Dragon Age: Origins |
Po dvoch rokoch od úspešného prejdenia tohto RPG počinu som si to do PC nainštaloval znova, a vravím si že by nebolo na škodu spraviť recenziu, hoci na hru už sadá prach v hráčskych srdciach.
9.5
Po dvoch rokoch od úspešného prejdenia tohto RPG počinu som si to do PC nainštaloval znova, a vravím si že by nebolo na škodu spraviť recenziu, hoci na hru už sadá prach v hráčskych srdciach. V dobe, keď DAO uzrelo svetlo sveta sa zapísalo do RPG sveta hrubým písmom a mne osobne zobrala niekoľko dní života.
Po nainštalovaní hry a jej spustení vás privíta menu, ktorého pozadie dotvára pekná hudba. Nasleduje výber obtiažnosti (ku ktorej sa ešte vrátim), a tvorba charakteru. Najdôležitejšia je tu voľba pôvodu, máme tu na výber niekoľko možností, ako napríklad ľudský šľachtic, elfský mág a podobne. Na voľbe pôvodu bude závisieť váš úvod do hry, ktorý je za každého iný. Voľba pohlavia potom ovplyvní vaše vzťahy v rámci družiny (k čomu sa opäť dostanem neskôr). Na koniec sú tu ešte menej podstatné záležitosti ako farba vlasov, tvár a podobne, každý si hrdinu (hrdinku) môže esteticky vyformovať podľa svojho gusta. Play.
Hra vám vykresľuje príbeh a podstatné udalosti hneď od začiatku a bez servítky, ale to aká bude úvodná kapitolka, záleží na tom aký pôvod ste si zvolili, u mňa to bol ľudský šľachtic, a tak som fungoval v pokojnom hradnom mestečku, ktoré prepadli nepriateľskí vojaci. Úvod vás pekne vedie za ruku, jedná sa o splnenie niekoľkých ľahkých questov, a keď úvodnú lokalitu opúšťate, nechávate všetko za sebou. Druhá kapitola vás viac - menej ešte vedie stále lineárne, príbeh o hrozbe zvanej Nákaza sa tu už prezentuje v plnej sile a vy sa chcete pridať k Šedým strážcom, poslednej nádeji ako Nákazu a splodencov zastaviť. Po ukončení tejto kapitoly je už priebeh hry na vás, máte na výber viacero lokalít, z ktorých každá vyráža dych, je to napríklad podzemné trpasličie mesto Orzammar, Brecílsky les, obývaný elfami, Rudoskalie a ďalšie zaujímavé lokality. Vašou úlohou je zjednotiť silnú armádu týchto miest v boji proti splodencom, ale cesta bude tŕnistá, každá jedna oblasť totiž trpí množstvom vlastných problémov, ktoré je treba vyriešiť.
Drsným svetom Fereldenu sa pochopiteľne nebudete prebíjať sám, poslúži vám na to vaša družina, zložená z toho najrôznejšieho, čo sa v tomto svete nachádza, od vášho psa, cez templára Alistaira, trpaslíka Ohgrena až po zákernú čarodejnicu Morrigan. Vaša družina je tvorená asi 10 členmi, ktorí sa k vám pripoja v priebehu hry. V partii, v ktorej sa vydávate do sveta však môžte byť len Vy a traja ďalší, preto je pri výbere potrebné myslieť takticky. Nemal by chýbať liečiteľ, tank (postava silne obrnená ktorá na sebe drží nepriateľov). Okrem miest, kam sa vydávate (ktoré sú na vašej mapke) existuje aj táborisko družiny, kde máte všetkých pokope.
Dôležitou časťou hry je boj. Priznám sa že nemám skúsenosti so staršími hrami ako Baldurs Gate a tak nemám tento bojový systém k čomu prirovnať, snáď len k staršiemu SW: KOTOR. Pri spatrení nepriateľov sa hra zastaví, vy si naplánujete bojové kroky, hru spustíte a ide to real-time, s tým, že si hru môžte kedykoľvek znova zastaviť. Samotný boj vyzerá skvele, súboje zblízka, letiace šípy a všelijaké kúzla. Ako som spomínal, vyváženosť družiny je veľmi dôležitá, určite sa dá len ťažko zaobísť bez liečiteľa a tanka. Vaši druhovia majú najrôznejšie špecializácie. RPG prvky sú v Dragon Age zastúpene kvalitne. Postava sa môže uberať troma smermi: bojovník, kúzelník a zlodej. Každý z týchto smerov má svoje "talenty", aktívne (napr. úder štítom u bojovnika, kadejaké firebally u kúzelníka) alebo pasívne (možnosť niesť ťažké brnenie a pod.) Týchto talentov je tu množstvo a každý si vyberie podľa svojho gusta. Výberom jedného z troch smerov špecializácia postavy nekončí. S priebehom hry dostanete akýsi bod, ktorý môžte investovať do sub-povolania. Každý z troch smerov disponuje štyroma sub-povolaniami, všetky sú veľmi zaujímavé a prinášajú postave nové, špecifické schopnosti. Ďalším RPG prvkom sú atribúty - sila, odolnosť, inteligencia a je jasne pre ktoré povolanie sa ktorý atribút uplatní. Postavy obliekate do brnení a vyzbrojujete najrôznejšími zbraňami a vybavením, ako v každej RPG hre. Zaujímavosťou sú tiež profesie: tvorba lektvarov (na doplnenie zdravia, lýria-tunajšia mana, zvýšenie atribútov a podobne), výroba pascí, výroba jedov. Vaši nepriatelia, to je kapitola sama o sebe. Budete bojovať ako proti ľuďom, elfom, trpaslíkom (pôvodne máte týchto prikloniť na svoju stranu, ale všade sú kadejakí banditi tohto druhu a podobne) a proti splodencom (v priebehu hry sa dozviete o pôvode splodencov) a kadejakým iným stvoreniam, zvieratám, obrovským pavúkom, zombie, kamenným golemom, vlkodlakom (ktorí sú spracovaní nádherne). Zástupy nepriateľov sú ohromné a rovnako ohromné sú spôsoby, akými vás môžu poslať na onen svet, ak ich v tom nepredbehnete. Tu sa dostávam k trochu kontroverznej časti hry, ktorou je obtiažnosť. Hral som to na normal a v niektorých neskorších častiach to bolo fakt o život, a to už mám veru niečo odfragované. Týmto smerom tak hra osloví skôr hardcore RPGčkárov než príležitostných hráčov. Našťastie pri fakt krkolomných pasážach sa dá obtiažnosť zmeniť na easy aj počas hry. Ohromujúcou tiež najnáročnejšou časťou hry sú tzv. Boss-fighty.
Rovnovážne miesto s bojovými pasážami majú pasáže rozhovorové. Rozhovory vediete s postavami vo svete, ako aj s členmi družiny. Vždy je dôležité klásť správne otázky, prípadne správne odpovede, veľakrát vám vhodné smerovanie rozhovoru umožní dozvedieť sa dôležité zaujímavé informácie, prípadne sa vyhnúť boju a podobne. Rozhovory s členmi družiny sú o niečom inom. Každý z nich má svoju vlastnú minulosť ktorú odhaľujete, svoj vlastný temperament, ktorý musíte rešpektovať. So spolubojovníkmi si budujete vzťahy (s opačným pohlavím to môže byť aj niečo viac), a to rozhovormi s nimi, ako aj svojim jednaním počas hry. Ako som písal každý je inej povahy a tak pri plnení questu, kde máte zachrániť nevinných ľudí vám u niektorých reputácia stúpne, kdež to iní to budú považovať za stratu času a reputácia klesne. Na základe reputácie so spolubojovníkmi sa otvárajú nové možnosti rozhovorov s nimi. Čerešničkou na torte je, že každý z nich má tiež nejaký špecifický quest. Všetky questy ich progres sa prehľadne zapisujú do denníka. V denníku sú aj popisy nepriateľov s ktorými sa stretnete, alebo významných postáv, prípadne histórie Fereldenu. Aspekt hry, ktorý mňa osobne veľmi ohúril, sú Vaše rozhodnutia. Pritom to nie sú len rozhodnutia typu dobré/zlé rozhodnutie ale častokrát sú tu obe rozhodnutia zlé a neetické a mnoho z nich vám bude proti srsti. Hra jednoducho častokrát nerozlišuje striktne medzi dobrom a zlom, sú tu len rozhodnutia a ich následky.
Viacero recenzíí sa sťažovali na príbeh-klišé, čo popieram. Vtiahne vás do seba a rozpúta chladné fantasy šialenstvo ktoré vás nepustí. Samotný svet Fereldenu je síce dosť ohraničený, na druhú stranu vďaka tomu nestráca hra na svojej dynamickosti. Čo sa technickej stránky hry týka, tak tá v roku 2012 už nemá čím ohúriť, ale napriek tomu si veľakrát poviete ako pekne sú spravené postavy, nepriatelia, bossovia a podobne.
Verdikt? Dragon Age: Origins si hrdo a neochvejne sedí na tróne RPG žánru, pomyselnom vrchole a vládne RPG hráčom ako svojim poddaným dusnou atmosférou, rozsiahlymi a prepracovanými RPG prvkami, kvalitným bojovým systémom a úchvatným príbehom. Pre RPG pozitívnych, ktorým tento skvost náhodou ušiel predstavuje jasnú povinnosť, nováčikov však môže odradiť vysoká obtiažnosť.
KLADY:
+ rozsiahly fantasy svet Fereldenu so skvelým príbehom
+ prepracovaný bojový systém
+ množstvo RPG prvkov a ich komplexnosť
+ rozhovory, rozhodnutia, ktoré ovplyvňujú dej
+ spolubojovníci a osobitný charakter každého z nich
ZÁPORY:
- vyššia obtiažnosť (pre niekoho plus)
- pre niektorých hráčov odchovaných na nových hrách technická stránka hry
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: EA / BioWare Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|