Game of Thrones: A Telltale Games Series |
„Keď hráš hru o tróny, buď zvíťazíš, alebo zomrieš.“
„Keď hráš hru o tróny, buď zvíťazíš, alebo zomrieš.“
Tieto slová Cersei Lannister adresované Eddardovi Starkovi vo chvíli ich vzájomnej konfrontácie sa stali synonymom ságy Pieseň ľadu a ohňa od G. R. R. Martina. Sága sa dostala známeho seriálového prepracovania ako „Hra o tróny“, čo je ale len názov prvého dielu série v ktorom sa to celé „len“ začalo. Herných prepracovaní bolo niekoľko. Nevýrazné, ale v základoch zaujímavé „Zrodenie“ o ktorom si môžete prečítať nielen v mojej recenzii, alebo „pokus“ o RPG, sú len tými „veľkými“. Do tejto skupiny možno zarátať aj epizodickú príbehovú adventúru od Telltale Games, ktorú Vám priblížim tentokrát.
Hneď v úvode sa ospravedlňujem, nehral som iné hry od Telltale a tak možno poukážem na niečo, čo mi príde zaujímavé a je to u tohto štúdia bežné.
Poďme k samotnej hre. Hru vyrobili vydali Telltale Games v roku 2014, presnejšie, len prvú z šiestich epizód. Je označovaná ako prvá sezóna. Napriek ohláseniu druhej sezóny v roku 2015, zatiaľ pokračovanie nedostala. Doteraz vyšla na PC (Steam, GOG a TTG obchod), Xbox 360, Xbox One, PS3, PS4, iOS a Android zariadenia.
Začal som známymi slovami Cersei Lannister. Pokiaľ ste v tomto univerze doma, tak viete čo znamenajú – chyby sa neodpúšťajú a platí sa za ne najvyššou cenou. Pokiaľ patríte k tomu malému percentu ľudí hrajúcich hry, čo ešte nemajú s Hrou o tróny skúsenosti, tak už viete. Len takou perličkou je jednotné číslo slova hra v názve. Častokrát sa o tom hovorí ako o hrách o tróny, ale ono je to len jedna hra o jeden trón – trón kráľa Siedmich kráľovstiev. Ktokoľvek zasadne na trón niektorého z kráľovstiev, dlho ho zohrievať nebude.
Ako v každej hre, aj tu sú jej najdôležitejšími členmi samotný hráči. Zabudnite na hráčov z knižnej a seriálovej predlohy. Tu sú, ale ich hra sa odohráva na vyššej úrovni a z ich pohľadu ste len pešiakmi na šachovnici svetov a dajú Vám to pocítiť. V lepšom prípade veliteľmi týchto pešiakov. Pokiaľ predlohy poznáte, je to dobré, alebo zlé? Ťažko povedať, na jednej strane vám veľa (na)povedia, na druhej strane je znalosť príbehu a schopnosť predvídať ťahy nepriateľa na škodu? A nie je to jedno? Niekedy je jasné, ako výsledok musí dopadnúť – nemôžete zabiť hlavnú postavu ságy.
Pokiaľ predlohu poznáte, tak viete, že jednými z najvýznamnejších hráčov je rod Starkov. Jeho nepriatelia sú Lannisterovci. Obe strany majú mocných spojencov. Pokiaľ chcete o postave vedieť niečo viac, k dispozícii je kódex. Zachytáva ale len postavy vytvorené TTG.
V tomto prípade prevezme rolu Starkov rod Forresterov s erbom meča a stromu. Analógia s Pánom prsteňov? Až príliš zrejmá. Rýchlo nájdete postavy vytvorené podľa ich významnejšej predlohy. Stane sa Gerard Johnom Snehom? Alebo Ethan Branom? Je Mira Sansou?
Hra je v princípe adventúrou, ale žiadne nádherné dobrodružstvo v nej nečakajte. Pokiaľ si o nej chceme utvoriť najlepšiu predstavu, najrýchlejšie to pôjde prekladom názvu jej tvorcov. Voľne to môžeme preložiť ako „povedz príbeh hrou“.
Hra Vás nechá prežiť príbeh. Prežiť! Nie zažiť! Pretože nebude mať víťaza. Povie Vám príbeh a nechá Vás v ňom urobiť rozhodnutia, ale nenechá hrať ho v klasickom zmysle. Pokiaľ máte predstavu o sérii šiestich interaktívnych celovečerných filmov, tak ste na správnom mieste.
Hra sa začína Červenou (Krvavou) svadbou. Znalci vedia, že na nej sa bral Edmur Tully s Roslyn Freyovou. Edmur bol významným spojencom rodu Starkov a Forresterovci sú ich vazalmi. Robb Stark ale urazil Waldera Freya a ten sa mu rozhodol pomstiť veľmi tvrdo. Uzavrel tajnú dohodu s Tywinom Lannisterom a počas svadby pobili armádu Starkov. Starkovci (na čas) z hry o tróny vypadli. Alebo si to aspoň Lannisterovci mysleli.
Ocitáte sa v koži Gerarda Tuttla, panoša lorda Forrestera. Dostanete úlohu – vezmite jeho meč pre jeho potomkov až dorastú a správu ktorú máte odovzdať len jeho žene alebo jeho majordómovi (Vášmu strýkovi), ale nikomu inému. A ste v hre. Prichádzate k Ironrathu – rodovému sídlu Forresterov. Názov je pochopiteľný napoly: Iron - železo, odkazuje na železné drevo z ktorého je postavený a o ktorom v hre budete počuť často. Čo znamená rath, som nezistil. Nebolo by to Západozemie keby ste cestou nemali problémy, ale predsa len úspešne dorazíte domov. Stretávate sa s majstrom (funkcia „vedeckého poradcu“ a lekára lorda v jednom) a hneď máte príležitosť sa prekecnúť. Čo znamená tajná správa „Severný háj nesmie byť nikdy stratený“ je ťažisko postavy Gerarda. Kvôli problémom na kráľovskej ceste a obavám o vlastný život musíte odísť k Nočnej hliadke. Vaše zločiny boli vymazané... Severný háj sa nachádza za stenou. Musíte plniť dve poslania – splniť sľub lordovi Forresterovi a skúsiť pritom neporušiť prísahu Nočnej hliadke. Krásna perspektíva pre mladého muža, však?
Ďalšou postavou je Mira. Dcéra lorda Forrestera je slúžkou Margaery Tyrell. Háklivá pozícia pre severanku a hra sa v tomu bude vyžívať.
Moc nad Ironrathom prechádza do rúk Ethana a skúsite vládnuť z pozície nedospelého človeka.
Kto sú hlavní záporáci? Na prvý pohľad je to jednoduché – rod Bielohorských a ich ekonomické a mocenské záujmy. V pozadí je druhá úroveň – vysoká hra Ramsaya Boltona. Stále sme ale len na lokálnej úrovni. Úplne navrchu stojí mocenská hra Lannisterovcov a Tyrellovcov. Svoje záujmy má Nočná hliadka pod „vedením“ Johna Sneha a aj Daenerys Targaryenová.
Spoznáte ďalšie postavy – Ashera, Rodrika a mnohé iné. Stretnete sa s Johnom, Margaery, Cersei, Tyrionom, Daenerys Ramsayom a ďalšími. Pokiaľ ste si ich z predlôh obľúbili, hra Vám ich predstaví v najtvrdšom svetle. Že je Cersei vypočítavá mrcha všetci vedia a teda neprekvapí. Ale kto by povedal, že Margaery jej nie je veľmi vzdialená? Že Daenerys, radu to stať sa kráľovnou Siedmich kráľovstiev citujem: „netrápi osud jednej rodiny zo Západozemia“, je už trochu divné. V danej chvíli má síce iné starosti, teda dobývanie Meereenu, ale rozhodne to neboli slová dobrej kráľovnej. Možno keby ste na ňu skúsili najprv nejaký komliment. Alebo radšej nie? Vždy mala predsa rada tvrdých a priamych chlapov. Stretnutia s Ramsayom budú vždy minimálne plné nervozity. A niečoho iného... Hra stavia na Vašej znalosti predlohy a predkladá nepríjemné situácie. Urobíme kartelovú dohodu a budeme kontrolovať všetku produkciu (a cenu) strategickej suroviny? Alebo je na také riešenie ešte čas?
O tomto je hra. Stretávate sa s ľuďmi, riešite každodenné záležitosti a hráte hru o osudy. Kto vyhrá, bude rozhodovať o osude preživších. Väčšinu času budete v hre robiť rozhodnutia. Od menej podstatných, po skutočne významné. Niekedy vás hra nechá vyberať ľubovoľne. Alebo nezvoliť nič – mlčať. Inokedy buduje napätie nutnosťou rozhodnúť sa do uplynutia limitu. Alebo rozhodne za Vás. Čo je lepšie? Zlá voľba v modrom, alebo zlá voľba v zelenom? Alebo to radšej premlčím? Alebo... čas uplynul.
Sú voľby podstatné? Niektoré áno. Niektoré rozhodujú o osude postáv. A niektoré len prinášajú dojem možnosti voľby. Postava sa urazí. Môžete jej povedať že ste šéf vy, alebo nech to nechá na pokoji, alebo to premlčíte. Nech urobíte čokoľvek, nakoniec to vždy skončí rovnako. Ale to ako sa to stane je rôzne. Premlčíte? Postava B Vám vynadá. Poviete A, pohádate sa s postavou B, poviete B, pohádate sa s postavou A, aby si nakoniec A a B sadli k ohňu a hra mohla pokračovať. Do konca epizódy sú A aj B mŕtve a tak je úplne jedno, ako ste sa rozhodli. Najhoršou možnosťou je niekedy nepovedať nič. Inokedy? No, aj v reále sa niekto potrebuje len vyrozprávať a iba počúvať znie v danom momente najlepšie. Zvyknete si na niektorú hrateľnú postavu a obľúbite si ju? Chyba! Toto je Sedem kráľovstiev a jej osud už môže byť vopred spočítaný. Alebo o ňom rozhodnete sami. Inokedy Vám hra na výber nedá. Budete obchodovať s neperspektívnou hlavnou postavou a hotovo. Alebo sa z nepríjemnej situácie skúsite vykecať? Niekedy vás dobrá voľba dokáže zachrániť.
Prežívate paralelné príbehy. Spoznáte radosti aj strasti a nakoniec si na obe postavy zvyknete. Viete, že sa zahrávate so svojím duševným zdravím, ale inak to nejde. A potom musíte rozhodnúť. Obetujete A alebo B? Každá má skúsenosti a víziu. Tak, ako ste ju vytvorili. Každá je perspektívna. Každá za sebou zanechá milujúcu dušu. Koho smrť v danej chvíli prinesie väčší zisk v budúcnosti?
Väčšinou to nebýva takéto dramatické. Pohádate sa s postavou a mrzí Vás to? O pár minút je už všetko jedno. Postava nie Vašou vinou umiera a voľba sa zdala absurdná. Inokedy sa dôsledok voľby prejaví za dlhý čas. Postava si zapamätá váš sľub a až dôjde k jeho naplneniu/nenaplneniu hra Vás informuje. Podstatné? Niekedy je dodržanie sľubu ťažké. Ak nedodržíte, bude zle - Vám. Ak dodržíte bude ešte horšie – postave ktorej ste to sľúbili. Ale v konečnom dôsledku je to jedno. Postava ktorá sľub zložila môže ľahko umrieť. Záleží mŕtvole na čestnom živote? Môže sa to zdať ako jasná voľba, ale všetko je sledované a aj umrieť sa musí správne. Všetko zapamätané a deň zúčtovania príde.
Budete loviť králika. Pred lovom si môžete vybrať, že loviť nechcete, postava vám povie, že ona to nevie vôbec a spýta sa, ako Vám to ide s lukom. Máte na výber niekoľko variant odpovede. Čoskoro strieľate. Trafíte? Nakoniec je to jedno. Prichádzajú mŕtvi a otázka „Čo budeme večerať?“ sa zmení na: „Budeme ešte (vôbec niekedy) večerať?“ Toto je len jeden príklad za všetky. Nech sa rozhodnete akokoľvek, svojmu osudu neujdete. Nemusíte držať ruku na rukoväti, ale stane sa to. Porazíte svojho súpera a hra Vám dá na výber: dorazíte ho, alebo odídete. V konečnom dôsledku je dorazenie a odídenie považované za jedno a podľa toho skončíte. Svedok čo to videl nie je braný na vedomie. Je vôbec možné sa v danej situácii vyhnúť boju? Alebo do toho pôjdete naopak? Nie sebaobrana, ale vražda v záujme cti?
Rozhodnutia sú základným herným prvkom. Budete aj šermovať, prehľadávať lokality a zas rozhodovať. Schovám sa záves, alebo za skriňu? Čo sa stane, keď to nestihnem do limitu?
Škoda že príbeh miestami tlačí na určité udalosti, no nenechá Vás ich prežiť, alebo to AI nedochádza.
Hra má príjemnú grafiku, ktorá pôsobí ako namaľovaná. Niektoré scény sú predelené krásnymi scenériami. Menší problém vzniká, keď dostanete kameru bližšie k detailom a ukazuje sa ich hrubé spracovanie. Keďže je vyvíjaná v licencii od HBO, používa modely postáv podľa hercov a nimi sú aj dabované. Detaily nie sú vysoké, ale väčšinou to neprekáža. Len občas narazíte na situáciu, ktorá by „ešte trochu práce potrebovala“. Ukazuje tak, že hra nemusí mať obrovské množstvo polygónov a 4K textúry aby bola peknou. AAA RPG hra s touto grafikou? Prečo nie. Optimalizácia je v poriadku. 1440p, GTX 960 4GB OC a išla až na niekoľko prepadov čistých 60 fps. Alebo HD 4000 a 768p? Bez problémov na plné nastavenia. Niekoľko krát sa dostavil nepríjemný problém – hra išla, hudba išla, ale postavy nehovorili (ani neotvárali ústa). Ako sa rozhodovať, keď nevidíte medzi čím? Soundtrack je príjemný na počúvanie. UI samotné je dobre spravené, hoci inventár nie je práve najlepší. Ale použitia sa dostane len minimálne, takže je to v poriadku.
Po každej epizóde si môžete pozrieť svoje rozhodnutia v porovnaní s ostatnými hráčmi. Rozhodujete sa ako väčšina? Niekedy dáva komunita výraznú prednosť určitej voľbe. Inokedy je to takmer čistých 50-50. Na konci epizódy je krátka ukážka toho, čo môžete zažiť v ďalšej a na začiatku čo ste zažili v predošlej. Bolo by to v poriadku nebyť toho, že udalosti ako Vám ich ukáže zhrnutie sa vo Vašom prípade stali, alebo môžu stať inak. Do istej miery teda môžete predvídať - čo bude a ako sa na to pripraviť a možno vyvolať „chybu v matrixe“, keď to urobíte inak, ako tvorcovia prezentovali.
Ste so svojimi rozhodnutiami spokojný? A čo si o tom myslia postavy hrajúce vyššiu ligu? V špeciálnom vyhodnotení po prejdení hry sa zobrazí dlhá animácia kde sa postavy ako Cersei, Margaery, John, Ramsay, Daenerys vyjadria k životu Vašich postáv. Zistíte tak, či si zaslúžite ich úctu, alebo nie. Daenerys v mojom prípade nepomohla, ale svojim jednaním a prístupom som si získal jej úctu. Zomriete, ale zachováte si česť? Alebo prežijete, ale bez cti? Hra v obidvoch prípadoch použije slová, „za akú cenu“ a hodí Vám ju pred oči. Vy bojujete o život a budúcnosť rodu, ale istá hlavná postava sa celú dobu bavila a robila Vám napriek, lebo ju to bavilo...
Na úplný záver hra vyhodnotí váš prístup. Ste ľstiví? Postupujete strategicky? Alebo ste horúca hlava? Vyberú sa určité voľby a podľa toho sa rozhodne. Koľko percent hráčov rozhodlo rovnako?
Jednotlivé epizódy, alebo aj celú hru si môžete zahrať znovu a skúsiť sa rozhodnúť inak. Škoda, že sa nemôžete už vrátiť ku konkrétnej voľbe.
Zhrnutie:
Game of Thrones v podaní Telltale je zaujímavou hrou. Pokiaľ ju beriete ako interaktívny film na niekoľko večerov a zasadenie do hlavného deja Hry o tróny je len plus, tak určite nebude zlou voľbou. V opačnom prípade sa jej radšej vyhnite. Príbeh nie je veľmi originálny. Pokiaľ, pravda nepoznáte hlavný príbeh Hry o tróny. V tom prípade by uspieť mohol. Postavy sú len málokedy čiernobiele a aj najpríjemnejšia postava môže mať nepríjemné momenty a protivná Vám prekvapivo pomôže.
Číselné hodnotenie, ako obvykle nedávam. Odporúčam zahrať.
Možno aj Vám po dohratí hry napadnú otázky typu: Čo hovorí dosiahnutie určitého konca o mne, ako o hráčovi? Hra k takýmto otázkam priamo nabáda. Nenápadné voľby v hre a tendencia prikloniť sa k určitému rozhodnutiu. Výsledné percentuálne zastúpenie odpovedí u hráčov... Neviete ktorá voľba je tá, čo sa počíta do rozhodovania – až na záver sa dozviete kde ste sa rozhodli.
PC
PS3 PS4 Xbox 360 Xbox One Vývoj: Telltale Games / Telltale Games Štýl: Adventúra | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|