Fahrenheit (Indigo Prophecy) |
PC
pridal DEMONRaziel 9.10.2005 o 14:54 pod používateľské recenzie
9.4
Tak som túto hru konečne dohral a rozhodol som sa s vami podeliť o moje pocity z nej.
Kam to zaradiť?
Pred nejakým časom boli adventúry označované za umierajúci, či dokonca už mŕtvy štýl. Dôvod? Veľkej väčšine hráčov sa nechce veľmi rozmýšľať a "zasekávať" sa na dlhé hodiny (prípadne až dni), bez možnosti pohnúť sa v deji dopredu. Rôzne vývojárske firmy sa preto snažili modifikovať adventúry...upúšťalo sa od veľkých inventárov a kombinácií vecí v nich, zjednodušovali sa dialógy, pridávali sa akčné prvky a v neposlednom rade sa prešlo z point´n´click ovládania na ovládania iné. Francúzsky tím Quantic Dreams si vzal z každého rožku trošku a tak je z Fahrenheitu interaktívny film so značne okresanými advenuristickými prvkami a relatívnou interaktivitou s okolím. A musím povedať, že Quantic Dreams zvolili správny postup.
Trošku z histórie (ale ozaj len málo :) )
Indigo Prophecy (americký názov hry) bola vo vývoji pekných pár rokov a zpočiatku Quantic Dreams pod vedením Davida Cagea (raditeľa projektu) spolupracovali s vydavateľstom VU Games. Uvažovalo sa nad epizódnym systémom s tým, že sa každý mesiac vydá nová epizóda. Postupom času však QD zmenili vydávateľa a prešli k Atari. Upustilo sa aj od epizódneho systému distribúcie a hra sa v roku 2005 konečne dostala na pulty obchodov ako celok.
Príbeh
Príbeh je základným stavebným článkom všetkých adventúr a u interaktívnch filmov to platí dvojnásobne. V tomto smere pred tvorcami skladám klobúk, pretože scenár Fahrenheitu by sa mohol rovnať aj mnohým svojím filmovým kolegom. Tento mysteriózny thriller sa začína vraždou, ktorú spáchal hlavný hrdina hry (Lucas Kane) v stave akéhosi tranzu. Keď opäť precitne, zdesí sa a vtedy po prvý krát preberáte kontrolu nad hrou. Vašou prvou úlohou je zahladiť stopy a zmiznúť z miesta činu. Akonáhle odtiaľ odídete prepne vás hra do úlohy vašich ďalších dvoch hlavných postáv...policajtov vyšetrujúcich tento prípad (Carla a Taylor). Počas hry je zaujímavé sledovať, ako s jednou zo svojich postáv vlastne naháňate druhú :)
Príbeh vás naprosto vtiahne a jeho prvé dve tretiny sú naprosto bezchybné (záveru by som vytkol iba prílišnú rýchlosť vo vývoji udalostí) a nedajú vám ani na chvíľu vydýchnuť a prestať hrať. Hra má 4 možné konce a teda sa zaručuje jej znovuhratelnosť. Tri z nich som mal možnosť zhliadnúť a bol som ich spracovaním milo potešený.
Ovládanie, herné prvky a hrateľnosť
Pohyb postavy ovládate klavésnicou (prípadne gamepadom, ktorého použitie sa na túto hru odporúča), ineraktivita s prostredím sa dosahuje za pomoci pohybov myši. Na ovládanie som si zvykol po pár minútach a nemal som s ním prakticky žiaden problém až do konca hry, okrem pri preliezaní plotu a šplhaní, kde sa vyžadovali dosť zdĺhavé pohyby myšou v krátkom čase...ale aj to sa s troškou cviku dá zvládnuť a tých scén tam zase až tak veľa nie je. Hra ale obsahuje aj "akčné scény" obsahujúce arkádové minihry - ide vlastne o akčný film, ktorý posúvate ku zdárnemu koncu uspešným zvládaním minihier (farebná minihra, rýchle stláčanie pravej a ľavej klávesy, prípadne udržiavanie balansu...). Tieto minihry sa objavujú aj počas dialógov či v iných fázach hry a ich prípadné úspešné zvládnutie vám umožní čítať v dialógu medzi riadkami, prípadne (ak práve hráte za Lucasa) mať vízie. Osobne nie som veľkým zástancom medzihier v adventúrach, ale v tomto prípade mi to nepripadalo vôbec nevhodné, až na časť, keď ste museli mlátiť do klávesnice (pravé a ľavé) tlačítka ako zmyslov zbavený...v hre je jedna podľa mojho názoru neprimerane dlhá scéna, ktorej by autosave v strede nezaškodil a ktorej hranie po tridsiaty krát vo mne vyvolávalo priam zúrivosť a niektorých menej oddaných hráčov mohla odradiť... Ďalšia zaujímavá novinka (okej, viem, že to nie je úplná novinka, ale u väčšiny adventúr sa s tým stretneme) v hre je absencia akéhokoľvek inventára...postava občas vezme niečo do ruky a treba to preniesť, ale to je tak všetko - žiadne kombinovanie desiatok predmetov medzi sebou a skúšanie všetkého na všetko sa nekoná. Ďalšou zaujímavosťou je ukazovateľ psychického stavu postavy, ktorý klesá/stúpa v závislosti na situácii, v akej sa postava nachádza (osobne som mal najviac normal, takže neviem, či sa dajú dosiahnúť aj nejaké priaznivejšie hodnoty...to viete, v temných mysterióznych thrilleroch postavy veľmi nejasajú ) Ak tento ukazovateľ dosiahne 0, hra sa pre vás končí neúspešne...takže sa snažte, aby sa vaše postavy aspoň ako tak držali pri zmysloch. Ďalšou mimoriadne potešujúcou správou je, že okrem viacerých možných ukončení sa dajú v hre mnohé situácie riešiť rôznymi cestami (kam sa ukryť, ako utiecť z miesta činu, ktoré dôkazy zozbierať...).
Slovo na záver
Fahrenheit je určite najlepšia adventúra tohoto roku a bezpochyby sa zapíše veľkými písmenami do histórie tohoto žánru. Aj keď sme mnohé herné prvky videli už niekde predtým (Gabriel Knight 2, Broken Sword 3, Still Life, Leisure Suit Larry: MCL) Fahrenheit ich modifikuje, zlepšuje a čo je najdôležitejšie, objavujú sa tu všetky a zapadajú do seba. Táto hra je jednoducho majstrovské dielo, aj keď pre skalných adventuristov pomerne ľahké na prejdenie, keďže vás nenúti tak rozmýšľať nad kombináciou predmetov a vyberaním správnych odpovedí pri dialógoch a nebyť toho, že záveru chýba väčšia dávka atmosféry a jednej iritujúcej medzihry dal by som hodnotenie absolútne. Takto je to "len" 94%
Hru vrelo odporúčam každému, kto už je na tomto svete aspoň 16 rokov (prístupnosť hry kvôli istej dávke násilia a náznakom erotična) a nie je naprostým odporcom adventúr.
Kam to zaradiť?
Pred nejakým časom boli adventúry označované za umierajúci, či dokonca už mŕtvy štýl. Dôvod? Veľkej väčšine hráčov sa nechce veľmi rozmýšľať a "zasekávať" sa na dlhé hodiny (prípadne až dni), bez možnosti pohnúť sa v deji dopredu. Rôzne vývojárske firmy sa preto snažili modifikovať adventúry...upúšťalo sa od veľkých inventárov a kombinácií vecí v nich, zjednodušovali sa dialógy, pridávali sa akčné prvky a v neposlednom rade sa prešlo z point´n´click ovládania na ovládania iné. Francúzsky tím Quantic Dreams si vzal z každého rožku trošku a tak je z Fahrenheitu interaktívny film so značne okresanými advenuristickými prvkami a relatívnou interaktivitou s okolím. A musím povedať, že Quantic Dreams zvolili správny postup.
Trošku z histórie (ale ozaj len málo :) )
Indigo Prophecy (americký názov hry) bola vo vývoji pekných pár rokov a zpočiatku Quantic Dreams pod vedením Davida Cagea (raditeľa projektu) spolupracovali s vydavateľstom VU Games. Uvažovalo sa nad epizódnym systémom s tým, že sa každý mesiac vydá nová epizóda. Postupom času však QD zmenili vydávateľa a prešli k Atari. Upustilo sa aj od epizódneho systému distribúcie a hra sa v roku 2005 konečne dostala na pulty obchodov ako celok.
Príbeh
Príbeh je základným stavebným článkom všetkých adventúr a u interaktívnch filmov to platí dvojnásobne. V tomto smere pred tvorcami skladám klobúk, pretože scenár Fahrenheitu by sa mohol rovnať aj mnohým svojím filmovým kolegom. Tento mysteriózny thriller sa začína vraždou, ktorú spáchal hlavný hrdina hry (Lucas Kane) v stave akéhosi tranzu. Keď opäť precitne, zdesí sa a vtedy po prvý krát preberáte kontrolu nad hrou. Vašou prvou úlohou je zahladiť stopy a zmiznúť z miesta činu. Akonáhle odtiaľ odídete prepne vás hra do úlohy vašich ďalších dvoch hlavných postáv...policajtov vyšetrujúcich tento prípad (Carla a Taylor). Počas hry je zaujímavé sledovať, ako s jednou zo svojich postáv vlastne naháňate druhú :)
Príbeh vás naprosto vtiahne a jeho prvé dve tretiny sú naprosto bezchybné (záveru by som vytkol iba prílišnú rýchlosť vo vývoji udalostí) a nedajú vám ani na chvíľu vydýchnuť a prestať hrať. Hra má 4 možné konce a teda sa zaručuje jej znovuhratelnosť. Tri z nich som mal možnosť zhliadnúť a bol som ich spracovaním milo potešený.
Ovládanie, herné prvky a hrateľnosť
Pohyb postavy ovládate klavésnicou (prípadne gamepadom, ktorého použitie sa na túto hru odporúča), ineraktivita s prostredím sa dosahuje za pomoci pohybov myši. Na ovládanie som si zvykol po pár minútach a nemal som s ním prakticky žiaden problém až do konca hry, okrem pri preliezaní plotu a šplhaní, kde sa vyžadovali dosť zdĺhavé pohyby myšou v krátkom čase...ale aj to sa s troškou cviku dá zvládnuť a tých scén tam zase až tak veľa nie je. Hra ale obsahuje aj "akčné scény" obsahujúce arkádové minihry - ide vlastne o akčný film, ktorý posúvate ku zdárnemu koncu uspešným zvládaním minihier (farebná minihra, rýchle stláčanie pravej a ľavej klávesy, prípadne udržiavanie balansu...). Tieto minihry sa objavujú aj počas dialógov či v iných fázach hry a ich prípadné úspešné zvládnutie vám umožní čítať v dialógu medzi riadkami, prípadne (ak práve hráte za Lucasa) mať vízie. Osobne nie som veľkým zástancom medzihier v adventúrach, ale v tomto prípade mi to nepripadalo vôbec nevhodné, až na časť, keď ste museli mlátiť do klávesnice (pravé a ľavé) tlačítka ako zmyslov zbavený...v hre je jedna podľa mojho názoru neprimerane dlhá scéna, ktorej by autosave v strede nezaškodil a ktorej hranie po tridsiaty krát vo mne vyvolávalo priam zúrivosť a niektorých menej oddaných hráčov mohla odradiť... Ďalšia zaujímavá novinka (okej, viem, že to nie je úplná novinka, ale u väčšiny adventúr sa s tým stretneme) v hre je absencia akéhokoľvek inventára...postava občas vezme niečo do ruky a treba to preniesť, ale to je tak všetko - žiadne kombinovanie desiatok predmetov medzi sebou a skúšanie všetkého na všetko sa nekoná. Ďalšou zaujímavosťou je ukazovateľ psychického stavu postavy, ktorý klesá/stúpa v závislosti na situácii, v akej sa postava nachádza (osobne som mal najviac normal, takže neviem, či sa dajú dosiahnúť aj nejaké priaznivejšie hodnoty...to viete, v temných mysterióznych thrilleroch postavy veľmi nejasajú ) Ak tento ukazovateľ dosiahne 0, hra sa pre vás končí neúspešne...takže sa snažte, aby sa vaše postavy aspoň ako tak držali pri zmysloch. Ďalšou mimoriadne potešujúcou správou je, že okrem viacerých možných ukončení sa dajú v hre mnohé situácie riešiť rôznymi cestami (kam sa ukryť, ako utiecť z miesta činu, ktoré dôkazy zozbierať...).
Slovo na záver
Fahrenheit je určite najlepšia adventúra tohoto roku a bezpochyby sa zapíše veľkými písmenami do histórie tohoto žánru. Aj keď sme mnohé herné prvky videli už niekde predtým (Gabriel Knight 2, Broken Sword 3, Still Life, Leisure Suit Larry: MCL) Fahrenheit ich modifikuje, zlepšuje a čo je najdôležitejšie, objavujú sa tu všetky a zapadajú do seba. Táto hra je jednoducho majstrovské dielo, aj keď pre skalných adventuristov pomerne ľahké na prejdenie, keďže vás nenúti tak rozmýšľať nad kombináciou predmetov a vyberaním správnych odpovedí pri dialógoch a nebyť toho, že záveru chýba väčšia dávka atmosféry a jednej iritujúcej medzihry dal by som hodnotenie absolútne. Takto je to "len" 94%
Hru vrelo odporúčam každému, kto už je na tomto svete aspoň 16 rokov (prístupnosť hry kvôli istej dávke násilia a náznakom erotična) a nie je naprostým odporcom adventúr.
napísal DEMONRaziel 9.10.2005
Páči sa mi!
9.4
FAHRENHEIT (INDIGO PROPHECY)
PC
PS2 Vývoj: Atari / Quantic Dream Štýl: adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|