Sú staršie hry lepšie, ako tie nové? |
Doba sa mení a nové veci nahrádzajú tie staré. Niekedy je nové lepšie, no inokedy by sa dalo polemizovať. Ako je to pri hrách?
Doba sa mení a nové veci nahrádzajú tie staré. Niekedy je nové lepšie, no inokedy by sa dalo polemizovať. Ako je to pri hrách?
Každý z nás má nejakú starú hru, na ktorú nedá dopustiť a ešte aj dnes si ju sem-tam pustí. No nemali by sme byť prekvapený, keď ju budeme ukazovať naším potomkom a natvrdo ju ohodnotia ako odpad. S grafikou sa totiž postupne mení aj samotné vnútro hier. Rozoberieme si teda známe stereotypy, ktoré sú spojené s porovnávaním starých a nových hier.
- Novodobé hry sú ľahšie.
Väčšina z vás určite vykríkla slovo áno. Je to pravda, no čiastočne je to iba zdanie. Samozrejme je čoraz viac casual hier, no o tých nejdem písať. Jeden z dôvodov, prečo sa nám nové hry zdajú ľahšie je, že už neobsahujú boss fighty. Pamätáte sa? Ako ste toho obrovského (ne)tvora zabíjali cez hodinu, poznali ste každú jeho slabinu a opakovali ste to celé minimálne desať krát? Dnes sa už sem tam niečo také mihne len v minime hier. Skôr sa stretávame s mini-bossmi. Prečo je to tak? Povedzme si pravdu, len málokoho bavilo hodinu búšiť do vstupného zariadenia a neustále v tej jednej zóne a následne to celé reštartovať, lebo ste zomreli. Zato súboje s mini-bossmi netrvajú dlho a majú často dobre nastavenú náročnosť. Ďalej stále akoby idete dopredu. Pred polrokom vyšla hra Killzone: Shadow Fall. Po vzore starých hier, ste sa často museli vracať po mape, aby ste splnili ďalší bod. Výsledok? Chaotické pobehovanie hore dole a ako produkt sa rýchlo začalo dostavovať znudenie. Potom je tu iné ukladanie pozície. Zoberme si také desať rokov staré GTAčko. Keď ste zomreli objavili ste sa v nemocnici, stratili ste zbrane, museli ste ísť na štart misie a celé to opakovať, čím ste zabili veľa času. V novodobých sandboxoch idete jednoducho od nejakého checkpointu. Keď to zosumarizujeme, tak staré hry boli viac frustrujúce pričom obsahovali veľa otravných a časovo náročných prvkov. Avšak ak si pustíte nejakú staršiu hru výraznejší nárast obtiažnosti nepocítite. Akurát všetko bude trvať dlhšie, pribudnú otravné, zdĺhavé veci a na koniec si vylámete zuby na bossovi.
- DLC.
To, že dnes existujú DLC je iba výsledok rozšírenejšieho internetového pripojenia. Myslíte si, že keby pred rokmi na PS1dnotke bol internet, tak by nepridali možnosť kúpiť si nového jazdca do Crash Team Racing za reálne peniaze? Ak áno, tak ste veľmi naivný.
- Horšie fyzické balenie.
Podobne, ako pri druhom bode to súvisí s internetom, konkrétne digitálnou distribúciou. Navyše hry kedysi na pomer plat/ veci, čo si môžem dovoliť, boli drahšie. Keď už ste si nejakú tu hru kúpili, tak ste jednoducho na nej očakávali aj vlastnoručné podpisy tvorcov. Našťastie to, že niekomu tá riadna krabička chýba si uvedomujú aj tam hore, preto dnes máme zberateľské edície.
- Je čoraz menej arkád.
Fakt je, že máme čoraz viac simulátorov. Aj tie najtupšie hry sa aspoň snažia tváriť reálnejšie. Prečo tomu tak je? Ťažko povedať, väčšina zákazníkov si skôr kúpi nejakú FPS, ktorá sa tvári ako ARMA III, akoby si kúpil Quake.
Dobré staré hry by sa dali rozdeliť na tri kategórie. Tie, ktoré boli v dobe vydania skvosty, no sú postavené na mechanizmoch, ktoré sú v dnešnej dobe otravné. Potom na tie, ktoré sú stále dobré, lebo definovali žáner a aj napriek staršej grafike zaujmú aj v dnešnej dobe (Pac-man). Tretia kategória sú hry, ktoré sa jednoducho nedočkali či už priameho, alebo nepriameho pokračovania, ktoré by ich kvalitatívne prekonalo (Ignition). Posledné dve kategórie sú dôvodom, prečo si nejakú staršiu gejmsu zahráme nie len kvôli nostalgii.
Nesúhlasím s názorom, že staré hry sú lepšie, ako tie nové. Už len keď si porovnáte, koľko práce dalo vytvoriť hru kedysi a koľko práce je to dnes. No stále sú tu hry, ktorým zub času neublížil a jednoducho nemajú kvalitnejšieho nasledovníka. Okrem grafiky sa časom menilo aj vnútro. V určitých prípadoch je to len dobre, inokedy zase tie staré nápady boli lepšie a vyhovujú nám viac. Našťastie ešte stále vychádzajú hry, ktoré majú to najlepšie zo starého vnútra v novom kabáte, takže si užijete aj lekárničky vo vysokej kvalite. Pri porovnávaní, čo je lepšie sme často neobjektívny a nemali by sme zatracovať hry len preto, že sú nové. Súčasné hry sú zábavnejšie a nie tak (časovo) náročné, no na druhú stranu DRM free hra s DLC zadarmo a kvalitným balením vždy poteší.