Need for Speed Rivals |
Ako sa hraje najnovsie NFS na PS4 - strucne dojmy po zhruba 3 hodinach hrania.
6.5
Ked som si pred 2 dnami vyberal tretiu hru ku PS4, NFS vobec nebol kandidat (ani som netusil, ze na PS4 vyjde). Ale z toho, co v GameStope v regali bolo, mi to prislo ako najrozumnejsia alternativa, kedze som uz mal Killzone a Knack.
Na uvod - aby ste vedeli, ci to ma vobec zmysel citat - by sa hadam zislo vysvetlit moje NFS preferencie, kedze je to seria, ktora nas sprevadza uz niekolko desatroci a prirodzene sa tak vytvorilo niekolko taborov, ktore sa pri kazdej recenzii na nove NFS, idu v diskusii [prinajmensom] pozabijat.
Bez okolkov - NFS1 > NFS3/4 > NFS6
Nic, co prislo po NFS6 som nedokazal hrat dlhsie ako hodinu. Ziadne undergroundy, shi(f)ty (a co ja viem co este vyslo). Z toho dovodu som bol celkom zvedavy, ze co je vlastne nove NFS zac, kedze z dovodu maximalnej nezaujatosti, som poslednych 12 mesiacov nesledoval herne stranky, aby som si Lauch PS4 nepokazil a bol proste prekvapeny (ci uz pozitivne, alebo negativne). Fakt je, ze prve video na PS4 hru som si pozrel pred 4 dnami na PS Store (to boli tie uzke vertikalne pruzky v sekcii PS4 Preview), aby som vobec tusil, ze co za hry k PS4 schmatnut.
Samozrejme, kedze je to multiplatform hra od EA, nepredpokladam, ze sa developeri sli potrhat, aby PS4 build bol nejako super uzasny oproti takemu PS3 buildu. Taky naivny nie som, ale aj tak mi vadi, kedze som zaplatil plnu cenu novinky, ako sa obraz sprava.
Vizualnych artefaktov je v hre neurekom. Obraz zrni jak hovado. To zo ziadneho YT videa, ci screenshotu nevidno. To si treba pustit a hrat to. Podotykam, ze sa vobec nesnazim chyby v obraze hladat - ale ciste z titulu stylu hry (racing), je akosi nevyhnutne pozorne sledovat horizont, aby clovek vedel, kde presne ide dalsia zakruta. Tym padom sa neda nevsimnut, ze hory v pozadi preblikavaju, ze LOD (Level-Of-Detail) bol nastaveny na 17" monitor (a nie napr. 60" TV, na ktorej to hrajem) - takze oproti krasnemu modremu pozadiu oblohy tam zrazu naskoci Medium detail na 3D mesh terenu, a ked sa clovek konecne po stvrt sekunde vrati na horizont, tak tam naskoci aj High Detail a oci sa chtiac-nechtiac zase odtrhnu od horizontu, kedze nas mozog je - bohuzial - uzasny v zachytavani odlisnosti.
Podme naspat k zrneniu. Ano, hra bezi v 1920x1080. Ale ako kazdy poriadny PC gamer vie, rozlisenie je len cast problemu. Jasne si spominam, ako som drtil hry v 2048x1536 na 21" monitore pred cca 8-10 rokmi a prvykrat videl, ze ani max. rozlisenie nepomoze na rozpixelovany obraz. A to bola 21" obrazovka, nie 60".
Kazdy, kto si uz skusil nastavovat (ci uz cez nHancer, alebo ine tools) downsampling/supersampling si vsimol, ze obraz vyzera uplne uzasne aj v polovicnom rozliseni (oproti dvojnasobnemu s puhym antialiasingom).
A prave tato technika by fantasticky pomohla NFS, kedze sa tu vyskytuje priehrstie plotikov, vegetacie, stromov - skratka objektov, ktore maju detaily v texture, takze tam ziaden antialiasing nepomoze. Teda, nie zeby nejaky AA v NFS bol, to zase nie. Biele hrany oproti ciernemu pozadiu krasne vystupuju do popredia a clovek si ich vsimne aj pri rychlosti 200 km, aj ked sa mu toho neziada.
Neviem kolko ludi, co toto cita, pochopi nasledujuce prirovnanie, ale moj uplne prvy dojem (prvych 30 sekund hrania) bol ako ked som spustil NFS1 v rozliseni 320x200 na PC pred ~20 rokmi. Akurat, je na PS4ke vidiet viac do dialky a plocha obrazu je vacsia (plus je v obraze zopar efektov / polygonov) navyse.
Jeden by si myslel, ze ked uz je grafika hnusna, tak to aspon ide super plynule. To aj ide. A to az do momentu, ked cloveku treba spravit otocku o 180, resp. ked vybera zakrutu > 90. Tam zacne hra krasne sekat (a tam presne aj prirovnanie s NFS1 konci, lebo ten aspon siel krasne plynule na vtedajsich PC).
Za normalnych okolnosti by clovek zahresil, pozrel zostatok na kreditke, a siel kupit novu grafiku do kompu. Ale co s PS4 ? Je to sice komp v retro skatuli (vyzera uplne ako prve videorekordery zo zaciatku 80-tych rokov - uznavam - vtedy to bolo cool), ale mimo disku si tam nevyupgradujem nic. Este by teoreticky mohol vyjst patch, ale to by najprv EA musela investovat do platu jedneho 3D kodera aspon take 1-2 mesiace. Pardon, to bol vskutku nemiestny vtip...
Nechajme teda mega-pixely krasne zrniet a podme si zhrnut ako sa vlastne to nove NFS hra. Na zaciatku si mozme vybrat ci budeme hrat za policajta alebo za cloveka. Na vyber potom dostaneme z troch misii, pricom kazda z misii obsahuje rozny pocet uloh. Zatial som zaregistroval tieto ulohy: vyhrat v zavode (1-on-1, alebo 1-on-4), prejst usek trate za isty cas, ujst policajtovi, rozmlatit auto policajtovi, vrazit do aut z roznych stran a pouzit specialne schopnosti (EMP, miny, akusticka vlna a dalsie).
Ak to chapem po 3 hodinach hrania spravne, tak su od zaciatku pristupne vsetky useky naraz a je si mozne vybrat kde konkretne na mape sa da zacat hrat - teda nie je tu ziadne odomykanie trati. Odomykaju sa akurat auta a upgrady. Upgrady zostavaju naveky na danom aute, takze ked si clovek pekne vyupgraduje nejake auticko, a to zacne byt relativne pomale (oproti postupne rychlejsim superom), treba zacat upgradovat odznova. Na upgrady ale treba prachy, a tie sa daju ziskat len ak clovek splni vsetky ulohy misie A zaroven ho na ceste do garaze nechytia policajti. Stalo sa mi, ze som po asi 5 restartoch konecne presiel stvrty bod misie, bol asi 200 metrov od garaze, policajti do mna tukli zozadu a kedze som mal len asi 2% energie, misia skoncila. No a prachy mi nezaratalo ziadne, aj ked ma to pustilo do misie dalsej, kde som pekne nadaval, lebo tych 20,000 (ktore som nedostal - kedze ma chytili) sa dalo pouzit na upgrady, ktore prirodzene chybali.
Zarazilo ma, ze policajti nie su zdaleka taki drsni, ako v NFS3. Netusim, ci je to len narocnostou (hram na medium - nech uz sa to v hre vola akokolvek), ale aby ma chytili, musi sa naplnit status bar, co trva celkom dlho. Toho dosledkom je teda aj to, ze je mozne sa okolo nich krutit pomaly donekonecna, takze su tam ako keby len na paradu.
Ovladanie je kvoli nizkemu frameratu dost blbe. Nemozem teraz nespomenut taky Dirt, ktory sa na X-kovom ovladaci ovladal uplne bravurne a clovek sa musel naskillovat, aby tie zakruty vybral.Kazdy stupen otacok bolo na ovladaci citit.
Toto sa hra de facto samo. Drzim plyn, skrabem bok o zvodidla a nic sa nedeje. To je drsne aj na arkadu.
Skoro ako starucky Screamer :-) OK, to nebolo dobre prirovnanie - Screamer mal bestialne narocne ovladanie a trate trebalo prejst tak 100-200 krat, kym sa clovek zacal aspon trocha chytat.
Prisaham, ze som viac "citil" auto, ked som stlacal blbe sipky na klavesnici v NFS1, ako tuna na dedikovanom joysticku.
Kapitolou samou o sebe su buracky. Nezabudnutelne okamihy z dob NFS1 spred ~20 rokov, ked clovek roztocil Lambo o auto v protismere zostavaju neprekonane. Prisaham, ze dnes som rozbil fyzikalny solver v NFS aspon 2-3 razy. Auto skocilo z framu na dalsi frame o 20 metrov dalej a spat (nieco na styl MP lagu v MP FPSkach, kde protivnik skoci na miesto kde uz bol a o pol sekundy sa premiestni). Chova sa skratka totalne nerealisticky. Fakt, ze sa jedna o arcade hru to nemoze ospravedlnit.
Jeden by cakal, ze fyziku by malo EA v kniznici, ktoru len linkuju a tweakuju kazdy rok parametre podla toho, ci mal lead game designer na veceru chilli ci skeble. Toto vyzera, ze to dane studio kodilo prvy krat v zivote. Termin vydania bol fixny, toz von isiel build, ktory k danemu terminu bol po ruke. Ved ovce to kupia aj tak...
Ako spravny ovcan, to ale hram, kedze som ziadne auticka uz dobre 2 roky nehral (Kriste Pane - snad TOTO nie je tiez dovod, preco sa to tak predava kazdy rok). Jo, a na PS4 mam zatial len 2 dalsie hry, z ktorych bohuzial ziadna (KZ nevynimajuc) cloveka nenabudi tak ako rychle zavody.
K rychlym zavodom vzdy patri aj rychla hudba - ale to, co do playlistu pustilo EA je neskutocne. Casy rychlych skladieb su zrejme davno prec. Z nejakeho obskurneho dovodu tam ale nedali Senzus, pricom ten by do toho playlistu uplne ze zapadol !
Strasne, strasne, ale strasne sa mi cnie za troma segmentami Alpine. Dozijeme sa vobec niekedy restartu serie ? Ja chapem, ze kazdy bozi rok sa do puberty prehupne X milionov chlapcov, ktori zrazu pochopia ake vzrusujuce dokazu byt auta a preto sa ich rodicia vdacne podelia o tazko zarobene chechtaky za aktualny diel serie.
Ale co za pokrok za 20 rokov tato seria vlastne dosiahla ? Ze ma auto o 37 polygonov viac ?
Velebnosti, du ven blejt...
PC
PS3 PS4 Xbox 360 Xbox One WiiU Vývoj: EA / Ghost Games Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|