NAJLEPŠIE HRY ROKA 2012 |
NAJLEPŠIE HRY ROKA 2012 |
(Počkáme, kým preskrolujete až k najlepšej hre roka.)
.
.
.
(Teraz je na rade napísať vlastný rebríček do diskusie s úsmevným komentárom.)
Máte?
Až teraz môžeme začať.
Patrí to už k novoročným rituálom a ako rátanie počtu neodohraných hier je výsledok prekvapivý. Zostavovaniu redakčného rebríčka najlepších hier minulého roka nepredchádzajú hádky, ukazovanie prstom ani spochybňovanie vkusu (Aj keď debaty na tému "Nevieš, čo je dobré, nie sú výnimkou.) Necháme prehovoriť reč čísiel.
Všetko začína osobným výberom. Desať redaktorov Sector.sk malo počas vianočných sviatkov čas na zostavenie vlastnej desiatky najlepších hier. Týmto boli priradené body (od 10 po 1). Čím viac rebríčkov máte, tým väčšia je diverzita. Vôbec po prvýkrát sa takmer do finálnej TOP 10 prebojovala mobilná hra a po prvýkrát sa v jeho strede umiestnila indie hra.
Herný biznis sa mení a s ním aj zariadenia, na ktorých hráme, a s nimi aj chute, ktoré potrebujeme po toľkých rokoch ukojiť. Z desiatich rebríčkov vznikol zoznam 52 hier, potom sa začali rátať hlasy.
S každým ďalším prichádzajúcim rebríčkom sa poradie menilo až do definitívnej podoby, akú máte pred sebou. Tesne pod čiarou Top 10 sa ocitli - v tomto poradí - Assassin’s Creed 3, Zaklínač 2: Rozšírená Edícia (Xbox360), Walking Dead, Super Hexagon a Alan Wake (PC).
Nadišiel čas vyhlásiť najlepšie hry roka minulého podľa Sector.sk. Tu sú:
10. Mass Effect 3 - RECENZIA
Tretí diel vesmírnej opery si všetci zapamätali kvôli vlne kritiky hráčov nespokojných so záverom, ktorý dohnal autorov, aby zasadli za rysovacie dosky a v bezplatnom DLC rozpovedali, ako to skutočne bolo. Debakel pre BioWare, lekcia pre herný biznis. Osud galaxie bol v rukách Sheparda a jeho partie čeliacej absolútnemu koncu, ktorý vrhal tieň na Zem. Neodvratne pôsobivé.
9. XCOM: Enemy Unknown - RECENZIA
Štyri roky sa ťahal vývoj znovuzrodenia ťahovej klasiky, s ktorou si nevedel dať rady ani sám strategický boh Sid Meier. Firaxis najskôr vytvorili šesť prototypov, aby všetky vyhodili von oknom a začali odznovu. Tŕnistá cesta viedla do úspešného konca a na trhu sa objavila po dlhom čase veľká stratégia s ťahovými súbojmi, pri ktorej ste si opäť hovorili: “Ešte jedna misia a idem spať.”
8. Halo 4 - RECENZIA
Ako tromfnete štúdio, ktoré stálo u zrodu novej hernej konzoly a do jej DNA je vtkaný názov hry Halo? Necháte dvomi ženami zostaviť 250-členný tím a ten vytvorí najnákladnejšiu hru v histórii Microsoftu. 343 Industries s Halo 4 vystúpili z tieňa Bungie a s jednou z najčistejších FPS, aké sa v poslednej dobe objavili, naštartovali novú trilógiu, v čele ktorej stojí opäť ikonická postava Master Chief.
7. Journey - RECENZIA
Existujú hry, ktoré hráte, pri ktorých sa zabávate a tie, ktoré prežívate. Thatgamecompany netvorí hry, ale zážitky. Journey sa dá interpretovať na sto spôsobov. Dvojhodinová púť k posvätnej hore je tak emóciami nabitá, že prebúdza spomienky na strasti, ale aj radosti. Unikátny zážitok korunuje fantastickým audiovizuálnym závojom.
6. Sleeping Dogs - RECENZIA
Dlho odkladané a takmer zrušené True Crime Hong Kong sa nakoniec vrátilo v podobe Sleeping Dogs pod taktovkou Square Enix. Firma sa financiami postarala o dokončenie hry a urobila dobre, keďže, titul opustil priemernosť True Crime série a posunul sa vyššie, na úroveň najlepšej sandboxovej konkurencie.
5. Legend of Grimrock - RECENZIA
Kedysi hry za vás neukladali pozíciu, nekreslili mapy ani neukazovali, kam máte ísť. Dokonca sa nehrali tak ako ich hráte dnes. Štvorčekový papier a ceruzka patrili do povinnej výbavy kobkárov tráviacich dlhé hodiny v zatuchnutých chodbách z kameňa nad smrtiacimi pascami a každý krok sa dopredu zvažoval. Almost Human z Fínska nás do starých časov katapultovali v novodobej RPG, ktorá len vyzerá moderne. Pod povrchom ide o poctivý, nefalšovaný a nekompromisný dungeon.
4. Max Payne 3 - RECENZIA
Videoklipový strih, štekot zbraní a búrka v mysli hlavného hrdinu, ktorému žily rozťahuje alkohol a zmysly tlmia lieky proti bolesti. Rockstar prevzal štafetu po Remedy a inšpirovaní Mužom v Ohni od Tonyho Scotta nabili a odistili neriadenú strelu. Stroskotaného policajta vyslali do Južnej Ameriky, aby si spytoval svedomie a posledný krát urobil sám sebe službu. A pomstil sa.
3. Diablo 3 - RECENZIA
Trvalo to 12 rokov, za ten čas z mladíkov vyrástli muži, oženili sa a mali vlastné deti. Demografia hráčov sa zmenila, ale srdcia tĺkli stále rovnako. Krátko po vydaní sa strhla naháňačka za trial kódmi a tie sa horlivo prechádzali s každou postavou dokola. Po prvýkrát klesol počet hráčov World of Warcraft pod 10 miliónov. V máji 2012 bola PC scéna paralyzovaná, internetové linky preťažené, v kanceláriách zastal čas a dlho do noci blikali monitory. Aj s chybovou hláškou č. 37.
2. Far Cry 3 - RECENZIA
Koncom roka sme zažili návrat série Far Cry vo veľkom štýle, ktorým musel byť prekvapený aj samotný Ubisoft, orientovaný skôr na presadenie Assassin's Creed 3. V jeho tieni sa rodil ešte kvalitnejší titul a jedno z veľkých prekvapení roka 2012. Tropický ostrov so šialeným osadenstvom, drogami a zbraňami ponúkol neotrepaný a pôsobivý zážitok.
1. Dishonored - RECENZIA
Vidieť na vrchole rebríčka pôvodnú, neznámu a novú IP je medzi osvedčenými značkami malé víťazstvo. Obstála v ťažkom boji s blockbustermi, otvorila jesennú sezónu a zaviedla nás do mesta, ktoré je samo o sebe hlavnou postavou. Temnej vízii spoločnosti v rozklade zahalenej do viktoriánskeho steampunkového kabátu je ťažké odolať, najmä keď ide o návrat čistého stealth.
Platformové ocenenia
PC hra roka
Far Cry 3 - RECENZIA
“Far Cry 3 je veľkým prekvapením tohto roka, ktoré prináša kompletnú ponuku a všetko vo vysokej kvalite. Od masívnej kampane, cez zábavný a hlavne príbehom ťahaný co-op, po multiplayer, ktorý ponúka niečo iné ako bežné vojnové hry a obohacuje ho editor máp, vďaka ktorému netreba žiadne platené DLC balíky máp.”
PC india hra roka
Legend of Grimrock - RECENZIA
“Legend of Grimrock páchne zatuchlinou starých dobrých časov, ale oblieka moderný kabát. Pre hráča zhýčkaného akčnými a novodobými RPG vydanými za posledných pár rokov je výlet do podzemia z pohľadu vlastných očí neoceniteľnou skúsenosťou. Jeho hodnota je však priamo úmerná veku hráča.”
Xbox 360 hra roka
Halo 4 - RECENZIA
“Po dohraní Halo 4 môžeme povedať len jedno, hra je v správnych rukách. 343 Industries ukázali, ako sa má spraviť skutočné pokračovanie s vylepšeniami po každej stránke. Ukázali kvalitnú vizuálnu stránku, drsnejšie boje, pôsobivejší príbeh, väčšiu ponuku multiplayeru a pridanú sekundárnu kampaň ponúkajúcu niečo úplne nové.”
Xbox Live Arcade hra roka
Walking Dead - RECENZIA
“Pre fanúšikov predlohy či seriálu sa jedná o povinnosť, lebo veľmi dobre rozširuje známe univerzum o nové postavy a ich osudy. Aj ostatným má čo ponúknuť, pričom nemusia preferovať adventúry. Teraz zostáva už len čakať na druhú sezónu...”
PS3 / PlayStation Network hra roka
Journey - RECENZIA
“Thatgamecompany netvorí hry, tvorí zážitky. A Journey je doteraz najväčším. Podľa Platóna je umenie darom bohov a umelec ich tlmočníkom. Jenova Chan je tým umelcom a Journey jeho nadpozemským dielom.”
Wii hra roka
The Last Story - RECENZIA
“The Last Story je skrátka ďalší diamant na Wii, ktorý by fanúšikovia nemali minúť. Je iný ako letný hit Xenoblade Chronicles, čo bol mamut na 100 hodín – ale možno je to aj dobre. Intenzívny zážitok, kde nemožno vydýchnuť a pritom dostávať to najlepšie od japonských herných mágov, to si ceníme.”
Wii U hra roka
New Super Mario Bros. U - RECENZIA
“New Super Mario Bros. U je bezkonkurenčné najlepšia launch hra a jedna z najlepších 2D marioviek. Vybavená novinkami, ale stále dôverne známa. Zaberie vám desiatky hodín, kým pozbierate v hre všetko. Nevnucuje vám nové featury Wii U a dokonca vám umožní hrať iba na tablete.”
3DS hra roka
Resident Evil: Revelations - RECENZIA
“Máme jeden z najlepších akčno-hororových zážitkov za posledné roky, ktorý umne kombinuje rôzne prvky, necháva spomenúť na základy jednej z najznámejších herných sérií, je perfektne príbehovo aj atmosféricky zvládnutý a pozerá a počúva sa skvelo.”
PlayStation Vita hra roka
Gravity Rush - RECENZIA
“No už len základná myšlienka a jej spracovanie do herného mechanizmu vás osloví. Svet, mesto a pravidlá si zamilujete. Misie, postavy a štýl ich plnenia vám nedovolí tú Vitu tak skoro odložiť.”
Mobilná hra roka
Super Hexagon - RECENZIA
“Tam, kde to mnohí skúšajú kopírovaním úspešných modelov, tam Terry Cavanagh vytrel zrak nielen tvorcom na mobiloch, ale aj na konzolách. Zo Super Hexagon sa stáva kult, v ktorom sa už usporiadal aj prvý oficiálny turnaj”
Najlepšia hra, ktorú nikto nehral
SpecOps: The Line - RECENZIA
"Hra tak okolo seba buduje silnú, uveriteľnú a strhujúcu atmosféru, ktorá vo vás zanechá výrazný dojem a práve na tom si aj zakladá. Nie je originálna, no na súčasnom trhu snáď nemá obdoby. Vedľa heroických „eposov“ ako Call of Duty pôsobí až surovo, naturalisticky a hlavne autenticky."