I Am Alive |
Po troch vytúžených rokoch, nádej prelomovej hry, je mierne na bode mrazu. Výsledok však nie je až taký zlý, ako sa na prvý pohľad zdá.
8.0
I am alive je akčná survival adventúra z pohľadu tretej osoby. V roku 2003 sa autori z Darkworks začali podieľať na hre I am alive. Boli to prvé náznaky vývoja a ďalšie informácie sa objavili až na E3 2008. Dočkali sme sa úchvatného traileru, ktorý nám načrtol hlavného hrdinu hry, Adama Collinsa a prostredie, Chicago. Okrem toho sa šírili zvesti, že na hre pracuje nielen štúdio Darkworks, ale aj producentka Jane Raymond z Ubisoft Montreal. Neskôr padli šokojúce správy o tom, že slávna producentka k takému dielu žiadnu ruku nepoložila a aby toho nebolo málo, autori z Darkworks mali veľké komplikácie (v roku 2011 zavreli podnik), a tak hru prevzala čínska firma Ubisoft Shanghai. Na jednej strane bolo dobré, že hra nebola zrušená, avšak noví autori sa rozhodli začať pekne od podlahy, takže celé vložené úsilie pôvodných autorov ostalo len spomienkou na dobré časy.
Nová postava bez mena, fiktívne americké mesto a paradoxom je, že napriek trom rokom vývoja hra pôsobí ako nedokončená kniha, ktorú niekto "možno" dokončí za pár rokov. Noví autori zrejme nemali veľmi nadaných zamestnancov, čo by dokázali urobiť celkovo dobrý dojem na nás. Málo je niekedy viac tu neplatí, ale odhliadnuc od mínusov, hra nie je až taká zlá ako sa môže zdať.
U hier, kníh, filmov a podobne je trendom, že sa uvádza predstavenie postáv i prostredia. Tu to však neplatí. Na začiatku sledujete akúsi cinematic kameru, z ktorej málo vyčítate a po necelej minúte začínate preberať postavu. Vraciate sa po roku do mesta Haverton zruinovaného zemetrasením nájsť svoju stratenú manželku a dcéru. Neviete za koho hráte, jednoducho sa pohybujete pomocou prehľadnej mapy naprieč troskami mesta. Službu počas celej hry vám zo začiatku bude robiť lano a prázdna pištoľ, neskôr aj veľký nôž. Hlavnou náplňou hry je dobrodružstvo alebo inak povedané lezectvo. Budete sa šplhať, skákať z miesta na miesto alebo hákovať. Adrenalín bude stúpať hlavne pri rúcajúcich sa tyčiach a vtedy musíte rýchlo myslieť, pretože to je skutočne len zlomok sekundy.
V hre je dôležitý jeden ovplyvňujúci faktor a tým je práve stamina. Pamätáte sa na GTA San Andreas, ako ste mohli chodiť do telocvične zacvičiť si na získanie neobmedzenej vytrvalosti? Tu je to presne naopak, vaša kondícia sa bude enormne míňať pri veľkej aktivite a budete si ju musieť v istých prípadoch dobíjať prostredníctvom potravín, ktoré sú rozmiestnené po celom meste a účelovo sa líšia. Napríklad pri skákaní sa vám míňa najviac a ak sa mínie, ešte sa môžete z posledných síl vyštvierať hore a ak aj tie ubudnú, postava sa pustí a idete odznovu. Nastanú však aj také situácie, ktorým sa musíte čím skôr vyhnúť a tým je piesočnatá búrka, kedy sa vám míňa prv stamina a potom vaše zdravie. Vtedy je najvhodnejšie vyliezť niekam vysoko, inak je s vami amen. Postupom času budete získavať užitočné predmety ako skoba, ktorú sa dá umiestniť len na určitých miestach. Treba s tým zachádzať opatrne, pretože hra vám ju povolí umiestniť aj na zbytočných miestach a vtedy keď ju budete najviac potrebovať pri nízkej stamine, žiadnych potravinách, ste odkázaný asi len na replay. Neskôr dostanete i plynovú masku a budete tak odolní voči škodlivému piesku.
Pri skonaní či opätovnom zopakovaní posledného checkpointu sa vám strhávajú replaye. Tých je v hre niekoľko a zaujímavosťou je, že ak ste zobrali checkpoint a zomreli, hra vás vráti časovo dozadu, tak aby ste mohli zobrať znovu replay kameru. Je to však ojedinelá záležitosť a ak premrháte všetky replaye, hra vás vráti od začiatku na príslušnú epizódu. Tých je v hre niekoľko a potrvá vám ich prejsť v závislosti na voľbe obtiažnosti (ktorých sú v hre tri) približne 5-6 hodín.
Pri prechádzaní mesta budete často narážať na ľudí, ktorých postihlo veľké nešťastie. Budete ich stretávať priamo alebo niektorí budú kričať o pomoc, a vtedy musíte využiť svoj bystrý sluch. Budú to napríklad ľudia, čo vyžadujú určitú potravinu či inú službu. Niektorí sú až príliš nároční, kvôli ktorým sa budete musieť vrátiť po druhýkrát . Pri splnení sa vám poďakujú, povedia zopár slov a zaratáva sa to do úspechov, ktoré sa dajú kedykoľvek počas hry pozerať.
Nebudú to však len obyčajní, nemocní ľudia alebo skrátka obyčajní, neškodní ľudia, ale aj vraždiaci zločinci, ktorým je lepšie sa vyhnúť. Pri neozbrojených nepriateľoch v malom počte to je celkom hračka, ale keď už sú ozbrojení a vo veľkom počte, vtedy ide do tuhého. Spočiatku sú to takí, ktorých ľahko zastrašíte zbraňou a pomocou mierenia ich môžete korigovať dozadu (najlepšie nalákať do pasce). Avšak umelá inteligencia nepriateľov je taká vysoká, že keď mierite na nich devinou a napriek žiadnym nábojom stlačíte kohútik, nepriatelia to okamžite zistia a idú šialene po vás. To isté platí aj pri dlhom odstrašovaní, kedy si po chvíli na vás nebojácne striehnu. Skvelou metódou pri niektorých záporákoch je moment prekvapenia, ozbrojený či neozbrojený nepriateľ príde pomaly k vám a vy reagujete podrezaním jeho krku. Ušetríte tak náboj na ďalších zlosynov. Nájdu sa však aj takí, čo majú na sebe ochranný oblek a jedinou možnosťou je manuálne mierenia na danú, zraniteľnú časť tela. Niektorým súbojom s nepriateľmi sa dá aj vyhnúť, dodnes známou metódou z hitmana či iných hier, stealth taktikou. V neskoršej dobe dostanete do ruky aj luk s jednym šípom, ktorý môžete kedykoľvek po vystrelení zobrať späť, takže ak vám stojí niekto v ceste a nechcete upútať pozornosť streľbou zo zbrane, splní to svoj účel.
Medzi tú najslabšiu stránku hry patrí technika. Veľkou chybou v hre je grafika a LEAD engine, za to optimalizácia je vynikajúca a hru si môžete vychutnať aj na mierne zastaralom počítači. Grafika oplýva ostrou zrnistou formou obalenou tienistým plášťom. Zvláštnym javom je, že napriek nastaveniu anisotropického filtrovania na 16, budovy sú zakalené, málo priehľadné kvôli príšernej grafike. V nastaveniach sa nachádza i nepoužiteľný antialiasing alebo visual quality, ktorá je tu len zbytočne. Najviac to škrípe pri prechádzaní pieskovou hmlou, kedy nevidíte skoro nič a nebyť mapy, asi by mi vysoko stúpla nervozita. Tou svetlejšou stránkou hry je hudba v 3D menu hry, ktorá vyvolá vo vás ten pocit adventúry a drámy a tiež tiene objektov sa podarili na jedničku.
Ubisoft urobil zlé kroky k tomu, aby toto dielo bolo zaradené medzi hry roka 2012. Na druhej strane výsledný dojem nie je zlý a hra nie je pre každého. Pokiaľ chcete stráviť a užiť si dlhé chvíle kampane v meste Haverton, ktoré postihlo kruté zemetrasenie, hru radšej nehrajte a ak si len chcete predĺžiť nudný deň trávený rodičmi či sám, hra je pre vás ako stvorená. Otázny je ten záver, ktorý sklame určite každého fanúšika. Pravdepodobne Ubisoft Shanghai tým mieri k novému sequelu. K tomu by sa tiež ešte hodil prequel, ktorý by vysvetlil všetky okolnosti pred tým. Nech je to už akokoľvek, rozvitejší príbeh by bol tým najlepším aperitívom spolu s grafikou.
+ Adrenalín pri lezení - Dĺžka hry, záver
+ Výber obtiažnosti - Grafika a engine
+ Hudba - Málo detailov k príbehu
+ AI nepriateľov
+ Ruiny mesta
+ Pomáhanie ľuďom
Xbox 360
PS3 Vývoj: Ubisoft / Darkworks Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|