Bioshock Infinite |
Nastáva čas vyjsť hore do nebies a objaviť krásu lietajúceho mesta Columbia. Alebo to až taká krása nebude?
9.0
Wow. To je prvé slovo, ktoré mi vyšlo z úst po skončení tejto hry. Bioshock Infinite už dostal veľké množstvo kladných ohlasov. A vidím to tak, že to bude pokračovať. Čím to je? Dozviete sa keď budete čítať ďalej.
V prvom rade za to môže originálny nápad dať dej príbehu do mesta nad hlavami všetkých slobodných Američanov. Nikdy predtým som sa v takomto prostredí neocitol, a musím priznať, že to okamžite vytvára dojem. Nechodíme po miestach, ktoré uvidíme v akejkoľvek inej FPS, ale naopak sme sa posunuli tam, kde sme ešte nemali možnosť zavítať. Hneď má u mňa titul plus.
Následne to pokračuje ohromujúcou grafikou. Tak ako na oblohe uvidíme nádherné pohybujúce sa mraky, na zemi spozorujeme aj to najmenšie stebielko trávy nakláňajúce sa vo vetre. Prostredie je tak krásne, že človek nemá ani chuť začínať hru a miesto toho si len užívať krásu lietajúceho mesta Columbia. A určite nie som jediný, kto sa minimálne prvú hodinu túlal všetkými ulicami a vychutnával si atmosféru lunaparku.
To sme však ešte len na začiatku. Pretože čo je najprv chodenie po uličkách, zbieranie mincí a ovocia sa čoskoro zmení na poriadne akčnú FPS, kde bude celé mesto na nohách len kvôli vášmu hrdinovi. A kto vlastne ste? Súkromný detektív Booker DeWitt, ktorého úlohou ako sa dostať z veľkého množstva dlhov je nájsť v lietajúcej Columbii dievča Elizabeth.
Z toho všetkého máme pred sebou jednoznačne utopickú víziu budúcnosti, že? Nie. Dej príbehu je umiestnený do roku 1912. To mu dodáva ešte väčšie grády, nakoľko tu nebudeme vidieť nejaké super moderné výrobky. Miesto toho budeme zbierať voxafóny (niečo ako diktafóny s vinylom), lietať vzdcholoďmi a sledovať malé čiernobiele filmy cez obrovské kinetoskopy. Starú atmosféru dopĺňajú aj obleky ľudí, ktorí (aspoň na začiatku) majú na sebe dobové šaty a obleky. Alebo aspoň košeľu, vestu a kravatu. Je na to skvelý pohľad. Teraz však už viac o hre ako takej.
Hoci môže Columbia pôsobiť ako nádherné miestečko na život, zmení sa to v momente, ako sa dostaneme do prvej veľkej šarvátky so zástupcami zákona, ktorí sú v okamihu rozhodnutí vás zabiť. Ako prvú zbraň dostanete hákovanú rukavicu, ktorá sa osvedčí ako veľmi užitočná vecička. A nielen ako nástroj smrti. Môžete sa pomocou nej zavesiť na dostupné háky, alebo ju využiť ako dopravný prostriedok na rýchlodráhach. Môžete si s ňou užiť veľké množstvo zábavy, a rovnako prináša aj zaujímavé možnosti usmrtenie vašich nepriateľov.
Na eliminovanie nepriateľov však nemusíte len strieľať, alebo sa zaháňať hákmi. Výrazne vám pomôžu aj tzv. Vigory, ktoré vám pridávajú veľké množstvo zaujímavých schopností. Najviac zábavy som si užil asi s vodným a bleskovým vigorom. Výhody vám však poskytujú aj všetky ostatné a stanú sa veľmi užitočnou pomôckou v boji. Nielenže môžete s nimi útočiť, ale môžete pre nepriateľov pripraviť aj vskutku škaredé pasce. Alebo môžete aj jednotlivé vigory kombinovať a vytvoriť tak občas zaujímavé combo útoky.
Strelné zbrane sú už na tom ale trošku horšie. Tým nechcem povedať, že by neboli efektívne. Ja ako veľký fanúšik shotgunu som si prišiel na svoje, no nepochopil som niektoré myšlienky tvorcov, keď nám ponúkli dva druhy tých istých zbraní. Rozdiel je len v tom, že z jedných strieľajú vojaci Columbie a druhé sú určené pre rebelov. A napriek tomu, že funkcie sú úplne rovnaké (samopal a rebelský samopal), používate do nich rozličné munície. Neviem ako vám, ale vedelo ma hnevať, keď som musel mať 2 druhy, v podstate, rovnakých nábojov.
Potom niečo trošku iné, čo nie je síce mínus, ale náročnosťou posunulo hru trochu nižšie je, že nemôžete umrieť. V prípade, že hodnota vášho zdravia klesne na nulu, zachráni vás Elizabeth, alebo môžete otvoriť dvere naspäť k poslednému checkpointu. Iba s menším množstvom zlata a menej zranenými nepriateľmi. Keby ale v hre môžeme aj reálne zomrieť, malo by to oveľa väčšiu chuť. Aspoň podľa mňa.
Pozitívne však musím ohodnotiť prehľadnosť hry. Neexistuje možnosť, aby ste sa v nej stratili. A v prípade, že by ste si už neboli istí, pomocou tlačidla „N“ vám veľká šípka na zemi ukáže správny smer. Prípadne ju z času na čas využijete, keď si budete chcieť byť aspoň trošku istí vašim smerom.
Ale je to všetko čo robí túto hru zaujímavou? Dobrý gameplay a fantastická grafika? Nie. Táto hra má v sebe dve veľké esá, ktoré na nás vytasí v plnej paráde. Tým prvým je dievča Elizabeth, ktorú máte zachrániť.
Myslím si, že nebudem jediný, komu sa páčila jej eufória z pocitu slobody, ale čoskoro aj postupné dozretie s napredovaním príbehu. A navyše, nie je hlúpa ako si možno Booker na začiatku myslí. A svoju silu mu vie predviesť aj veľmi tvrdými metódami. Napriek všetkému je však veľmi dobrou partnerkou a vyvrcholenie jej príbehu patrí podľa mňa medzi najsilnejšie momenty tejto hry. Ale nie je zaujímavou postavou len z tohto uhla pohľadu.
Jej pomoc v hre je ohromná. Budete mať vyššie výdaje? Nájde v miestnosti drobné. Klesne vám zdravie? Hodí vám do rúk celú lekárničku. Došli náboje? Čoskoro vám ich zaobstará. Niečo je tu však trošku nepochopiteľné. Nepriatelia si jej nevšímajú a ich útoky budú smerovať iba na Bookera. Možno je to trošku odôvodnené príbehom, no i tak mi potom pripadalo, že naša ochrana je v podstate zbytočná. Oveľa zaujímavejšie by mi to prišlo, keby to urobili spôsobom Resident Evil 4. Tam sa musel Leon o Ashley skutočne postarať, aby ju neuniesli nepriatelia, alebo nebodaj nezomrela. Malo to väčšie grády.
Schopnosti, ktorými Elizabeth ešte disponuje je otváranie rozličných brán do iných skutočností, ale môže vám rovnako aj priviesť na pomoc užitočné pomôcky pri boji. Vyčaruje vám háky, na ktoré sa môžete zachytiť, bojové stroje, alebo krabicu s lekárničkami. Stačí jej len dať signál, a ona sa o to postará. Šikovné dievča.
Druhé eso, ktoré nám hra predstavuje je celkový príbeh. Pretože záchrana mladej dievčiny bude v sebe skrývať oveľa viac, než by ste povedali. A pokúsim sa opäť do toho dať čo najmenej spoilerov. Už som povedal, že v lietajúcom meste máte zachrániť mladú Elizabeth a priviesť ju so sebou do New Yorku.
Mesto vzýva svojich prezidentov ako Bohov (Otec Washington, Otec Jefferson) a biela rasa je tu nadradená. Hlavou mesta je muž, Zachary Comstock, ktorý si hovorí „Prorok“ a predpovedá príchod „Falošného Pastiera“, pred ktorým sa musia mať všetci na pozore. Utláčaní ľudia rebelujú proti systému a ich skupina „Vox Populi“ sa pokúša o prevrat v meste. Atmosféra je napätá, a postačí len pohľad na vašu pravú ruku, aby bolo celé mesto hore nohami pre Bookerovu prítomnosť.
Postavy sú takisto silnou stránkou hry. Pretože nielen Booker a Elizabeth majú zaujímavé príbehy, ale rovnako sú na tom aj všetci ostatní. Nie je tu asi žiadna postava, na ktorú by ste si po dokončení hry nespomenuli (ak samozrejme vynecháme bežných civilistov a bežných nepriateľov).
Jedno tu ale musím spomenúť. Napriek tomu, že každá z postáv vám ostane v pamäti, máme tu jednu, ktorú tvorcovia nedotiahli úplne do konca. A tou je Songbird. Strážca veže, z ktorej ste oslobodili Elizabeth. Jeho počínianie bude síce objasnené, no i tak si myslím, že toto bola jediná postava, od ktorej som čakal oveľa viac. A myslím si, že viacerí čakali niečo iné, než sme dostali. Možno sa vám jeho poňatie páčilo. Pre mňa to však bolo sklamanie.
Je tu však aj ďalšia vec, ktorá hru posúva vzad a hoci sa to môže javiť ako nepatrný detail, mne to výrazne vadilo. Hra vám dáva na výber iba naoko. Očakávate iné napredovanie príbehu ak hodíte loptu po Jeremiášovi alebo farebných občanoch? Je nám ľúto. Očakávate rozdiel ak ponúknete odznak klietky namiesto vtáka? Je nám ľúto. Príbeh bude pokračovať tým istým spôsobom, z čoho plynie, že dávať nám na výber je úplne zbytočné.
A záverečný súboj? Sklamanie. V prvom rade si pred ním vôbec nemôžete doplniť náboje do zbraní, ani dorobiť nejaké posledné vylepšenia, nakoľko nablízku už nemáte žiadne automaty, ktoré by ste potrebovali. Plus, musíte neustále sledovať všetky strany a vašich nepriateľov, čo často vytvára neprehľadné situácie. A v niektorých momentoch reagovala myš príliš citlivo a Booker sa zakrútil trikrát okolo vlastnej osi, kým bol schopný útoku. A hlavne, namiesto poriadneho záverečného boja s bossom, sme sa dočkali útoku tých istých nepriateľov čo predtým. Škoda.
To ma privádza už k môjmu záverečnému hodnoteniu, ktoré je 9/10. Nechýbalo veľa, aby som tejto hre dal plný počet bodov. Nebyť toho slabého záverečného boja, nemožnosti ovplyvniť príbeh a rôzne náboje do (skoro) rovnakých zbraní. Avšak grafika, gameplay, postavy, príbeh a najmä jeho záver sú skutočne dôvodom, pre ktorý sa oplatí zadovážiť si túto hru. Ak ste fanúšikom FPS titulov, nenájdete teraz vonku lepší titul ako Bioshock Infinite.
Plusy:
- Elizabeth
- Columbia
- 12 - 14 hodín hracieho času
- nádherné grafické spracovanie
- fantasticky príbeh hry
- originálny nápad mesta v oblakoch
- pripomenutie starých časov dvadsiateho storočia (vzducholoďmi, kinetoskopmi...)
- háková rukavia a jej využitie na rýchlodráhach
- efektívne vigory
- prehľadnosť hry a možnosť pomoci pri zablúdení
- pár zaujímavých a silných nepriateľov
- krásny soundtrack
Mínusy:
- hra nám dáva len akože na výber
- žiadny súboj s bossom
- slabý záverečný súboj
- rôzne náboje pre (skoro) rovnaké zbrane
- Songbird je zaujímavou postavou v hre, ale mohlo sa z nej vyťažiť viac
A vzhľadom na to, že tu máme aj pár bodov, ktoré by som nazaradil do mínusov, ale nie sú podľa mňa ani plusy, pridávam novú kategóriu
Kontroverzie:
- v hre nemôžete zomrieť
- Elizabeth nemusíte chrániť, nakoľko ju nepriatelia ignorujú
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE: 9/10
treba mať
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: 2K Games / Irrational Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|