré vie použiť dostupné veci a ktoré vie vždy vyraziť dych.
Drew Karpyshyn, ďakujem za skvelé univerzum, za emocionálny zážitok a skvelú zábavu, ktorú som strávil s Mass Effectom. Trojka si určite zaslúži vašu pozornosť, pretože ponúka neskutočné morálne rozhodnutia, vzťahy a zrady priateľov pre vysšší záujem. Trojka ponúka dôstojné vyvrcholenie dobrodružstva Sheparda a vždy bolo len na vás, ako ste si ho doteraz budovali. Skvelú akciu s prímesou taktiky striedajú epické momenty a chvíle s najznámejšími postavami. Majte vždy pevnú ruku a zvoľte si to správne.
Kampaň Mass Effectu bola naozaj obrovská. K trailerom neodmysliteľne patrí soundtrack od autorov Two Steps From Hell. Ich epické skladby tvorili charakter hry a je bežné, že si fanúšik série pustí tieto skladby aj osobitne. Hra sa predáva v niekoľkých edíciách, každá z nich však vyžaduje Origin na aktivovanie hry.
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: EA / BioWare Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|