Shadow of the Colossus

PS2
pridal pRo_gaMer 26.11.2005 o 16:27 pod používateľské recenzie

9.6


Raz za čas sa stane, že sa na svet dostane hra, ktorá sa kompletne vymyká bežnému chápaniu hráčov. Hra ktorá sa neriadi bežnými pravidlami a ktorá nedodržiava predpísane hranice ale udáva si vlastný smer vytvára si vlastný žáner. A i keď sa to nedeje veľmi často, každý sa na takýto moment neuveriteľne teší a vie že takéto hry patria k zlatým titulom herného sveta. A presne toto je prípad majstrovského diela, ktoré sa vám teraz budem snažiť opísať. Hry ktorá ma dokázala naprosto uchvátiť a ktorá po dlhom čase vniesla trocha originality do sveta stereotypu a monotónnosti. Dámy a páni. Pohodlne sa usaďte a pripravte sa na príchod hry ktorá opäť trocha zakrivila môj uhol pohľadu na hry ako také. Shadow of colossus.

Ako iste vieme, herný svet potrebuje už niekoľko rokov osviežiť. Nejakým hrám sa to darí, no nejaké sa svojou prehnanou originálnosťou rúcajú strmhlav do priepasti. To však ani zďaleka nemožno povedať o hre ktorú sa práve snažím zrecenzovať. Príbeh sa začína takpovediac už v intre, kde nám vývojári neprezradia dokopy nič, o čom by sa dalo hlbšie uvažovať. Technicky veľmi zdarilé video s jemnou melodickou hudbou okamžite udá smer, akým sa bude hra po celý čas uberať. Krásne umelecky vytvorené prostredia z intra však neukazujú ani zlomok toho čo na nás čaká ďalej. V ukážke je vidieť ako náš hlavný hrdina prichádza na svojom koni menom Agro do pestrofarebnej a ohromne gigantickej krajiny. Autori nič neprezrádzajú a po skončení strohého videa sa rovno ukáže krásne menu s troma skromnými položkami. Samozrejme s dychtivosťou zvolíte New Game a to čo na vás čaká ukryté pod týmto tlačidlom sa len sťažka dá opísať slovami.

Vo chvíli keď sa osud postavy už dostáva pod kontrolu vášho gamepadu, stále poriadne neviete čo sa deje a čo je vašou úlohou. Obrovský chrám v ktorom sa v zapätí ocitnete neveští nič dobré a asi 10 minút mi trvalo kým som sa zorientoval a zistil, že dlhé točité schody nevedú nikam inam než do slepej uličky. Tak som nasadol na koňa a po zaujímavých schodoch zišiel dole pred chrám. Prvé lúče slnka ktoré mi ožiarili monitor ma uchvátili a musím povedať že nič tak dychberúce som ešte na obrazovke nemal. Obrovská krajina ktorá sa predo mnou rozprestierala mi ponúkala úžasný zážitok, no vtedy som ešte netušil že to pôjde ďalej. Aby som vám v skratke porozprával o čo v hre ide, musíte pochopiť že je to oproti bežným hrám absolútny odklon o 180 stupňov. V hre totižto musíte zabiť šestnásť nepriateľov. Slovo nepriateľ vašu úlohu však až tak dobre neopisuje a hodilo by sa slovo Coloss. Celý príbeh je totižto ako vystrihnutý z rozprávky o šípovej ruženke až na to, že tu nestačí bozk ale odvaha a sila, no v neposlednom rade šikovnosť hráča.

Krásna princezná ktorá leží na kamennom podstavci v obrovskom chráme je vaším hlavným cieľom po celú dobu. Pretože len porazením šestnástich gigantických colossov môžete spiacu krásavicu opäť priviesť k životu. Nemyslite si však že to pôjde ľahko. Výraznou pomôckou vám preto bude koník menom Agro ktorý sa stane vaším priateľom na život a na smrť. Zdolávanie obrovských pláni za cieľu nájsť daného nepriateľa bude o to ľahšie s týmto štvornohým priateľom. Nielen fakt že Agra považujem za najdokonalejšie vytvorené zviera v dejinách hier ktorého pohyby sú snáď realistickejšie než vaše, ale aj to že sa stane vašou oporou a pomôckou pri odbúravaní stresu. A už ani nemusím podotýkať že momenty keď sa Agro pri nejakom vysokom skoku zraní budú pre vás rovnako bolestivé ako preňho.

Okrem porazenia daného colossa bude ale dôležité aj nájsť ho. V tom vám pomôže špeciálny meč, ktorého sila vám na slnku určuje smer, kde sa približne daný gigant nachádza. Ďalšou pomôckou je aj slepá mapa s vašou pozíciou a zvýraznenou cestou, ktorú ste už zdolali. Možno sa vám zdá že nájsť colossa bude v hernom prostredí ľahké a možná bude iba jedna cesta. To je však veľký omyl pretože gigantické a obrovské územie v ktorom sa nachádzate skrýva mnoho slepých uličiek a skrytých cestičiek. Neraz sa stalo že mi hľadanie cesty zabralo aj pol hodinu a to sa mi zdalo že som už prehľadal všetko. Vždy však existuje nejaký chodníček ktorý vám môže pomôcť.

Prostredia ktoré navštívite sú však tak dokonalo namodelované že neraz vám vyrazia dych. Obrovské kamenné mosty, nadrozmerné jazerá, mohutné rokliny, púšte, hory, lúky či vyprahlé pustiny s gejzírmi, na každej ceste vás zarazí niečo čo budete obdivovať. Kamera ktorá je plne pod vašou kontrolou sa tak stane prostriedkom na vytvorenie neuveriteľných záberov a krásnych scenérii. Či už ide o ohromné vodopády alebo len o začarovaný les. Pri hľadaní nepriateľov ale nie je dôležité len brázdiť lúky a coloss sa odrazu zjaví. Neraz sa pred vás postaví obrovská prekážka ako napríklad preplávanie jazera, či výstup na gigantické pohorie.

Teraz už ale prejdeme k samotným súbojom. Mnohých z vás iste trápi otázka či to bude prostoduché mlátenie mečom do železa, alebo aj niečo originálne. No pre tých podozrievavých len poviem že táto hra má najprepracovanejšie súboje s bossmi. I keď je pravda že v celej hre narazíte „len“ na bossov, každý z nich je jedinečný a zároveň fantastický. Už prvý coloss vám nadženie zimomriavky a keď sa k súboju ešte pridá dojemná muzička, tak tomu sa hovorí správna atmosféra. Ale aby ste pochopili systém boja, poviem vám že každý coloss má svoju vlastnú taktiku, ako ho treba zničiť. Každý z nich totiž má na tele slabé miesto, v ktorom mu môžete uberať životy. Problém ale je že dostať sa k takémuto miestu je niekedy viac než zložité a vyšplhať sa na tridsať metrového giganta nie je také jednoduché. K tomu vám budú pomáhať dve zbrane. Za prvé je to meč, ktorý ako jediný dokáže colossa usmrtiť, a za druhé je to luk, ktorý ale viac menej slúži len na upútanie pozornosti jednotlivých obrov. Problém ale je že zatiaľ čo jedného skolíte po obyčajnom lezení od chodidla, niektorí vyžadujú špeciálne taktiky, a neraz vám hľadanie správnej kombinácie pohybov zaťaží mozgové bunky.

Aby ste sa ale dostali k miestu na ktorom je gigant najslabší, potrebujete k tomu aj pár pohybov hlavného hrdinu. Základom je obyčajný skok no hrdina dokáže aj dômyselnejšie akrobacie. Na colossovi sa totiž môžete udržať len na niektorých miestach a to tam, kde má srsť, po ktorej môžete šplhať. Je totiž logické, že po pancieri sa hore ohromným telom nedostanete. Problém ale je, že neraz bude treba jednať rýchlo, pretože energia počas ktorej sa hlavný hrdina na tele udrží neustále klesá a vy každú chvíľu môžete spadnúť a rituál lozenia môžete skúšať odznova.. Na skolenie jednotlivých nepriateľov nepostačia len hrdinove ruky a meč. Využívať budete kompletne okolité prostredie a niekedy vám pomôže aj Agro. Skoky, lezenie a šplhanie sa na nepriateľa je oveľa zábavnejšie než sa môže zdať a hlavnou pointou je dostať sa k miestu ktoré vám zaručí výhru. Za najväčšiu slabinu hry ale považujem jej dĺžku. Zabitie všetkých 16 colossov vám zaberie maximálne osem hodín hrania, čo je oproti konkurencii trocha pomenej, no v dnešnej dobre si musíme zvykať, lebo krátke hry sa pomaly ale isto stávajú trendom. Perličkou na celej hre je však jej zaujímavý a skvelo spracovaný záver. Záverečný coloss je neuveriteľný zážitok a posledné konečné animácie pôsobia smutnou a dojímavou atmosférou. Koniec tejto hry preto považujem za jeden z najlepších zakončení posledných rokov. Po prejdení vám hra otvorí aj možnosť prejsť si jednotlivých gigantov na hard mode, alebo time attack.

Čo sa grafickej stránky týka nemôžem povedať nič iné než to, že je dychberúca. Prostredia nesršia nejakou extra detailnosťou, ale umeleckosť tohto titulu je viac než veľkolepá. Prostredie v ktorom sa hra odohráva je neuveriteľne krásne a pôsobí fakt dychberúcim dojmom. Síce by som tu mohol povedať ešte tisíce superlatívov ktoré by ospevovali dokonalé technické spracovanie, no ako sa hovorí, je lepšie raz vidieť než stokrát počuť. I keď postavy pôsobia mierne pochybným dojmom a pár polygónov naviac by im neuškodilo, nepriatelia už oplývajú neskutočnou vizuálnou dokonalosťou. Fantázia tvorcov v ich navrhovaní nepozná hraníc a detailnosť jednotlivých colossov je neskutočná. A i keď framerate tohto titulu nie je najlepší a pri hlbšom pozorovaní sa dá zaregistrovať spomalenie enginu, v záplave bojového šialenstva si toho ani raz nevšimnete a nie je jediný moment z hry ktorý by ma nepoznamenal. Rovnako dobre je na tom aj zvuková stránka a či už ide o zvuky prírody, dabing či neuveriteľne prepracovaný soundtrack, vždy vás zvukové spracovanie zdvihne zo stoličky a uštedrí vám facku. A práve preto je atmosféra tak neuveriteľná aká je. V hre som ani raz nedokázal upútať pozornosť na niečo iné než na dej, ktorý práve predo mnou prebiehal a hra ma dokázala totálne zhypnotizovať čo považujem za najväčšie plus.

Tak sme sa pomaly riadok za riadkom dostali až na koniec a ja nemôžem povedať nič iné než len to, že tento titul je famózny. Ohromná atmosféra s krásnou grafikou a neuveriteľne dynamickým systémom boja vytvárajú z tejto hry projekt, na ktorý nemožno zabudnúť. Chvíle ktoré som z touto hrou prežil sú krásne a neraz som prestal dýchať a len tak sa napájal umeleckosťou akou je táto hra vytvorená. Preto vám odkazujem že každý, kto hranie hier myslí aspoň trocha vážne, siahnite po tejto hre a ja vám ručím že neoľutujete. Rovnako ako som neoľutoval ja.

Plusy:
-úžasná a dychberúca atmosféra
-nádherné technické spracovanie
-dynamický a svižný systém boja
-prepracovaný soundtrack
-nezabudnuteľné chvíle

Mínusy
-nie najlepší framerate
-občas chyby v grafike (možno kvôli ntsc verzii)
-pomerne krátka hracia doba

napísal pRo_gaMer 26.11.2005



Páči sa mi!

9.6
SHADOW OF THE COLOSSUS

PS2
PS3
PS4

Vývoj: Bluepoint Games
Štýl: akčná adventúra
Dátum vydania: 7.2. 2017
 7.2. 2017 (PS4)
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29287)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk