Wargaming dorazil do Prahy. Čo ich tam dostalo a ako to ovplyvní hry? |
Svetový gigant otvoril nové štúdiá u našich susedov a my sme boli vyzvedať, čo nám české pobočky v budúcnosti prinesú
V piatok 29. októbra sme sa boli pozrieť do úplne nových priestorov pražskej pobočky Wargamingu. Svetový gigant totiž expanduje a ďalšie štúdio založil u našich susedov, pričom na otvorení sa zúčastnil aj Viktor Kislyj, riaditeľ Wargamingu. Pražské štúdio sa má stať jedným z kľúčových a postupne tam nájde miesto až 300 odborníkov. Táto pobočka sa bude sústrediť na QA, business inteligence, právne záležitosti a bude tu prebiehať aj vývoj, pričom zarovno nej vzniká v Brne sesterská pobočka, ktorá bude mať na starosti prototypovanie. Pozreli sme si kancelárie, zasadačky pomenované po českých pivách a keďže za niektoré dvere nás nepustili kvôli tajným projektom, našli sme si Miloša Jeřábka, development directora World of Tanks, a položili mu niekoľko otázok.
Viktor Kislyj v tlačovke naznačil, že nápad prísť so štúdiom do Prahy prišiel od teba. Je to pravda?
(smiech)Čakal som, že sa toho ľudia chytia a nechcel som, aby o Viktor hovoril. Predtým sa už riešili možnosti toho, kam v strednej Európe – Nemecko, Česko, Poľsko a tiež Rakúsko bolo na stole. Ja som v tej dobe akurát nastupoval, sadli si so mnou, bavil som sa aj s Viktorom o českom trhu, ako to tu vypadá. Predsa len som Čech, aj keď tu posledné roky často nežijem, ale myslím si, že český herný priemysel je veľmi silný. Máme silný standpoint a skvelé je aj to, že Praha je miesto, kam sa dajú ľahko pretiahnuť ľudia zo zahraničia. To podľa mňa Poľsko nemá. Američanovi ťažko povieš, aby šiel bývať do Krakowa. Ale na Prahu sa hneď ľudia chytia – áno, pivo, hokej, futbal. Vyslovene som len komentoval, prečo Praha a celkovo Česká republika je dobré miesto. Brno pochádzalo priamo odo mňa. Tam som študoval, tam som aj pracoval. Brnu verím a viem, že Brňáci sa neradi sťahujú. Keď sa ma pýtali, ako získať šikovných ľudí z 2K a celkovo z trhu v Brne, odpovedal som, že v prvom rade to nerobiť v Prahe, lebo Brňáka do Prahy nepretiahneš. Navrhol som teda Brno a začali sme sa baviť o niečom malom tam. Rozhodne to tu nechceme dobyť a prebrať.
Vedel by si stručne charakterizovať rozdiel, v čom bude spočívať práca Prahy a Brna?
Je to veľký rozdiel. Budem hovoriť za World of Tanks, pretože v Prahe bude oveľa viac vecí – BI, big data, QA, QA centrum pre vývoj, QA lokalizácia, bude tu právne oddelenie. Zo strany WoT bude v Prahe distributor development centre. To neznamená, že by Minsk stratil svoju úlohu. Stále tam bude jadro vývoja World of Tanks a je dôležité, že Minsk to riadi. Ja sa nesťahujem naspäť do ČR. Ja tam mám 440 zamestnancov a pre mňa je dôležité tam s nimi byť. Na druhú stranu veľmi spolupracujeme s ďalšími štúdiami a keď niekoho naberáme do Minsku, tí chlapci chcú vyvíjať, nechcú pomáhať s vývojom niekomu inému, aby boli spokojní. Preto tu v Prahe založíme skupinu, ktorá bude práve riešiť spoluprácu s ostatnými štúdiami, zariaďovať kooperáciu s Minskom a práve budovať dlhodobé vzťahy medzi distributor development centrami a Minskom bez toho, aby sme tam rušili jadro vývoja. Keď sa ma teraz pýtajú, či majú riešiť matchmaking, alebo niekomu pomáhať, vždy odpovedám matchmaking.
Brno je úplne iný príbeh. Bude podobné skôr tomu, čo máme v Kyjeve. Malý tím, zo začiatku 6-10 ľudí, ktorý bude pracovať na prototypoch gameplayu pre WoT. Keď nájdu to, čo budú chcieť robiť, tak sa rozrastú na nejakých 2 ľudí, ale bude to čisto WoT.
Keď je Brno zamerané na WoT, budeš s nimi viac spolupracovať ako s Prahou?
Ja budem pracovať s obomi. Šéf distributor development tu v Prahe bude podo mnou, šéf brnenskej pobočky bude podo mnou. Mám pod sebou teda ľudí, ktorí riadia jednotlivé pobočky a ja riadim vlastnú, plus mám aj satelitné tímy, ktoré majú vždy niekoho, kto to riadi a z Minsku pre tieto vychádzajú vždy nejaké požiadavky. Budem ale určite častejšie cestovať.
Počas tlačovky ste spomínali, že chcete pracovať s univerzitami. Už máte rozbehnutú nejakú konkrétnu spoluprácu?
Rozdelil by som to na dve časti. Už sme začali spolupracu s komunitou, napríklad cez Pavla Baráka na meetupoch v Prahe, boli sme na meetupoch v Brne, aktívne sa účastníme na Game Access v Brne, aktívne sa budeme podieľať na GDS, na oboch akciách sme sponzormi. Chceme pomáhať meetupom, chceme vytvoriť dobré spojenie aj medzi Prahou a Brnom, keďže v tejto chvíli si každý robí svoje a myslím si, že je dôležité to prepojiť.
Čo sa týka škôl, tie sú pre mňa strašne dôležité. Je úžasné, čo som videl vo Fínsku. Moji najlepší ľudia boli študáci. Vytiahol som si ich z posledného ročníku, napríklad Teemu Pellonpää, ktorý je už teraz senior producer v Remedy a do roka už bude lepší ako ja, pričom začal 3-4 roky dozadu. GI pre Quantum Break začal ako študentský projekt, učiteľ si ho všimol a zavolal nám, že tam má chlapca, ktorý má skutočný talent. Tak sme sa naňho pozreli a povedali sme, že ho chceme a chceme aj ten projekt. Zafinancovali sme projekt a spolupracovali sme s ním. Wargaming to robí v Minsku, kde je to veľmi silné a pred 3 týždňami sme spustili svoj cook-up, kde berieme ľudí z posledných ročníkov výšky, spolupracujú s nami na tom školy a naši ľudia pôsobia ako lektori, takže si sami vyskúšajú učiť na 4 mesiace a po 4 mesiacoch to prechádza do nášho interného training programu. Ak uspejú, idú ďalej na training a ak uspejú tam, už do firmy neprichádzajú ako junior pozície. Dokonca ak majú veľký talent, môžu ísť rovno na seniorské pozície. Toto chcem spustiť tu, ale ešte to nezačalo. Mám radosť z toho, že ČVUT má štúdiá, Matfyz začal, v Madfingeritvoria veľkú časť štúdia juniori, u Mareka Rosu taktiež. A my chceme to isté. V našom QA máme veľa mladých ľudí, ktorí práve začínajú. Ja vždy hovorím, že QA môže byť začiatok kariéry. Pozrite sa na Lukáša Kuřete, ktorý bol šéfproducent na Mafii 2 a začínal ako QA na jednotke. V tejto chvíli je veľký boss Ubisoftu v Nemecku. Toto je podľa mňa dôležité naštartovať, budeme to štartovať čo najskôr, budeme na to mať špeciálneho človeka, ktorý bude pre branding v ČR, bude mať na starosti meetupy a aj univerzity. A to je jeden z dôvodov, prečo tu spolupracujeme s CzechInvestom, aby sme sa spojili s komunitou a aj so štátom. Pretože potom musíme samozrejme poprosiť štát, či by v niektorých smeroch nepomohol.
Myslíš si teda, že Praha má v týchto ohľadoch lepšiu pozíciu ako mestá v iných krajinách okolo, ktoré si spomínal?
Myslím si, že áno. Vieš, čo je majoritná množina študentov na VUT v Brne? Slováci – 55%. To je pre nás strašne silná správa. Bielorusi chodia zas paradoxne študovať do Česka, do Prahy väčšinou. V Prahe je veľmi veľa medzinárodných ľudí študujúcich ČVUT, Matfyz. České školy majú výborné meno a v tomto je veľká sila. Vývoj je tu už rozbehnutý a aj vývojári prednášajú na univerzitách, takže to už začalo. My ako Wargaming do toho vlastne prichádzame trochu neskoro. Takže v tomto máme výbornú pozíciu v Česku, lepšiu ako niektoré iné štáty. Nehovorím, že Viedeň alebo Berlín nemajú dobré školy, samozrejme, že majú. Praha a Brno majú výborné základy, Brno je študentské mesto, ČVUT a Matfyz majú úžasné mená. Máme tu FAMU a počul som, že aj kreatívne školy uvažujú, že by niečo začali tiež robiť.
Nemôžeš ešte teaosvať niečo, na čom sa už v Brne robí?
Jediná vec, ktorú môžem teasovať je Josef Vašek, ktorý robil na Mafii 1 a 2, ktorý u nás bude začínať budúci mesiac a pomaličky si ťaháme ďalších ľudí. Práve do Prahy bude prechádzať Paul Barnett (Warhammer Online: Age of Reckoning) z Cypru. Takže to je jediné, čo môžem povedať. Ďalšie veci až v nasledujúcich mesiacoch.
Prejdime k Tankom. Ako ste na tom s číslami?
My čísla nehovoríme, ale rozhodne sme zdraví. Posilnili sme hlavne, čo sa týka core audience.
A ako to je v rámci platforiem. Kde idú Tanky najlepšie?
Určite na PC. Ja nemám presné čísla o konzolách a ani sa o ne až tak nezaujímam, keďže mám hromadu práce s PC verziou, ale PC je vedúca platforma. Všetci si myslia, že to je ale jedna hra a nie je. Konzolové sa robia v Chicagu, Blitz sa v Minsku robí na úplne inom poschodí, dokonca to pôvodne bola iná firma, ktorú Wargaming kúpil. Warships sa robia v Petrohrade, Warplanes zas v Kyjeve. Enginy sú iné, dokonca nemôžeme ani sharovať assety, len serverová infraštruktúra je rovnaká. Čo by sa stalo, ak by boli konzoly úspešnejšie? Prišiel by som k TJ-ovi a pogratuloval by som mu. Našťastie medzi nami nie je nejaká rivalita. Máme heslo, s ktorým pôvodne prišiel Matt Wilson, náš šéf platformy a znelo „one game – one team“. My sme to potom rozšírili na „one team – one company“. Ak budú konzole úspešnejšie, super, aj Wargaming je úspešnejší. Ak budú Lode úspešnejšie, pobežím k Malikovi a k Dannymu a zagratulujem im. Obe hry už sú úspešné, Lode možno trochu paradoxne na západe a komunita okolo všetkých hier rastie. Nejaká zdravá rivalita tam nie, ale všetci spolupracujeme často.
Ovplyvňujú sa tieto verzie a ak niečo niekde uspeje, prejde to inde? Asi vieš, kam tým mierim.
Asi myslíš rovno War Stories, že? Ako vždy opakujeme, pozeráme sa okolo a čo sa deje, no v súčasnosti príbehový režim nie je na našom zozname vecí, na ktorých pracujeme. Hral som verziu asi pred 3 mesiacmi, keď to bolo vo vývoji a bol som v Chicagu za TJ-om, a bolo to super. Urobili na tom šialené množstvo práci. Videl som prvú verziu niekedy v januári a nebolo to úplne tam. Potom sme mali míting 3 dni, kecali sme o rôznych veciach a z tých 3 dní som sa tuším 6 hodín snažil poraziť ich poslednú misiu. Oni to potom zjednodušili, ale pôvodne boli posledné misie masaker. A či sa PvE objaví v Tankoch na PC? To v tejto chvíli nemáme v našich plánoch.
Osobne by si PvE na PC rád videl?
Ja sa k tomu príliš vyjadrovať nebudem. Ale som singlák, vždy som robil singleplayer, na druhú stranu uvidíme, ako to pôjde na konzolách, aké budú čísla. Nikdy nehovor nikdy.
Naposledy sme sa bavili v Moskve na Grand Finals a horúcou novinkou vtedy boli ranked zápasy. Ako to spätne hodnotíš?
Myslím si, že to bolo veľmi úspešné a dokonca to prekonalo naše očakávania. Samozrejme, boli tam negatívne komentáre, boli tam nejaké problémy, rotácia máp nebola dobrá. Ale my sme o tom vedeli a preto sme hovorili, že je to beta a nie e to finálna podobu, akú chceme dosiahnuť, ale potrebovali sme to vyskúšať. Takže bol to veľký úspech a veľké percento Tier X bitiek sú teraz ranked a hráči to majú radi. Hlavne v CIS regióne sa to uchytilo a v EU tiež. To sú vedúce regióny pre ranked. V CIS sa youtuberi vyjadrovali, že to nebudú hrotiť, no jednému sa podarilo dostať na rank 5 a zrazu ostatní začali drtiť ako blázni, lebo jednému sa to podarilo. A to presne sme chceli. Toto je pre hráčov, ktorí chcú ukázať ostatným, že na to majú. Sú hráči, ktorí to nechcú, casual publiku stačí kliknúť na random a idú. Ale sú aj hráči, ktorí sa chcú vidieť v tabuľke a to je super. Druhá sezóna pre nás bola experiment. Prvá bola nastavená defaultne, v druhej sme chceli ísť hardcore. Bolo to mnohonásobne náročnejšie a hráči sa nás pýtali, či sme sa zbláznili. Ale my sme hovorili, že to je beta a pred vydaním si musíme vyskúšať obe oblasti – ľahšiu, brutálne ťažkú a potom to vybalansovať. A aj keď je druhá sezóna náročnejšia, hráči sa k tomu vracajú. V prvej si to hráči vyskúšali a odišli. V druhej sa nám to už nestáva. Retencia hráčov je veľká a majú tendenciu to hrať. opravili sme veľa chýb, či už mapy, rotáciu, matchmaking. Hráči hovoria, že matchmaking je lepší ako v normálnych bitkách, čo je tým, že Tier X je trochu inak nastavený. Takže za mňa je to veľký úspech.
V Moskve doznieval aj nešťastný Chrysler. Čo sa s odstupom času stalo s reakciou komunity na prémiové tanky?
Od tej doby to trochu utíchlo. Mali sme veľkú komunitnú akciu v Bovingtone, kde som síce nebol, ale chlapci si tam sadli s komunitou a vysvetlili dôvod prečo a čo to bolo. Ukázali sme im čísla, vysvetlili ako to fungovalo a mám dojem, že od tej chvíle ľudia pochopili, že sme sa nesnažili o moneygrabbing. To nebol náš cieľ, vysvetlili sme hráčom, čo za tým bolo – pokúsiť sa vrátiť pancier do hry, zmenili sme trochu náhľad, skôr sa zaujímame o mediumka, snažíme sa trochu vyhnúť veľmi pancierovaným tankom, pretože sa hráčom príliš nepáčia, tak sme od toho odstúpili. Komunita je od tej chvíle pokojnejšia, pretože sme vysvetlili myšlienku, čo za tým bolo.
Čo ďalšie čaká v najbližšej dobe Tanky?
Spustili sme Grand Battles. Budeme mať teraz 9.20.1, ktorá bude veľmi zameraná na balans a na čo sa ja osobne najviac teším, to je úprava misií, pretože tam to bolo treba ako soľ. Či už to bolo UI, alebo niektoré potrebovali prenastaviť niektoré obťažnosti. Neznamená to, že si každý hráč zoberie Object 260. Stále tu bude výzva a achievement sa tam dostať. Ale mali sme tam misie, ktoré jednoducho neboli dobre nastavené. Varili sme to pomerne dlho. Poslednú dobu už bolo vidno, že sme to trochu upravovali, ale veľkú časť sme si odložili doteraz. No a samozrejme, opakujeme to všade – HD mapy. Čoskoro o tom povieme viac, nemôžem povedať čo, ale čoskoro sa objaví viac. Po 9.20.1 budeme pokračovať v balansovaní, keďže to nie je niečo, čo sa dá spraviť hneď.
Čo hovoríš na spoluprácu Sabatonu a Akiru Yamaoku v rámci novej hudby pre hru?
Myslím si, že to je super. Spoluprácu so Sabatonom som si veľmi užil. Sú šialenci, ale sú strašne fajn a milujú tanky. Oni prišli za nami. Získali mail na nášho product directora Slavu Makarova a napísali mu, že milujú tanky a chcú spolupracovať. Ja som z toho bol naozaj nadšený. Počuť Primo Victoria v hangári je výborné. Akira je tiež veľký fanúšik, chcel s nami dlho spolupracovať a japonský office s ním bol dlho v kontakte. Tak sme sa ho spýtali, či nechce vyskúšať niečo šialeného, napríklad ísť do zdieľaného koncertu so Sabatonom, tak povedal áno. Potom bolo skvelé vidieť Japonca, ktorý robil klasickú muziku, ako prišiel na stage a hral s nimi Shiroyama. Je to úžasné a aj on si to užil. Myslím si, že celkovo k vývoju patrí, že keď robíme zábavu, musíme sa aj sami baviť.
Ďakujem za rozhovor.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 403
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 87
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Porovnanie vizuálu Stalkera 2 a skutočnosti 22
- Filmová recenzia: Gladiátor II 55
- Stalker 2 naplánoval svoje zajtrajšie vydanie 75
- Prichádza aj remaster Tomb Raider: Legend trilógie 28 zobraziť viac článkov >
PC
PS4 Xbox One PS5 Free2play Vývoj: Wargaming.Net / Wargaming.Net Štýl: Akcia / MMO Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|