The Stanley Parable |
Namiešaný mix vtipu, anglického akcentu a voľby. Ochutnajte Stanley Parable, najlepší ne-drink aký tu kedy bol...
9.5
"Toto je príbeh o mužovi menom Stanley. Stanley pracoval pre spoločnosť vo veľkej budove ako zamestnanec č.427. Práca zamestnanca 427 je jednoduchá: sedieť za svojim písacím stolom a vyťukávať tlačítka na klávesnici. Príkazy dostáva cez monitor na stole, hovoria mu aké tlačítko kedy stlačiť, ako dlho ich má držať a v akom poradí. Toto bolo to, čo zamestnanec 427 robil každý deň v mesaci a každý mesiac v roku, a hoci sa to zdalo ostatným zamestnancom ako trhanie-duše, Stanley si vychutnával každý moment kedy prišli rozkazy, ako aj myšlienku že svoju prácu robí správne. Stanley bol šťastný.
A neskôr jedného dňa, sa stalo niečo veľmi nezvyklé. Niečo čo navždy zmenilo Stanleyho. Niečo na čo nikdy celkom nezabudne. Sedel a pracoval skoro hodinu, keď zistil že mu prestali prichádzať rozkazy. Nikto sa neukázal aby mu dal dnešné inštrukcie, zavolal na meeting či povedal obyčajné "Ahoj". Po celú jeho kariéru sa nič podobné nestalo - cítil že je izolovaný. Niečo bolo v neporiadku. Šokovaný a mrazivo vystrašený sa Stanley veľmi zle cítil, hlavne sám. V momente kedy sa mu vrátil dôvtip a zmysly sa postavil a vykročil z kancelárie. Kde sú všetci?"
Stanley Parable nie je bežná hra. Je to hra o ktorej neviete že ju chcete, ale predsa ju musíte mať. Dear Esther sa podobá len veľmi okrajovo a na Antichamber je až moc triezvy. Stanley Parable je Forrest Gump medzi modernými hrami. Je neotrelý, neopozeraný a vtipný. Behom si razí cestu k najoriginálnejšej hre vôbec. Stanley je synonymom originality. Prečo ale keď je taký krátky, divný a neotrelý ho tak chceme?
Prvé rozhodnutia bývajú najväčšie. Poslúchne Stanley vyprávača?
Stanleymu jedného dňa prestanú prichádzať požiadavky na to akú klávesu má kedy stlačiť, a ako. Ako sa obzrel okolo, neuvidel ani dušu. Postavil sa a rozhodol sa všetkých nájsť. Čo je s nimi? "Stanley vošiel a uvidel pred sebou dve otvorené dvere. Stanley sa rozhodol ísť do ľavých". Vy, v úlohe Stanleyho sa musíte rozhodnúť ktoré dvere zvolíte. Vážne. Nečítajte recenziu, a kúpte si ju, možno ešte chytíte nejakú steam zľavu, odohrajte jednu hru a vráťte sa sem. Inak vám bude extrémne ťažké vysvetliť prečo je táto hra kráľom indie scény.
Pokiaľ si neviete predstaviť o čom hra je, nezúfajte. Stanley je o rozhodovaní. O prechádzaním dvermi. O stláčaním tlačítiek. O humore. O achievmentoch.... Vyprávač vám dá dve možnosti, z toho jednu vám chce (takmer vždy) vnútiť. Máte zdvyhnúť telefón, vy ho vypojíte zo zásuvky. Máte ísť do ľavých dverí, idete do pravých, a tak... Znie to monotónne, znie to ako Walking Simulator, no nieje. Každá vaša akcia vyhustí do malicherne-vtipnej situácie, niektorá je vtipnejšia viac, niektorá menej. O aký druh humoru ide? O hráčsky. Pokiaľ ste odrastení na farmville alebo Minecrafte, a je vám menej než 15 rokov tento humor nepochopíte. Horko-ťažko pochopíte 1/4 vtípkov, to ostatné si nevšimnete. Byť vami, vsadím humor na Scary Movie, alebo inú pubertálnu komédiu, Stanley Parable je ten starý pán v obleku, ktorý miluje čarovať smiech na tvári inteligentnými vtipmi, a že sa mu to darí..
Vyprávačova idea o dokonalom živote. Žena, kuchyňa a práca. Samozrejme pod zámkou.
Dôvod prečo Stanley Parable milujeme je len jeden. Kevan Brighting. Málo známy britský herec zo seba vydal (za pomocou správneho čaja a prstov v hrdle) dokonalý britský hlas, s úžasným RP prízvukom pri ktorom aj obyčajné "Stanley!" dokáže vykúzliť úsmev. Veľa vtípkov je prvoplánových, no tu ide o ich formu, s akou ich Brightning skvele prezentuje. Často sa mi stáva že neviem odhadnúť na ktorej strane vyprávač (hovorme mu menom) je. "Stanley, i´m not your enemy. Really, i´m not." Podľa toho ako sa chováte vy, tak sa chová aj vyprávač. Neposlúchate ho? Vošli ste do pravých dverí? Vyprávač pre Stanleyho napísal epický príbeh o vykúpení, slobode, rebelizmu, o radosti z výhry, no dovolíte mu ho odvyprávať, tak ako on chce?
"Stanley, zaboč prosím do červených dverí. Nie modrých. Hovoril som zaboč do ČERVENÝCH dverí. OK,OK tak si bež, uvidíš že to nestálo za to. Vidíš, nič tu nieje! Nestihol som ani dokončiť textúry! Stálo ti to za to, ruinovať mi môj epicky napísaný príbeh?! Čo z toho máš? Čo si čakal? Skill-trees? Zbrane? Mňa? Hmhmh.... Už to mám, musím pridať tretiu možnosť...
"Neležte. Pokiaľ teraz ležíte, prestaňte."
Kapitolou samou o sebe sú Achievmenty. Niekto hovorí že sú tam len aby boli, podľa mňa sú jeden z ďalších perfektne premyslených jokeov. Čo hovoríte na achievment: "Nezapni hru 5 rokov". Alebo: "Hraj hru od Utorka do Stredy". Naj-absurdnejšie sú ale tie masochistické: "Klikni na dvere č.430 päťkrát". Myslíte že je to až moc jednoduché? To sa zdá aj narratorovi. "Klikáš len pre Achievment, Stanley? Vieš čo? Klikni na tie dvere 50-krát. A teraz klikni 20 krát na dvere 419. Skús ešte dvere 421. A teraz na kopírku. Vidíš, toto je pravý Achievment!!!" Achievment, ktorý si môže podať ruku so slovným spojením krv a pot vám dá za úlohu klikať na na tlačítko štyri hodiny. To by sa dalo obtiahnuť nejakým scriptom, no to sa zdá narratorovi moc jednoduché, a tak pridá dalšie tlačítko, ktoré musíte stláčať aby pes nepadol do kýbla z piraňami. To za vreskotu plačúceho dieťata. No poviem vám, ten Achievment za to stál..
Najvzácnejší achievment ktorý v zbierke mám. Klikať 4 hodiny na dieťa nieje sranda, hlavne keď vám v troch spadne hra...
Stanleyho dobrodružstvo beží na vylepšenom Source Engine, ktorý sme mohli videť napr. v druhom Portale, Dear Esther ho tiež ždímalo a poviem, nevyzerá zle. Možno je to opozerané, na rok 2014 neadekvátne, no stále sa drží nad priemerom. Niekedy vie aj prekvapiť, dobre vymodelovaná zničená kancelária vypadá k svetu, ostatné je "len" lepší priermer. Predsa k minihre s bábätkom ktoré ide do ohňa nepotrebujete Cryenginovú grafiku.
Rozhodnutie je na vás. Budete slepo následovať vyprávača, alebo máte (Stanley má) vlastnú hlavu? Stanley Parable je jedna z tých hier, ktorým buď dáte 10/10 so slovami "Nič originálnejšie som nehral, zasmial som sa", alebo 1,5/10 so slovami "To čo je? Má to multiplayer? Steam-grc. Hlas jak teploš"... Neviem ako vy, no ja som na prvej strane mosta, hru som si užil, zasmial sa a rozhodol napísať recenziu. V recenzii som zastavil pred voľbou: "Vľavo alebo vpravo?" Keďže všetko ďalšie by už bolo spoiler... Taktiež som zámerne neuviedol zápory, keďže Stanley Parable je veľmi netradičná "pseudo-hra" ktorej zápory sú asi len že sa ohrá. Možno tiež to že zo Stanleyho vymačkáte maximálne 5 hodín, pokiaľ ste fetish-masochista tak aj dvojnásob, niekomu vadia časté, ale cielené loadingy a mladším hráčom nemusí sadnúť humor. Pýtam sa ešte raz: "Vľavo alebo vpravo?"
Ďakujem za pozornosť
PC
PS4 Xbox One PS5 Xbox Series X|S Switch Vývoj: Galactic Cafe Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|