Gears of War: Ultimate Edition |
Vitajte na planéte Sera...
9.0
Keď prišiel ešte starý Xbox 360 na trh tak Microsoft potreboval titul, vďaka ktorému by ľudia po novej konzoly siahli. A tak sa s vývojármi z Epic Games dohodli a začala vznikať nová značka "Gears of War". Ako sa hra objavila na trhu tak sa stala okamžitým hitom a to nielen po grafickej stránke, ale ponúkla aj skvelú hrateľnosť a vytvorilo sa zaujímavé univerzum. Keď vyšiel nástupca Xbox One tak bolo len otázkou času, kedy sa tam objaví remaster, ktorý charakterizoval Xbox 360.
Keď Epic Games ukončil príbeh Marcusa Fénixa tak bolo jasné, že ďalšieho dobrodružstva sa s Delta týmom nedočkáme. Microsoft však urobil dôležitý obchodný krok s Epicom a to odkúpenie značky pod vlastné krídla a tak začalo štúdio "The Coalition" pracovať na pokračovaní a aby toho nebolo málo tak začali prípravy na remastri prvého dielu. Titul sa konečne dostal aj na PC tak som si mohol pripomenúť ako celé toto šialenstvo vôbec začalo a tak som neváhal ani sekundu, keďže je táto séria mojou srdcovkou a kvôli nej som si aj kúpil Xbox 360...
Štrnásť rokov po vynorení
Hra sa odohráva na planéte Sera, v ktorej si dlhé roky ľudia žili pokojným životom až sa raz jedného dňa zo zeme vynorila rasa Locustov, ktorá chce ľudstvo vyhladiť. Keď vypukla invázia tak zomrelo obrovské množstvo ľudí a to aj veľa vytrénovaných vojakov. Na planéte sa však stále nachádzajú prežívajúci ľudia a medzi nimi je aj hlavný hrdina, Marcus Fénix, ktorého z väzenia oslobodí jeho najlepší priateľ Dominic Santiago za velezradu. Príbeh v prvom dieli hráča nemusí uchvátiť, keďže aj samotní autori priznali, že nechceli moc riskovať, keď sa jednalo o novú značku a tak nešli moc do hĺbky. Až v ďalších dieloch sa príbeh rozbieha do epických rozmerov a tretí diel to všetko pekne uzavrie. To však neznamená, že by v prvom dieli nestál za nič. Pochváliť musím hlavne výborne postavy a nezabudnuteľného Colea či mudrlanta Braida a Marcusov hlas má takisto niečo do seba a nejedenkrát som sa zasmial nad vtipnými dialógmi. Keď som u toho príbehu tak musím spomenúť cutscény , ktoré vývojári kompletne prerobili a tak je celé dianie zaujímavejšie podané a hlavne kamera zaberá správne daný záber, treba uznať že v pôvodnej hre bola kamera dosť často chaotická a nevedela čo v danom momente ukázať.
Krycí systém - základ hrateľnosti
Inak je to stále ten dobrý Gears of War s nebezpečnými protivníkmi a výborným krycím systémom, ktorý sa stal základom takmer v každej akčnej hre z pohľadu tretej osoby. Autori neriskovali a nič zbytočne v dizajne neupravovali. Hra je zábavná či už hráte sám, ale samozrejme zábavnosť stúpa ak si zavoláte kamaráta a prejdete hru spoločnými silami. Celkový zážitok z akcie kazí nepodarená umelá inteligencia vašich spolubojovníkov, ktorých smer môžete korigovať pomocou troch rozkazov, no nič to na ich hlúposti zásadne nezmení. Ich umelá inteligencia zostala prakticky bez zmien ako v roku 2006 a to je určite škoda. Nie je nič horšie, keď po vás ide Berserka, ktorá zrazí Dominica k zemi a potom ho nevedomky ešte raz zraní a vy ste nútený daný úsek znova opakovať. Keď už som pri tých nedostatkoch tak som narazil aj pár bugov, no až som mal zakrvavenú obrazovku, keď rozpiľoval Locusta Lancerkov tak mi to vrátilo úsmev na tvári. Rovnako hra neustále mení svoje tempo a každý z piatich aktov je niečím výnimočný a to nielen okolím, ale aj atmosférou a taktikou. Keď budete počas druhého aktu príliš dlho v tme tak na vás behom pár sekúnd zabijú krilovia, ktorú zavŕšite zbesilou prestrelkou na benzínovej stanici, kde každá vystrelená guľka vás potencionálne môže poslať na druhý svet. V akte tri si užijete dokonalú temnú atmosféru, kde je nepriateľov po menej, no hra za to skvelo dávkuje mierne hororové momenty.
Súčasťou edície je aj pár nových levelov, ktoré boli exkluzívne pre PC verziu v roku 2007, takže to poteší hlavne majiteľov konzolovej verzie. My PC-čkári sa len môžeme pokochať kvalitnejším spracovaným a vhodnejšími checkpointami v danej kapitole. Čo je však dôležité pripomenúť, že dané kapitoly skvele príbeh rozširujú a nie je cítiť, že boli do hry vhodené nasilu a hlavne záverečný súboj s Brumakom rozhodne stojí za to. Brumak vás vlastne prenasleduje odvtedy čo ste od neho utiekli, keď ste odišli z domu Marcusovho otca. Údajne Microsoft tlačil na Epic Games, aby pôvodnú hru stihli vydať ešte na Xboxe 360 pred Vianocami a tak do hry nestíhali vložiť daný úsek s Brumakom. Hold, možno aj vďaka tomu, sme sa o rok hry dočkali aj na PC.
Nechýba ani multiplayer
Po dohraní príbehovej kampani, ktorá vydrží maximálne tak na desať hodín(kto hru už pozná tak aj o dve hodinky menej) na hráčov čaká ešte multiplayerová časť. Všetko zostalo prakticky po starom a autori pridali pár bonusov z tretieho dielu. Hráčov poteší bohatá ponuka herných módov, medzi ktorými nechýba klasický "Team Deathmatch", "Assassination", "King of the Hill", a "Execution". Čo ma však sklamalo sú prázdne serveri, pretože veľmi dlho trvá kým som sa dostal do hry a niekedy som sa do nej nedostal ani po 10.minútach. Neviem či má hru málo majiteľov na PC, alebo to spôsobuje nejaká chyba.
Grafika zmenená od základov
Keďže sa jedná o remaster tak za pozornosť stojí aj samotné grafické spracovanie. Vývojári si povedali, že nestačí len hru prerobiť do vyššieho rozlíšenia a vyššieho frameratu. Hru kompletne prerobili a všetky levely majú lepšie textúry a zmenili sa samozrejme aj postavy a pridané boli krajšie svetelné efekty. Hru poháňa ešte vylepšený Unreal Engin tretej generácie a rozhodne sa hra nemá za čo hanbiť, pretože vyzerá obstojne na rok 2016. Takto ako vyzerá Gears of War, by mal vyzerať každý remaster. Konzolová verzia beží v 1080p, ale framerate v kampani je zamknutý na 30 fps a občas dochádza k nepekným prepadom. Za to multiplayer beží v krásnych 60 fps a tak je hra krásne plynulá. Čo sa však týka samotnej PC verzie tak tá sa žiaľ takisto nezaobišla bez chýb. Hra totižto beží len na systéme Windows 10 a je dostupná cez digitálnu službu STORE čo nie je takisto zrovna to pravé orechové. Sťahovanie hry bolo pre mňa osobne horor. Počas sťahovania človek nevie akou rýchlosťou sa súbory sťahujú, ani koľko to približne bude trvať a mal som strach to vôbec vypnúť a tak som hru radšej nechal sťahovať aj celú noc. Ľudia v Microsofte ešte majú čo robiť, aby Store aspoň do vydania Quantum Break vylepšili, pretože aktuálne to nie je dvakrát príjemné. Čo sa týka samotnej optimalizácie tak launch hry neprebiehal hladko a NVIDIA na hru vydala okamžite aj ovládače, no ja som sa k hre dostal až po pár dňoch a nemal som s hrou žiadny závažný problém. Ak sa nemýlim tak sa jedná o prvý veľký PC port od štúdia The Coalition a ak sa nakoniec dočkáme aj PC verzie štvrtého dielu tak určite to dopadne už lepšie a aby som nezabudol tak sa jedná o prvú veľkú hru, ktorá má v sebe DirectX 12. A aby toho nebolo málo tak hra má na novo nahraný soundtrack a ozvučenie do 7,1 formátu tak si celú hru užijete tak ako nikdy predtým.
Pridajte sa k Delta tímu
Ani po rokoch Gears of War nič nestratila zo svojho kúzla a stále sa jedná o zábavnú akciu so skvelým krycím systémom a vďaka kompletne prerobenej vizuálnej stránke hra ohromí rovnako ako počas éry Xboxu 360 a tak to má byť. Osobne som rád, že sme sa na PC dočkali portu, no nezaškodilo by nám doplniť si znalosti aj z druhého a tretieho dielu. Pre fanúšikov sa jedná o povinnosť a kto s hrou ešte náhodou nemal tú česť tak je ten správny čas si doplniť herné znalosti.
PS: Obšírnejšie zhodnotenie pôvodnej hry - https://www.sector.sk/uzivatelrecenzia/4026/gears-of-war.htm