Walking Dead |
Walking Dead. Zombie fenomén posledných rokov. Z úspešného komiksu, ktorý má snáď už 100 dielov, cez výborný seriál (2.série je akurát slabá, vtipne nazývaná i Talking Dead) až po modernú akčnú adventúru od Telltale štúdia.
10
"I am your father Luk...ehm...Clementine"
Walking Dead. Zombie fenomén posledných rokov. Z úspešného komiksu, ktorý má snáď už 100 dielov, cez výborný seriál (2.série je akurát slabá, vtipne nazývaná i Talking Dead) až po modernú akčnú adventúru od Telltale štúdia.
Nemám rád Telltale, ich adventúry mi nikdy nesadli, prišli mi lacné, ťažkopádne, nudné a iba parazitujúce na slávnych filmových kultoch. Ani Návrat do budúcnosti , či Jurský park som nedokázal dohrať dokonca.
Mám rád i klasické adventúry typu Posol smrti, ale nemyslím si, že by oživenie žánru ako Heavy Rain bolo zlé. Tento žáner podľa mňa nikdy nebol o zbieraní predmetov a prezeraniu každého pixelu na obrazovke, ale práve o pútavom a vynikajúcom príbehu, ktorý je práve vďaka špecifiku adventúr najviac blízky filmovému zážitku.
"Tomu sa vraví: stratiť hlavu!"
K Walking Dead som pristupoval veľmi skepticky. Grafika na spôsob Bordelands v hororovej hre? Čo im už načisto...ehm...preskočilo? Telltale? To nemôže byť dobré. To bude ďalší lacný „ruský“ budget.
Prvá epizóda je zadarmo všade, čo bol geniálny ťah. Na PS+ dokonca dve. Stiahol som si to a pustil a nedokázal som sa odtrhnúť. Walking Dead hra vlastne nie je hra. Je to veľmi silný interaktívny mix hry, filmu a práve vďaka tejto kombinácii funguje dokonale. V hrách totiž chýba silný príbeh a vo filme chýba možnosť niečo ovplyvniť. Preto nehodnotím hrateľnosť alebo samotné prvky hrania, ktoré sú mizivé a mizerné, ale scenár, príbeh, útok na divákove pocity a silu voľby.
Vo Walking Dead nie je dôležité , že sa nedá zmeniť niečo podstatné v deji a znovuhrateľnosť by bola viacnásobná. Dejová linka bude takmer rovnaká v hlavných bodoch, môžete sa i rozkrájať. Nedá sa. Dôraz je v detailoch. Čo je dané je dané a deje sa bez ohľadu na vašu voľbu. Je to ako v živote. Tiež nemáte vplyv na to, čo sa udeje a o čom neviete vopred. Čo sa, ale dá zmeniť je to ako zareagujete. Ak by Vás uhryzla v indickej džungli kobra a nie ste Chuck Norris, odsekli by ste si ruku? Alebo dúfali, že si stihnete vziať protijed vo vzdialenej dedine? To gro, v čom je príbeh nadpozemsky dobrý, je práve v postavách a to ako ovplyvňujete svojimi voľbami vzťahy. Tá prepracovanosť maličkostí, kde je Walking Dead na absolútnom vrchole v tomto roku.
"Výpredaj v Kauflande začína"
Keď som sa pristihol ako sťahujem v sobotu o 5tej ráno poslednú epizódu, čakám 20 minút a hrám to do 9rána som pochopil, Walking Dead vás vtiahne a nevpustí. Chcete vedieť, čo sa stane, čo môžete zmeniť, kto prežije. Telltale rozohráva príbeh úplne mimo komiks, či seriál, čo je vynikajúci nápad uspokojujúci pre všetkých, i pre fanatikov do všetkého súvisiaceho s „frančízou“ Kráčajúca smrť. Pár narážok v podobe postáv poteší, inak je samotný dej samým prekvapením. Postavy sú sympatické, uveriteľné, z mäsa a kostí. Nič nie je čiernobiele. I ten najväčší klaďas musí v extrémnej situácii voliť menšie zlo. Je to len na vás. Ale bez šrámu na duši z tejto hry nevyjdete.
Slabším povahám vyčarí na tvári zdesenie, slzy na krajíčku, či prúdom a pocit bezmocnosti nad ľudskou beštialitou a osudom. Vaším cieľom môže byť rovnako ako v realite, byť sviňa a ísť cez mŕtvoly, či snažiť sa zachovať kúsok ľudskosti v dobe temnoty. Walking Dead napísali absolútni scenáristickí machri a hrajú s vami ako divákom/hráčom psychologickú hru. Ja hrávam vždy ako klaďas, KotOR som dokončil ako kladný Jedi, ale tuto ma nahlodali, naštvali a rozúrili vynikajúco napísané postavy, že som ich bez milosti a výčitok popravil bez ohľadu na následky.
To, že vám štatistiky na konci každej epizódy ukážu ako sa rozhodli iní hráči je len čerešnička na hnilej torte. Každé rozhodnutie budete otáľať, rozmýšľať nad ním a zasiahne Vás. Veľa brutálnych výjavov vo filme, človeka časom otupí, Walking Dead, ale každou epizódou prekvapuje, menní prostredie, situácie sú uveriteľné, tempo sa strieda a ako ten najlepší seriál končí každá epizóda, tak že okamžite musíte vedieť, čo je ďalej.
"Pokúšem ťa do krku, Temný rytier! "
Prvá epizóda je survival, druhá zvrátený horor typu The Road, tretia road movie, štvrtá snaha prežiť a posunúť sa ďalej podobná koncu Úsvit mŕtvych remake a piata to všetko dá dokopy, vyvodí následky vášho konania, kto prežije a vyústi do asi najlepšieho možného záveru. Najlepší je totiž, že nie je jednoznačný, pokiaľ sa rozhodnete. Na pointu som zvlášť zaťažený a Walking Dead ma nesklamal. Končí zdrvujúco a žmýka z Vás emócie obrovským lisom na šrotovanie áut. A počkajte do záverečných titulkov!
Walking Dead síce zlyháva ako hra, pohyb je obmedzený, akcia prebieha pomocou QTE, ale exceluje, tam kde zase väčšina hier ani svoj disk neomočí. V príbehu. Časované rozhovory, kde musíte konať pod stresom sú geniálne. Grafika je formou cellshade a je eufemizmom povedané obskurná. Hra beží i na Ipade, takže si to viete predstaviť. Doteraz nepochopím akým zázrakom dokázali vo mne vyvolať toľko emócii, totálne ma pohltiť a dostať do tých strnulých výrazov toľko hereckého umu. Myslím si, že toto je vrchol Telltale, ktorý už nikdy nezopakuje. Je to ako Matrix bratov Wachowských, všetko ostatné už môže byť len horšie. Je to ten vzácny moment, kedy do seba všetko akoby náhodne zapadne, dá zmysel a stvorí sa niečo nadčasové, bez ohľadu na technickú kvalitu, či iné inokedy dôležité prvky.
"Idylka pri mesiačiku"
Walking Dead je pre mňa osobne zážitkom (nemýliť s hrou) minimálne posledných 5 rokov, racionálne by sa mi to nemalo páčiť, ale emocionálne som ostal vyťažený ako nikdy. Možnosť zásadne hýbať ľudskými osudmi bola ako droga, ako hrať si na Boha v Zemi bičovanej pekelnými bytosťami. Nedávam preto ani tejto recenzii formu, je to len prúd pocitov, ako som to vnímal. Tak ako Walking Dead nie je klasickou hrou, ani toto nie je klasickou recenziou. Walking Dead sa nedá dostatočne opísať, to treba zažiť a hlave prežiť. Rešpektujem, že to niekoho nevtiahlo, koho áno je šťastlivec a prežije príbehovú nirvánu.
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Telltale Games / Telltale Games Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|