Max Payne 3

Kráľ medzi 3rd person strielačkami je späť a je lepší ako kedykoľvek predtým...

PC
pridal 3rr0r 20.6.2012 o 8:40 pod používateľské recenzie

10


ÚVOD


Myslím si že Max Payne-a ani netreba predstavovať. Pre laikov tejto vcelku nečakanej bomby z leta roku 2001, ktorá priniesla do hry revoločnú techniku spomalenia času, tzv. bullet time. Nemožno zaprieť podobnosť bullet time-u, z teraz už kultového snímku Matrix, od ktorého autori Fínskeho štúdia Remedy evidentne čerpali inšpiráciu. Bolo to obdobie, kedy som o hrách, či už pripravovaných alebo recenzovaných čítal v magazínoch o počítačových hrách akým boli časopisy Excalibur, Riky, (p) Level, Score, či neskôr Gamestar. Vtedy niečo také ako internet pre mňa neexistovalo, herný svet som vnímal len prostredníctvom časopisov a CD médií ;) , bolo to obdobie tzv. detskej nevinnosti a dospievania, končil som práve základnú školu a sústreďoval som sa na následné štúdium na gymnáziu, ako len ten čas letí....
Ale dosť hráčskej nostalgie, v širšom úvode recenzie na najnovšie, už tretie pokračovanie Max Payne-a by som chcel ešte stručnejšie popísať predošlé dva diely. Ako už som spomínal prvý Max Payne bol third person strielačkou. Jadro a základ hry tvoril silný a veľmi zaujímavý, indiferentný príbeh v ponurnom noire štýle New Yorkského policajta menom Max Payne, ktorý bol odvýpravaný pre mňa pútavou komiksovou formou.V krátkosti príbeh začína vraždou Maxovej manželky a pol ročnej dcérky bandou sfetovaných narkomanov, ktorý boli pod vplyvom novo vyvinutej drogy s názvom Valkýra. Následne je Max preradený do protidrogovej jednotky, kde svojím ortodoxnými metódami a hlavne s jeho verným opatrovníkom menom Berreta model 92FS vyčistí polku New Yorku od narkomanov, cez skorumpovaných policajtov až po špeciálne jednotky a následne odpraví zo sveta aj vynálezcu tej nebezpečnej drogy valkýra v špičkovom závere celej hry. Prvý Max Payne, bol naozaj nečakaný úspech a najmä kvôli tomu sa vývojári z Remedy rozhodli pustiť sa do pokračovania Max Payne 2: The Fall of Max Payne. Druhý diel bol v podstate tak isto dobrý ako jeho predchodca, pridal niekoľko nových vychytávok ako vylepšený bullet-time, alebo v tej dobe takmer dokonalý fyzikálny model, nechýbal ani starý známy noir art style príbeh so zaujímavými starými známymi komiksovými cutscénami. Oba diely boli revoločnými počinmi vo svojom žánri strielačiek z pohľadu tretej osoby a stali sa tak ako filmy matrix kultom pre milióny fanúšikov na celom svete.



Max Payne 3

Po takmer 9 ročnom čakaní som sa dočkal a konečne som si mohol po následných všakovakých peripetiách pri vývoji, o predaji licenencie renomovanému štúdiu rockstar, o mnohých odkladoch vydania hry, všetci si pamätáme na rok 2009 kedy mala hra už už výjsť až sa chaloši z rockstaru rozhodli vydanie odložiť na neurčitú dobu z dôvodu vyladovania hry. Treba podotknúť, že to hre len a len prospelo, ale bližšie už v článku.

Príbeh


Dej hry začína presne 9 rokov po tom ako Max zabil Vladímira Lem-a, zlosyna ktorý sa tváril ako Maxov najlepší priateľ ale v skutku to bol ten najväčší padúch.Max behom tých 9 rokov prepadol naplno alkoholu a práškom proti bolesti. Mixovať alkohol s veľmi vtipným názvom Kong s painkillerami nie je dobrá kombinácia.
Maxovi tento mix chlastu a painkillerov spôsobuje rôzne halucinácie, ktoré sa snažili vývojári zo štúdia Rockstar vizualizovať rôznymi tzv. distort efektami a filmovými filtermi obrazovky počas cutscén alebo normálneho gameplayu. Zo začiatku vám môžu tieto efekty pripadať ako otravné a pre epileptikov takmer smrteľné, no časom si zvyknete a ani ich nebudete takmer vôbec vnímať.
Max si jedného večera popíja vo svojom obľúbenom bare a keď už sa chystá odísť,dorazí do baru skupina nagelovaných drzých New Jersey teplošov v kožených bundách a začnú provokovať a dobiedzať. Keď sa situácia vyhrotí, do baru náhle vkročí Maxov bývalý známy z policajnej akadémie a kamarát menom Raul Passos a s revolverom namiereným na bandu mafiánikov ich pošle kaďe ľahšie. Po krátkom predstavení, si Max ani za boha nevie spomenúť kto že to ten Passos je, no ponúkol mu drink, tak Max ako správny notorik neodolal. Passos mu po dlhom rozhovore navrhne prácu ochrankára pre veľmi bohatého a známeho obchodníka v Brazílii menom Rodrigo Branco.Max samozrejme takúto ponuku neodmietne, nie je to obyčajný job,  stačí síce len robiť bodyguarda pre boháča a jeho rodinu, za celkom slušný obnos peňazí, veď čo také hrozné sa môže stať bohatej rodine Brancovcov, ktorí žijú v kriminalitou nasiaknutej krajine akou je Brazília.A tak začína strastiplná cesta plná intrigánstva, zrady, šokujúceho odhalenia a státisícov vystrelených nábojov s niekoľko tisíckami mrtvol a preiatimy hektolitrami krvy.


Grafika a Sound Design

Je popri príbehu často korením hry, a verte mi, že tentokrát rockstar posunuli pomyselnú laťku opäť o stupienok vyššie. Grafika v RAGE enginu (Rockstar Advanced Game Engine) je naozaj dych berúca, engine mal svoju premiéru už v predošlých hrách od rockstar games, bolo to štvrté pokračovanie GTA série s dvojicou datadiskov a konzolovou exkluzivitou Red Dead Redemption.
Max Payne 3 som si zakúpil na PC,  najprv som bol prekvapený a zarazený že hra je na 4 dvojvstvových DVD a zaberá na pevnom disku niečo cez 35 GB, no po takmer pol hodinovej inštalácií a následnom hraní som zistil prečo. Hra má na veľmi vysokom nastavení naozaj kvalitné a detailné prepracované textúry, je tu možnosť zvoliť si z troch rôznych directx nastavení od dx9 cez dx10 až po dx11. Ja som hral na dx10 v rozlížení 1920*1080 a všetko som mal na very high okrem tieňov ktoré mi nedovolila hra nastaviť na vyššie ako high, teselácia, fxaa a bežný antialiasing bol samozrejme vypnutý. Hra bežala aj na mojom obstarožnom už 4 ročnom PC viac než dobre, pri benchmarku mi tabuľka ukázala priemerne 60 fps s minimálnym fps na úrovni 29. Na PC staré takmer 4 roky je to vcelku slušný výkon, ale veľká poklona patrí najmä vývojárom z rockstar games, ktorí hru perfektne zoptimalizovali, takže si hru môžu užiť na vysoké detaily aj hráči s nie práve najnovším hardware. Musím vyzdvyhnúť neuveriteľný zmyseľ pre detail, ktorý dokázali zvizualizovať tvorcovia. Napríklad to bolo maxovo čoraz viatec prepotené tričko alebo tieľko počas jednej z kapitol, povievajúce vlasy v miernom vánku na futbalovom štadióne. Ďalej sú to realisticky a detailne spracované tváre protagonistov, mimika a emócie boli taktiež na vysokej úrovni.Každá nábojnica vystrelená z pištole či samopalu v bullet-time robila za sebou dymovú stopu, alebo naozaj špičkové spracovanie trieštenia a deštrukcie skla a deštrukcie prostredia ako takého a mnoho mnoho iných zaujimávých detailov, na ktoré si teraz nespomeniem.


To čo dodáva hre svoju jedinečnosť je určite použitý fyzikálny engine Euphoria , ktorý mal tak isto ako herný engine svoju premíeru v GTA IV a RDR. Keď by som mal pravdu povedať tak je tento fyzikálny engine najdokonalejším spomedzi všetkých aké v hernom priemysle kedy boli vytvorené. Kam sa hrabe Cryengine, alebo nebodaj unreal engine či obstarožný source engine, ktorý bol vo svojej dobe revolučný, no doba rázne pokročila a vidno že v rockstar games vedia ako držať krok s modernými technológiami.Keď skombinujete tento geniálny fyzikálny engine spolu s bullet-time, máte z toho takmer naistotu herný orgazmus. Pozerať ako guľky od nepriateľov okolo vás svištia keď doslava predvádzate balet popri vystrelených projektiloch a strelách. A keď sa vám podarí zasiahnuť nepriateľa do ruky alebo do nejakej inej časti tela a máte zapnutý bullet time, môžete sa pokochať veľmi realistickým a detailným správaním postavy pri dopade projektilu na tú, ktorú časť tela. Je to naozaj miestami veľmi morbidná zábava aké groteskné kreácie dokážu zasiahnutí nepriatelia predviesť.
Zvuk je takmer dokonalý,hudba na špičkovej úrovni tak ako v predošlých dieloch.Čo ma veľmi potešilo, je to že Maxov dabér ostal nezmenení aj keď tu museli silne intervenovať fanúšikovia predošlých dielov. A tak perfetne zafarbený a charakteristický hlas Jamesa McCaffrey-ho môžete počuť počas celej hry. Páčili sa mi najmä jeho hlášky pri užití painkilleru alebo sem tam nejaké vtipné, mierne ironické poznámočky počas hrania.

Gameplay


Hrať túto hru bolo pre mňa obrovským pôžitkom a velkým zážitkom. Takto dobre som si hru neužil už pekne dlho, posledná hra čo ma takto chytila a nepustila bol snáď len Half Life 2. Gameplay je nesmierne plynulý, cutscény sú zvládnuté profesionálne, je to jednoducho ako keby ste pozerali neskutočne zábavný a neuveriteľne dobrý interaktívny film.Nahrávanie, teda loadovanie je vymyslené veľmi šikovne, deje sa počas vcelku dlhých , no vôbec nie nudných, skôr geniálne spravených cutscén.Max Payne 3 sa hraje skvelo, je to neskutočná zábava a relax, i keď treba podotknúť že aj na normálnej obtiažnosti je hra miestami veľmi tuhá.


Ja som hru prešiel na normal obtiažnosti za niečo cca 13 hodín, ale to len preto lebo som sa snažil nájsť každú časť zlatej zbrane, či odhaliť všetky tzv. clues, teda stopy v danej kapitole.Zomieral som hlavne zo začiatku pravideľne, potešila ma nová možnosť tzv. last stand, to znamená že keď vás nepriateľ zabije a vy máte v inventári nejaký ten painkiller nepoužitý tak máte šancu zastreliť daného nepriateľa a navrátiť sa späť k životu. Je to vcelku skvelá vychytávka, no niekedy dostanete hlavičku od týpka za rohom a kým ho stihnete v páde zamieriť tak sa skryje a vy ste aj napriek tejto vychytávke last stand v podstate bez šance.Cover systém je v podstate prebratý z GTA IV a je skvelý, môžete strielať naslepo, obojručne, alebo len tak vyskočiť spoza rohu pomocou shootdodge.V boji na blízku Max disponuje technikou odzbrojenia nepriateľa a následného jeho zabitia, je to efektná technika , no žial nie príliš efektívna, lebo kým sa k nepriateľovy priblížite tak väčšinou už bude po vás.Umelá inteligencia je naozaj na vysokej úrovni , nepriatelia sa snažia kryť, alebo uhýbať sa vaším strelám , často vás v skupine napadnú a vy nebudete vedieť kam skorej skočiť.
Po dohraní hry máte na výber si zahrať dva typy arkádových módov, ten prvý je score attack, kde útočíte na čo najvyššie dosiahnuté skóre, kde dostávate body za trafenie nepriateľa do hlavy, alebo potom sa skóre navyšuje ako multiplier/combo keď neminiete žiadnu guľku a všetky vystrelené trafíte do nepriateľov a tak podobne. No a ten druhý akrádový mód je starý známy new york minute kde na začiatku levelu máte minútu a musíte čo najrýchlejšie prejsť daný level , kde za každého zabitého nepriateľa dostanete 6 sekúnd navyše. Osobne ma tieto arkádové módy nejako nelákaly, snažím sa dokončiť aspoň ten score attack aby som si odomkol cheat pre permanentý bullet time v singleplayeri

Multiplayer


Tak ako to už býva zvykom u moderných hier, stáva sa to už takmer trendom, nesmie chýbať hra pre viacej hráčov teda multiplayer. Musím podotknúť že hru som si nekupoval kvôli multiplayeru ale kvôli kampani, môžete ma teda právom považovať za mierneho blázna. Multiplayer je u Max Payne série absolútnou novinkou, jedná sa skôr o akýsi mix medzi Uncharted a Red Dead Redemption multiplayerom, sú tu samozrejme prvky levelovania postavy a postupného odomykania nových vylepšení , či už pre zbraňe alebo pre postavu, nechýbajú ani rôzne perky,  tuto pomenované ako bursty. Mapy sú rôznorodé a veľmi pekne prepracované, v základnom balíku je ich požehnane. Je to veľké množstvo multiplayer môdov, z ktorých za zmienku stojí geniálny mód Gang Wars. Ohlásené DLC, ktorých je presne 6 by mali priniesť ďalšísh 16 máp plus jedno DLC bude opsahovať coop misie, na ktorá sa teda najviac teším.
V multiplayeri mám momentálne nahratých niečo cez 2 hodiny, žial hra pre viacej hráčov trpí rôznymi neduhmi a bugmi, tým navážnejším negatívom je nehorázne množtvo cheaterov, pri tých dvoch hodinách hrania som ich stretol hádam aj tucet, tuším som odohral niečo cez 20 zápasov a vo viacej ako polovičke z nich som stretol nejakého sráča čo mal aimbot, alebo health boost cheat, alebo neviem čo ešte iné možné. Takýto zmrdi kazia pôžitok z multiplayeru a ja pevne dúfam že časom to rockstar nejako ošetrí pretože momentálne je hra pre viacej hráčov zarojená podvodníkmi s kukstenom, hlavomierovačom a nevím akým ďalším iným cheatom.

Záver

Na záver by som snáď vytkol hre nejaké nedostatky a stručne popísal zopár negatív, ktoré som počas hrania zaregistroval. Tým prvým je jednoznačnie praskanie zvuku pri nahrávaní hlavného menu alebo počas loadovania custcén, počul som že opravný patch tento bug už opravil, no zatiaľ som nemal čas to otestovať. Ďalej je to absencia odstrelovacích pušiek inde ako v predom naskriptovaných scénach, absencia akýchkoľvek granátov, či molotovov, ktoré boli v predošlých dieloch Max Payne-a. V multiplayeri sú rôzne druhy granátov, či už výbušných alebo oslepovacích a taktiež molotovy, takže naozaj nemám šajnu prečo ich nezakomponovali aj do single player kampane. Samozrejme postava Maxa pri shootdoge , teda úskoku do strany sem tam glitchne, keď narazíte do steny tak sa Max niekedy veľmi divne odrazí od steny, a väčšinou pokiaľ nepostrielate všetkých nepriateľov v areáli tak zomriete lebo Maxovi trvá aj 2-3 sekundy kým sa postaví, môžete strielať aj z ľahu alebo prikričený ale tým pádom sa automaticky stávate ľahkým sústom pre nepriateľa.
Toto bolo zopár nedostatkov,  ktoré ale chválabohu nijakou podstatnou mierou nekazia celkový dojem z hry. Max Payne 3 je naozaj perfektne prepracované umelecké dielo, ktoré je podľa môjho názoru hrou roku, ak keď by sa ňou nestala, tak bude určite aspoň jedným z kandidátov na hru roku 2012. Max Payne 3 má svoje minimálne nedostatky, ale jeho audovizuálne spracovanie, použitý takmer dokonalý realistický fyzikálny engine, hra svetla a tieňov, skvelá optimalizácia ju radia medzi celkovo najlepšieho hry svojho žánru.


 


Plusy


+skvelá, detailná grafika

+geniálny fyzikálny engine

+zvuky zbraní sú špičkové

+dabing na vysokej úrovni

+humorné dialógy a monológy Maxa

+obtiažnosť

+znovuhrateľnosť

+komplexný multiplayer

+optimalizácia

+príbeh a skvelý klasický ending

 


Zápory

-občasné bugy a glitche hlavnej postavy, hlavne pri last stand

-nemožnosť preskočiť cutscény pri opakovanom hraní

-multiplayer (množstvo cheaterov, vysoká latencia a matchmaking systém)

 

 

 

 

Ak by ste potom málie záujem, autentické screenshoty, ktoré som grabol z hry, budete môcť potom zhliadnuť v mojom blogu Max Payne 3 screenshots, kde budem priebežne pridávať a aktualizovať nové screeny.


napísal 3rr0r 20.6.2012



Páči sa mi!

10
MAX PAYNE 3

PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Take 2 / Rockstar Vancouver
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 15.5. 2012
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 29]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Kupon ps5 (0)
Zdravim, koupil jsem na internetu kod do ps peneze...
|Lies of p (2)
Mam cez game pass lies of p pc stiahnutiu češtinu...
|Soundbar-pc (6)
čafte používate niekto soundbar k pc? repro 2.1 so...
|Cpu a gpu - dobra cena (7)
Ahojte, Chcel som sa pred kupou poradit s vami o...
|Indiana jones - error 0x800700... (5)
Má niekto problém pri sťahovaní Indiana Jones z ga...
|Svet, ukrajina, vojny ... (30984)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk