Gothic III |
Tretí diel úspešnej série Gothic
8.5
Po úspechu prvých dvoch dielov série Gothic sa tvorcovia hry rozhodli vytvoriť pre nich dovtedy najambicióznejšiu hru, ktorou nebolo nič iné ako tretí Gothic. Ten prišiel v roku 2006 a po veľkých očakávaniach bol fanúšikmi a kritikmi prijatý dosť rozporuplne a to bolo hlavne vďaka početným bugom, ktoré sa v hre po vydaní vyskytovali a veľmi slabej optimalizácii. No na druhú stranu v hre stál za pozornosť obrovský herný svet, vynikajúci soundtrack a kvalitnú grafiku a to všetko si rozoberieme v tejto recenzii.
Po porážke démona Spáča a porazení drakov náš hrdina spoločne so svojou družinou opúšťa ostrov Khorinis a vydáva sa na pevninu. No to čo tu hrdina nájde ho nijak príjemne neprekvapí, keďže zatiaľ čo on riskoval svoj život na ostrove, na pevnine skončila väčšina obyvateľov Myrtany v otroctve pod nadvládou orkov a tí ľudia, ktorí zostali slobodnými buď slúžia ako žoldnieri alebo sa ukrývajú pred orkami v Myrtanských lesoch a jaskyniach a plánujú oslobodenie všetkých ľudí spod orkskej nadvlády aj keď vedia, že pomaly žiadna nádej nezostáva. A tak náš známy hrdina bez mena musí rovno po príchode do malej dedinky menom Ardea na pobreží Myrtany započať boj za oslobodenie ľudstva spod útlaku orkov. No záchrana spod útlaku nie je jedinou možnosťou, ktorú vám Pyranha Bytes dali. Po prvýkrát v sérii môžete výraznejšie ovplyvniť priebeh hry a nie ako v predošlých dieloch, kde jediným rozhodnutím bolo ku ktorej skupine sa pridáte. Takže ak sa nechcete pridať k rebelom a zachrániť Myrtanu, tak sa môžete pridať k orkom a stať sa tým povestným klincom do rakvy ľudstva a pridať sa k orkom a tým ho navždy zotročiť.
Vzhľadom k presunu hrdinu na pevninu sa herný svet oproti Gothic 2 výrazne rozrástol a vďaka tomu autori mohli popustiť uzdu svojej fantázii pri vytváraní prostredia. V hre oproti predchodcovi nenájdete len jedno mesto, ale miest tu nájdete hneď niekoľko ako napríklad hlavné Myrtanské mesto Vengard, ktoré je v troskách a momentálne ho obklopuje magická bariéra, bývalé paladinské mesto Gotha, ktoré len čaká až ho niekto vyslobodí spod jeho momentálneho prekliatia, rybárske mestečko a zároveň väzeňský tábor Silden a mnoho ďalších väčších, či menších miest. Okrem miest nájdete v Myrtane ukryté tri hlavné tábory rebelov s názvami Okara, Nemora a Reddock. No autori sa tentokrát neobmedzili iba na jednu krajinu a vytvorili ďalšie dve krajiny, medzi ktorými môžete plynule prechádzať a sú to pieskom zaviaty Varant, spolu so svojimi záhadami opradenými ruinami prastarých, ktoré sa tiahnu až kam oko dohliadne a večne zamrznutý Nordmar. Každá z krajín má svoju špecifickú atmosféru a kultúru, napríklad kultúra a stavby obyvateľov Varantu vám bude pripomínať stredovekú atmosféru arabského sveta, Nordmar vám bude pripomínať kultúru mrazivého severu a Myrtana vám bude najbližšia, keďže tu sa autori inšpirovali európskou stredovekou kultúrou. Krajina je preplnená hustými lesmi, pohoria sú popretkávané sieťami jaskýň a na niektorých miestach môžete naraziť na ruiny rôznych hradov, či spálené obydlia nejakých sedliakov, ktorí tam kedysi museli žiť. Okrem týchto zničených obydlí a hradov nie je nikde vidieť žiaden náznak vojny, nikde nenájdete žiaden stret medzi rebelmi a orkami, dokonca sa pred nimi môžete bez problémov promenádovať v nepriateľskej zbroji ako by sa nič nedialo a to narúša celkovú atmosféru hry.
Spolu so zväčšením sveta mierne súvisí aj zvýšenie počtu zvierat na ktoré môžete v Gothicu 3 naraziť. Niektoré aj zostali z predchádzajúcich dielov ako napríklad krvavé muchy, no niektoré v tomto diely už nenájdete, menovite Krysokrtov. Zo zvierat na ktoré v lesoch Myrtany, Nordmaru a v pustinách Varantu narazíte môžem vymenovať stáda jeleňov, srniek a bizónov, ktoré sú plaché a len čo vás zavetria, tak sa rozutekajú čo najdalej, ďalej skupinky Scavengerov, Chňapavcov, Číhavcov, ktoré ako náhle sa k priblížite tak na vás zaútočia, svorky vlkov, šakalov, levov a Šablozubých tigrov, ktoré na vás budú neustále útočiť a rôzne osamostatnené tvory, ktoré len málokedy vidíte v skupinkách ako Ripperbeast, Shadowbeast, Trolovia a mnoho ďalších ako dinosaurom podobné tvory, či nosorožce, ktoré môžete nájsť na pláňach Myrtany. Okrem vyššie menovaných zvierat narazíte aj na mnoho monštier ako kostlivci, ktorí sú snáď v každej fantasy RPG hre, ďalej Golemovia, Chrliče a dokonca ak sa budete vo svete Gothica dobre dívať, tak dokonca môžete nájsť aj drakov. Okrem monštier a zvierat vám budú postup hrou znepríjemňovať humanoidné potvory akými sú goblini, zlobri a schrati.
Novinkou v hre je reputácia, ktorá nahrádza pripojovanie ku frakciám, takže sa môžete väčšinu hry tváriť že ste so všetkými a v kľúčovom momente rozhodnúť, ku komu sa nakoniec pridáte. Reputáciu získavate za splnenie jednotlivých úloh za ktoré dostanete väčšinou reputáciu v určitom meste, v ktorom danú úlohu urobíte a po dosiahnutí určitej hodnoty sa budete môcť stretnúť s vodcom tábora alebo mesta, ale významnejšie body reputácie získate za oslobodzovanie miest z pod orkskej nadvlády, respektíve za ničenie táborov rebelov, v ojedinelých prípadoch ich môžete získať aj za úlohy a tie vám umožnia sa stretnúť s vodcom jednej z dôležitých frakcií v hre. No nanešťastie v hre sú iba dve osoby s ktorými sa môžete stretnúť daným spôsobom a to s vodcom Hashashinov Zubenom sídliacom v meste Ishtar vo Varante a veliteľom orkských vojsk Kanom, ktorý sídli v meste Faring. Okrem spomínaných orkov, rebelov a hashashinov tu nájdete ešte skupiny viac, či menej dôležitých frakcií a to sú nomádi, banditi, mágovia ohňa, nordmarania a rangeri.
Až na banditov budete plniť úlohy pre všetky frakcie, no nanešťastie sa moc originálnych úloh nenájde, keďže väčšinou sa jedná o úlohy typu zabi, nájdi a prines, alebo niekoho niekam odviesť a navyše pre ich splnenie sa neraz budete musieť trmácať cez celý svet. Uvediem príklad- jeden rybár v mestečku Silden bude po Vás chcieť aby ste mu doniesli nákres lode, no ten má iba jeden obchodník, ktorý sa nachádza v meste Lago vo Varante, ale ten vám ho dá len vtedy keď mu donesiete kože snežných vlkov a tí sa nachádzajú jedine v Nordmari a ten je na opačnom konci sveta, takže vás bude opäť čakať dlhá púť cez celý svet, no našťastie sa vo svete Gothic 3 nachádzajú teleportačné runy, ktoré vás prenesú na miesto pre ktoré sú určené a tým vám čiastočne uľahčia cestovanie.
Rovnako ako v predchádzajúcich dieloch je Váš inventár opäť neobmedzený, takže nehrozí, že by ste sa museli z dôvodu nedostatku miesta niečoho zbavovať, no oproti predchádzajúcemu Gothicu je omnoho prehľadnejší. Ten je rozdelený do viacerých skupín a to zbrane, zbroje, elixíry a potraviny, magické zvitky a runy a nakoniec zvyšné predmety. Ku klasickým zbraniam ako sú meče, sekery, luky a kuše pribudli magické palice, ktoré sú najvhodnejšie pre mágov. K brneniam pribudli štíty, no na ich používanie bude potrebné sa naučiť jednu vlastnosť, k elixírom a potravinám nie je nutné sa moc vyjadrovať, keďže sa nejedná o nič čo by nebolo už v predošlých dieloch, čiže si s nimi budete obnovovať jednotlivé vlastnosti, pri mágii sa trocha pozastavím, vzhľadom k tomu že pre ovládanie magických rún okrem určitého množstva many budete potrebovať aj znalosti prastarých, čo je jedná z nových vlastností postavy. Nakoniec sa zastavíme pri zvyšných predmetoch v inventári, kde nájdeme napríklad trofeje zo zabitých zvierat.
Systém zvyšovania z predchádzajúcich hier zostal zachovaný, rovnako ako väčšina vlastností, čiže pre zvýšenie úrovne postavy budeme potrebovať získať určitý počet skúseností, ktoré sa po postupe na ďalšiu úroveň postavy pretavia do skúsenostných bodov, ktoré neskôr môžete investovať do ľubovoľnej schopnosti či vlastnosti. Vlastnosti, ktoré môžete zlepšovať sú sila, lov, alchýmia, znalosti prastarých, kovanie, zlodejstvo zdravie, mana a výdrž. O sile toho veľa nepoviem vzhľadom k tomu, že rovnako ako v predchádzajúcich dieloch vám umožňuje zachádzať so silnejšími zbraňami, lov je náhradou za obratnosť, čiže bude nutný pre zvládnutie lepších lukov a kuší, alchýmia vám umožňuje vyrábať si elixíry, no okrem jej znalosti bude nutné mať pri sebe recept na elixír, ktorý si budete chcieť vyrobiť. Iné to nebude s kováčstvom, keďže aj tu budete potrebovať nákres predmetu, ktorý si budete chcieť vytvoriť za pomoci kovania a samotné kováčske náčinie. Zlodejstvo budete potrebovať pri vreckových krádežiach a pri páčení zámkov, no ku tomu sa budete musieť naučiť tomu odpovedajúcu schopnosť, no je škoda pre otváranie zámkov už nie je žiadna minihra ako v predchádzajúcich dieloch, ale otvárajú sa automaticky. Zdravie, manu, výdrž a znalosti prastarých si na rozdiel od predchádzajúcich vlastností, ktoré sa mohli učiť pri učiteľoch, si musíte vylepšovať pri oltároch jednotlivých božstiev, aj keď drobnú výnimku tvoria znalosti prastarých, ktoré si môžete vylepšovať pri mágoch alebo druidoch.
Ale čo už treba sa učiť pri učiteľoch sú schopnosti a kúzla, ktoré vám budú nápomocné pri vašom postupe hrou. Zo schopností, ktoré sa môžete naučiť stojí za pozornosť krytie štítom, získavanie trofejí, vylepšovanie zbrojí, odolnosť voči teplu a chladu, ovládanie magických palíc, boj s orkami, vyrábanie jedov a následne napustenie šípov jedom, akrobacia, boj s orkami a mnoho ďalších schopností, ktoré vám pomôžu pri ceste za vašim vytúženým cieľom.
Zmenou oproti predchodcom prešiel súbojový systém, ktorý je teraz menej taktický a trochu viac akčnejší, kde v podstate u väčšiny nepriateľov stačí ak ich doslova uklikáte k smrti, vzhľadom k tomu že na Vás vždy útočí iba jeden nepriateľ zo skupiny, aj keď vďaka fanúšikovskému patchu Vás budú na najvyššej obtiažnosti napádať už traja protivníci.
Poklonu musím zložiť ku grafickej stránke hry, z ktorej vám v dobe vydania musela padnúť sánka dole, teda ak ste mali dostatočne výkonný počítač, vzhľadom k tomu že hra mala veľmi zlú optimalizáciu, vďaka ktorej mnohí nemohli hrať hru na najvyšších detailoch, nech mali akokoľvek výkonný stroj. No ale dnes už to nie je problém vďaka výkonnejším počítačom a Community patchu, ktorý nielenže opravuje mnohé chyby hry, ale aj optimalizuje hru. A tak sa dnes môžeme kochať pohľadom na nádherné scenérie ktoré nám hra ponúka a je jedno či sú to zasnežené pláne Nordmaru, obrovské vodopády neďaleko Sildenu, alebo pohľad na Varantské ruiny, ktoré končia v nedohľadne, vždy sa v hre nájde miestečko, ktoré hráčovi padne do oka. No jedna vec, ktorá nie je dobre spracovaná sú postavy ľudí, ktorí vyzerajú dosť neprirodzene, a to platí dvojnásobne pri ženských postavách.
Ďalšia vec ktorá sa autorom podarila na jednotku s hviezdičkou je hudba, ktorá je jednoducho fenomenálne a podľa môjho názoru sa v hre nachádzajú najlepšie skladby celej série. A je jedno či sú to orientálne tóny hrajúce v mestách vo Varante, atmosférická hudba tajomna pri ruinách, alebo pokojné tóny pri prechádzke po Myrtane. Za čo musím ale dať palec dole je dabing postáv, ktorý je oproti predchádzajúcim dielom na omnoho slabšej úrovni, rovnako aj za odlišné zvuky tých zvierat, ktoré sa objavili v predošlých dieloch, ale to sú len drobné chybičky na kráse tejto hry.
No tie väčšie chyby na kráse sú už spomínané bugy a optimalizácia hry. Autorom z Community patch teamu sa podarilo odstrániť takmer všetky bugy v hre, no stále sa nájdu nejaké chybičky ako napríklad pri AI postáv, ktoré nasledujete, tie sa ako keby niekedy nevedeli ktorým smerom sa vydať, alebo miznúce textúry. Rovnako ešte optimalizácia nie je dokonalá, keďže na niektorých miestach dokáže výrazne klesnúť počet FPS.
Celkovo Gothic 3 je dôstojným nástupcom svojich predchodcov, hoci nedosahuje ich kvalít, rovnako sú tu nedostatky v podobe bugov a slabej optimalizácie, no to bohato vynahradzujú plusy v podobe obrovského a žijúceho herného sveta, grafiky, hudby a rozmanitosti tvorstva.
Plusy
Grafika
Obrovský a žijúci herný svet
Hudba
Obrovská rozmanitosť fauny
Mínusy
Občasné bugy
Optimalizácia
PC
Vývoj: JoWood / Piranha Bytes Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|