Killzone Mercenary |
System seller na PS Vitu?
7.0
V dobe keď píšem tieto riadky je už dávno jasné, že žiadne hromadné predaje Vity vydanie Mercenary nespôsobilo a ten krátky úvodný popis je len taký malý chyták. Pozrel som sa na zúbok celej veci a skúsil prísť na to, že prečo to tak vlastne je a čo sa s tým dá robiť. V prvom rade by som rád poukázal na slona v miestnosti, ktorého akoby väčšina recenzentov ignorovala. A tým je samotný koncept hrania FPS na Handhelde. Nie nadarmo sa Nintendo 3ds v poslednej dobe vyhýba strielačkám ako čert krížu. Hranie FPS na Vite ako aj v podstate na 3dsku funguje len s prižmúrenými oboma očami zakrytými olovom vystlaným ochranným oblekom proti radiácii. Touchdisplay sa na hranie FPS proste nehodí a preto ma Vita aj dva Analógové páčky ale tie sú neuveriteľne neuveriteľne citlivé. Ľavý a pravý triger úplne chýbajú a z časti sa tak musíte spoliehať aj tak na neblaho spomínaný touchdisplay, ktorý proste neposkytuje odozvu ako dobrý starý klasický gombík. Nehovorím že sa to nedá hrať. Ale isto si niekto radšej zahrá na Vite Little big planet, Spelunky alebo dáku inú skákačku ako by si mal horko ťažko za každým naskladniť prsty na tom úzkom priestore, ktorý vám Vita ponúka na ovládanie FPS. Nintendo sa pri výrobe hier radšej sústredí na hry ktorých koncept vychádza z toho čo 3dsko vie dobre, kým SONY sa akoby do nekonečna bude pokúšať preniesť to čo funguje na PS3 do Vity a to proste nie je tá správna cesta. Ale teraz odbieham od témy. Čo som v podstate chcel povedať je, že keď mal niekto problém prejsť z myšky na ovládanie FPS gamepadom tak bude mať podobné problémy teraz zase zvládať FPS na Vite a to aj keď už má nejaký čas a gamepade odohraný. Teraz, keď som už tohto veľkého hormónmi kŕmeného slona na sterodioch a previazaným nosorožcom na chrbte vystavil na svetlo sveta, pozrime sa na samotnú hru.
Tak prvá vec ktorú by som veľmi chcel popísať je príbeh kampane, ale keďže chcem minimum vecí spoilovať, budem sa vyjadrovať tak trochu hmlisto. Prezradím toľko, že hlavnou myšlienkou hry je, jak sú všetky strany zúčastnené vo vojne dobre aj zle a svet je šedý. Blablabla. Ak by ste sa teraz chceli brániť že hra sa volá Mercenary a že vy ste teda len nevinne okolopostávajúci žoldnier. Nemáte žiadny osobný záujem zabíjať okrem peňazí(a tie treba každému že?), tak máte smolu a hra vám vysvetlí že žoldnieri sú ešte horší jak tý ostatný. Ale teraz predbieham udalosti. Príbeh rozprava o konflikte dvoch národov ISA vs Helghast, odohrávajucom sa v SCIFI budúcnosti. Pri čom je všetká snaha vykresliť ISA ako zlých odsúdená k zlyhaniu už od začiatku, kedže je to len trochu upravená scifi USA na ISA. Áno, zmenili až jedno písmeno. Koniec koncov vyzerajú ISA ako banda v podstate dobrých ľudí ktorých zlá zlá vojna a hlavne diabolický Helghast donútili robiť strašné veci. Takže prejdime na Helghast ktorý sú vyobrazený ako vesmirny nacisti, no a čo ešte viac k tomu dodať, že? K tomu majú na červeno svietiace oči a občas vyzerajú ako démoni. Už len to, akým arogantným tónom hlasu s vami cez vysielačku komunikuje veliteľ Helghastu spôsobuje že mi sam od seba skáče nožík do ruky pri myšlienke, že toho hajzla utíšim na veky. Čo som tým chcel povedať je, že príbeh koniec koncov nie je veľmi presvedčivý ale má svoje momenty. Celkovo je to taký ľahký podpriemer, ani príliž neurazí ani nenadchne a veľmi by som ocenil keby sa dali briefingi pred misiami preskočiť. Už dosť skoro začne obsah dialógov veľmi plochých postáv silne liezť na nervy, aj keď sú celkom dobre nahovorené.
Takže všetko zlé o Killzone Mercenary som už dostal zo srdca. Prejdime teda na to dobre a tým je viacmenej všetko ostatné. Začnime napríklad hudbou ktorá je super. Nie je až tak super, že by som si teraz išiel kúpiť soundtrack a počúval ho vo voľnom čase ale je dosť super na to aby položil atmosféru v ten správny moment na to správne miesto. Keď veci explodujú alebo sa dejú dramatické udalosti, tak hudba vám to patrične vysvetlí aj keby ste sa tak, ako ja snažili príbeh úplne ignorovať. SCE zrejme vedia ako zatiahnuť za tie správne nitky a sumonovať hudobne nadaných ľudí pre svoje účely. Celkovo hudbu chválim. A keď sme už pri hudbe, tak sa pozrime aj na zvukové efekty , ktoré pokiaľ viem dobre posúdiť sú totožne s tými v Killzone 3. Rozumej výborné. Predsa, len fakt dobrý sound kovového výbuchu, pri výstrele zo zbrane produkuje ten správny pocit, že človek strieľa z ozajstnej silnej zbrane a nie z vodnej striekačky. Ale veľký podiel na tom ma aj animácia spätného rázu na zbrani, ktorá je tiež výborná. Je na prvý pohľad vidno, že Killzone je zabehnutá značka a takéto základné veci, ktoré sú pre FPS dôležité, majú tvorcovia zmáknuté na jedničku.
Teraz sa možno sami seba pýtate, že na čo vám to bude keď kampaň má príbeh, ktorý nedokáže motivovať? Tak to možno nedokáže, ale samotne strieľanie nepriateľov, či už sú to vesmírni nacisti alebo pracovnici červeného kríža je, keď prižmúrime oko nad ovládaním, v Mercenary veľmi zábavné. Nijaká revolúcia žánru sa nekoná ale hra ponuka viacmenej podarený level dizajn a solídny štandardný gameplay, ktorý sa od takýchto FPS očakáva. Môžete si počas kampane aj kupovať zbrane a vynálezy z obrovskej ponuky, potom ich použivať multiplayeri. Po prvom dohraní zďaleka nebudete mať všetko odomknuté. Hra vás motivuje prejsť ju znovu tým, že vám umožňuje ju prejsť aj ninja štýle. tj. zakrádaním. Keď ste to už na prvýkrát tak nespravili. A keď hej, tak sa môžete pre zmenu prestrielať. Samozrejme, v hre v ktorej máte problém sa otočiť a obzrieť sa, aby ste si urobili prehlaď o pozíciách nepriateľov je trochu problém sa zakrádať, no hra vás doslova zasypáva peniazmi, keď sa vám podarí niečo prejsť stealth spôsobom a to je motivácia celkom dobrá, lebo tie peniaze naozaj využijete pri nákupe vybavenia. Okrem toho je zabíjanie vojakov pekne po tichu nožíkom veľmi brutálne a uspokojivé zároveň. Čo ma privádza k tomu, že hra od vás občas požaduje touchscreen Quicktime eventy, keďže silou mocou chceli predviesť možnosti Vity. Nemá to nijak výrazný dopad na gameplay, či už v dobrom alebo v zlom. Na jednej strane zabitie nožíkom veľmi dobre vyzerá, na druhej musíte pre jej vykonanie jednou rukou pustiť Vitu a prejsť ukazovákom po displeji. Zo začiatku je to sranda ale keď už po osemdesiatykrat budete ukladať späť prsty na neprirodzený tvar Vity tak vás úsmev na tváry rýchlo prejde.
Postupne prejdeme k tomu najlepšiemu v hre a to je grafika. Mam už pár hier na Vite ale graficky sa na Mercenary nič nechytá. Levely sice nie sú veľmi rozsiahle. Väčšinou sa pohybujete len na úzkych koridorových leveloch ale modely postav a okolitých objektov sú na pomery handheldov niečo nevídané. Hra obsahuje aj prekrásne svetelné efekty a odrazy na lesklých povrchoch, ktoré si človek asi najlepšie vychutná Vite s OLED displeyom lebo farebná paleta ktorú takýto displey ponúka je fakt niečo, čo sa len tak nevidí a tak je celkový dojem fakt výborný.
Jak som vravel, príbeh a kampaň nie je to, pre čo by ste si tento Killzone kupovali. Najväčšou devízou Mercenary je nepopierateľne multiplayer. Hra obsahuje niekoľko modov , z ktorych mi vlastne postačil jeden jediný aby som sa na ňom dlho zabavil a tým bola variácia na klasicky Deathmatch. Každý proti každému. Za zabíjanie a plnenie úloh dostávate peniaze a pokračujete v odomykaní toho istého repertoáru zbraní, ktorý ste si začali odomykať v kampani. Je toho veľa a sú tam zaujímavé veci, takže máte čo robiť. Neviem síce koľko je máp ale ani zďaleka som ich nestihol počas môjho hrania zunovať. Sú zaujímavé a pekné. Veľká paleta zbraní a vybavenia umožňuje hru hrať mnohými spôsobmi a vám nájsť si presne ten štýl ktorý vám vyhovuje. Postupne sa v ňom zdokonaľujete, odomykáte ďalšie veci a skúšate ďalšie štýly. Kto pozná aký je podmanivý tento typ online hrania, ak je teda naozaj dobre spracovaný, tak ako v iných Killzone, Halo, COD atď. tak sa asi cíti ako v nebi i keď body za originalitu si Mercernary isto nezaslúži. Celkovo ale čo sa týka MP je tu jeden problém. Ak nemáte 3G vitu(tak ako ja) tak si MP na ceste asi nezahráte a vlastne hrať MP na strielačke cez mobilný internet musí byť aj tak kvôli strašným lagom totálny masaker(v tom zlom slovazmysle).
Takže si to zhrňme. Kampaň je skoro tak akurát ale nie je hlavným chodom. Neviem ani aká je dlhá lebo som ju hral s veľkými prestávkami. Ide hlavne o Multiplayer ale tu si musíme priznať že na cestách si ho veľmi nezahráme. Keď už máme po ruke prístupné WIFI, tak už budeme mať po ruke z najväčšou pravdepodobnosťou aj nejaké PC alebo poriadnu konzolu, kde si môžeme zahrať MP inej osvedčenej strielačky a to oveľa pohodlnejšie a dokonca v krajšej grafike. Takže na čo nám vlastne Killzone Mercenary bude? No ja som si ju kúpil len kvôli grafike, ktorá na Vite nemá obdobu ale rád po Mercenary siahnem, keď mám akurát dosť Counterstriku a Halo 4 nebolo v dosahu. No keby som mal ešte stále PS3 a na ňom Killzone 3 tak musím priznať, že by som Mercenary asi nehral skoro vôbec. Proti hre ako takej nemám nič. Trochu nezáživnu kampaň v mene podareného MP odpustím ale samotný koncept hrania FPS na Vite je veľmi pochybný a nasilu vložené touchscreen momenty ho isto nezachránia.
Plusy:
- Grafika
- Kvalitne spracovaný multiplayer na dlhodobé hranie
Mínusy:
- FPS a Vita proste neidú do kopy a nie to ešte stealth z vlastného pohľadu
- Ak už mate Killzone 3 alebo novší, tak Mercenary v podstate nepotrebujete
PS Vita
Vývoj: SCEE / Guerilla Cambridge Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|