Daylight |
Moderná Amnesia alebo len nepodarená kópia ?
Keď sa povie slovo Daylight, každému dobre anglicky rozumiacemu napadne denné svetlo. Keby sme slovo light vymenili za darkness, zišlo by nám hneď na um, že ide o hru s hororovým žánrom. Avšak tu je jeden háčik. My sa ocitneme totižto niekde uprostred tmou zahalenej, opustenej budovy blázinca, pričom vonku bude denné svetlo. Predovšetkým, ide o indie titul, na ktorom sa podieľa firma Zombie Studios. O scenár sa stará známa kanadská herná ikona, Jessica Chobot, ktorej kariéra odštartovala tým, že sa nechala nafotiť, ako sladko oblizuje PSP. Vystupovala aj ako art postava v GTA IV a pracuje až dodnes pre firmu IGN. Uvidíme či sa jej bohaté skúsenosti uplatnia po dobrej stránke a či bude ten výsledný dojem naozaj vierohodný.
Dočkali sme sa solídnych záberov, videa a celý koncept pripomína Amnesiu od Frictional Games, z ktorej nemáme príliš príjemné spomienky. Tam sa písalo 19. Storočie, hlavný hrdina menom Daniel sa prebral kdesi vo vnútri Pruského hradu, presúvali sme sa kúsok po kúsku temnými miestami obklopení desivými chodiacimi monštrami a dúfali, aby nás neprezradilo silné svetlo. Boli to dlhé hodiny u tejto FPS a hra dala zabrať nielen našim mašinám, ale aj žalúdkom. Na rozdiel od Amnesie, sa autori z firmy Zombie Studios rozhodli hru zasadiť do moderného 21. Storočia, obmedziť hraciu dobu, ponúknuť nové (živé) prostredie a pritlačiť silno na technickú stránku hry.
Aj tu bude oplývať Amnézia, pretože naša (zatiaľ) neznáma protagonistka sa prebúdza, nevie kde je a čo sa stalo. Namiesto lampáša budeme využívať svoj smartfón, ktorý bude slúžiť nielen ako osvetlenie, ale aj dokonca ako špičkový kompas. Do rúk sa nám dostanú i svetlice, ktoré sa minú jedna radosť, ak nebudeme šetrní. Pri sledovaní krátkeho gameplayu je tu aj skladanie vecí alebo inak povedané, rozlúsknutie tvrdých orieškov. Pamätáte sa ako ste v Amnesii museli vytvoriť z niekoľkých elixírov nevyhnutnú látku na odstránenie červenej pliagy? Niečo podobné hraje svoju rolu aj tu. Uvidíte ako naša hrdinka dokáže behom pár sekúnd zložiť komického macíka z levitujúcich predmetov, ktorého použije na prechod cez neprístupné dvere. Je to zaujímavé, a rovnako aj zvláštne. Jedna vec je otázna a to, či zažijeme takú strašidelnú jazdu ako to bolo u Amnesii. Výrobcovia prezradili len toľko, že to budú duchovia, ktorí vyskakujú z rohu, listín a podobne.
Jedinou zarážajúcou záležitosťou je, bohužiaľ, dĺžka hry, pre ktorú pojem, extrémne krátka je ešte stále slabý výraz (možno ho Saver vymyslí). Má to byť čistá polhodina prechádzania a hľadania predmetov. Našťastie, šikovní výrobcovia to kompenzujú tzv. generovaním. Znamená to, že po dorazení do úspešného konca a následnej znovuhrateľnosti, sa mení prostredie, hádanky, čiže podľa toho budeme postupne odhaľovať tajomstvá, spájať príbeh a nebudeme tak vedieť, kedy na nás tajomný tvor vybehne. Znie to skvele, ale či to prinesie mráz po chrbte, to je stále vo hviezdach. Vieme, že hra bude obsahovať viac záverov, na ktoré by sme sa nemali sťažovať.
Tradične treba spomenúť aj samotnú technickú stránku tohto titulu. Vsadilo sa na nový engine, Unreal Engine 4 a detaily sa podarili na jednotku. Hneď v úvode videa môžeme zachytiť ako sa pri pohybe vrhajú a zobrazujú tiene takmer realisticky, skrátka je to obrovský posun dopredu. Počas hry si budeme vychutnávať, respektíve počúvať zvukovú stopu a hlasy by neboli tiež na škodu.
Prvotný dojem zo záberov je naozaj iba dobrý, nakoľko informácia o dĺžke hrania je prekvapivá ba až šokujúca. Či je to vplyvom materskej dovolenky Jessici Chobot alebo zámer autorov, nemusí to byť také zlé ako sa na prvý pohľad zdá. Ako odškodnenie dostaneme generovanie a unikátny Unreal Engine 4. Za dátum vydania hry je označený rok 2013, na IGN koluje informácia 30.09.2013 a tento rok by sme sa zároveň mali dočkať aj Amnesii 2, čo bude veľká konkurencia. A keď už je to Zombie Studios, mohli by nás autori prekvapiť zombíkmi na spestrenie atmosféry.
PC
PS4 Vývoj: Atlus / Zombie Studios Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|