Return of the Obra Dinn |
Return of the Obra Dinn je nová hra, ktorú pre vás pripravil americký indie vývojar Lucas Pope.
9.0
Return of the Obra Dinn je nová hra, ktorú pre vás pripravil americký indie vývojar Lucas Pope. Ten v 2013 zaujal nezvyčajnou hrou Papers, Please, kde ste sa ujali role migračného uradníka. Tentokrát sme opäť úradníkom, tentokrát ste ale zamestnancom East India Company na začiatku 19. storočia. Tejto spoločnosti sa pred piatimi rokmi stratila ľod, Obra Dinn, a teraz ju našli, avšak bez posádky. Vašou úlohou je nalodiť sa a zistiť čo sa stalo.
Prvá vec, ktorú si na tejto hre väčšina ľudí všimne, je nezvyčajná grafika. Už pri prvom pohľade na snímky z hry vám musí byť jasné, že vývojár si zvolil nezvyčajnú cestu. Grafika sa inšpiruje monochromatickými monitormi, ktoré boli v móde v 60. až 80. rokoch. Na obrazovke teda vidíme výlučne dve farby, presne ako na týchto starých monitoroch, keď bol každý pixel buď zapnutý alebo vypnutý. V hre máme na výber niekoľko farebných schém, ktoré upravujú farebný tón týchto dvoch stavov. Tieto schémy pritom napodobňujú farby, ktoré mali počítače tej doby, či už to boli Macintoshe, IBM alebo Zenithy.
Aj tieňovanie je realizované len pomocou týchto dvoch farieb pomocou techniky zvanej dithering. Táto technika spočíva v tom, že určitú časť tmavej plochy vybodkujeme svetlými bodmi. So zväčšujúcim sa podielom týchto svetlých bodiek potom tmavá plocha vyzerá zdanlivo svetlejšie a svetlejšie. Neviem prečo si autor zvolil takúto nezvyčajnú grafickú úpravu, keďže sa mi nezdá nijako zvlášť relevantná pre dobu, do ktorej je hra zasadená. Takýto štýl by som ešte chápal pri hre, ktorá sa odohráva v časoch, keď sa tento druh monitorov naozaj používal.
Na druhú stranu ale musím uznať, že hra vyzerá naozaj zaujímavo a originálne. Vôbec ma zvolený štýl nerušil a prakticky okamžite som si naň zvykol. Dovolím si podotknúť, že naživo vyzerá Aj napriek obmedzeným grafickým možnostiam dokázal autor vytvoriť pôsobivý a historicky presný model ľode, ktorý pri postupnom prechádzaní hry spoznáte naozaj do posledného detailu. Trochu horšie na tom sú podľa mňa ľudské postavy, najmä tváre, ktoré som nie vždy vedel spoľahlivo rozpoznať. Toto však mohlo byť aj zámerom autora, keďže rozpoznávania tvárí a identifikácia osôb je dôležitou časťou celej hry.
Herné mechanizmy nie sú o nič menej originálne ako grafika. Hra má dve roviny, v prvej spoznávate cez zamrznuté momentky osudy jednotlivých členov posádky. Postupne sa pomocou tajomných čarovných hodiniek zvaných Memento Mortem dostávate ku rozličným scénám z minulosti. Na začiatku dostanete niekoľkosekundový zvukový záznam, ktorý danú scénu sprevádza, a potom sa odcitnete priamo na mieste, po ktorom sa môžete prechádzať a skúmať ho. Takto si postupne budujete prehľad o tom, čo sa vlastne stalo. Tieto scény vám ale nie sú podávané chronologicky. Začínate od poslednej “kapitoly” histórie posádky a postupne vám hra odokrýva v rôznom poradí kapitoly, ktoré smerovali ku tomuto vyvrcholeniu.
Tento spôsob rozprávania príbehu nie je v indie hrách z posledných rokov až taký nezvyčajný. Podobný prístup si môžeme pamätať aj v hrách ako The Vanishing of Ethan Carter, Gone Home, What Remains of Edith Finch, Gone Home, alebo do istej miery dokonca aj v SOMA. Všetko indie tituly postavené ako tzv. walking simulator, s občasnými puzzle prvkami. Tu sa ale Return of the Obra Dinn začína líšiť.
Vašou úlohou v hre nie je len tieto scény si pozrieť a “dokráčať” do záverečných tituliek. Vašou úlohou je odviesť kus detektívnej práce. Na ľoď vás totižto vysadili s niekoľkými rekvizitami. Máte po ruke niekoľko kresieb, na ktorých máte znázornených všetkých členov posádky. Máte po ruke mapu plavby, mapu ľode, ako aj výkladový slovník, ktorý vám ozrejmí význam niektorých námornických výrazov (koľkí z vás vedia, akú úlohu má na ľodi bosun?). A napokon, máte po ruke zoznam členov posádky, kde vidíte ich mená, pozíciu či krajinu pôvodu. Vašou úlohou je potom každej tvári na ľodi priradiť jej správne meno, ako aj príčinu smrti a v prípade cudzieho zavinenia aj vinníka. Za týmto učelom musíte využiť všetky dostupné informácie vo vašich rekvizitách, ale najmä informácie, ktoré ste získali dôsledným prieskumom jednotlivých scén, ktoré sa vám postupne na ľodi odhaľujú.
Ide tu o naozaj o kus detektívnej roboty, keďže v zozname máte úctyhodných 60 mien - od kapitána a dôstojníkov, cez pasažierov, až po posledného zanedbaného námorníka. Aby ste dokázali každého identifikovať, musíte si dobre všímať, akým aktivitám sa daný človek venuje, ako sa oblieka, ako rozpráva, kde a s kým trávi čas. Určiť identitu niektorých je úplne triviálne, napríklad keď dotyčného iná osoba osloví menom. Pri iných identitách sa naopak riadne zapotíte, lebo niekedy rozhodujú detaily, ktoré si na prvý pohľad ani nevšimnete. Preto sa ku niektorým scénam budete opakovane vracať a postupne si ich prezerať v poradí v akom sa stali, aby ste naozaj pochopili, čo sa na lodi udialo a aké to má dôsledky pre vašu detektívnu úlohu.
Táto detektívka s 60 postavami je teda popri zaujímavom príbehu druhým rozmerom tejto hry. V mojej hráčskej kariére som ešte nehral hru, ktorá by urobila dôsledné pozorovanie prostredia takým zaujímavým. Pri samotnom riešení hra ponúka hráčovi aj niekoľko užitočných nástrojov, ktoré vám uľahčujú váš postup. Ide tu teda o úplne novú a originálnu sadu herných mechanizmov, ktoré ma na niekoľko (7) hodín riadne zabavili. Práve tým, že okrem jednoduchého pozorovania sa musíte nad každým detailom zamyslieť, hra zaujímavým spôsobom ohla pravidlá walking simulátorov.
Jedným dychom ale musím dodať, že táto hra určite nie je pre každého. Pokiaľ od hier očakávate frenetickú akciu a nulové nároky na premýšľanie, túto hru asi vynechajte. Pokiaľ ale nemáte problém užívať si walking simulátory, napr. tie, ktoré som už spomenul, mali by ste mať dobrý zážitok aj z Return of the Obra Dinn. Ďalšou menšou výtkou je, že nie každá osoba sa dá určiť spoľahlivo a niekedy sa musíte oprieť o detaily, ktoré sa mi nezdali až tak dobre navrhnuté. Na druhú stranu ale hra ponúka mechanizmy, kedy vám pomôžu sa s týmito problémami vysporiadať a prekonať ich. Drobné dávky frustrácie zo zaseknutého postupu sa však stále môžu objavovať.
+ Originálna grafika.
+ Historicky presné reálie.
+ Zaujímavý príbeh.
- Vhodné len pre trpezlivých hráčov.
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Lucas Pope / Lucas Pope Štýl: Logická
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|