F.E.A.R. |
S.T.R.A.CH. prichádza.....
7.0
F.E.A.R. je už hrou, na ktorú si dnes spomenie málokto a o pár rokov nikto, pretože to okolo tejto série bolo všelijaké. Chlapci z Monolithu však mali skvelú víziu pri vývoji prvého dielu. Priniesť klasickú strieľačku z pohľadu prvej osoby so zakomponovaným spomalením času a prvkami S.T.R.A.CH.U. ako vo filme Kruh.
Bohužiaľ príbeh je takisto spomalený, ako aj nezaujímavý
Príbeh je tu vlastne aj zbytočné spomínať. Tam vlastne žiadny nie je. Hlavný hrdina tkz. „Pointman“ ktorý počas hry ani nezakoktá je členom jednotky First Encounter Assault Recon, ktorá sa špecializuje na nevysvetliteľne paranormálne javy. Viete „sedliacky“ povedané v laboratórií nám uniklo zvieratko, ktoré má pod kontrolou miliónu klonov. Po celý čas sa budete honiť sa bláznom, ktorý sa volá Paxton Fettel. Príbeh v hre nestojí za nič, aj napriek tomu, že budete prežívať halucinácie, kde uvidíte malú brunetu v červených šatoch. Malé dieťatko mňa má vystrašiť? O.K. koniec srandy. Nie že proste príbeh nie je nijako zaujímavý, ale nepáči sa mi ani jeho podanie. Je to guláš, ktorý by som vylial do potoka. Nemáte vôbec tušenia čo sa to vlastne okolo vás celý čas deje a ten príbeh sa začne vystrkovať v posledných dvoch úrovniach. Preboha, kam sa tie hry uberajú. Nečakám oslavný príbeh, skvelé dialógy, ale nie je od veci si niečo naštudovať o prezentácií príbehu.
Čo však hre už nemôžem uprieť je výborná atmosféra. Keď hráte F.E.A.R. tak ho hrajte len v noci. Zážitok bude o to intenzívnejší. Niektoré halucinácie stoja za to, keď sa pred vami objaví malá Alma a vy počujete jej detský plač, alebo doslova prežívate smrť ľudí, ktorý zabil Fettel. Ja však musím podotknúť, že som pri hraní nebál a niektoré halucinácie sú si dosť podobné. Ale vidím v nich správne prvky hororu a o to viac ma zaráža zlá prezentácia príbehu.
Stále s plienkou na zadku chodím po rovnakej chodbe
Z prostredia budete mať dojem, že nie ste v bezpečí, čo ja na hru tohto typu fajn. Kvapky krvi sem a tam a k tomu hrá dramatická hudba, ktorá dokonale vykresľuje danú atmosféru. Hra má, ale veľkú a dosť zásadnú chybu viete. Pohybujete sa až v príliš ohraničenom priestore a s dizajnom prostredí si nikto hlavu nelámal. Skoro každá úroveň je doslova recykláciou. Neustále beháte po kanceláriách a mňa to už po pár hodinách začalo štvať. Samozrejme nebudú predsa chodby a kancelárie vymaľované inak, ale hrateľnosti stereotypné prostredie neprospieva a plazenie sa po ventilačných šachtách, len za účelom, aby ste stlačili gombík pre otvorenie dverí a pritom by stlačilo rozstreliť sklo a boli by ste tam hneď, ale nie musíte behať ako blázni, aby ste sa nevyhli ani jednému súboju, čo je škoda. Čakal som niečo viac.
Aspoň tá AI za niečo teda stojí
Keďže sa nevyhnete žiadnemu súboju tak sa u každého z nich aspoň budete baviť. Oproti iným hrám jej nemám doslova čo vytknúť. Vždy bojujete proti presile, ktorá medzi sebou komunikuje a snaží sa vás chytro dostať. Aj keď nie vždy presne robí čo počujete v rádiovom hlásení, aspoň vám to dodáva pocit, že vás chcú zabiť. Upozorňujú sa medzi sebou, snažia sa vás obiehať, jeden kryje druhého, a aj granáty po vás takticky hádžu. Keď o vás vedia tak sú okamžite v pohotovosti a keď budete stáť aj proti obrneným vojakom tak budete mať medzi tým aj s ostatnými čo robiť, pretože sú rýchli a využívajú aj okolí priestor pre krytie ako stoly či skrine. Samozrejme sú dobrý preto, lebo sa pohybujú na malom priestore a vaša cesta je presne nalinkovaná, ale sú hry kde je takisto cesta presne nalinkovaná a AI sa riadi skriptami. Ale tu po vás idú ako besný a nejdú vám rovno do rany. Bez bullet-timu by ste si na vyššej obtiažnosti neškrtli. Samotné reflexy spomalenia času a aj zdravia sa dajú vylepšiť pomocou „reflex boosterov a health boosterov“. Treba aj vedieť vhodne využiť spomalenie času, aby ste ním zbytočne neplytvali lebo nejakú dobu trvá kým sa dobije. Súboje sú v tejto hre naozaj špička a hru spustíte znova práve vďaka ním.
Arzenál
Samozrejme proti tým klonovaným šmejdom je treba poriadne zbrane. Najviac unesiete tri zbrane a ja som si hneď obľúbil obyčajnú pištoľ, pretože až nájdete druhú tak budete mať v obidvoch rukách zbraň ako v Halo a v XBOX verzií autori pridali aj dve Uziny. Nenarazíte na nič neobvyklého až na jednu špecifickú zbraň po ktorej keď zasiahnete protivníka tak z neho zostane do slova holá kostra. Na blízko bola mojou priateľkou brokovnica a samopal bol na dennom poriadku a aj zvuky zbraní mi prišli dosť vierohodné. Granáty sú v hrách klasika, ale zábavu si užijete s diaľkovo ovládanými výbušninami, ktoré sa uchytia kdekoľvek a až budete z rádiového vysielača počuť výkriky tak sa dajú účinne využiť. Ono súboje budú na každom kroku tak bez problémov na niečo prídete. Využiť sa dajú ale aj hrdinove ruky a nohy, ktoré výborne osviežujú daný súboj a vy máte pocit, že fakt ovládate chodiaceho človeka a nielen nejakú ruku so zbraňou. Pri lezení po rebríku vidíte hrdinove ruky a nohy, proste stále a takéto veci v FPS ja veľmi oceňujem. Čo však autori dobre nevyvážili sú lekárničky na ktoré narážate až príliš často a už len jedno použitie vám dobije 50% zdravia a ak máte aj vestu tak vydržíte až príliš. Keby je tých lekárničiek menej tak súboje sú o to mocnejšie. Stačí si spomenúť na prvý Far Cry, tam nebolo niekedy lekárničky za celú úroveň.
Na svoju dobu výborná grafika
Na svoju dobu(2005) F.E.A.R. vyzeral dobre. Modely a animácie postáv sú na jednotku a aj textúry sú správne vyostrené. Prostredie po prestrelke je tiež riadne zdevastované, okolo vás samý prach a guľky v stenách a užiť si všetky tie efekty aj v spomalených záberoch stoja za to. Zmieniť musím aj striekance krvi, ktoré sú u tejto hry kľúčové a vidieť odlietať odstrelenú hlavu, to je niečo. Pri zapnutí „soft shadows“ nenarazíte na žiadne hrany v tieňoch, všetko bude správne dávkované na správnom mieste. Zamrzí jedine to chabé prostredie, ktorý nedovolí, aby daný engin vynikol na plno. Ale F.E.A.R. rozhodne po grafickej stránke vynikal. Takisto je na tom aj zvuk aj hudba. Hudbu síce niekedy ani nepostrehnete, ale je famózna a špičkovo dokresľuje atmosféru. Priestorový zvuk je tiež výborný a nemám mu čo vytknúť a Fettelov hlas má správny nádych a predsa len pri pár stretoch mi z neho stuhla krv v žilách.
Škoda tých zbytočných nedostatkov
F.E.A.R. nie je zlou hrou, ale obsahuje zbytočné nedostatky, ktoré zabraňujú tomu, aby bola výbornou hrou. Aj keď je námet príbehu dobrý tak nie je správne prezentovaný, jeho gradácia všetko je premrhané. Variabilita prostredia tiež poriadne chýba a u takéhoto titulu s takou vyšperkovanou umelou inteligenciou zabolí ešte viac. Lenivci boli ti dizajnéri. Grafika a zvuky, ale hru vyťahujú hore. Čo k tomu viac dodať, fakt barbarské chyby, ktoré hra nemusela obsahovať tých 10 hodín hernej doby. Hru som hral ako na PC tak aj na XBOXE, kde je ale port riadnym nešťastím a hra hrozne klesá aj v kľudných pasážach, ale tento fakt sa neviaže k výslednému hodnoteniu.
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Vivendi / Monolith Štýl: Akcia / Triler Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|