Gran Turismo 5 |
Návrat legendy
7.5
Ešte do dnešných dní spomínam ako som pred mnohými rokmi ešte v minulom tisícročí na staručkej Ps jednotke hral Gran turismo 1 a 2, ako som predbiehal všetky autá na trati, ako som cítil vietor vo vlasoch ktorý som nemohol cítiť lebo to bola iba hra ale aj tak som skutočne cítil vietor. Potom prišlo nové storočie s ním Ps2 a aj nové Gran Turismo 3. Nové trate, nové autá, nové eventy, lepšia grafika a ďalšie hodiny hrania. Poňom prišlo Gran Turismo 4, bezkonkurenčný skvost medzi tedajšími hrami v HD kvalite s ďalšími autami a traťmi. Bol to hráčov raj. Neskôr prišlo Ps3 ku ktorému potom vyšlo iba Gran Turismo 5 Prologue ale nie plná hra. A ako plynuli roky stále sa nič neobjavilo jedine konkurencia, z ktorej je najväčšia asi Forza Motorsport na Xbox, ale potom sa zrazu objavilo Gran Turismo 5, bude schopné poraziť konkurenciu a stať sa plnohodnotným pokračovaním alebo bude sklamaním?
Určite nie je nezmysel keď poviem že Gran Turismo sa za roky svojej existencie stalo legendou ale nielen legendou ale aj mýtusom. Ale aj niečím oveľa väčším a to bohom, bohom pri najmenšom aspoň vo svojom žánri simulátorov závodných hier. Keďže legendou sa vo väčšine prípadov stane niekto až po smrti mohlo by to platiť aj pre Gran Turismo, ale neplatí Gran Turismo je živá legenda. Inými slovami povedané nové Gran Turismo obstálo a rozhodne je plnohodnotným pokračovaním v Gran Turismo sérii. Otom či porazilo respektíve prekonalo Forzu by sa už dali viesť diskusie na ktorých konci by sme sa aj tak zhodli že každá hra má svoje klady a zápory a najlepšie je keď si každý spraví svoj vlastný názor.
Teraz už k hre samotnej. Na prvý pohľad by sa dalo povedať že sa hra až tak nezmenila, teda ak nepočítam vylepšenú grafiku, FULL HD, viac vozidiel, damage, ... ale ak sa pozerám tak že štýl hry zostal v podstate nezmenený. No ale nie je to úplne pravda preto že je tu pár dosť zásadných zmien. Prvou a najväčšou je levelovanie, zatiaľ čo v starších dieloch ste mohli už od začiatku kúpiť hociktoré auto ktoré ste chceli, tu si ho musíte najprv odomknúť a to tak že sa dostanete na level na ktorom sa odomyká dané auto. Na to aby ste sa dostali do nového levelu potrebujete istý počet bodov, ktorých počet stúpa s levelmi, takže na začiatku stačí jedna výhra za pár bodov a ste v prvom levely ale na konci musí byť tých výhier o dosť viac pretože na posledný a to až 40 level treba pri najmenšom aspoň 40 000 bodov a to som povedal asi strašne málo. Takže stratégiu že miliónkrát vyhrám ten istý závod aby som mal pár miliónov na najrýchlejšie auto v hre s ktorým po týždňovom opakovaní vyhrám všetky závody som nemohol použiť.
S levelmi si neodomykáte len nové autá ale aj eventy, licencie alebo damage a to konkrétne na levely 9 – odomknutie poškodenia, 20 – zlepšenie poškodenia a 40 realistické poškodenie, aj keď ja som osobne nevidel žiadny rozdiel ani na levely 40. Damage je skôr mínus než plus hry čo sklame asi veľa ľudí a hlavne tých ktorí si GT kúpili práve kvôli damage a takých ľudí na prekvapenie ani nie je málo. Zase na druhej strane damage v hre je, akurát až od istej časti v podstate až od konca a aj tam musíte alebo musia do vás dosť veľa krát naraziť kvôli úplne minimálnym škodám. Takže v tomto Forza určite prekoná Gran Turismo, keďže tam sa autá rozbíjajú už od začiatku a reálne.
Ďalšou novinkou je first person pohľad z kokpitu na ktorý ale bohužiaľ môžete prepnúť len pri Premium vozoch ktoré tvoria asi tretinu aut z hry. U zvyšných first person pohľad buď nie je vôbec alebo je ale z kokpitu vidíte respektíve nevidíte nič okrem cesty, lebo celý kokpit je začiernený. Inými slovami povedané tretina aut je z GT4 a druhá tretina aut je z GT psp. A na autách je to vidieť aj zvonka, pretože zatiaľ čo Premium modely sú prepracované doslova až do najmenších detailov, zvonka aj z zvnútra, tie zvyšné až tak nie. Takže často sa na závodoch stáva že polovici aut je cez sklo vidieť do interiéru, je vidieť ako šofér zaraďuje rýchlosť a ako točí volantom, u druhej máte zmiešané pocity kvôli neprepracovanosti a pod., nehovoriac o pocite že sú to autá od tajnej služby kvôli začierneným sklám aby nebolo vidno dnu, kedže interiér spracovaný nieje. Ale zase aut je cez 1000 takže aj tých 300 či 400 aut celkom stačí.
Celkovo hrateľnosť ostala verná starým dielom, nezmenil sa jazdný model, pred tým ako sa vrhnete do závodov musíte najprv prejsť licencie, zachovali sa aj 24 hodinové závody, ktoré sú síce iba 2 ale svojou dĺžkou vám stačia na ďalší rok. Bohužiaľ čo sa oproti starším dielom zmenilo je že sa niektoré okruhy a autá v hre už nenachádzajú, čo je dosť škoda lebo taký okruh Hong Kong alebo New York z GT4 my celkom chýbaly. Ale zase musím pochváliť rôzne zmeny počasia od striedania dňa a noci po rôzne vrtochy počasia hlavne dážď ktoré sú zvládnuté na jednotku, uvidíte ako pomaly zapadá slnko a ako sa vonku stmieva. Alebo ako vychádza slnko a ako sa vonku zlepšuje viditeľnosť, samozrejme musím spomenúť aj dážď alebo sneh kde v daždi vidíte ako po skle stekajú jednotlivé kvapky dažďa alebo ako cesta premokne a pri snehu teda pri hustom snežení často ani neuvidíte pred seba, takže havárie budú asi časté. Rozhodne ešte musím spomenúť špecialne eventy ako nascar, go kart, top gear alebo rally ktoré sú pohlcujúce a sú zároveň príjemným odviazaním od klasických závodov. Ale ešte pred tým ako sa pustíte do závodou musíte pretrpieť loadingy ktorých je až priveľa pretože sa spustia fakt po skoro hocičom čo spravíte.
Gran Turismo 5 je ale aj tak napriek neakým tým záporom jednou z naj racingoviek aspoň na PS3. Gran Turismo teda rozhodne obstálo a stalo sa plnohodnotným a čestným nesiteľom mena Gran Turismo a aj keď tu možno sú hry ktoré konkurujú Gran Turismu, GT ostane navždy legendou a nielen legendou ale aj niečím väčším.
+
Špičková grafika
Premium modely
Editor Tratí
Vyše tisíc aut
Počasie
Je to Gran Turismo 5
-
Levelovanie
Loadingy
Absencia niektorých okruhov a aut z predchádzajúcich dielov
Damage
Standart modely
Trochu neprehľadné menu
Absencia vizuálneho tuningu
PS3
Vývoj: SCEE / Polyphony Digital Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|