Far Cry 2 |
Hor sa na čierny kontinent.
9.0
Zatiaľ čo sú všetci vlhký z Far Cry 3 tak ja som sa po štyroch rokoch rozhodol vrátiť k druhému dielu, pretože Far Cry 3 nie je taký orgazmus ako všetci tvrdia. Mne osobne už Far Cry 3 začalo liezť na nervy po príbehovej stránke, ktorá je zle spracovaná a Vass nemá žiadny priestor. Ale poďme už na niečo lepšie.
Zatiaľ čo nemecký Crytek vytvoril pokračovanie Far Cry pod názvom Crysis, tak Ubisoft Montreal usilovne pracovala na Far Cry 2, aby prekonala prvý diel. Cieľ to rozhodne nebol jednoduchý, pretože už bol na trhu Crysis a S.T.A.L.K.E.R. a tak bolo čo robiť, aby priniesli vynikajúce technologické spracovanie fyzikálneho enginu a oslnivú prezentáciu grafiky v otvorenom svete spolu s nelineárnym príbehom.
Africký kontinent = srdce temnoty
Prvým pozitívnym bodom je kontinent v ktorom sa hra odohráva. Vo fiktívnej africkej zemi zúri občianska vojna, do ktorej je neoficiálne zatiahnutá jedna z neviditeľných armád sveta – žoldnieri, ktorí prišli zbohatnúť na cudzom utrpení. Konflikt vyvoláva snahu miestnych bojovníkov ovládnuť trh s diamantmi, za ktoré nakupujú zbrane na vytlačenie konkurencie. Na všetko doplácajú nevinní civilisti a keď na začiatku prichádzate do hlavného mesta je vám jasne že prichádzate do pekla z ktorého niet cesty späť. Obyvatelia z krajiny utekajú spolu s malými deťmi z vypálených domovov a nad hlavou preletí posledné lietadlo. Ako sa postavíte na vlastné nohy uvidíte pred sebou utrpenie, bezmocnosť, nešťastie a anarchiu spôsobenú dvomi súperiacimi stranami. APR(Jednotný odbojový front) a UFLL(Spojenecký front, ktorý pomáha civilistom a utečencom). Zbrane však dodáva jeden človek tkz. „Šakal“ obchodník dodávajúci zbrane obidvom stranám a tým stále udržuje vojnu v chode. Šakalovov smrťou by sa však problém mohol vyriešiť, ale nie je jednoduché ho vystopovať a ak sa necháte hrou očarovať tak vám to potrvá slušných 30 hodín.
Africké šialenstvo
Pred začiatkom hry si vyberiete jedného z niekoľkých hrdinov(u mňa Paul Ferenc) a začnete v rozpálenej krajine bojovať o život. V hre sa niekoľko krát stretnete zoči-voči so samotným Šakalom a vtedy sa budete snažiť pochopiť zmysel vojny a kde je hranica ľudskosti. V otvorenom svete(50 km štorcových) však narazíte okrem nepriateľov aj na pár príčetných ľudí a ďalších žoldnierov, ktorí vám môžu zadať úlohu a pomôcť, keď je to potrebné. Nájde sa tu však aj novinár, ktorý zbiera podklady pre reportážnu knihu a v kostole narazíte na kňaza, ktorý robí falošné cestovné dokumenty. Takýchto postáv v hre nie je veľa, ale sú vám jasné ich ciele a až sa budete voziť na džípe po krajine a zazvoní vám telefón tak budete zvedavý čo sa dozviete a čo musíte urobiť. Scenár počas celej hry má hlavu a pätu, ale kto nebude pozorný tak posolstvo, ktoré hra prináša nepochopí. Hra nepotrebuje žiadne fantastické prvky a tak na žiadnych mutantov ako v prvom dieli našťastie nenarazíte. Obsah hry vôbec nie je vymyslený a vyjadruje sa k africkej kríze a takisto aj na bezprávne páchanie politickým režimom. Ukážu sa vám tu problémy rozvojového sveta, ktorý vidím dnes každý deň vo svete. Zistíte, že výroky Šakala vôbec nie sú hlúposti a začnete nad nimi premýšľať podobne ako od ostatných osôb. Stretnete sa tu s návrhom na zničenie humanitárnej pomoci deťom trpiacim hnačkou, aby západné televízie ďalej vysielali drastické reportáže a tým vyvolali v ľuďoch pocit, že majú do Afriky nalievať peniaze. Vo fórach na Far Cry 2 je hra nazývaná interaktívnym politickým protestom a treba uznať že ľudia majú pravdu. Far Cry 2 ukazuje vyspelú propagáciu, ktorá by v mladých ľuďom mohla vyvolať zamyslenie sa nad novinovými titulkami, kde sú vinný vojnoví magnáti. Hra prináša morálne posolstvo, ktoré v hrách stretávame len zriedka(napr. hlavne prvý Bioshock). Tým sa práve hra odlišuje od ostatných FPS, pretože ukazuje solídnu prepracovanú drámu, kde budete hlavným protagonistom.
Afrika dokonalá matka príroda
Afrika je kontinent, s ktorou sa v akčných hrách vôbec nestretávame. Aby vývojári dokázali zachytiť skutočnú atmosféru čierneho kontinentu a pochopili jej kúzlo a osobitosť tak tam zašli na výlet. Africká kulisa je vlastne takou hlavnou postavou celej hry. Dizajn Afriky je tým pádom vierohodný a osady sú umiestnené na logických miestach a cesty po ktorých budete jazdiť sú typické pre túto krajinu a tak si budete musieť dávať pozor pri jazdení, aby náhodou nespadli z kopca pri veľkom šťastí do vody v ktorej sa umyjete. Zobrazenie prírody nepôsobí umelo a v bujnej vegetácií budete žiť s ňou.
Sladká sloboda
To si povie veľa ľudí keď odíde alebo utečie z basy. Miera slobody pohybu je excelentná. V hre neexistuje žiadna neviditeľná bariéra, ktorá by vám bránila na nepriateľskú osadu na začiatku príbehu. Nie ste obmedzení nejakými skúsenosťami, že toto a tamto dokážete urobiť až neskôr. Všetko vám postupne prejde do krvi a tak v noci a so sniperkou s tlmičom z bezpečnej vzdialenosti potichu zlikvidujete pár ostreľovačov na kopci, zapálite trávu čím upozorníte nepriateľov na dané miesto a potichu prejdete k danému miestu, ktoré máte vyhodiť do vzduchu tak tam položíte bombu a nenápadne z bezpečnej vzdialenosti nálož odpálite a nikto okrem vás netuší čo sa to vlastne deje. Možnosti ako splniť danú úlohu je veľa a keby začne debata s viacerými hráčmi Far Cry 2 tak každý by nám povedal iný priebeh misie. Počas hrania narazíte na postavy, za ktoré ste mohli hrať. Jeden chce urobiť z Afriky lepšie miesto a tak útočí na konvoje so zbraňami a druhý sa chce čo najskôr dostať zo zeme a díleri zbrani ničia svojich konkurentov. Dostanete sa aj ku kontaktu, ktorý vám zadá vraždu určitých osôb. Je však len na vás či určitým osobám pomôžete a často sa rozhodne podľa toho ako by ste sa v skutočnej situácií zachovali. Pomôžete radšej civilistom v kostole alebo ozbrojeným priateľom na ktorých zaútočí jedna miestna banda. Následky na vaše rozhodnutie však nemajú taký dopad aký by však mohli mať, ale budete mať pocit že zabíjanie tu nie je bezduché a ste si vedomí následkov.
Veční kamoši
Na charaktery, ktoré ste si mohli na začiatku hry vybrať si zamilujete. Ak pre nich urobíte nejakú prácu tak vám budú užitočný. Keď už budete takmer na druhom svete a začne vám v ušiach zvoniť umieračik tak vám prídu na pomoc a odtiahnu vám do bezpečia a kryjú vás kým si nožíkom alebo kombinačkami nevytiahnete všetky guľky z tela. Aj keď každý sledujete svoje vlastné ciele tak budete s nimi občas radi spolupracovať. Napríklad dostanete za úlohu vypáliť skleník, v ktorom sa pestujú rastliny na výrobu liekov. Hneď po zadaní úlohy sa mi ozval kamarát, že mi s tým pomôže tak nech sa za ním zastavím. Je však len na hráčovi samotnom či ponúknutú pomoc využije, môže sa na splnenie úlohy vydať okamžite na vlastnú päsť, ale bude to ťažšie. Ale rozhodol som sa pomocnú ruku prijať a parťák mi povedal, že stačí ak mu zoženiem náhradné diely pre lietadlo a tanker s chemikáliou tak on vystrieka danú oblasť bezpečne zo vzduchu. Tak som zohnal dané veci, chvíľu som si pospal a v noci sa vydal na farmu a vyradil pumpu a nad sebou videl práškovacie lietadlo. Úloha bola splnená no čo čert nechcel partnerovo lietadlo spadlo a tak som sa ho rozhodol zachrániť, lepšie povedané pokúsiť sa o zachrániť. Kým som vystrieľal protivníkov tak kolega bol smrteľne zasiahnutý a tak som sa ho snažil zachrániť vpichnutým injekcie, no nič nezaberalo a on mi trpel priamo pred očami a chcel som ukončiť jeho trápenie a tak som mu z dobrej vôle v pálil guľku medzi oči. Život vo svete Far Cry 2 je nevyspytateľný, ale ak sa vám kolegu pomôže zachrániť tak si pogratulujete za výborne prevedenú misiu a získate a zvýšite si u kolegu rešpekt.
Na vlastnú päsť
Otvorený herný svet je plný úloh a príležitostí a tak okrem príbehových je možné prijať aj vedľajšie a budete sa musieť postarať aj sami o seba lebo hneď na začiatku chytíte maláriu a lieky nezískate zadarmo, ale štýlom niečo za niečo. Až chytíte horúčku tak máte pár sekúnd na to, aby ste si vzali prášky inak zomriete. Skvelé na prevedení daných misií je ako som popisoval v predchádzajúcom od stavci ich prevedenie. Po väčšinu času budete musieť niečo ukradnúť, vyhodiť od vzduchu a niekoho zabiť. Riešenie zostane na vás a tak vás to nezačne nudiť. Čo tak nestrieľať po cieli v aute, ale nastražiť na cestu výbušninu a užiť si Silvestrovské hody výbuchom a pacifisti si to pochopiteľne rozdajú Rambo štýlom. Vynikajúce na hre je aj to že významnejší nepriatelia nie sú nijako zvýhodnení a sú rovnako smrteľní ako tí chudáci na okolo. Život v hre ukončíte jedným presným vpichom mačetou komukoľvek.
Peniazmi nezískaš to čo za diamanty
Keď tu omieľame ukončenie životov tak tomu vám poslúžia pištole, samopaly, sniperky, RPG, ktoré sa vám postupne odomknú. Zbrane sa postupom času opotrebúvajú a neraz sa mi stalo, že sa mi zbraň počas prestrelky zasekla guľka pri výstrele alebo sa vám zbraň rozpadne. To isté sa však bude stávať aj protivníkom a keď si zoberiete do rúk ich zbraň tak si všimnete že sú takisto už nejaký čas používané. Najkvalitnejšie sú tie predávané. Zabudnite však na tie svoje Eurá vo vačku. Platidlom sú tu diamanty, ktoré získate za splnenie misie alebo počas hrania narazíte na skryté kufríky s diamantmi čo poteší zberateľov, ktorý ich budú s detektorom hľadať.
Je to výzva
Aj keď boje s protivníkmi nebude robiť vždy tak strety s nimi budú zábavné. Reakcie protivníkov na prostredie sú chvályhodné. Utekajú pred hodeným granátom ak o ňom tušia a keď z diaľky trafíte nepriateľa tak mu idú na pomoc a snažia sa o oživiť. Vždy pred akciou je vhodné si ďalekohľadom zistiť, kde sa čo nachádza, napr. výbušná nádrž, sudy, lekárničky, džípy, väčšie hliadky. Ozývajú sa hráči, ktorí tvrdia že ako zabili jedného tak o ich prítomnosti vedeli všetci, nuž chlapci použili nevhodnú zbraň a vzdialenosť. Ak o vás však už vedia tak opevňujú guľomety a hádžu po vás granáty alebo nasadnú do vozidiel a nerobí im problém vás aj zraziť. Súboje sa tým pádom stávajú výzvou a budú motivovať hráčov k tichému postupu popísaného vyššie.
Keď vás už bolia nohy
Vozidiel v hre nie je zbytočne veľa a tak budete poznať o čo sa vždy jedná. Najčastejšie som jazdil po krajine džípom, ktorý je aj označený značkou „Jeep“. Bugina je tiež rýchli prostriedok ale vydrží toho veľmi málo a po pár zásahoch je nutné ju buď opraviť alebo odpísať. Je tu aj obyčajné auto a nákladiak. Po vode sa povozíte v rybárskych člnoch, ktoré sú trestuhodne pomalé. Keď ste uprostred pustiny a vozidlo už máte poškodené tak veľmi radi vystúpite, zdvihnete kapotu a pritiahnete šrobovák. Na určitých miestach narazíte aj na rogalo a nie je nič krajšie než sa chvíľu preletieť krajinou kým vás náhodou neodstrelia.
Grafické spracovanie
Konzolová verzia na XBOXE u tak rozľahlej hry bežala krásne čo je úctyhodné u tak rozľahlej hry, kde sa dočkáte nahrávacej obrazovky len pri prvom spustení ak nebude často zomierať. Úžasné sú slnečné lúče skrz koruny stromov a odlesky vo vode. Vodná hladina je v Crysis na vyššej úrovni, ale ja som bol spokojný. Niekedy je voda špinavá a tak sa odrazov nedočkáte ale sme predsa v Afrike. A to ešte nehovorím o plynulom prechode medzi dňom a nocou, jasnou a zamračenou oblohou. Je výborne že aj vy sami si určíte že danú misiu chcete ísť splniť v noci tak si idete pospať a kamera sa automaticky presunie pred chatrč a vy vidíte pohyb oblakov a pod. Budete cítiť silný vietor a uvidíte v pohybe trávu, lístie stromov. No proste krása sa na to pozerať, kam sa na to hrabe tretie Far Cry. Spomenúť musím aj oheň, vytvoríte pomocou sudov, vybuchujúcich vozidiel, granátov, moletovým kokteilom a hlavne plameňometom. Ako náhle určitú oblasť zapálite tak nepriatelia sa snažia čo najskôr z dosahu ohňa dostať. Oheň sa dá takticky využiť a využijete ho na zablokovanie určitej cesty. Oheň sa šíri po okolí po okolí a z trávy sa môže chytiť aj strom. Oheň reaguje aj na prípadný vietor a tak sa na určitú stranu rozšíri a je to pekné na efekt a zároveň efektívne. Pochvalu si zaslúžia aj zvuky v džungli ako zvuky hmyzov, šumenie vetra, zvuky motorov a zbraní. Zvuky som si užíval viac než v ktorej ktorejkoľvek inej hre. Ono hra nie je žiadnym technickým demom lebo dotvára celkovú atmosféru. Viackrát sa mi stalo, že som sa vykašlal na danú úlohu a len tak som sa kochal krajinou. Spomenúť musím aj animácie postavy. Celú hru sledujete z perspektívy vlastných očí. Okrem húpajúcej zbrane vidíte aj vlastné ruky a nohy. Vynikajúce sú animácie pri prebíjaní alebo pri zaseknutí zbrane. Pri lezení po rebríku alebo nastúpení do vozidla vidíte perfektné animácie vlastných končatín. Vývojári zašli aj ďalej v systéme liečenia. Zdravie máte rozdelené do 5 dielov(ak si ho nevylepšíte). Normálne sa vyliečite vpichom injekcie, ale keď už ste na pokraji smrti tak si hrdina vlastnými rukami vyťahuje guľky z tela. Vytiahne si ich nožom, kliešťami, zranenú časť zakryje obväzom a samozrejme reaguje aj na oheň a tak si ho rukami rýchlo snaží zažehnať. Spôsobov je naozaj veľa a sú fakt brutálne prevedené. Dabing postáv je na výborne úrovni a hlavne Šakal má v sebe tú správnu charizmu. Čo sa týka soundtrucku tak zabudnite na rokovú tému, ktorá by sa do hry vôbec nehodila. Skladateľom je Marc Canham, ktorý pracuje s orchestrom.
Prečo len deviatka?
Určite sa pýtate prečo po toľkých superlatívoch hra nemá maximálne hodnotenie. Keďže sa hra dobre ovláda aj na gamepade. Problémom je, že až určitú osadu obsadíte tak po chvíli sú plné nepriateľov. Po tretíkrát to už začne hráča zbytočne frustrovať a keď sa potrebujete niekam rýchlo dostať a inej cesty niet tak to dvakrát nepoteší. Rozhodne toto mali páni inak poriešiť. Samozrejme chápem, že vývojári nechceli aby odrazu bola krajina prázdna, ale nemuselo by k tomu dochádzať tak často. Hráči sa sťažujú aj na neustále sa pozeranie do mapy a nemožnosť si označiť určitý bod. Tu záleží od vkusu, pretože Far Cry 2 to prezentuje reálnym spôsobom. Umelá inteligencia aj napriek vynikajúcim reakciám občas predvedie cisársky kúsok, ale tieto chyby skôr pobavia ako naštvú.
Záver
Po štyroch rokoch som si druhý diel Far Cry 2 užil viac ako predtým. Ono určitú hru si človek začne viac vážiť a všímať až vtedy, keď zistí že podobnej hry na trhu niet. Borderlands je skôr pre detské publikum, ale pozor nič proti tej hre nemám. Predsa len mám aj väčší rozum než predtým a pochopil som tie posolstvá, ktoré hra prináša, ktoré tretiemu dielu bohužiaľ chýbajú. Far Cry 2 je otvorená akčná hra na nevídanom africkom kontinente, kde prebiehajú reálne zločiny voči civilnému obyvateľstvu a obchodu s diamantmi a zbraňami. Táto hra nejedného hráča donúti k zamysleniu, pretože opakujem príbeh má hlavu a pätu.
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Ubisoft / Ubisoft Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|