Legend of Grimrock |
O tejto hre od Almost Human sa už dlhšiu dobu hovorí ako o modernej verzii staručkého Dungeon Mastera z roku 1987. Pre fanúšikov pôvodnej hry a jej podobných jasná kúpa. Má však čo ponúknuť aj hráčom, ktorým Dungeon Master nič nehovorí?
9.0
O tejto hre od Almost Human sa už dlhšiu dobu hovorí ako o modernej verzii staručkého Dungeon Mastera z roku 1987. Pre fanúšikov pôvodnej hry a jej podobných jasná kúpa. Má však čo ponúknuť aj hráčom, ktorým Dungeon Master nič nehovorí?
V Legend of Grimrock ovládate skupinku štyroch väzňov, ktorí dostali šancu znovu získať späť svoju slobodu - ak prežijú nástrahy hory Grimrock. Keďže ste zhodení zhora do jamy, zostáva jediná cesta - hlbšie do podzemia, do neprebádaných útrob Grimrocku, z ktorého sa zatiaľ nikto nevrátil živý. Budete preskúmavať podzemie, bojovať, hľadať nové predmety a tajné miestnosti, vyhýbať sa pascám, lúštiť logické hádanky a zisťovať osud predchádzajúcich "návštevníkov" a skutočný účel podzemia Grimrocku, nie nevyhnutne v tomto poradí :)
Hneď úvodná obrazovka vám naservíruje atmosféru hry
Na začiatku si môžte vybrať obtiažnosť, či chcete hrať v oldschool móde (bez mapky v hre, musíte si ju kresliť sami ručne, autori dodávajú aj predpripravený štvorčekový dokument ktorý si stačí vytlačiť) a ktorý dungeon chcete hrať - zatiaľ je dostupný iba Grimrock, časom pravdepodobne pribudnú nové vďaka modom a možno aj oficiálnym prídavkom. Ak chcete môžete si nadefinovať vlastné postavy alebo sa zhostíte väzňov, ktorých vám nachystali autori.
O túto mapu prijdete ak si zvolíte old school mód
Pri výbere vlastných postáv definujete rasu (každá má svoje silné a slabé stránky), portrét, povolanie, atribúty, charakteristiky a schopnosti. Získavaním skúseností a s tým spojené získavanie "levelov" vám prináša iba ďalšie body do schopností, takže treba dobre rozmýšľať akú partiu vytvoriť. Navyše treba myslieť na to, že dvojica vpredu schytá najviac úderov (keďže väčšinou sa budete snažiť byť čelom k nepriateľom :) a zadná dvojica nemôže útočiť zbraňami s krátkym dosahom ako meče či nože, ale iba mágiou, kopijou, projektilmi z lukov či kuší alebo vrhacími zbraňami.
Kde sme sa to ocitli?
Úvodná úroveň/poschodie/level slúži ako tutorial, kde sa postupným čítaním poznámok na pohodených kusoch papierov či pergamenu a rún na stenách či jednoduchým štýlom pokus/omyl naučíte všetky základné veci aby ste mohli hru úspešne dokončiť - otváranie dverí, hľadanie skrytých tlačidiel, hľadanie a používanie kľúčov, tajné miestnosti, železné dvere (špeciálny typ tajnej miestnosti pri ktorej vidíte kde je, ale musíte prísť na to ako sa tam dostať), používanie mágie, výroba elixírov a v neposlednom rade boje.
Jeden z prvých nepriateľov, zaujímavo vyzerá a aj sa zaujímavo hýbe :)
Hru vidíte ako keby z pohľadu prvej osoby, pričom ovládate celú partiu štyroch väzňov naraz. Pohyb je v duchu starého štýlu obmedzený po štvorcoch a otáčanie o 90 stupňov. Tieto obmedzenia platia aj pre vašich nepriateľov, čo vás spolu s relatívne silnými nepriateľmi núti pri bojoch taktizovať a nie iba tupo postávať a vymieňať si údery. Navyše celá hra prebieha v reálnom čase, čo ďalej zvyšuje nároky na hráča, na druhú stranu poskytuje hre dynamiku. Musím sa priznať že som bol na pochybách či táto kombinácia bude vhodná a či by neboli lepšie boje na ťahy, no moje pochyby sa ukázali ako neopodstatnené a hra sa hrá výborne.
Trailer, ktorý vám ukáže ako hra vyzerá v pohybe
Logické hádanky sú rôznorodé, budete musieť zapojiť tú šedú kôru mozgovú ktorá nám doteraz "vďaka" AAA blockbusterom zakrpatievala. Niekedy stačí nájsť to správne skryté tlačidlo, inokedy prepínať páky či tlačidlá v správnom poradí, využívať teleporty či dokonca nepriateľov atď. a často ide o ich kombináciu. Ak nerátam hádanky typu "nájdi a stlač jedno skyté tlačidlo - otvoria sa dvere/skyrá miestnosť" tak je v podstate každá hádanka jedinečná, takže sa máte na čo tešiť. Občas budete mať pocit že ste sa zasekli, dajte tomu však čas a hru prerušte - vyvenčite psa, vyberte sa na prechádzku, prečítajte si noviny/časopis/knižku, spravte si raňajky/obed/večeru - keď sa k hre vrátite, možno zistíte že riešenie je vlastne veľmi jednoduché ;)
Jedna z prvých logických hádaniek v hre
Čo sa týka technického spracovania, grafika je v dnešnom svete multiplatformného vývoja ako blesk z jasného neba - krásne ostré textúry, prostredie vyzerá krásne plasticky a nie iba ako nalepená placatá textúra, dynamické hry svetla a tieňov (atmosféru umocňuje fakt že ide najmä o mihotavé svetlo fakieľ), nepriatelia sú graficky pekne prepracovaní a plynulo animovaní... navyše je hra až na pár drobností prakticky bez bugov. Klobúk dole, AAA štúdiá by si mohli vziať príklad. Grafika má však aj tienistú stránku a tou je repetitívnosť, opakuje sa stále tých pár druhov stien, podláh, dverí... je to štýl ktorý autori zvolili a má svoje opodstatnenie (akú variabilitu by ste už len chceli od podzemia postaveného pre jediný účel, navyše sa takto ľahšie hľadajú skryté tlačidlá), ale niekomu môže vadiť. Nemusíte však byť úplne zúfalí, kým hru prejdete celú obzriete si nie jedno, ale 3 druhy prostredia. Obrázky som dal z úvodných fáz hry, keďže vám nechcem pokaziť zážitok z objavovania nového (týmto odporúčam nepúšťať si trailer ak nechcete vidieť ani náznak toho čo vás čaká neskôr, samozrejme záver a veľké tajomstvo v traileri nie je ;)
Hracia doba je relatívne dlhá, prvé prejdenie mi trvalo približne 16 hodín podľa štatistiky priamo z hry - tu však nie je zahrnuté keď použijete nahranie predchádzajúcej pozície, a rátajte s tým že zomierať budete často aj na normal :) Odhadujem takých 20 hodín, a to sa mi podarilo odhaliť ledva polovicu tajných miestností, železných dverí a pokladov.
Na záver by som len zopakoval že ide o skutočne kvalitnú hru, ktorá vám ponúkne dlhé hodiny preskúmavania, riešenia logických hádaniek a bojov s dobrou znovuhrateľnosťou a výbornou ale nenáročnou grafikou. Aby som odpovedal na otázku, ktorou som recenziu začal - áno, táto hra má čo ponúknuť aj hráčom čo Dungeon Masterovi nikdy nepočuli alebo ho nehrali, pokiaľ majú radi radi skúmanie chodieb a labyrintov, hľadanie tajných miestností, lúštenie logických hádaniek a nevadí im na dnešnú dobu netradičný štýl boja po štvorcoch.
Klady:
+ kvalita grafiky a animácií
+ logické hádanky
+ old school mód
+ dĺžka a znovuhrateľnosť
Zápory:
- repetitívna grafika
Na zváženie:
+- old school gameplay
PC
Vývoj: Almost Human / Almost Human Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|