DEAD SPACE 2 |
DEAD SPACE 2 |
Desivo neživý. Taký je Dead Space 2, pokračovanie sci-fi hororu, ktorého predchádza reputácia a desí už len pri vyslovení jeho názvu. EA takmer zlomil krk, kreatívna sila pôvodných producentov opustila loď a história sa znovu opakuje. S hrou vychádza animovaný film, masívna podpora zo strany vydavateľa a nevyhnutný krok pre budovanie značky. Isaac Clarke však nepotrebuje žiadne tantiemy, po desivom zážitku na vesmírnej lodi USG Ishimura jeho myseľ ťažia nočné mory. Tam, kde sa prebudí, nemôže nik so zdravým rozumom existovať. A vy práve tu, na stanici Titan obiehajúcej orbitu Saturnu, začínate svoju cestu prežitia.
U Dead Space sa vyzdvihovala výnimočnú atmosféra a pekelne živá zvuková kulisa, neaplaudovalo sa iba za tieto vlastnosti, svoju rolu zohrala aj inakosť a akútny nedostatok sci-fi hororu, ak sa časom ohliadnete, tak zistíte, že pôvodný originál trpel mimoriadne neoriginálnym backtrackingom, ktorý ku koncu odkrýval schematickú stavbu, akoby ju majstri z Bungie dizajnovali. Dead Space 2 sa snaží zopakovať chybu predchodcu, ale len do momentu, kedy nezačne parodovať samú seba a po nastúpení do prepravného vlaku sa nezačnú diať podivné veci. Jednoducho, tú súpravu vozňov pošle hra do horúcich pekiel, aby hráč vedel, že sa nebude musieť dívať na absolútne žiadne loadingy medzi kapitolami.
Autorom sa podarilo eliminovať hluché miesta, zvýšila sa dynamika a s tým spojené vyššie tempo diktované dychtivým hľadaním odpovedí na kritickú situáciu, ktorá postihla Titan a mení jej obyvateľov na nekromorfov. Isaac si svoje musí odkrútiť sólo, ale už nie je typickým nemým hrdinom. Bola mu vtisnutá duša, jeho tvár sa objavuje častejšie v prestrihových scénach a teraz pozor, dokonca sa naučil hovoriť! Žiadne jednoduché vetné stavby, udržuje živú komunikáciu a neskĺzava do sentimentálnych monológov, čím dáva najavo svoju tvrdú odhodlanosť bojovať až do konca. Hráč sa vďaka tomu necíti byť jediným živým človekom, ktorý si dáva rozbitú mozaiku dohromady z audio nahrávok a nájdených dokumentov.
Presunom príbehu na obrovskú stanicu čelil Visceral Games jednému zásadnému problému, ako navodiť strach v interiéroch kolónie, ktorú obýva stovka ľudí? Riešenie bolo prostejšie, ako zhasnúť všade svetlá a nainštalovať stroboskopy. Prostredie je rovnako nebezpečné ako nekromorfi, ktorí medzi sebou privítali niekoľko nových prírastkov. Skôr než sa začneme venovať hnusu, nechutnej dekadencii a zla aplikovaného na nevinné telíčka detí, ktoré piskotom trhajú bubienky uší a hrdelný krik ich odprevádza aj na ceste z onoho sveta, keď okúsia slasť modrého lúča rezačky vo vašich rukách, je v Dead Space 2 svetlo, veľa svetla.
Musel som odrezať ruky aj nohy mojich kamarátov, aby som unikol
Relatívny pocit bezpečia umelé osvetlenie interiérov ponúkne iba raz, po prvom desivom zážitku s monštrom, ktoré ožije cestou k blikajúcemu predmetu položenom na pulte tesne pred obchodom, nebudete veriť ničomu. Stačí, ak sa započúvate v servisnom tuneli do okolitých ruchov, hlasného dýchania a šúchania tela s nohami niečoho, čo nemohlo byť ani človekom. Počas hrania máte konštantne pocit, že to môže na vás vyskočiť odkiaľkoľvek, pričom hra sa neunúva používať tradičné triky. Príde aj na ľakačky odzadu, predvídateľné situácie, no keď nadíde a môže to byť svojvoľné uvoľnenie zvierača vodných trysiek v strope, nebudete rozoberať existenciu skriptu, ale opatrný postup, ohromnú chuť prežiť a budete ďakovať, že oblek nie je nutné umývať zvnútra.
Isaac už vie, že najúčinnejšou formou likvidácie Nekromorfov je oddeľovanie končatín, nepotrebuje si to nechávať vysvetľovať cez vysielačku. Zvýšený výskyt nepriateľov a akčnejšia nátura dali priechod mimoriadne adrenalínovým zážitkom. Keď (ne)chtiac odstrelíte okennú tabuľu, zistíte, že už sa nenosí vymaľovanie miestnosti vnútornosťami, ale po takomto kúsku bude dokonale povysávané. Musíte však stihnúť včas odpáliť núdzový spínač, inak okúsite vákuum na vlastnej koži. Keď vyjdete po prvýkrát von, nebude vás zaujímať, koľko máte ešte kyslíku, ale bude vás prenasledovať nebezpečie z toho, čo sa stane, ak sa zásobník vyprázdni.
Dead Space 2 posilňuje chuť prežiť zdanlivými drobnosťami aj dizajnérskymi pascami ako kužeľ svetla s rozptyplom menším ako laserové ukazovátko, nízka viditeľnosť alebo nekromorfi dobíjajúci sa do centrálnej miestnosti zo všetkých strán. Strach však pociťujete vy a nie je sprostredkovaný treťou osobou, aj napriek tomu, že hra používa 3rd person pohľad. Aj z tohto dôvodu nenadávate Isaacovi, ale svoju neschopnosť adresujete sebe. Paralyzujúca atmosféra vám nedovolí položiť ovládač zo strachu o život, nie z toho, že sa bojíte.
Dýchaj, dýchaj, ty zmätok!
Keď budete visieť za nohu dolu hlavou, budete sa modliť, aby v tejto kompromitujúcej situácii neprišli, a oni prídu. A bude ich veľa. Početnejší výskyt stretov preveruje reflexy aj silu zbraňového arzenálu, ktorý má teraz oveľa bližšie k tradičným kúskom. Môžete v nich vidieť samopal, raketomet, plameňomet, mínomet, granátomet, sniperku, všetky však nesú nezameniteľný podpis Dead Space. Nástroje určené na opravy a nie zabíjanie tak majú desivé účinky. Vybrať si nie je ťažké, odolať ponuke už áno. Ekonomický systém ani počet uzlov na upgrady nedovolí vlastniť všetky. Rezačka s kruhovými vystreľujúcimi listami, Gravitron s mimoriadne účinným dávkou ničivej energie alebo kolíkomet vnášajú do bitiek brutalitu povyšovanú kreatívne. S kolíkometom môžete vytapetovať stenu a potom s rezačkou odstreliť nožičky a ručičky nepríjemných detičiek nazvaných The Pack.
V radoch nekromorfov nemuselo k zásadným zmenám vôbec dôjsť, ku kynoženiu ich bude toľko, že prázdne zásobníky a prehľadávanie každého kútu sa stanú nevyhnutnou rutinou po každom konflikte. Mikromanažment inventára a strategické rozdeľovanie upgradov, ktorých účinok je okamžite vidieť, je nevyhnutný. No a potom je tu skupinka desivo rýchlych lovcov, ktorí sa nechali inšpirovať taktikou lovu Velociraptorov. Vykúkajú spoza rohov, bleskovo sa presúvajú, majú smrteľné výpady, útočia výhradne zo všetkých strán, využívajú faktu, že vy ich nevidíte, ale oni áno. Privedú vás k šialenstvu. Hra na schovávačku nikdy nebola tak nervydrásajúca a vyčerpávajúca.
Dead Space 2 takýmito momentami utvrdzuje, že nepotrebuje na vyvolanie strachu tmu. Môžete byť v sedle stacionárneho guľometu, nechať sa katapultovať zo stanice alebo zvádzať boje vo voľnom vesmíre, ktoré patria k tomu najlepšiemu, čo ste v akciách zažili. Vďaka nulovej gravitácii a tryskám môžete voľne plávať bez nutnosti stáť na pevnom povrchu a súčasne mieriť a páliť.
Bez servítok, pre silné žalúdky
Pamätných momentov ponúka Dead Space 2 ďaleko viac ako strhmhlavý let alebo inšpekcia tlamy nerkromorfa. Od prerodu človeka na monštrum v úplnom úvode je jasné, že krv a oddeľovanie končatín sú len špičkou ľadovca toho, čo si autori predstavujú pod pojmom brutalita pre silné žalúdky. Explodujúce telá, vaky plné slizu, zvratky, čvachtanie mäsa, rozdupávanie hláv, štvrtenie tiel nie sú zďaleka vrcholom nechutnosti, akú predstavuje prechádzka po škôlke, kde neskôr jej zmutovaných malých návštevníkov kosíte po desiatkach. Dead Space 2 neprekračuje pomyselnú hranicu, kedy si poviete "a dosť", ale má k tomu veľmi blízko.
Svojím spôsobom k tomu prispela aj zvýšená detailnosť a prepracovanosť nielen interiérov, ale aj modelov postáv, ich výrazu aj mŕtvolnej stavby tiel. Chladné koridory sú vystriedané pestrou nádielkou nových prostredí, takže nemáte pocit deja vu a pre fanúšikov pôvodného dielu je pripravená jedna mimoriadna lahôdka, o ktorej nemôžeme prezradiť absolútne nič. Mimo nej narazíte na množstvo odkazov a referencií na predošlý diel, ktorý je kľúčový, ak chcete pochopiť, čo sa deje s Isaacom a prečo na Titane vypukol mimoriadny stav. Sledovanie zostrihu udalostí vo videu vás múdrejším neurobí. Je to veľká škoda, pretože náväznosť je odôvodnená a aj napriek tomu, že situácia bude beznádejná, vám chuť prežiť nezoberie. Pretrváva až do neuveriteľného záveru s melancholickým cliffhangerom. Našinca navyše sklame aj absencia lokalizácie.
Odvážnou novinkou Dead Space 2 je integrácia tímovo zameraného multiplayeru. Chýba mu potrebná hĺbka, aby vás udržal dlhšie ako len zvedavosť, aké to asi je stať sa na pár zápasov nekromorfom, ktorého cieľom je zmariť plány v plnení misie ľudí. Pätica máp s odlišnými úlohami, odomykateľný zbraňový arzenál znie lákavo, ale ponuka je mimoriadne prchavá.
Dead Space 2 žije svojím vlastným životom a históriou. U takejto hry je veľmi ťažké povedať niečo múdre na záver, snáď len toľko, že EA to urobila znovu. Zrodil sa prototyp moderného hororu, ktorý vás nezasype tonami nepriateľov, ale vás nebude ani zdržovať od úteku z miesta, kam je nemožné nevrátiť sa opätovne. Vysokému motivačnému faktoru upgradov, zmeny zbraňového arzenálu, otváraniu tajných zákutí, odomykaniu kostýmov a super obtiažnosti Hard Core sa nedá povedať nie. Podusí vás, to áno, vyčerpá po psychickej stránke a i keď budete napnutí ako struna, rozohráte ho znovu. Dead Space 2 je unikátny, jedinou chybou na tomto desivom zážitku je ten, že nikdy nebude mainstreamový. A to je možno aj dobre.
RECENZIE HRÁČOV |
7.5
RAVIEL
15.10.2011
Varovanie: Nasledovné video sa doporučuje sledovať z vzdialenosti najmenej 2m a s ...prečítať celé
|
9.0
|
10
|
9.0
|
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: EA / EA Czech / Visceral Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|