Automation – The Car Company Tycoon Game |
Máš rád autá? Láka ťa viac nejaké zaujímavé auto navrhnúť ako ho šoférovať? Tak toto je hra práve pre teba ;) Táto hra je v oblasti áut a automobilového priemyslu to, čo je Kerbal Space Program v oblasti rakiet a výskumu vesmíru.
9.0
Ide o do detailov prepracovaný dizajnér motorov a celých áut, ktorému do dokonalosti chýba už iba kariérny mód zahŕňajúci výrobu a predaj, na ktorom už autori usilovne pracujú. No dobre, vždy je čo zlepšovať, ale v tom čo robí nemá táto hra v podstate žiadnu konkurenciu (čo iné čakať od vývojárov ktorí si hovoria doslova Vačkový hriadeľ :) Hrávam ju už vyše pol roka a za ten čas ubehla riadny kus cesty, v podstate celý návrh áut (návrh motorov bol v tej dobe už dokončený) a pred vydaním na STEAM spravilo aj používateľské rozhranie výrazný skok vpred.
Čím začať? No samozrejme s tým, čo je a čo nie je aktuálne dostupné. môžte si prezrieť tutorialy vo forme videí (nie je nutné, vždy keď sa prvýkrát dostanete k nejakej novej oblasti tak tutorial sa pustí automaticky), preskúšať svoje schopnosti v scenáriách ktoré slúžia zároveň aj ako tutorial či využiť sandbox pre návrh motorov a celých áut. Kampaň a multiplayer sú zatiaľ nedostupné a vývojári na nich pracujú. Multiplayer v hre už bol, ale bol dosť obmedzený a momentálne ho vývojári prekopávajú od základov a dokončený by mal byť do pár mesiacov. Kampaň je otázkou skôr roka alebo dlhšie.
A čo by sme to boli za PC-čkárov keby sme ako prvé nepozreli Options :)
Ako vidíte môžte si tu nastaviť merné jednotky (a že ich je vcelku dosť), hlasitosť a dokonca aj farebný profil pre farboslepých. Pýtate sa kde je nastavenie grafiky? No v launcheri, ale veľa možností nečakajte, okrem rozlíšenia a spôsobu zobrazenia (odporúčam windowed borderless) je tam aj hrubé nastavenie detailov. Výrazne zlepšenie grafiky sa dá očakávať po zmene enginu na Unity alebo s väčšou pravdepodobnosťou UE4 (momentálne využívajú vlastný Kee engine), rozhodnutie sa očakáva v najbližšej dobe (preložené z reči vývojárov - možno do pol roka :)
Poďme však už na samotnú hru. Ako som spomínal, videotutorialy môžte rovno preskočiť keďže sa vám zobrazia keď na danú tému prvýkrát narazíte, a ideálne je začať systémom Scenario - Tutorials, kde sa postupne krok za krokom naučíte základy návrhu motora, keďže väčšina vecí je zamknutá a hýbať sa dá iba s pár parametrami pre dosiahnutie želaného výsledku.
Napríklad hneď prvý tutorial od vás chce, aby ste svoj motor prispôsobili pre Kazašský trh, aby fungoval aj na ich nekvalitnom benzíne. Nemôžte meniť veci ako vŕtanie a zdvih, typ hlavy motora či palivový systém, môžte však meniť napríklad kompresiu, profil vačky, bohatosť zmesi a nastavenie predstihu. A ak sa vám teraz zo všetkých týchto pojmov zatočila hlava nezúfajte, vysvetliť tieto pojmy vám pomôžu spomínané videotutorialy a samozrejme systémom pokus-omyl zistíte aj ich vplyv na parametre motora, či už výkon, priebeh výkonu, emisie, efektívnosť (samotnú spotrebu v l/100km je možné vyrátať až namontovaním motora do auta keďže na ňu má veľký vplyv hmotnosť a odpor vzduchu auta či sprevodovanie) atď.
Veľký vplyv má aj aktálne nastavený rok (v scenáriách je zamknutý), či už na dostupnosť technológií (v 70. rokoch môžte o elektronickom vstrekovaní paliva iba ak snívať) ale aj na ich kvalitu čo simuluje postupný vývoj a zlepšovanie kvality výroby súčiastok (novšie piesty znesú o niečo vyššie rýchlosti, novšie vstrekovanie dokáže vyžmýkať z paliva trochu viac atď.) - nemýľte si to však s typom materiálu/súčiastky, ten zvyčajne vyberáte osobitne (liatinový/hliníkový/AlSi/horčíkový blok motora, rôzne typy karburátorov a elektronického vstrekovania...). Kvalitu však môžte ovplyvniť aj vy sami, a to zvyšovaním kvality pre dosiahnutie lepších parametrov (cena stúpa geometrickým radom), alebo naopak znižovaním kvality pre zníženie ceny (cena klesá len veľmi pozvoľne). Cena sa aktuálne skladá z dvoch parametrov, materiál a práca. Práca je momentálne ohodnotená jednotne, to sa však zmení keď pribudnú vlastné továrne a cena práce sa bude líšiť minimálne od regiónu, uvidíme do akých detailov vývojári nakoniec pôjdu. Taktiež začnú mať vplyv aj rôzne fixné náklady ktoré síce v hre momentálne vyznačené sú, ale zatiaľ nie sú započítané, konkrétne požiadavky na špeciálne dielne pri niektorých dieloch (napr. CNC) či náklady na prestavbu výrobnej linky.
Scenáre majú aj krátky vcelku vtipný popis, napríklad vytvoriť iEngine, ktorý bude malý a ľahký, tichý, spoľahlivý a ekonomický, akurát že na prevádzku potrebuje špeciálne palivo iFuel :) Neskôr pri scenáriách s autami narazíte na iCar, kde sa dočítate že od návrhu motora prešiel už rok a tak je čas na nové auto, tentokrát už na štandardný benzín :)
A tu je môj pokus o návrh iCar. Platinový s veľkou rezervou, už ho len poslať do Apple. 72 kW so spotrebou 4,4l/100km, nie zlé na atmosférický benzínový radový šesťvalec (diesel v hre nie je a do vydania ani nebude kvôli tomu že vyžaduje úplne novú komplexnú sadu výpočtov, autori ho nevylučujú ako DLC). Tichučké, pohodlné, bezpečné, s nízkou spotrebou, spoľahlivé a dostatočne svižné. Dizajn našťastie hra nehodnotí,keďže ten je individuálny :)
A teraz niečo z trochu iného súdka - marketing presvedčil šéfa že to 1000 koňové auto čo ste navrhli minule už stratilo svoju výnimočnosť a iba zvýšenie výkonu o ďalších 200 koní dokáže zachrániť prestíž vašej spoločnosti! Po chvíli šomrania že kone nie sú všetko som sa vrhol na to, nedoprajem predsa tým kravaťákom v marketingu šancu zvaliť blížiaci sa krach na vývoj, len nech si to pekne vyžerú oni :)
0-100km/h za 2,4s a maximálka 385km/h... :)
Ako vidíte, scenáre sú zaujímavé, kladú však na vás rôzne požiadavky a obmedzenia. Ak máte chuť jednoducho vytvoriť niečo zaujímavé, šialené či repliku reálneho motora či auta, je tu pre vás sandbox kde sa môžte vyblázniť bez obmedzení. Zároveň práve tu môžte tvoriť motory či celé autá do rôznych súťaží, ktoré sa organizujú na fóre hry a čiastočne nahradzujú multiplayer. Súťaže sú rôznorodé aj keď zvyčajne ide o rôzne formy závodov (stanovia sa pravidlá a obmedzenia, každý kto sa chce zúčastniť vytvorí auto a organizátor vyhodnotí všetky autá), záleží len na kreativite a šikovnosti členov, pokojne môžte zorganizovať vlastnú aj vy. Moja najobľúbenejšia bola Car Tycoon Challenge, ktorá v podstate simulovala ako bude hra vyzerať keď bude dokončená - zahŕňala náklady, výnosy i predajný model, a predaje záviseli od toho aké autá súťažiaci poslali do súťaže. Škoda len že v nich už organizátor nepokračuje.
Bohužiaľ pri prechode na novú STEAM verziu som prišiel (zase raz) o všetky doteraz vytvorené autá, keďže vývojári neustále dolaďujú výpočty a staršie verzie už nie sú kompatibilné. Je to daň za to že hra ešte stále nie je dokončená a treba s tým rátať. Tak sa aspoň podelím o pár výtvorov do súťaží na fóre. Takéto obrázky priamo z hry nedostanete, ale stačí trocha fotošopo/GIMP šikovnosti a je to :)
Pred koncom by som ešte zhrnul čo autori plánujú dať do plnej hry (zelené už je, žlté sa plánuje):
Motory:
Inline 3, 4, 5, 6
V6, V8, V10, V12
Boxer 4 a 6
Atmosférické, Turbo, Twin Turbo a Kompresor
Prevodovky:
Rôzne druhy prevodoviek 2/3/4/5/6/7-rýchlostné atď., synchro a bez synchra
Sekvenčné, manuálne, automatické atď.
CVT
Nastavenie stáleho prevodu a vzdialensoti medzi prevodmi (ale nebude možné nastaviť jednotlivé prevody osobitne)
Rôzne druhy spojok
Rôzne druhy diferenciálov
Schopnosť nadizajnovať široké spektrum áut:
S motormi vpredu, v strede a vzadu.
Predný, zadný a 4x4 pohon.
Rôzne druhy podvozku (odpruženia, zaveseia kolies).
Rôzne druhy bŕzd.
Deformovateľné tvary áut.
Rôznorodé časti áut (svetlomety, rúčky, krídla atď.)
Rôzne konfigurácie batožinového priestoru.
Pre riadenie automobilky:
Továrne, predajne, výskum, import a export do rôznych regiónov sveta. Každý región má unikátne, meniace sa parametre ako dopyt, náklady a regulácie vrátane unikátnych daní, importných ciel a regulácií.
Podznačky (Sub-brands)
Ďalšie vlastnosti:
Multiplayer
Online galéria áut a motorov
Počítačom riadené automobilky
Úžasná komunita :)
A čo v základnej hre nebude, ale radi by to implementovali vo forme DLC (žlté plánované, červené sa ešte rozhodnú):
Rôzne zaujímavé motory:
W8, W12, W16, W18
Wankel
Flat 4, Flat 6, Flat 8
Inline 8
V4
Dvojtakt
Diesel
Hybridy
Elektrické
Motošport:
Možnosť riadiť rôzne motošportové tímy s produkčnými i neprodukčnými automobilmi.
Možnosť jazdiť s vlastným nadizajnovaným autom:
Ak to niekedy spravia, budú to chcieť spraviť poriadne, čo je drahé a zdĺhavé, takže sa do toho pustia iba ak budú veľmi úspešní.
Čo dodať na záver? Snaď len že ak vás to zaujalo neváhajte a vyskúšajte, je dostupné aj demo takže sa nemusíte ničoho báť, zároveň chystám druhý článok kde vás prevediem celým návrhom auta, konkrétne moderného kombíka. A ak si nie ste istí, ako pri každej Early acces hre počkajte kým bude dokončená, ale nezabudnite na ňu, pretože určite za to stojí ;)
PC
Vývoj: Camshaft Software Štýl: Simulácia Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|