Deus Ex: Human Revolution |
Aky je tretí Deus Ex ?
10
Homo sapiens, sapiens, alebo aj človek rozumný. Počas celej svojej existencie sa ľudská rasa vyvíja a smeruje dopredu na evolučnej krivke. Ako vieme, už od pradávna si človek snažil uľahčiť celý svoj život a prácu. Vymýšľal rôzne nové pomôcky, nástroje a neskôr aj stroje. Teraz, keď žijeme v digitálnom svete, už len s ťažkosťami dokážeme predpovedať aký geniálny nápad sa podarí zajtra zrealizovať. Medzi jeden taký by mohol napríklad patriť možnosť modifikovania ľudského tela, ktorá dokáže posunúť jeho hranice ďaleko pred pôvodný potenciál. Napríklad, čo ak by sme rozličnými genetickými úpravami a pomocou elektroniky dokázali zlepšiť rôzne zmysly alebo aj fyzické dispozície tela. Nuž, ale kým sa toho dožijeme, Square Enix nám teraz ponúka svoje vízie v práve vychádzajúcom titule Deus Ex: Human Revolution. Kto hral prvé dva diely asi už tuší o čom bude ten tretí.
Píše sa rok 2027, sme asi 25 rokov pred udalosťami z prvého Deus Ex-u. Prežijeme zaujímavý príbeh prostredníctvom Adama Jensena, ktorý pracuje v Sarif Industries ako šéf ochranky. Firma špecializujúca sa na výskum a vývoj „vzrastu“ ľudského tela. V praxi to znamená, že vyvíja rôzne prostriedky, ktoré modifikujú telo človeka, aby zlepšili jeho rôzne schopnosti, či už po fyzickej, mentálnej alebo aj zmyslovej stránke. A práve toto je tŕňom v oku ľudom, ktorý sú konzervatívnejšie orientovaný a zastávajú skôr názor, že do prírody by sa nemalo zasahovať v takej miere.
Príbeh začína v čase, kedy Megan Reed prišla ku prevratnému objavu v oblasti modifikovania tela a práve sa chystá tento svoj objav Prezentovať v hlavnom meste USA. Adam a Megan sa nachádzajú v laboratóriu, kde upresnili detaily cesty z Detroitu do D.C a Adam smeruje za šéfom do najvrchnejších poschodí. Nie dlho po príchode do kancelárie sa celou budovou rozprestrie poplach, ktorý hlási narušenie v laboratóriu. Zdá sa, že ide len o nejaký menšiu nehodu zapríčinenú nepodareným pokusom, ale aj napriek tomu tam šéf Adama posiela. Hneď prvý moment po dorazení na miesto naznačuje, že tu budú oveľa väčšie problémy. Budova je totiž napadnutá neznámym útočníkom. Keďže situácia je vážna, Adam chce zachrániť osobu, ktorú miluje – Megan. Keď ju konečne nájde, už je neskoro, pretože na mieste je už aj boss prepadu. Veľký silný chlapík, ktorý je zjavne vymodifikovaný viac než dosť. Strhne sa bitka, no Adam na útočníka nestačí a po výmene pár rán je Adam vyradený. Chystá sa posledný útok keď Megan vstúpi do konfliktu a ovalí obra stoličkou. V tom Adam vytiahne revolver, no rana do hlavy stoličkou nestačila a v poslednej chvíli je aj posledný vzdor Adama spacifikovaný, a prichádza smrť. Po chvíli keď sa situácia upokojí je nájdene Adamovo telo, ktoré je promptne prevezené na operačný stôl. Jediná možnosť ako priviesť telo späť zo záhrobia je pomocou čipov, umelých vlákien a ďalších zásahov. Operácia sa podarí, Adama sa podarí oživiť a trvá 6 mesiacov, kým sa vráti do bývalej formy. Ba čo viac, teraz má pár kľúčových vylepšení na viac a hľadá odplatu.
Kto ešte nevie, tak Deus Ex je už v poradí tretí diel sci-fi RPG orientovaného v kyberpunkovom prostredí. Svet roku 2027 uvidíme z pohľadu prvej osoby. A pozerať sa budeme asi 20 hodín v závislosti od obtiažností, ktoré sú tri. Ľahká, stredná tzv. give me challenge alebo moja obľúbená ťažká – give me Deus Ex. Práve zvolená úroveň odporu hry potom aj určuje približný gameplay štýl. Kým pri najľahšej je to čistá prechádzka záhradou ruží, stredná už kladie odpor a vyžaduje trocha taktizovania. Najťažšia, ktorú mimochodom odporúčam, ponúka čistý destilovaný zážitok z hry. Čítaciu obrazovku uvidíte mnohokrát, nepriatelia sú smrteľne nebezpečný, a hra tu prechádza doslova do štýlu Splinter Cell, a vaším najlepším možným postupom sa stane utajenie. Kým vy na nepriateľa zamierite a jedného možno zložíte, jednou z mnohých zbraní, či už klasických, poháňaných pušným prachom, alebo aj rôzne ešte dnes futuristické kusy, ako napríklad plazmové a laserové pušky, tak stihnete zalarmovať všetkých ďalších v okolí. A že oni sú počítačovo presní strelci, na to berte jed – dve, tri rany = GAME OVER. Ako som už spomenul, fanúšikovia Splinter Cellu budú nadšením skákať od radosti. Nutnosťou je stealth, naplánovanie si cesty, občas spacifikovať efektným chvatom jednu stráž. Možnosti sú dve – smrtiace zakončenie, alebo omráčenie stráže. Pri prvom menovanom Adam použije čepele na svojich rukách a je vystarané, druhý spôsob zahrňuje priškrtenie, päste, alebo páky. Zakončovací pohyb je pekne animovaný a je zopár variant.
Ako v správnom RPG aj tu je prítomnosť rôznych RPG prvkov. Tak hlavným je určite možnosť „levelovať postavu“. Aj keď toto môže byť zavádzajúce. Adam nepostupuje na nové úrovne, len dosiahnutím istého počtu XP bodov dostane tzv. praxis tool. A táto vecička odomyká nejakú z ponúkaných vylepšení. Tak napríklad je tu možnosť vidieť cez steny, byť na istú dobu úplne neviditeľný, pohybovať sa potichu, zvýšiť odolnosť voči zraneniam, vyššie vyskočiť, zvýšiť kapacitu energie (ktorá sa používa pri niektorých schopnostiach), zlepšiť hackovanie atď. vylepšení a schopností je mnoho a nedá sa povedať, že jedná je lepšia ako druhá. Všetky sú využiteľné a nápomocné, no nedajú sa pri jednom hraní odomknúť všetky. Okrem získavania je tu možnosť kúpiť praxis tool aj v LIMB klinike, ktoré modifikujú ľudí za istý poplatok.
Aj keď Deus Ex je často tunelom, tak je to viacprúdový tunel. Ako bolo sľúbené skutočne je možné dostať sa ku cieľu rôznymi dvoma, troma alebo až štyrmi cestami. Napríklad v jednej z úloh je treba dostať sa do skladiska. Prvou cestou je možnosť prestrieľania sa, druhá je tá istá ako prvá, len oblúkom obídete stráže, tretia je šachta obďaleč a občas je tu aj štvrtá, čo môže napríklad byť vyrobenie si vchodu, prerazením steny. Cesty sa potom aj napriek všetkému v istom bode zlievajú dokopy, ale potom sa opäť na chvíľu rozdelia. Akú cestu si zvolíte, záleží od obtiažnosti alebo dostupných schopností.
Čo sa týka grafiky, a zvukov, tak tlieskam. Kvalita grafiky je na vysokej úrovni, ostré textúry, tiene, efekty, to všetko Deus Ex obsahuje. Čo spomeniem bližšie je detailnosť prostredia. Krásne vyplnené interiéry od káblov po zemi, obrazy, knihy na poličkách, zrkadlá, doplnky, až po osvietenie, jednoducho prostredie pôsobí veľmi uveriteľne a atmosféra sála z každej štrbiny. Exteriéry takisto nezaostávajú, rôzne grafity, potulujúci sa obyvatelia, autá, výklady obchodov, to všetko ešte umocňuje zážitok. Celkovo sa pozrieme do troch miest, Detroitu, Montreálu a Shangaju. Všetky sú svojou architektúrou odlišné a nie je možné si ich zameniť. Z grafikou ide ruka v ruke zvuk. Ten je prosto úžasný. Dabing Adama a Davida Sarifa je vôbec jedným z najlepších, aké som v hre počul. Ale aj ostatné postavy sú veľmi dobre nadabované a dotvárajú už tak dosť skutočné prostredie. Zvuky rôznych efektov ani nestoja za reč. Vytkol by som len to, že občas som mal pocit, akoby ženské postavy boli dabované mužmi. Boli to síce len nejaké nepodstatné zabudnuteľné postavy, ale pri tej všetkej dokonalosti toto jednoducho píli uši.
Square Enix ešte pred vydaním zverejnil rôzne demonštračné videá, kde napríklad bolo vidno zvýraznenie interaktívnych vecí ako dvere, krabice a iné alebo presnú polohu úlohy atď. Áno tieto veci v hre stále sú, no podľa mňa pôsobia rušivo a všetkých takýchto pomocníkov je možné v nastaveniach vypnúť. Spomeniem ešte možnosť modifikovať zbrane po rôznych stránkach, ako kapacita, presnosť atď a možnosť nakupovania a predaja u obchodníkov v meste. Samozrejmosťou sú aj rozhovory ala Mass Effect. Rozhovormi je možné občas ovplyvniť, ako sa daná situácia skončí. Napr. hneď v úvode hry je jedna žena držaná ako rukojemníčka teroristom. Záleží len od hráča či a ako zomrie, alebo prežije.
Čo poviem na záver? Nuž, toto je asi druhá najlepšia FPS/RPG/Stealth hra akú som za posledné dva, možno aj tri roky hral. Lepší bol už len Alan Wake. Dávam 10, aj preto, že ďalšiu takto kvalitnú stealth hru neuvidím ešte asi poriadne dlho.
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Square Enix / Eidos Montreal Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|