Tomb Raider |
Aký je vlastne nový Tomb Rider ?
8.0
Tak ako veľa ľudí som sa na nový Tomb Rider veľmi tešil. Musím podotknúť, že som žiadny z dielov tejto série v minulosti nehral a vedel som o nich iba z počutia. Vedel som, že tam vystupuje Lara Croft a že prehľadáva katakomby a tak nejak ( viem, hrozné, že som nehral pred tým žiadny Tomb Rider ). Dôvod, prečo som sa tešil nič netušiac o predchadzajúcich dieloch bol, že som sa dopočul o reštarte série.Čiže zvedavosť, čo vlastne tým reštartom myslia, kedže to znamená veľkú vec. Zhliadol som pár videií, prečítal pár informácií a radosť bola na svete. V duchu som si povedal, že toto bude Tomb Rider, ktorý si určite vyskúšam...
Po krátkom úvodnom intre sa ocitáte vysiac dolu hlavou zviazaný(á) v jaskyni. Tu sa začína vaša dlhá cesta za slobodou. A že to bude docela dlhá cesta na dnešné pomery...
Lara je mladé dievča, a to čo ju čaká teda nie sú moc pekné pohlady. Krvou a brutalitou sa v tejto hre rozhodne nešetrí a hlavna hrdinka tiež okúsi nepríjemne zaobchádzanie, úrazy, nátlak na psychiku a podobne... Neraz sa vám stane, že zomriete a niektoré druhy smrti sú ozaj drsné. Napríklad sa nabodnete na konár, rozmlátite sa vo vode o kameň a ďalšie. Rozhodne aj taký Dead Space by zatlieskal. Čo je ale iné ako v Dead Space je, že mladú Laru nechcete vidiet takto trpieť a po pár minutách som si teda aspoň ja k Lare vytvoril akési puto. Prvé náznaky Survival akcie... Po chvilke v hre nachádzate svoju prvu zbraň alias luk.
S lukmi sa nám v moderných hrách roztrhlo vrece, aj tu tvorí veľkú súčasť hry. S lukom ulovíte svoju prvú korisť. Nerád to hovorím, ale ďalej v hre už možno loviť nebudete. Zver je tu len akýsi doplnok, ktorý si všimnete na začiatku ale ďalej sa akosi stráca jeho podstata. Autori sa snažili vložiť do hry survival prvky, no okresané až na nulu...
Po hodine hrania môžete zabudnúť na akýsi survival a pripraviť sa na akčnú adventúru. Nábojov je dostatok, zbierať budete len tkz . salvage, ktorý vam pomáha na upgrade ďalšich zbraní. Upgradov je dosť, len sú obyčajným doplnkom, nehľadajte hlbšie prepracovanie... Je to možno škoda, lebo upgrady niekedy pôsobia až moc nútene a otvárajú sa vám postupne podobne ako skilly , čiže preskúmavaním okolia sice získate viac skúsenosti a prostriedkov na upgrady, ale musíte najpv investovať do tých, ktoré by ste možno pri vačšej ponuke prehliadli.
Osobne som počas hry používal najviac luk a samopal, no na výber budú aj iné, ale tiež mohlo byť viac. Potešia akési módy zbraní, napr. s lukom budete strielat ohnivé alebo granatové šípy, podobne ako vo Far Cry 3, alebo budete nepriateľov eliminovať potichu s pištolou s tlmičom, granátometom na samopale a pod. Na luk je kladený veľký dôraz a keď chcete možete s ním prejsť aj celú hru. Jedine čo sa mi nepáčilo na luku je, že šípy nepadajú ale letia rovno, ale to sa dá prepáčiť...
Čo sa samotného boja týka, nepriatelia sa neustále krijú, hadžu výbušniny a zápalné flaše s milimetrovou presnosťou, čiže vám nebude stačit iba sa kryť a strielať. Utočia v skupinách a stane sa že na vás vybehnú aj s mečmi (alebo čo to mali) a vám nezostane nič iné, ako súboj na blízko, ktorý je tu tiež do istej miery spracovaný. Lara ma možnosť usrmtiť protivníka brutalným spôsobom, sekerou alebo pištolou a podobne. Niečo ako finishe podobne ako už v spominanom FC3. Postupom času sa ich Lara naučí viac, a taktiež záleží na vašom spôsobe hrania.
Troška ma sklamalo, že hra je veľmi málo zameraná na stealth. Je tam istý stealth, ale je až nechutne podstrčený a absolutne zbytočný - škoda. Čoho sa v hre nešetrí je akcia, a ked poviem akcia , tak tým mýslim AKCIA. Akčné filmy by si mohli brať príklad. Lara neustále niekde padá, skáče, medzitým všetko naokolo vybuchuje, bortí sa, k tomu vás doprevádza perfektné ozvučenie a skvelý vizuál. Niektoré pasáže som si musel prejsť viac-krát, až som bol unesený z niektorých akčných scenérií. V klude by si nový Tomb Rider mohol podať ruky s Uncharted, pretože niektoré momenty ako by mu s oka vypadli.
Áno , Tomb Rider je proste akčná záležitosť, so slušným pribehom a rpg prvkami,no stále si drží aj podtón neustáleho objavania. Aký by to bol TR bez hádaniek a dungeonov. Nie je ich síce veľa, ale keď už na nejaký natrafite, určite si ho s radosťou prejdete. Prejsť ho nie je nič zložité, podstata veci je vyluštiť hádanku, ktorá spočíva v posúvaní predmetov a podobne. Pekne sú tu spracované živly alias oheň, vietor a voda, ktoré v hádankách vždy maju prsty. Problém je len v tom, že hádanky nie sú nijak zložité, a tkzvaný Tomb prejdete za 5 minút. Odmenou vám budu bonusové experience a mapy pokladov roztrúsených po mape.
Dostávame sa k mape a prostrediu, v ktorom sa TR odohráva. Autori sa vyhrážali volnosťou, čo aj dodržali do istej miery , ale pohybovať voľne sa budete len v pár miestach, všetko ostatné je len vačsí koridor a cesta je vždy len jedna, ale aj tak tato voľnosť poteší. Niektoré prostredia sú docela veľké a dá docela zabrať kým všetko preskúmate a najdete bonusové poklady a dokumenty , poprípade skryté challenge. Challenge sú výzvy v podobe nejakej činnosti, ktorú musíte v danej lokalite urobiť. V každej lokalite výzva spočiva v niečom inom, a dá docela zabrať, ak ju chcete kompletne splniť. Odmenou sú opať bonusové experience.
Čo sa príbehu týka, nečakajte nič prevratné. Nutno ale podotknuť, že vymyslieť príbeh o skupine stroskotancov na zjavne opustenom ostrove nieje nič lahké, no TR aj tak príbehom nesklamal. Zo začiatku je to len o prežití, no postupom času odhalujete stále viac a viac o ostrove a zistíte, že niečo nie je v poriadku. Vlastne nič nieje v poriadku, a dostávate sa aj s priateľmi do pekného prúseru. Iniciatívu vačšinou beriete vy a neustále budete niekoho zachraňovať, pred niečim utekať a podobne. Postupom času zistíte zaújimavé veci, ktoré budete radi sledovať až do konca, ako sa vyhrotia...
Po zhruba polovici hry už máme solidne roztočený príbeh, veľa munície, kopec modrín a polovicu hry pred sebou :D Ak ste hráč, ktorý rád skúma a nesmie mu ujsť žiaden kút hry, tak vám nový TR može zabrať aj 15-20 hodín hrania, čo je pri štýle hry a nasadenom tempe a akcie vysoký nadštandart. A najlepšie na tom je, že sa nebudete po celú tu dobu nudiť. Osobne som nenatrafil na hluché miesto, ani raz som sa nenudil a nič sa mi nezdalo zlé, vlastne by som nič čo sa týka príbehu a celkovej Larinej cesty nemenil. V niektorých hrách sa mi na konci stáva, že už iba čakám na koniec, no tu som si všetko užival až do úplného konca. Posledné hodiny hrania sú pastva pre oči aj pre uši, príbeh graduje a nepusti až do konca. Tlieskam autorom za pekný Audiovizuálno príbehový zážitok.
Zhrniem to: Tomb Rider je skvelým počinom, možno trochu odbočujúcim od jeho podstaty, no stále zábavný, akčný a to všetko v skvelom audiovizuálnom kabáte. Ak čakáte survival adventuru s veľkým dôrazom na objavovanie a kopec hádaniek tak ste vedľa. Ak čakáte AKCIU so solidným píbehom, perfektným spracovaním , Larou ako ste ju ešte nevideli, nejakými tými rpg prvkami okorenenými pár puzzlami tak Tomb Rider je práve pre Vás...
+ perfektný audiovizuál
+ dôraz na akciu ( pre niekoho)
+ Lara, ako ju nepoznáme
+ solidná dĺžka kampane udržujúca si vysoké tempo
+ ani chvílu som sa nenudil
- mohla byť vačšia voľnosť
- nie až taký survival
- dôraz na akciu (pre niekoho)
- možno odklon od povodného Tomb Rider
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Eidos / Crystal Dynamics Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|