Thief |
Babka k babce, budú nové stealth čižmy...
8.5
Square Enix v poslednej viacročnici zapĺňa miesto pre veľa casual hráčov generickým, no pre veľa iných špeciálnym druhom hier. Či už pochádzajú z ich vývoja alebo len produkcie a vydania, vyberajú si hry, pri ktorých ide v prvom rade o hrateľnosť, v následnosti je dôstojná grafická stránka a v neposlednom rade presné pravidlá, kde všetko musí fungovať tak, ako je deklarované v úvode hry. Presne takýmto titulom je aj reboot, či skôr encore série Thief, koloquiálne označovaný aj poradovým číslom štyri. Hra mala celkom peknú medializáciu, celkom rozšírené spektrum divákov, hltajúcich nové developerské gameplaye a screenshoty, a napodiv je rovnako rozšírené aj spektrum hodnotení po launchi hry, siahajúce od 6tiek až po občasnú 9tku. Hra je k dispozícií ako pre current-gen, tak aj pre next-gen konzoly v spoločnosti výbornej PC verzie a obsah hry je totožný na ľubovoľnej platforme, preto neurobíte zle výberom hociktorej verzie titulu.
Pre mňa, podobne ako pri iných Square Enix tituloch, sa u Thiefa jedná o oddychovku, no napriek tomu som sklamaný po prečítaní negatívnych recenzií, čo bolo titulu vytýkané. Je viac než potrebné si uvedomiť, že ak hráč nie je zoznámený so sériou alebo jej prvkami, vidí štýlového zahaleného atléta v tmavej kapucni s lukom na chrbte a šplhacím hákom v ruke na obale hry a zapne hru, je veľká pravdepodobnosť, že ho sklame, že protagonista Garett nešplhá po budovách ako Altaïr, nelikviduje nepriateľov ako Agent 47 (akonáhle ho odhalia a začnú sa na neho valiť stráže) a tobôž nedokáže utilizovať prudko nadčasové gadgety (padák, pištoľ) ako ultrafuturista Ezio. Hra vás nebude zaťažovať zbytočnými detailami, štýlové, kvázi steampunkové mesto vo viktoriánskom štýle má jednoduchý názov "The City" a hra nemá žiadne presne určené časové obdobie, neviete toho toľko, aby ste zakladali Thief Wiki zároveň však viete dostatok, aby ste boli v obraze a aby príbeh plynul v súlade s gameplayom.
Áno, príbeh nie je na úrovni Bioshock Infinite a možnosti sú obmedzené len na tie, ktoré by sa od Thiefa očakávali, ale to vôbec neznačí to, že ide o nekvalitný titul. Veľmi paradoxné je poňatie Garetta, jeho osobnosti a jeho pohnútok. Nie je to najvybalansovanejší protagonista posledných rokov, nemá žiaden superiórny a vznešený cieľ a občas sa správa aj ako alibista k svojmu okoliu a k svojmu mestu, no napriek tomu je pocit v jeho koži viac než znamenitý, vie sa vrhnúť do nebezpečia, aby ochránil svojich priateľov, má zmysel pre vernosť a veľakrát vie, kedy bola hranica prekročená. Aj vtedy, keď jeho dávna znovunavrátená spoločníčka Erin pri rutinnej práci obnášajúcej tiché vniknutie do terénu a jednoduchú krádež niečoho, po čom klient zamestnávateľa a priateľa Bassa veľmi túži, miesto omráčenia zabije strážcu, čo je krok vymykajúci zadanú prácu spod kontroly. Alebo keď jej ukradne šplhací hák, aby si neublížila a pochopila, že práca skončila, pretože je nesplniteľná.
Erin však neposlúchne, čím sa vytratí z Garettovho života, sám Garett z mesta odíde a vracia sa až o roky neskôr, doliečený a zotavený od poslednej prácičky. Pripravený pomáhať priateľovi Bassovi, chtiac-nechtiac dostávať mesto späť do rúk občanom a nie terorizujúcej a skorumpovanej štátnej polícií, za ktorou stojí bohviekto a popravuje jedného nepriateľa režimu za druhým, no a samozrejme naplniť si vrecká do najhojnejšej miery, do akej to bude možné. Práve pickpocketovanie, lockpickovanie, vlámanie sa do bytov, otváranie skríň, sekretárov a šuflíkov, kás a výkladov, trezorov a malieb je hlavný spôsob ako si zarobiť. Áno, jedna z výtiek hry býva aj to, že nachádzané predmety sú väčšinou lacné šmejdy a nestoja viac než len pár libier ale verte mi, ak poctivo prehľadávate lokácie a hľadáte v každom šuflíku a škáre, nájdete toho mnoho. Nuž babka k babce, budú nové stealth čižmy...
Mesto v ktorej sa hra odohráva je asi najslabší prvok hry a podľa môjho názoru najhlavnejší fakt, ktorý sa dá vytnúť, pretože všetko stojí a padá na ňom. Síce to beží v celkom slušnej grafike a obsahuje veľa prístupových ciest a objektov pri ktorých je možná všakovaká interakcia, mesto je ale tragicky malé a nudné. Ja chápem, že veľa lokácií z misií je uzamknutých pre príbehové účely, na freeroaming ostáva len stredná časť, je mi jasné že sa autori pokúsili vykresliť temnú a pochmúrnu dobu zahalenú v tme, kde ľudia žobrú na ulici a trpia rôznymi neduhmi, dalo sa to však vyrozprávať aj bez toho, aby lokácie vyvolávali pocit absolútnej frustrácie. Uličky a chodbičky a námestíčka v rustikálnom mestečku sú okay ale nie keď v celom meste človek nenájde alej kde by sa dalo aj "natiahnuť ruky". Pri porovnaní s BioShockmi (a to sa jedná o vrcholne utópické lokácie) sú Rapture a Columbia pod oceánom alebo vo vzduchu hotové Las Vegas. Horšie je to už len na strechách kde často aj pri freeroamingu neexistuje iná cesta než rovno prípadne dole. Aby toho nebolo málo, freeroamová časť je rozdelená na dištrikty s nechutne dlhými loadingmi. Hrateľnosť môže byť aká chce, ak sa to celé odohráva v hernom areáli veľmi pofidernej kvality. Našťastie to zachraňuje nápaditosť, detailnosť a viacmenej otvorenosť prístupových ciest v lokáciách určených pre misie.
Garett je veľmi schopná postava a čo sa simulácie Thiefa týka ide o výborný počin. Medzi odhalením a neodhalením je (hlavne na nejakej poriadnej obtiažnosti) často len chirurgický rozdiel, do úvahy sa berie VŠETKO: rýchlosť Garettovho pohybu či plíženia, množstvo svetla a počet zdrojov svetla v lokácií, periférne videnie stráží, buchot, treskot či praskot materiálu, po ktorom sa zakrádate a samozrejme nevypočítateľné pohyby stráže. Pripúšťam, AI v Thiefovi nie je to najlepšie, čo sa na svete vyskytlo ale neurazí, je lepšie si zapnúť vyššiu obtiažnosť a trocha potrápiť šedé bunky než sa hre vysmievať, ako vás aj pred ksichtom v tme nezbadajú. Na hre je najkrajšie to, že v momente keď vás odhalia ste na 80 percent nahraní. Pri dvoch strážach sa to ešte krajne dá zakryť, prípadne ujsť, každopádne počítajte s tým, že ste Thief a nie Hitman a čo i len malá nevýhodná presila môže znamenať reload uloženej pozície. Garett má v svojom inventári niekoľko pomôcok, reálne je spracovaná kapacita inventára, kde množstvo shipmentu ktorý so sebou Garett nesie je veľmi limitovaný narozdiel od iných stealth hier, kde postava so sebou odnesie celú domobranu.
Blackjack je základom výbavy, ide o šikovný malý kyjak, ktorým sa dá omráčiť nepriateľ zozadu aby nespôsoboval nadbytočné problémy, nasleduje hák, ktorým sa dá šplhať po rôznych traversách a vyvýšeninách no a samozrejme ak už dôjde na krajné riešenia, je tu luk, ktorý okrem blunt šípov na stlačenie spínačov na diaľku a rope šípov, ktoré sa dajú vpichnúť do vysokého trámu za účelom vyšplhania sa sú tu aj speared a broadhead šípy určené na headshoty a okamžité usmrtenie stráže z diaľky. Za ukradnutý a okamžite speňažený proviant sa dá nakúpiť celá plejáda vykepšení a pomôcok ako nové šípy, toniká, vylepšené oblečenie, multišrubovák na ventily a kryty šácht alebo skalpel na kradnutie vzácnych malieb. Garett má taktiež obdobu Hitmanovej Instinct schopnosti a volá sa focus. Dobíja sa pojedaním makových hláv, ktoré nachádzate po svete a okrem pohľadu na všetko, čo má nejakú hodnotu viete počuť stráže na veľkú vzdialenost a po vylepšeniach ním viete efektívne likvidovať stráže. Okrem toho sa v hre nachádza jednoduchý, no mocný RPG systém, dovoľujúci za získané focus pointy zakúpiť plno upgradov do schopností ako combat, stealth alebo rýchlosť, ktoré výrazne vypomáhajú v teréne a môžu znamenať rozdiel medzi životom a smrťou. Každá kapitola sa vám hodnotí a vaše výsledky sa rozdeľujú do štatistiky a grafu ktorý vám ukáže, či ste viac zlodej ako duch a podobne. Každá kapitola obsahuje nejakú logickú hádanku, niektoré vám môžu zabrať aj niekoľko minút a preto nejde len o čistú akciu/stealth ale o zmes žánrov.
Graficky ide o dokonalý príklad multiplatformovej multigeneračnej hry, aké vidíme v poslednej dobe z dôvodu toho, že samotná hra napríklad na Xbox 360/PS3 už neohúri, ale zároveň ani nesklame, no práve tento grafický základ je so zopár dodatočnými úpravami celkom impozantný na PC/nextgenoch. Atmosféra je temná, efekty dažďa, svetla a tmy, motionbluru a modelov sú skvelé, no predsalen niektoré textúry sú v smutne nízkom rozlíšení. Akonáhle sa však aplikuje vyššie rozlíšenie ako oldgenové 720p, zapne sa milión efektíkov a pustí sa to s pôvodne nadesignovanýmm rozlíšením textúr a s nejakým tým antialiasingom, výsledok je prekvapujúci. PC verzia je samozrejme superiórna, na PS4 hra beží v 1080p, na Xbone v 900p, no odporúčam si prečítať porovnávací článok na eurogameri, v PS4 napriek vyššiemu rozlíšeniu vypli nejaký špeciálny subscattering efekt a znížili antialiasing, takže vraj Xbox One verzia napriek nižšiemu rozlíšeniu je na rovnako kvalitnej, ak nie lepšej úrovni čo sa enginu týka.
Výborný počin a reštart Thiefa od Square Enixu sa nedá hodnotiť v žiadnom prípade ako hru roka, nedá sa na ňu pozerať ani ako hru, na ktorú budú naše vnúčatá spomínať, malé frustrujúce mesto naštve a znovuhrateľnosť je kulhajúca, napriek tomu však ide o vyladený titul s minimom bugov, s presne danými pravidlami a s excelentnou stealth hrateľnosťou. Ak si chcete oddýchnuť od strieľačiek plížením v tieňoch a doterajšia ponuka stealthových titulov vám už príde fádna, vrelo vám odporúčam vyskúšať nového Thiefa, ak máte v obľube zakrádanie sa a celkom zaujímavý gameplay na piatkové večery, neobanujete.
PLUSY:
Skvele zvládnutý stealth, zakrádanie sa a pohyby
Štýlová grafika hodiaca sa do steampunkového prostredia
Alfa samec protagonista, zaujímavé príbehové zvraty a zadania úloh
Výbava a gadgety k dispozícií, interakcia s prostredím
MÍNUSY:
Mesto je maximálne nenápadité a frustrujúce, časté loadingy
PC
PS3 PS4 Xbox 360 Xbox One Vývoj: Square Enix / Eidos Montreal Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|