Metal Gear Solid V: The Phantom Pain |
„Kept you waiting, huh?“ Od prvej hry Metal Gear pre MSX2 počítač ubehlo 28 rokov a Hideo Kojima nám postupne začal rozprávať príbeh, ktorý sa odohráva v hernom svete už takmer tri desaťročia.
9.5
„Kept you waiting, huh?“ Od prvej hry Metal Gear pre MSX2 počítač ubehlo 28 rokov a Hideo Kojima nám postupne začal rozprávať príbeh, ktorý sa odohráva v hernom svete už takmer tri desaťročia. Príbeh plný politických tém, nukleárnych hrozieb, rodinných väzieb s rozmanitým počtom charizmatických postáv a nespočetnými tajomstvami a zvratmi. Podľa väčšiny zarytých fanúšikov Metal Gear-u patrí táto herná séria medzi výslnie herných sérií, ak nie rovno medzi najlepšiu. Génius, lebo inak sa tento človek nazvať nedá, Hideo Kojima posúval každým novým dielom úroveň hry o stupeň vyššie. Ako jeden z prvých zadefinoval žáner stealth do hier a priniesol dlhé a hlavne kvalitné cut-scény, cez ktoré nám rozprával nezabudnuteľný ale za to veľmi komplikovaný príbeh.
Vráťme sa do roku 2014 kedy vyšiel diel s názvom Ground Zeroes (ďalej už len GZ). Pre niekoho je to hra s jednou misiou, pre iných zas veľmi drahé demo. Dôležité je však, že už v tejto hre Kojima zasial semiačko, ktoré dokonale vykvitlo v TPP. V GZ si hráč mohol otestovať ako funguje nový grafický engine (Fox engine) na ktorom beží aj TPP. Ku grafike hry sa ešte v článku dostanem. Čo je viac dôležité, v GZ sme si mohli vyskúšať takmer všetky mechanizmy, z ktorých sa skladajú hlavné ale aj vedľajšie misie v TPP. Medzi tieto základné piliere patrí infiltrovanie nepriateľskej základne, záchrana rukojemníkov, získavanie informácií, zničenie rôznych cieľov, zabitie vysokopostavených vojakov. GZ hrá aj dôležitú úlohu čo sa týka príbehu. Tam kde GZ skončil TPP začína.
Prejdime už k hlavnej podstate tohto článku a pozrime sa bližšie na TPP. V hre hráme za Big Bossa, legendárneho vojnového hrdinu. Po udalostiach v GZ zostal Big Boss v kóme. Jeho prebudením začína celý príbeh. Prológ odohrávajúci sa v nemocnici začína pomalšie, kedy skôr sledujete svoje okolie ako hráte, ale akonáhle sa dostanete do hry, začína drsná jazda. Prológ vo mne zanechal naozaj skvelý dojem, často pôsobil až hororovo a krvilačne (kto vie či Kojima zrovna vtedy nepracoval už na hororovom titule Silent Hills, ktorý napokon zrušili). Po skončení prológu sa dočkáme sľubovaného voľného (veľkého) sveta. K dispozícii sú dve rozmanité lokality – Afganistan a Afrika, ktorá je dostupná o niečo neskôr. Svet je naozaj veľký a rozmanitý, obohatený o menšie či väčšie nepriateľské základne či o rôznu faunu a flóru. Zaujímavosťou je náhodné počasie, kedy zrovna púštna búrka vám môže pomôcť utiecť z obkľúčenia skupiny nepriateľov. K Afganistanu a Afrike sa pridáva lokalita Mother Base. Mother Base zohráva v hre veľkú úlohu. Je to vaša vlastná základňa. Môžete si ju vylepšovať, budovať nové platformy, najímať vojakov a mnoho ďalšieho. Hra obsahuje veľké množstvo voliteľného obsahu, takže si môžete napríklad vybrať vlastnú farbu Mother Base či vytvoriť vlastné logo. Na prepravu po takomto veľkom svete, okrem vlastných nôh, je možné využiť koňa, vrtuľník, rôzne autá, nákladiaky, tanky. Tieto výdobytky modernej doby môžete postupne získavať a mať ich uschované vo svojej Mother Base, kde si ich opäť môžete vylepšiť, nastaviť si vlastnú farbu a použiť na misiu kedy uznáte za vhodné.
Keď už sme pri misiách, ich hlavnou úlohou je buď niekoho identifikovať a vypočuť, prípadne ho zabiť, infiltrovať sa na nejaké miesto, získať dokumenty, zachrániť rukojemníkov alebo zničiť tank, anténu či iné zariadenie. Takýto štýl misií sa nachádza aj v príbehovej linke aj v misiách vedľajších, čiže sa často opakujú. Niektoré príbehové misie dokážete hrať aj hodinu a niektoré prejdete do 10 minút. Nechýbajú aj boje s bossmi. Vedľajších misií je cca 157, čo je pomerne veľké číslo, ale ako som už spomínal dosť sa opakujú.
Big Boss v boji s nepriateľmi už nemusí byť sám. Autori si pre nás pripravili tzv. „buddies“, ktorých si môžete zobrať ako výpomoc. Patrí sem kôň, pes DD, sniperka Quiet či Walker Gear. Opäť je dostupná možnosť ich vylepšovania či kupovania zbraní pre nich. Každý z nich sa dá rôzne v misiách využiť a je len na vás aký prístup zvolíte. Zbraní je v hre veľké množstvo a sú rozdelené do viacerých kategórií. Postupom v hre sa dostávate stále k lepším a novším zbraniam. V hre je veľmi dôležitý zber surovín, ktoré neskôr využívate na upgrade Mother Base alebo výrobu zbraní. Skvelou novinkou je možnosť poslať vlastné vojsko na rôzne lokality vo svete, začo vám v prípade úspechu prinesú rôzne typy odmien, ktoré v hre určite využijete. Ďalšou výbornou novinkou je „fulton“. Je to balón, ktorý môžete pripnúť na nepriateľov, vozidlá, zbrane a kontajnery so surovinami. Tento balón následne prepraví danú vec na vašu Mother Base, kde jej ďalší osud určíte vy.
V hre je použitý spomínaný FOX engine. Osobne mi príde grafika veľmi pekná a výborne optimalizovaná, hlavne čo sa týka PC. Názory niektorých, že je zastaralá mi prídu neopodstatnené, pretože na hru akou je TPP je grafika naozaj kvalitná. Čo sa týka príbehu, hra už neobsahuje dlhé cut-scény známe z predchádzajúcich dielov. Mne osobne táto zmena ako fanúšikovi série dosť prekáža. Nepríjemným zážitkom pre mňa bola aj časť, keď som v hlavnej misii omylom vyšiel z vyznačenej plochy a hra mi automaticky zrušila misiu. Ja som ju tak musel hrať odznova, pričom som vôbec nebol varovaný, že sa niečo také môže stať. Celkovo má hra výbornú hrateľnosť, veľké množstvo možností a nastavení, s ktorými sa hráč môže naozaj vyhrať, skvelú grafiku a kvalitnú hudbu. Príbeh nie je zlý, ale podľa mňa zaostáva za svojimi predchodcami. Hra je navrhnutá aj pre hráčov, ktorý predchádzajúce časti nehrali.
Hideo Kojima znova ukázal, že latku nepodlieza a pripravil si pre nás jednu z najlepších hier v súčasnosti. My len môžeme dúfať, že po jeho rozchode z KONAMI sa k nám ešte niekedy dostane Kojimov Metal Gear alebo prípadne nejaká jeho nová hra.
Plusy:
- herný čas
- veľké množstvo herných možností
- Mother Base
- záživný otvorený svet
- sandboxová hrateľnosť
- vraždiaci pes DD
Mínusy:
- chýbajúce dlhšie cut-scény
- slabší príbeh oproti predchodcom
- menšie chybičky
PC
PS3 PS4 Xbox 360 Xbox One Vývoj: Konami / Kojima Productions Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|