Scrolls |
Poďme sa pozrieť na druhý titul švédskej spoločnosti Mojang, ktorá vydala svetoznámy a úspešný Minecraft.
Švédsku firmu Mojang určite mnohí z vás poznajú ako tvorcov sandboxovej voxelovo založenej hry Minecraft. Dlhé roky sa jednalo o jedinú hru štúdia, to však konečne prišlo aj s niečim novým - s kartovou zberateľskou hrou s nenápadným menom Scrolls. No, možno nie až tak nenápadným, zrejme ste už počuli niečo o súdnom konflikte medzi Bethesdou a Mojangom, na čo zakladateľ švédskej firmy Notch odpovedal návrhom na turnaj v Quake. Bol to práve titul tejto hry, ktorý sa americkému štúdiu nepáčil, kvôli podobnosti s názvom ich oceňovanej série The Elder Scrolls.
Mojang nakoniec titul svojej hry meniť nemusel a približne pred týždňom sa hráči dočkali sprístupneniu hry verejnosti prostredníctvom otvorenej beta verzie. O čo sa teda jedná? Ako som vyššie naznačil ide o zberateľskú kartovú hru, kde sa proti sebe postavia dvaja hráči s cieľom poraziť svojho súpera pomocou kariet, resp. v prípade tejto hry zvitkov. Aby to nebolo také jednoduché, vývojári pridali ešte aj hexagonálnu hraciu plochu, na ktorej karty oživili.
Cieľ hry je jednoduchý – zničiť 3 z 5 súperových idolov, ktoré sa nachádzajú na okrajoch hexagonálneho „ihriska“ a zároveň ochrániť pred zničením tie svoje. K zaisteniu týchto cieľov musí hráč využívať svoje zvitky, prostredníctvom ktorých môže povolávať rôzne potvory, či štruktúry na svoju stranu hracieho poľa, prípadne môže využiť kúzelné zvitky na vyliečenie vlastných, či na zranenie cudzích jednotiek.
Na to, aby mohol hráč vôbec niečo urobiť potrebuje mať zdroje. Tie sú v súčasnej dobe v hre tri, a síce Energia, Rád a Rast (Energy, Order, Growth); pričom sa do budúcna chystá ešte Rozklad (Decay). Každý zdroj, či frakcia má rôzne vlastnosti, rôzne silné a slabé stránky. Energia napríklad disponuje ťažkými bombardovacími zbraňami a snaží sa ich prostredníctvom ovládnuť hraciu plochu, no je pomalá na rozjazd. Oproti tomu Rast spolieha na rýchle výpady a vzájomnú synergiu bytostí, ktoré však osamote veľa neurobia. Posledná frakcia, Rád, sa spolieha na bonusy medzi jednotkami, zrovna tak ako dobrý manažment pohybu po hracej ploche, no zničte im ich kľúčové jednotky a dostanú sa do vážnych problémov.
Ako je zmienené v predchádzajúcej vete, vyvolané potvory sa môžu po hracej ploche pohybovať. Toto pridáva veľmi zaujímavý takticky element a s pohybom je treba rátať pri obrane aj útoku, ak má hráč záujem skutočne hru ovládnuť. Samotné zvitky sa samozrejme nepovolávajú na hraciu plochu zadarmo. Tu tkvie ďalší zaujímavý článok hry. Behom svojho ťahu má hráč možnosť obetovať jednu zo svojich kariet buď do zásobníka zdrojov, alebo ju vymeniť za 2 nové karty z balíčka. Pri vyvolávaní má potom každý zvitok istú cenu v surovinách svojej frakcie, ktorú treba zaplatiť, aby sa dostal do hry. Samozrejme, tie najsilnejšie kúzla, či jednotky nie sú k dispozícii len tak, treba si trocha „priplatiť“, no na druhú stranu, môže sa stať, že ak tento zvitok neobetujete za zdroje, tak stratíte začiatok hry.
Okrem ceny majú jednotky a štruktúry aj atribúty. Pričom 3 hlavné sú: útok, odolnosť a akési počítadlo ťahov. Útok je zranenie, ktoré spôsobuje súperovej bytosti, či idolu; odolnosť zas koľko toho vydrží, a nakoniec počet ťahov hovorí o tom, ako často bude útočiť. Mimo toho existujú aj ďalšie špeciálne vlastnosti, či schopnosti. Napr. vlk s atribútom haste zaútočí v ťahu, v ktorom bol vhodený do hry. Alebo taký „Machine Priest“ má schopnosť zvýšiť útok nejakého stroja o 1, keď naňho príde ťah, no za cenu, že sa vzdá zaútočenia na súpera.
No dobre, vieme ako hrať, ale ako získame tieto... zvitky? Hra vám hneď po prihlásení umožní vybrať si jeden z troch prekonštruovaných balíčkov, z ktorých každý obsahuje 50 základných zvitkov z každej frakcie. Ďalšie budovanie a zlepšovanie, čí vytvorenie kompletne nového balíčka je už na hráčovi. Nové zvitky je možné získať z in-game obchodu za zlato, čo je základná mena, ktorú je možné získať hraním zápasov, alebo pomocou obchodovania s inými hráčmi; čo zároveň je aj druhý spôsob získania nových kariet.
Bohužiaľ obchodovanie s hráčmi je zatiaľ vyriešené nie úplne najšťastnejšie. Predaj nepotrebného, či kúpa chceného zvitku pozostáva zväčša zo spamovania obchodných kanálov svojimi ponukami a čakania na to, či niekoho zaujme a pozve vás do samostatného obchodovacieho okna. Toto je však už v bete výborne riešené. Obe strany vidia ponuku toho druhého a môžu ju odsúhlasiť. Avšak ak narazíte na podvodníka, ktorý bude chcieť v poslednej chvíli znížiť sumu, či odobrať kartu, hra automaticky vynuluje potvrdenie obchodu na oboch stranách a bude treba chvíľku počkať, aby umožnila znova obchod potvrdiť.
V hre nechýba ani prémiová mena s názvom shards, tá však zďaleka nedáva hráčovi nástroje na to, aby získal v hre výhodu. Pomocou nej sa dá kúpiť malý výber kariet, ktorý sa každému hráčovi každý týždeň v obchode obnovuje, avšak tie karty sa dajú kúpiť zrovna tak za klasickú menu, pričom ich cena je prijateľná, no aj tak je lepšie sa radšej poobzerať po obchodných kanáloch a kúpiť si tie karty od iných hráčov. Okrem toho shards dávajú možnosť kúpiť si ďalší prekonštruovaný balíček, no ten obsahuje rovnaké karty, ako začiatočný balíček kohokoľvek iného. Poslednou možnosťou na utratenie tejto meny je kúpa avataru, ktorý plní len estetickú a kustomizačnú funkciu. Hra teda zďaleka nemá žiadny pay2win systém (samozrejme s výnimkou kúpenia samotnej hry).
Čo sa týka samotných herných módov, tak tu nechýba tutorial, zmeranie síl s umelou inteligenciou, či rôzne výzvy, kde môžete bojovať o nemalú finančnú odmenu proti nejakých spôsobom zvýhodnenému počítačovému hráčovi – tie sú ešte rozdelené podľa obtiažnosti na ľahké, stredné a ťažké a zo začiatku sú hlavným zdrojom príjmu. Multiplayer ponúka rýchly zápas, kde si môžete vyskúšať svoj novo-vytvorený balíček, alebo sa postupne zlepšovať. A samozrejme nechýba možnosť bojovať v hodnotenom zápase, kde ide už o priamy súboj o umiestnenie v rebríčku. Hra totiž priebežne aktualizuje rebríček 100 najlepších hráčov Scrolls, ktorí sú vidieť aj na úvodnej stránke hneď po prihlásení do hry. Kto by nechcel mať svoje meno viditeľné na vrchole rebríčka, aby každý, kto si zrovna zapol hru videl, kto tu vládne? Posledným herným módom je turnaj, ten sa však v bete nachádza len v podobe vyšednutého okienka v menu.
Nuž len dostať vysoko v rebríčku nie je ľahké a základom úspechu je v prvom rade postaviť si silný balíček zvitkov. Na to slúži tzv. Deck Builder, kde môžete svoje balíčky spravovať. Tento nástroj ponúka základné triedenia a filtre, no je tu priestor pre zlepšenie (napr. nemusí vyzerať zrovna najlepšie pri nízkych rozlíšeniach a hodilo by sa viac filtrovacích možností). V hornej časti obrazovky sa nachádzajú zvitky, ktoré je možné presunúť do spodnej časti, kde prebieha už tvorba vášho balíčka snov. Treba mať na pamäti len 2 pravidlá, musíte mať minimálne 50 zvitkov a žiadny zo zvitkov sa nesmie v balíčky vyskytovať viac než trikrát. Inak môžete robiť prakticky čokoľvek, je len na vás aby ste si postavili niečo, čo bude vyhovovať práve vášmu štýlu hrania. Je možné dokonca kombinovať rôzne zdroje, či frakcie, tu je však otázne nakoľko sa toto oplatí v súčasnom stave hry. Predsa len samotných zvitkov nie je celkovo ešte ani 150. Aj keď s ďalšími updateami by sa ich zbierka mala výrazne rozrastať.
Po grafickej stránke hre ani v bete nie je veľmi čo vytknúť. Hra má veľmi príjemný vizuál a zosobnenie každého zvitku na hracej ploche pôsobí zväčša unikátne s výnimkou len niekoľkých podobných jednotiek, kde môže chvíľu trvať zasociovanie toho, ako ktorý zvitok vyzerá. Nechýbajú ani rôzne animácie či efekty. Mám však jednu výhradu proti súčasnému znázorneniu rozdeleni vzácnosti zvitkov. Rozdiel medzi bežnými, nezvyčajnými a vzácnymi kartami je veľmi jemný – v podobe rôzne výrazného okraja a mám pocit, že by to chcelo niečo viac.
Zvuková stránka už mierne zaostáva. Hudba samotná zlá nie je, len je jej tak málo, že sa veľmi rýchlo „opočúva“ a začína liezť mierne na nervy. Avšak som si istý, že vývojári na tejto stránke ešte popracujú.
V neposlednom rade je nutné zmieniť, že hra si na seba zarobila a to už necelý týždeň po otvorení verejnej bety. Čo je dobré aj pre hráčov, ktorí očakávajú nový obsah a vylepšenia. Už teraz je známe, že bude pridaná nová frakcia, pracuje sa na vylepšení medzihráčskeho obchodu, či vytvorení zoznamu priateľov pre zjednodušenie komunikácie. Každopádne, už teraz sa jedná o veľmi zaujímavý titul kombinujúci hexagonálnu stratégiu so zbieraním kariet, a bude zaujímavé sledovať jeho vývoj v budúcnosti. Pokiaľ vás hra zaujala a máte chuť si ju vyskúšať, je možné ju za 15€ získať z oficiálnych stránok, za seba ju môžem jedine odporučiť. Avšak treba mať na pamäti, že hra je v beta štádiu a nie všetko teda musí fungovať vždy na sto percent.
PC
Vývoj: Mojang AB / Mojang AB Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|