Posledná rozlúčka s PlayStation Vita |
Čo nám PS Vita priniesla za 7 rokov na trhu?
V piatok mi Facebook navrhol spomienku spred 7 rokov, kedy som si z obchodu nadšený doniesol novučičkú PlayStation Vitu a hneď sme sa do jej testovania museli pustiť s kamarátmi pri pive. Paradoxne pár dní pred touto spomienkou Sony oficiálne oznámila blížiaci sa koniec výroby svojho handheldu, na ktorého históriu sa teraz môžeme pozrieť.
PS Vita vyšla prvý raz v Japonsku v polovici decembra 2011. My v Európe sme si museli počkať do 22. februára 2012 a očakávania boli naozaj vysoké. Sony predsa na trh mala uviesť nasledovníka úspešného PSP, ktorý možnosťami a aj výkonom (na mobilné pomery) rozhodne nešetril. Zobrať si so sebou na cesty Uncharted, Wipeout a iné známe série bolo veľké lákadlo, navyše pri naozaj dobrom grafickom spracovaní. Odmenou za to všetko boli silné úvodné predaje handheldu a to aj napriek tomu, že cena za proprietárne pamäťové karty bola až bolestivo vysoká.
Tie hry to ale vyvažovali. Na západe handheld vyšiel s 25 hrami na launch, pričom Uncharted: Golden Abyss, Wipeout 2048, FIFA 12 alebo Rayman Origins boli všetko veľké mená. Akurát mne sa vtedy na recenzie ušli len slabšie hry. ModNation Racers: Road Trip si zachovala kreačné možnosti, no odrezala vás od online sveta. Reality Fighters zase stavila na AR možnosti, no zabudla na zábavnú hrateľnosť. Všetky z týchto hier sú ale príkladmi toho, ako sa vývojári snažili využiť všetko, čo Vita ponúkala - okrem štandardných ovládacích možností to bola aj kamera, dotykový displej a zadná dotyková plocha.
Postupne si cestu na Vitu našli aj ďalšie veľké značky, medzi ktorými neboli len first party tituly od Sony. Z domácej dielne tam vyšli Killzone: Mercenary, LittleBigPlanet alebo Resistance: Burning Skies, ale tiež novinky, napríklad Gravity Rush a Tearaway. Ubisoft tam priniesol Assassin's Creed III: Liberation, Atlus zabodoval titulom Persona 4 Golden, no a prispel aj Activision tragédiou Call of Duty: Black Ops: Declassified.
A kým niektoré z týchto hier zaujali, iné ukázali problém s tým, že sa vydavatelia snažili prísť len s rýchlymi portami, alebo aj samostatnými titulmi, ktoré by využili nedostatok konkurencie v niektorých žánroch. Napríklad aj napriek plnohodnotnému ovládaniu sa na poriadnu FPS čakali dva roky. Na Vitu celkovo vyšlo 1475 hier a bohužiaľ nemáme presné čísla predajov, no podľa odhadov sa najviac darilo Minecraftu, ktorý predal cez 2 milióny kópií. Najpredávanejšou exkluzivitou bol Uncharted: Golden Abyss s 1,62 miliónom kópií. Doteraz je najlepšie hodnotenou hrou s priemerom 93% už spomínaná Persona 4 Golden.
Zlom nastal na konci roku 2013, kedy Sona začala odstavovať Vitu na vedľajšiu koľaj. Oficiálne oznámili, že sa budú menej sústrediť na vydávanie vlastných hier a tiež menej na Vitu ako samostatný handheld. V ich očiach to bolo skôr niečo, čo malo dopĺňať celý PlayStation ekosystém - pomocou Remote Play,PS Now (ktoré už dnes nefunguje). Sami poslednú veľkú hru vydali v roku 2014 v podobe Freedom Wars. Hra zaujala kvalitami a v Japonsku sa predávala slušne. Toto akoby predznamenalo budúcnosť Vity ako takej, ktorú neskôr pri živote držali najmä Japonci - či už ako hráči, ktorí tam stále kupovali hry, alebo aj štúdiá, nakoľko bola Vita domovom mnohých japonských niche hier.
Aj Vita bola počas života sprevádzaná odoberaním niektorých funkcií a možností, no je jedna vec, ktorou boduje až doteraz - spätná kompatibilita. Ak aj niekoho neoslovil jej vlastný katalóg, stále bola kompatibilná so širokou knižnicou hier z PSP (vrátane PS Minis) a aj PS1, ktoré si stačilo stiahnuť z PS Store. Hráči sa tak mohli vracať ku hrám svojej mladosti a užívať si klasiky na cestách. Aj keď už Vitu nemám, stále si doma držím PlayStation TV, z ktorej som si prakticky spravil mini retro konzolu ešte predtým, než tieto boli v kurze. Mám tam nakúpené niektoré obľúbené tituly, ku ktorým sa rád vraciam. Pôvodne boli kompatibilné aj hry z PlayStation Mobile, kým služba v roku 2015 neskončila. V Japonsku bola dokonca spätná kompatibilita Vity ešte širšia.
PSTV bola samostatná vetva, ktorá handheldový systém zabalila do drobnej krabičky, ktorú si jednoducho pripojíte k TV a hráte, či využívate jej aplikácie. Komplikáciu však spôsobili hry, ktoré využívali dotykový displej, dotykovú plochu, mikrofón a kameru. Neskôr ste ju mohli získať zadarmo ako bonus ku kúpe PS4, no aj napriek tomu táto verzia nebola úspešná a skončila v roku 2015.
Pôvodná Vita bola dostupná v dvoch verziách - Wifi model a 3G model. V roku 2014 sme sa v Európe dočkali aj revízie označenej PCH-2000, ktorá bola tenšia, ľahšia, no vynikajúci OLED displej nahradila lacnejším LCD displejom, s čím hráči neboli veľmi spokojní. Na druhú stranu pridala 1GB interného úložného priestoru, aj keď z nejakého dôvodu systém neumožňoval využívať tento priestor a pamäťovú kartu súčasne. Pozitívom bol aj micro USB port na nabíjanie. Kým sa Japonci dočkali viacerých farebných vyhotovení, Európa sa dočkala len čiernej a modrej, čo bola trochu škoda.
Odhadom doteraz PS Vita vo svojich rôznych verziách predala 16 miliónov kusov, čo je v porovnaní s predchodcom (PSP predalo viac ako 80 miliónov kusov) neúspech. Samotný hardvér bol na svoju dobu ale vynikajúci, handheld ponúkol hneď niekoľko zaujímavých možností a je škoda, že ho Sony pustila cez palubu. Viac poriadnych exkluzívnych hier by pre nás znamenalo viac radostných spomienok za tých 7 rokov. Ak ale radi spomínate na hry z éry PS1 či PSP, stále si ich s Vitou môžete užívať do sýtosti.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 294
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 98
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >