Far Cry 3 |
Nádejný titul s nevyužitým potenciálom.
7.0
Far Cry 3 hra mnohými ospevovaná u „Savera“ dostala hra maximálne hodnotenie 10/10. To musí byť teda "HRA BOHOV"– pomyslel som si. Keď som čítal tie nadšené ohlasy na celom sectore tak som neodolal a išiel si hru kúpiť. Far Cry 3 pritom vyzeralo fakt dobre a dalo by sa povedať, že teraz uvidíme šialenstvo sami na sebe tak som sa na to fakt tešil.
Príbeh ako v porne
Príbeh pritom začína veľmi sľubne a má obrovský potenciál. Parta kamarátov sa vybrali na výlet. Divoké skákanie z lietadla, potápanie, sex na pláži, alkohol, drogy a nejaký ten rock and roll. Naozaj fantastická idylka hlavného hrdinu Jasona Brodyho, ktorý so svojimi dvomi bratmi a ďalšími karátmi skončia na ostrove „Rook Island“ v rukách pirátov, ktorým šéfuje šialenec Vaas. Jason má šťastie v nešťastí, pretože je uväznený spolu so svojím starším bratom – bývalom vojakom a tak s jeho pomocou unikajú z nepriateľského tábora. Čo však čert nechcel, Vaas statočného brata vzápätí zabije a Jason zlým pirátom unikne s obrovským šťastím. Určite je vám jasné že hlavný hrdina nie je žiadny Rambo a nemá skúsenosti so zabíjaním a pocit hrdinovho strachu je na začiatku dobre vykreslený a vy sa už nesmierne tešíte čo bude ďalej nasledovať.
Krok za krokom
Hra ponúka otvorený svet podobne ako tomu bolo v druhom diely a je len na vás kam sa vydáte. Samozrejme hra vám na začiatku vysvetlí jej pravidlá a celkový systém. Po úteku sa zoznámite s Dennisom, ktorý vám dá prvú zbraň – nôž. Vysvetlí vám, že domorodci bojujú proti pirátom, ktorých vedie Vaas a počítajú s vami, že im v boji pomôžete. Ako sa vraví: „v núdzi spoznáš priateľa“ a tak prikývnete len preto, aby ste zachránili svojich priateľov. Nechcem byť hnilí ako tá hnedá škvrna čo mám v zadku, ale príbeh počas hrania sa začína strácať a logiku v ňom takisto netreba hľadať. Samozrejme kto by hľadal nejaký zmysluplný príbeh v strieľačke. NIKTO! Lenže dostanete sa do momentov nad ktorými budete zbytočne točiť s hlavou a zistíte, že aj keď je príbeh plný klišé tak nie je ani naplno využitý. Dennis vám vysvetli, že idete zaútočiť na pirátov a vy sa k ním pridáte ako pomocník, ale vaše vlastné ciele sú im úplne ukradnuté, domorodcom ide len o seba. Na postavy narazíte z ničoho nič a takisto z ničoho nič zmiznú z diania a uvediem hneď príklad. Zistíte, že „Buck“ väzní z jedného vašich priateľov. Prepustí ho pod podmienkou, že preňho získate starovekú dýku. Trikrát budete musieť chodiť do starodávnych chrámov, ktoré akoby z oka vypadli tým z Assasin´s Creed a vždy po epickom odchode z katakomb máte pred očami Bucka, ktorý vám tvrdí, že už stráca trpezlivosť a ide vášho priateľa zabiť. Po krátkom rozhovore zmizne z dohľadu a máte za úlohu si prehovoriť s Buckom, ktorý sa nachádza kúsok od vás. Postavy sú napísané nelogicky a príbeh je plný dier. Vaas je vynikajúca postava, prirovnal by som ho k samotnému Jokerovi z „Temného rytiera“ ale je trestuhodne nevyužitý. Vaas mal byť v hre často a čo je horšie, všetky jeho vstupy Ubisoft odhalil na herných výstavách – dokonca aj stupídny finálny súboj. Prečo? Misie v prvej polovici príbehu sú celkom fajn, žiadnu realitu som v nich nehľadal, ale druhá polovica je proste zbytočne akčná. Áno blížime sa ku koncu, ale naozaj bolo nutné, aby misie vyzerali ako tie zo série Call of Duty v ešte horšom prevedení? Toto bola od Ubisoftu rana pod pás. Aby ste tento zápor pochopili tak by som musel vyspoilerovať určité momenty z príbehu, ale na to si prídete sami počas hrania. Aj samotné príbehové misie sú nudné a zistíte, že ich poradie nie správne a vývojárov sa rozpadlo ako vaše karty pri pokra v minihre. V pamäti mi utkveli skôr misie kedy ste pod vplyvom drog.
Nemáš batoh na zbrane
Na začiatku unesiete len jednu zbraň a zásobník. Niekoľko hodín budete chodiť po džungli len preto, aby ste ulovili prasa a vyrobili si z neho vak a uniesli viac zbraní a zásobník aj na liečivé injekcie. Na papieri zo znie dobre a nápad to takisto nie je zlý, ale je to v hre zbytočnosť a ja som na hru strácal chuť. Pritom zvieratá v otvorenom svete dodávajú pocit reality a viackrát sa z ničoho nič aj zapoja do súbojov a môžu vám uškodiť a aj pomôcť. Taký medveď, tiger vydržia toho viac a nemusia sa báť, že by sa im vyprázdnil zásobník. Na záver musím ešte skritizovať neprehľadný interface vášho batohu. Po chvíli si naňho zvyknete, ale neustále musíte preklikávať dané predmety aj pri samotnej výrobe. Keď to neviem dobre do hry zapracovať tak to tam radšej nedám vôbec.
Svetlejšia stránka hry
Po tých záporoch sa konečne dostávame k svetlejšej stránke hry. Ostrov hry je celý otvorený pre vás a čo ma na ňom bavilo najviac boli nepovinné úlohy. Vývojári vynikajúcim spôsobom aj eliminovali respawn protivníkov na určitých stanoviskách. Až obsadíte nepriateľský tábor tak je navždy už len váš a bude obsadený domorodcami. Získané stanoviská použijete na rýchle presuny čím nemusíte zbytočne dlho cestovať po mape a odomknú sa vám vedľajšie úlohy ako lov zvierat, odpraviť veliteľa nožom. Nepriateľských stanovísk je v hre spolu 34 a ja som ich získal všetky. Vždy to bola zábava, pretože nemáte zviazané ruky. Celý tábor môžete získať bez toho aby o vás niekto vedel, aj bez jediného výstrelu. Viete že som pár stanovísk získal len tým, že som oslobodil tigra z klietky a ten všetkých protivníkov zlikvidoval? Druhýkrát som pár strážnikov odstránil šípom z luku, ďalšieho potichu zabil nožom a ako ma takmer spozoroval jeho kolega tak som rýchlo po ňom hodil nôž. Spôsobov je vážne veľa a bavili ma po celý čas. Z Assasin´s Creed si hra vypožičala aj systém odkrývania mapy. V hre ich je spolu osemnásť a tiež som sa u nich vždy zabával. Ono páčilo sa mi to viac než v samotnom Assasin´s Creed lebo to nie je žiadne nezmyselné skákanie na vrch veže, ale má to niečo do seba. Vždy sa vám odhalí určitá časť mapy a odomknú vedľajšie aktivity a takisto zbrojný arzenál. Ono získavanie daných stanovísk nie je nič zložité ani keď vás prípadne odhalia, pretože umelá inteligencia nie je nič extra aj vďaka schopnostiam, ktoré si pri hraní postupne odomknete v troch vývojových stromoch. Fanúšikovia stealth hier si tam okamžite vylepšia tiché zabíjanie, tkz. takedown a tak budete nožom pirátov zapichovať zo vzduchu, zo zeme, zozadu, odpredu a tak sa hra stane ešte jednoduchšou. Rozhodne múdrejší krok než výroba batožín. Samotný zbraňový arzenál ničím extra neprekvapí a z luku nikto na zadok nespadne.
Čo sa vizuálnej stránky týka tak to nie je žiadny CryEngine 3, ale hra ako celok pôsobí pekným dojmom a zeleň k hre sadne. Ale už z grafiky nespadnete na zadok ako v dvojke a samotné spracovanie dňa a noci je oproti dvojke odfláknuté. Už sa tak netešíte na prvé slnečné lúče lebo im chýba to správne kúzlo. Keď som jazdil po ostrove džípom, člnom či známym rogalom už to nebolo to pravé orechové. Afrika bol nevydaný a zaujímavejší kontinent aspoň pre mňa a určite by som sa doň rád vrátil. Džungľu sme mali už v prvom Far Cry a aj konkurenčnom Crysise pri vývoji Crysis 2 vývojárom došlo že je čas na zmenu kulís. Čo sa týka zvukovej stránky tak tá je na tom výborne a vytvára tu správnu atmosféru. Dabing postáv je tiež fajn, ale v pamäti vás zostane jedine šialenec Vaas a o to viac vás opäť zamrzí jeho slabé využitie.
Čakal som viac
Far Cry 3 aj napriek nemalým záporom nie je zlou hrou, ale svojimi hernými prvkami podkopáva svoje vlastné nohy. Pri hraní som si pripadal ako keby tvorcovia nevedeli akou cestou sa chcú v pokračovaní vydať a tak aj na mňa pôsobila celá hra. Chýba jej tá správna temná atmosféra šialenstva, ktorá hru načrtne ale nevyužije ako kopu ďalších vecí. Far Cry 3 skončilo tak v polovici svojej cesty a snáď sa v pokračovaní nedočkáme stupídnych quck-time eventových bossfightov. Videl som už hocičo, ale toto bola silná káva. Pre mňa osobne je tretie pokračovanie Far Cry najväčším sklamaním roka 2012. Snáď sa v štvrtom dieli dočkám toho čo som očakával. Tento krát k lepšiemu hodnoteniu nepomohla ani fešná Citra.
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Ubisoft / Ubisoft Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|