C&C: Generals |
PC
pridal peter5number 21.8.2005 o 21:50 pod používateľské recenzie
8.9
Legendárna séria Command & Conquer sa prostredníctvom EA Games dočkala v roku 2003 ďalšieho pokračovania. Hra s podtitulom "Generals" rozvlnila vody real-time stratégií a pokračovala v úspešných šľapajách svojich predchodcov. Ak máte radi stratégie a Generálov ste ešte nehrali, urobili ste obrovskú chybu, lebo RTS takýchto kvalít sa moc často nevyrobí. Hneď na začiatok Vás teda musím upozorniť, že túto skvelú hru sa stopercentne oplatí zahrať a ak sa chcete dozvedieť viac dôvodov "prečo?", tak čítajte ďalej...
Kdesi na svete sa vytvorili 3 armádne mocnosti, samozrejme Amerika, ďalej Čína a Globálna oslobodzovacia armáda (inými slovami teroristy), v hre sa s ňou stretnete pod skratkou GLA. Niečo sa však niekomu nepáčilo a tak sa začal boj. A tu sa dostávame k faktu, že príbeh nehrá v tejto stratégii veľmi veľkú úlohu, informácie sa dozvedáte len z úloh, ktoré musíte splniť alebo z animačiek na začiatku každej misie. Takisto dĺžka jednotlivých kampaní za každú stranu je na maličkom čísle 7. Za to však musím autorov pochváliť, v kontraste s nízkym počtom týchto misií sa nachádza samotná náplň hry. Aby to všetci pochopili, každá misia je iná, odlišná od predchádzajúcej a práve to Vás bude nehorázne baviť. Nemusíte sa báť jednotvárneho a ošúchaného príkazu "znič nepriateľa" a veľmi pestré úlohy vyzdvihujú túto stratégiu nad mnoho iných. Pridám aj zopár príkladov, napr. zachráň troch pilotov, ochráň svoje vojská prechádzajúce územím, nájdi a znič toxické bunkre, znič všetky raketové hniezda, aby mohli bezpečne preletieť stíhačky, obsaď budovu.....atď, to by som musel vymenovať každú úlohu v hre, aj keď v konečnom dôsledku sa občas stane, že musíte dodržať heslo "znič všetko". Takže náplň misií by sme mali, ideme ďalej k národom...
Každý národ má vlastnú architektúru, jednotky, generálske vyznamenania a spôsob ťažby.
Najsilnejšia zbraň je budova, ktorú si môžete postaviť až v neskoršej fázi hry, a ktorej útok je časovo obmedzený, teda čínska nukleárka bude hotová každých 6 minút, teroristický SCUD za 5 minút a americký particle canon za 3-4 minúty.
Ťažba prebieha pri špeciálnych skládkach debien, odkiaľ ju príslušné jednotky dovezú/donesú do centrálnej budovy.
USA je národ využívajúci najmä modernú techniku, lasery a rakety. Sú silný takmer vo všetkých smeroch boja, no ich obrana je na tom slabšie. Ťažbu zabezpečuje nákladná helikoptéra, ktorá jedným obratom zarobí 600 dolárov.
CHIN sa spolieha najmä na silnú podporu guľometov a ohňa, stíhačky dokážu po útoku vyrobiť poriadne peklo a absolútnou lahôdkou, najsilnejšou jednotkou v hre je Overlord, dvojhlavňový, opancierovaný tank, na ktorom si môžete pripevniť jednu z troch užitočných vecičiek. O zásoby sa starajú nákladné autá, ktoré jedným obratom zarobia 300 dolárov.
GLA neprosperujú dokonalou technikou, ale najmä svojou špičkovou defenzívou. Tunely sú dobrá vec, stačí si ich vyrobiť na každej strane základne a za sekundu tam môžete presunúť svoje vojsko. Teroristi milujú toxické zbrane, o tom sa presvedčíte aj pri niektorých jednotkách. Peniaze zarábajú obyčajný robotníci, ktorý na otočku zarobia 75 dolárov.
Jednotky sú pestré, a sú zaradené do niekoľkých kategórií. Najprv je to pechota, obyčajní vojaci, raketometníci, sniperi, hackery a špeciálny vojaci. Technika je rozdelená na ľahké a ťažké stroje, a na stíhačky. Medzi ľahké stroje patria džípy a slabšie tanky, tie ťažšie sú vecičky poriadne silného kalibru. Stíhačky sú čínske Mig-i a americké Raptory + vrtuľník Commanche.
Budovy potrebujú na vykonávanie svojej činnosti energiu, ktorú získate po postavení elektrárne. Samozrejme ak zničíte súperove potrebné elektrárne, zastaví sa aj výroba vo všetkých "odpojeních" budovách. GLA majú tú výhodu, že nepotrebujú žiadne elektrárne a tak ich budovy nie sú od ničoho závislé.
Čo sa mi na hre najviac páči, je DOKONALÉ vyváženie národov, lebo každý národ je skoro vo všetkom odlišný, a je úplne jedno, že GLA nemá stíhačky, Čína nemá sniperov, a USA majú obranu na **** a v konečnom dôsledku na to nikto nedoplatí, lebo všetko je premyslené do najmenších detailov. Skúsil by som, no veľmi dobre viem, že táto vec sa nedá opísať, vlastne dá sa, no na to by som potreboval veľa priestoru ...jednoducho treba zahrať a presvedčiť sa, že neklamem:). S takouto vyváženosťou som sa s výnimkou Starcraftu nestretol v žiadnej inej stratégii. Ruka v ruke s vyváženosťou je tu aj pár menších nelogickostí, napr. je čudné, že jeden raketometčík dokáže zničiť slabší tank, no čo už ...
...technika však dokáže prevalcovať pešie vojsko, a tak niekedy začnete nadávať, že Vašu početnú armádu vojačikov prešlo jedno rýchle autíčko . Mimochodom, vojačikovia sa dokážu zabarikádovať do budov a tak su omnoho viac chránení pred útokmi. Aby som ešte nezabudol, pri výrobe každej jednotky si môžete prečítať jej silnú a slabú stránku, a tak presne viete ktorým nepriateľom sa radšej vyvarovať a ktorých bez problémov rozprášite.
K monitoru Vás okrem spomínaných faktov pritiahne aj grafické spracovanie, ktoré je úžasné. Má to vplyv aj na trošku vyššie nároky...ha, nároky? V dnešnej dobe je to už kancelársky PC, ktorý hru v pohode utiahne. V minulosti, ako sme sa učili na dejepise, to bola dosť náročná hra, no časy sa zmenili:). Ak niečo nenávidím pri recenzovaní, tak sú to zvuky, hudba a dabing. Jednoducho je zase všetko úplne perfektné a zas musím použiť vetu: "výborne dotvárajú atmosféru a stupňujú napätie v hre".
Ak by sa Vám zdal životnosť stratégie dosť krátka, skúste si zahrať Skirmish a zmeníte názor. Pekne to vymysleli s tými medailami, aspoň to človeka ešte viac pritiahne. Mne sa nepodarilo získať len jednu, tú, ktorú získate po vyhratí všetkých mapiek. Inak, je tu aj multiplayer, takže...
Prekvapila ma však jedna vec, náročnosť hry. Na môj vkus je to dosť ľahké, síce som si to v kampani netrúfol, no Skirmish som v pohode hrával na strednej obtiažnosti a nepriateľ bol ku mne veľmi milý. Pár krát som skúsil aj najťažšiu, a...zase som vyhral. Niežeby som bol super stratég, no táto obtiažnosť a inteligencia je na tom naozaj trošku slabšia.
A čo by to bolo "Generals" bez generálov? Generál je tu len jeden, a to ste Vy. Postupne získavate za zničených nepriateľov skúsenosti a tak si môžete vylepšiť rôzne jednotky, môžete zadávať cieľ artilérie a získať mnohé bonusy. Z toho vyplýva ďalší nový prvok pre stratégie, ktorý Vás poteší a pozdvihne Vašu chuť k samotnému hraniu.
Máme tu teda zase špičkovú hru série Command & Conquer, tento krát rozšírenú o niekoľko super noviniek, tak nevidím dôvod, aby stratégovia váhali. A ešte k tomu vyšiel aj datadisk, ktorý prekonáva pôvodný diel takmer vo všetkých smeroch, no o tom až nabudúce...
Kdesi na svete sa vytvorili 3 armádne mocnosti, samozrejme Amerika, ďalej Čína a Globálna oslobodzovacia armáda (inými slovami teroristy), v hre sa s ňou stretnete pod skratkou GLA. Niečo sa však niekomu nepáčilo a tak sa začal boj. A tu sa dostávame k faktu, že príbeh nehrá v tejto stratégii veľmi veľkú úlohu, informácie sa dozvedáte len z úloh, ktoré musíte splniť alebo z animačiek na začiatku každej misie. Takisto dĺžka jednotlivých kampaní za každú stranu je na maličkom čísle 7. Za to však musím autorov pochváliť, v kontraste s nízkym počtom týchto misií sa nachádza samotná náplň hry. Aby to všetci pochopili, každá misia je iná, odlišná od predchádzajúcej a práve to Vás bude nehorázne baviť. Nemusíte sa báť jednotvárneho a ošúchaného príkazu "znič nepriateľa" a veľmi pestré úlohy vyzdvihujú túto stratégiu nad mnoho iných. Pridám aj zopár príkladov, napr. zachráň troch pilotov, ochráň svoje vojská prechádzajúce územím, nájdi a znič toxické bunkre, znič všetky raketové hniezda, aby mohli bezpečne preletieť stíhačky, obsaď budovu.....atď, to by som musel vymenovať každú úlohu v hre, aj keď v konečnom dôsledku sa občas stane, že musíte dodržať heslo "znič všetko". Takže náplň misií by sme mali, ideme ďalej k národom...
Každý národ má vlastnú architektúru, jednotky, generálske vyznamenania a spôsob ťažby.
Najsilnejšia zbraň je budova, ktorú si môžete postaviť až v neskoršej fázi hry, a ktorej útok je časovo obmedzený, teda čínska nukleárka bude hotová každých 6 minút, teroristický SCUD za 5 minút a americký particle canon za 3-4 minúty.
Ťažba prebieha pri špeciálnych skládkach debien, odkiaľ ju príslušné jednotky dovezú/donesú do centrálnej budovy.
USA je národ využívajúci najmä modernú techniku, lasery a rakety. Sú silný takmer vo všetkých smeroch boja, no ich obrana je na tom slabšie. Ťažbu zabezpečuje nákladná helikoptéra, ktorá jedným obratom zarobí 600 dolárov.
CHIN sa spolieha najmä na silnú podporu guľometov a ohňa, stíhačky dokážu po útoku vyrobiť poriadne peklo a absolútnou lahôdkou, najsilnejšou jednotkou v hre je Overlord, dvojhlavňový, opancierovaný tank, na ktorom si môžete pripevniť jednu z troch užitočných vecičiek. O zásoby sa starajú nákladné autá, ktoré jedným obratom zarobia 300 dolárov.
GLA neprosperujú dokonalou technikou, ale najmä svojou špičkovou defenzívou. Tunely sú dobrá vec, stačí si ich vyrobiť na každej strane základne a za sekundu tam môžete presunúť svoje vojsko. Teroristi milujú toxické zbrane, o tom sa presvedčíte aj pri niektorých jednotkách. Peniaze zarábajú obyčajný robotníci, ktorý na otočku zarobia 75 dolárov.
Jednotky sú pestré, a sú zaradené do niekoľkých kategórií. Najprv je to pechota, obyčajní vojaci, raketometníci, sniperi, hackery a špeciálny vojaci. Technika je rozdelená na ľahké a ťažké stroje, a na stíhačky. Medzi ľahké stroje patria džípy a slabšie tanky, tie ťažšie sú vecičky poriadne silného kalibru. Stíhačky sú čínske Mig-i a americké Raptory + vrtuľník Commanche.
Budovy potrebujú na vykonávanie svojej činnosti energiu, ktorú získate po postavení elektrárne. Samozrejme ak zničíte súperove potrebné elektrárne, zastaví sa aj výroba vo všetkých "odpojeních" budovách. GLA majú tú výhodu, že nepotrebujú žiadne elektrárne a tak ich budovy nie sú od ničoho závislé.
Čo sa mi na hre najviac páči, je DOKONALÉ vyváženie národov, lebo každý národ je skoro vo všetkom odlišný, a je úplne jedno, že GLA nemá stíhačky, Čína nemá sniperov, a USA majú obranu na **** a v konečnom dôsledku na to nikto nedoplatí, lebo všetko je premyslené do najmenších detailov. Skúsil by som, no veľmi dobre viem, že táto vec sa nedá opísať, vlastne dá sa, no na to by som potreboval veľa priestoru ...jednoducho treba zahrať a presvedčiť sa, že neklamem:). S takouto vyváženosťou som sa s výnimkou Starcraftu nestretol v žiadnej inej stratégii. Ruka v ruke s vyváženosťou je tu aj pár menších nelogickostí, napr. je čudné, že jeden raketometčík dokáže zničiť slabší tank, no čo už ...
...technika však dokáže prevalcovať pešie vojsko, a tak niekedy začnete nadávať, že Vašu početnú armádu vojačikov prešlo jedno rýchle autíčko . Mimochodom, vojačikovia sa dokážu zabarikádovať do budov a tak su omnoho viac chránení pred útokmi. Aby som ešte nezabudol, pri výrobe každej jednotky si môžete prečítať jej silnú a slabú stránku, a tak presne viete ktorým nepriateľom sa radšej vyvarovať a ktorých bez problémov rozprášite.
K monitoru Vás okrem spomínaných faktov pritiahne aj grafické spracovanie, ktoré je úžasné. Má to vplyv aj na trošku vyššie nároky...ha, nároky? V dnešnej dobe je to už kancelársky PC, ktorý hru v pohode utiahne. V minulosti, ako sme sa učili na dejepise, to bola dosť náročná hra, no časy sa zmenili:). Ak niečo nenávidím pri recenzovaní, tak sú to zvuky, hudba a dabing. Jednoducho je zase všetko úplne perfektné a zas musím použiť vetu: "výborne dotvárajú atmosféru a stupňujú napätie v hre".
Ak by sa Vám zdal životnosť stratégie dosť krátka, skúste si zahrať Skirmish a zmeníte názor. Pekne to vymysleli s tými medailami, aspoň to človeka ešte viac pritiahne. Mne sa nepodarilo získať len jednu, tú, ktorú získate po vyhratí všetkých mapiek. Inak, je tu aj multiplayer, takže...
Prekvapila ma však jedna vec, náročnosť hry. Na môj vkus je to dosť ľahké, síce som si to v kampani netrúfol, no Skirmish som v pohode hrával na strednej obtiažnosti a nepriateľ bol ku mne veľmi milý. Pár krát som skúsil aj najťažšiu, a...zase som vyhral. Niežeby som bol super stratég, no táto obtiažnosť a inteligencia je na tom naozaj trošku slabšia.
A čo by to bolo "Generals" bez generálov? Generál je tu len jeden, a to ste Vy. Postupne získavate za zničených nepriateľov skúsenosti a tak si môžete vylepšiť rôzne jednotky, môžete zadávať cieľ artilérie a získať mnohé bonusy. Z toho vyplýva ďalší nový prvok pre stratégie, ktorý Vás poteší a pozdvihne Vašu chuť k samotnému hraniu.
Máme tu teda zase špičkovú hru série Command & Conquer, tento krát rozšírenú o niekoľko super noviniek, tak nevidím dôvod, aby stratégovia váhali. A ešte k tomu vyšiel aj datadisk, ktorý prekonáva pôvodný diel takmer vo všetkých smeroch, no o tom až nabudúce...
napísal peter5number 21.8.2005
Páči sa mi!
8.9
C&C: GENERALS