História Call of Duty série |
K príležitosti vydania Call of Duty Black Ops 6 sa môžeme znovu pozrieť na históriu série.
Nová Call of Duty hra práve vyšla, a tak sa pozrime, čo všetko od prvej hry v roku 2003 v sérii povychádzalo a akým smerom sa to za posledných 20 rokov uberalo. Mimochodom, dokopy vyšlo zo série už cez 50 hier.
Call of Duty 1 - Infinity Ward - 2003 - PC (recenzia 9.3)
Prvá Call of Duty hra vznikla v Infinity Ward po odídení autorov od EA, konkrétne z Medal of Honor série. Ten nakoniec začal presne s týmto vojnovým štýlom a Call of Dujty ho okopírovalo, ale zároveň posunulo o krok ďalej k intenzívnejšiemu zážitku na bojisku. Animácie, taktiky, všetko bolo vylepšené a na danú dobu pôsobivé. Zo zaujímavostí, toto Call of Duty ešte malo lekárničky.
Call of Duty: United Offensive - Treyarch (vtedy ešte pod názvom Grey Matter Studios) -2004 - PC (recenzia 8.6)
Hra pokračovala expanziou v zasnežených prostrediach, tentoraz ju dali spraviť Treyarchu, ktorý si na nej spravil veľmi dobrý tréning pre ďalšie hry. Obe štúdiá pracujú na Call of Duty až do dnes a zatiaľ čo Infinity Ward prešlo k Modern Warfare podsérii, Treyarch si spravil Black Ops podsériu
Call of Duty: Finest hour - Spark Unlimited - 2004 - PS2, Xbox (recenzia 8.0)
Zatiaľ čo PC verziu mal na starosti Infinity Ward, Activision potlačilo aj na konzolový proťajšok, ktorý v prvej časti vyvíjal Spark Unlimited. Bolo to ešte v časoch, keď konzoly ešte neboli dostatočne výkonné a ani hráči neboli zvyknutí na fps strieľačky a tak sa im pripravovali špeciálne zjednodušené verzie.
Call of Duty 2 - Infinity Ward - 2005 - PC, Xbox360 (recenzia 9.3)
Dvojka Call of Duty spravila veľký skok vpred, ponúkla vylepšený engine s DX9 efektmi na PC ale aj zjednodušenú hrateľnosť s automatickou regeneráciou zdravia pre snahu dostať hru úspešne medzi širšie konzolové publikum. Od tejto časti série engine hry prechádzal od jedného COD k druhému až do dnes, kedy je výrazne vylepšený.
Call of Duty 2: Big Red One - Treyarch - 2005 - Xbox, GC, PS2 (metacritic 7.8)
Popri hlavnej PC verzii dostal teraz konzolovú PS2 verziu na starosti Treyarch a vytvoril svoj prvý plný titul do COD série. Aj keď bol to len ako vedľajší oldgen doplnok, popri plnom COD2. Bol to však ich veľký krok k samostatnej hlavnej hre, ktorú dostali už na ďalší rok.
Call of Duty 3 - Treyarch - 2006 - Xbox360, PS3 (recenzia 8.3) (metacritic 8.2)
Medziskok medzi COD2 a Modern Warfare sériou vyšiel len na konzolách, stále sa držal druhej svetovej vojny, ale už bolo cítiť únavu hráčov z tohto obdobia. Treyarch ju dokázal pozliepať za rok a relatívne slušne. Nakoniec to boli časy kedy ešte vývoj hier trval oveľa kratšie.
Call of Duty Modern Warfare - Infinity Ward - 2007 - PC, Xbox360, PS3, Wii (recenzia 9.5) (metacritic 9.2)
Moern Warfare bola hra, ktorou sa celý Call of Duty ošiaľ naplno rozbehol. Infinity vystihlo situáciu vo svete, ponúklo kontroverznosť, teroristov a modernú vojnu a k tomu pridalo aj jednoduchý ale dynamický multiplayer, ktorý nalákal milióny hráčov. Od tohto bodu išli predané kópie rapídne nahor. Zároveň kampaň sa začínala stávať viac kinematickou a doplnkom k multiplayeru.
V roku 2016 hra dostala remastrovanú verziu.
Call of Duty World at War - Treyarch - 2008 - PC, Xbox360, PS3, Wii (recenzia 6.5) (metacritic 8.3)
V tom čase posledná Call of Duty hra v druhej svetovej vojne rýchlo obehla už známe bojiská, ale pre vyšťavenosť týchto bojov už nezabrala tak ako predtým. Samotná kampaň však bola príliš predscriptovaná, fádna a nudná. Treyarch však priniesli novinku do série a to kooperačný Zombie mod, ktorý sa do budúcnosti stal neoddeliteľným prídavkom ich COD titulov.
Call of Duty Modern Warfare II - Infinity Ward- 2009 - PC, Xbox360, PS3 (recenzia 8.5) (metacritic 8.6)
Podséria Modern Warfare II pokračovala, a spravila najlepší launch z Call of Duty hier dovtedy z pamätných vecí ponúkla No Russian misiu ako aj prídavok kooperačnej Spec Ops časti do série, ktorou si Infinity Ward nahradzovalo Zombies časť, ktorú prinášal Treyarch. Bol to vśak multiplayer, ktorý v tom čase už plne ťahal sériu.
Call of Duty Black Ops - Treyarch - 2010 - PC, Xbox360, PS3, Wii (recenzia 8.5) (metacritic 8.1)
V roku 2010 začal Treyarch so svojou jedinečnou Black Ops sériou, dokázal sa tak odpútať od druhej svetovej vojny a priniesť do série niečo nové. Tajné operácie s novými postavami, novým príbehom a nakoniec aj umiestnením, kde prechody do rôznych časových období umožňovali nový prístup k multiplayeru. Zombie časť nechýbala.
Call of Duty Modern Warfare III - Infinity Ward - Treyarch - 2011 - PC, Xbox360, PS3, Wii (recenzia 7.5) (metacritic 7.8)
Obľúbená, ale už zunovaná a aj odchodom hlavných vývojárov poznačená podséria bola ukončená a predaje sa po prvýkrát od roku 2007 nezvyšujú. Napriek vysokému úvodnému predaju už ďalšie mesiace ukazujú spomalenie. Séria touto časťou u časti hráčov potvrdila svoju stagnáciu a celkovo ponúkla len vlažný koniec podsérie. Bolo to hlavne pre problémy v Infinity Ward, ktoré sa počas vývoja už rozpadalo. Zakladatelia vtedy odchádzali a prešli do Respawnu a pod EA (teraz paradoxne jeden z nich vedie Battlefield).
Call of Duty Black Ops II - Treyarch - 2012 - PC, Xbox360, PS3, WiiU (recenzia 7.5) (metacritic 7.4)
Treyarch bol v v roku 2011 výrazne zdržaný pomocou na Modern Warfare III, ale napriek tomu v roku 2012 ponúkol decentné pokračovanie svojej Black Ops série. Pridal slušný príbeh, s rozmanitosťou prostredí a možnosťou ovplyvnenia konca príbehu. Multiplayer bol štandardný ale bolo cítiť nedostatok času v jeho technickom nedotiahnutí.
Call of Duty Ghosts - Infinity Ward - 2013 - PC, Xbox360, PS3, WiiU, Xbox One, PS4 (recenzia 6.0) (metacritic 7.8)
Inifnity Ward chcel vstúpiť do nextgenu naplno a pri ohlasovaní básnil o novom engine, vylepšených svetlách, AI rybičiek a psovi. Celé to však skončilo ako najslabšie Call of Duty daného času. Multiplayer to ako tak dokázal zachrániť. Ale aj tak to bol zlý pokus a cítiť, že Infinity Ward viac ľudí odišlo do Respawn studios, kde pracovali na Titanfalle a zároveň aj to, že na hru mali len dva roky. A to už bol prvý prechod do nextgenu, v ktorom vývoj hier znovu trval dlhšie. Práve tu sa Activision rozhodol, že každá firma bude na COD hre robiť tri roky. K Infinity Ward a Treyarchu a pridal Sledgehammer games.
Call of Duty Advanced Warfare - Sledgehammer games - 2014 - PC, Xbox360, PS3, WiiU, Xbox One, PS4 (sector 8.5) (metacritic 7.8)
Sledgehammer prinieslo prvé skutočne nextgen pokračovanie Call of Duty série. Ponúklo v ňom kvalitný príbeh s Kevinom Spaceym v hlavnej úlohe, pridali slušné spracovanie futuristickej doby v roku 2056, exoskelety a s tým súvisiace schopnosti ako skoky, sila, rýchlosť. Dobre to zapracovali ako do kampane, tak aj do multiplayeru. Priniesli COD také, ako by sme čakali. Sledgehammer sa tak uspešne etablovalo po boku Infinity Ward a Treyarchu. Zároveň tu bolo cítiť, že tri roky na vývoj hry vždy hre pomôžu.
Call of Duty Black Ops 3 - Treyarch - 2015 - PC, Xbox360, PS3, Xbox One, PS4 (recenzia 5.5) (metacritic 7.8)
Treyarch mal Black Ops podsériu veľmi dobre rozbehnutú, síce nebola najlepšia, ale mala svoj štýl. To žiaľ už neplatí. Tu ani tri roky Treyarchu nepomohli, aby sériu zmysluplne posunul vpred. Spravil opak. Posunul ju vzad. Black Ops 3 vydali nedotiahnutý, zle optimalizovaný, zle vyzerajúci so slabou kampaňou. Ale zase, ak máte radi klasický multiplayer a kooperáciu, plus zombíkov, mohlo vás to pekne zabaviť.
Call of Duty Infinite Warfare - Infinity Ward - 2016 - PC, Xbox One, PS4 (recenzia 6.5) (metacritic 7.7)
Série v roku 2016 znovu ujalo Infinity Ward a ponúkli vizuálne pôsobivý, ale celkovo znovu nevýrazný titul. Hráči už totiž mali dosť futuristických COD, ktoré sa výrazne nemenili a toto to už len zaklincovalo. Akoby to bolo na COD publikum príliš sci-fi a lietanie na vesmírnych lodiach im nesadlo. Na druhej strane bola to zaujímavá výprava do vesmíru. Zároveň bol to čas, kedy vedenie pochopilo, že si od futuristických vojen musia dať pauzu.
Call of Duty WWII - Sledgehammer games - 2017 - PC, Xbox One, PS4 (recenzia 8.0) (metacritic 7.9)
Keďže budúcnosť nešla a po vzore Battlefieldu 1 aj Call of Duty siahlo do minulosti ale konkrétne sa vrátilo do druhej svetovej vojny. Priniesli síce decentnú, ale možno až príliš rýchlu druhú svetovú vojnu, príliš ovplyvnenú predošlým vývojom Call of Duty série a malou odvahou autorov spraviť niečo iné. Doplnili to aj zombie kooperáciou. Bol to taký zvláštny mix, ktorý tiež naznačil, že druhá svetová vojna tiež potrebuje pauzu.
Call of Duty Black Ops IIII - Treyarch - 2018 - PC, Xbox One, PS4 (recenzia 8.0) (metacritic 8.1)
Black Ops IIII je najzvláštnejšou časťou celej Call of Duty série. Totiž hra prišla bez kampane, keďže Treyarch ju nestihol dokončiť, a tak tam dali len niektoré animácie a pridali tréningové misie. Na druhej strane multiplayer bol decentný a snažili sa tu napodobiť Overwatch s postavami a zároveň pridali aj moderný trend Battle Royale, ktorý ponúkol decentnú zábavu. Nechýbala ani už obligátna kooperačná zombie masakra. Ako celok to nedopadlo zle a hra trhala aj predajné rekordy, ale kampaň tomu určite chýbala.
Call of Duty Modern Warfare - Infinity Ward - 2019 - PC, Xbox One, PS4 (recenzia 8.0) (metacritic 8.0)
Infinity Ward sa v roku 2019 vrátilo do svojej najúspešnejšej Modern Warfare série. Znovu tak prinieslo boj proti teroristom, modernú vojnu a drsný príbeh. Bol to prakticky reštart tejto podsérie s mierne upraveným príbehom. Prvá časť vtedy skutočne zaujala aj keď na originál nemala.
Znovu sa vylepšil vizuál, pribudli raytracingové efekty, ale aj crossplaform multiplayer. Veľkým krokom vpred bolo zrušenie season passu, vďaka čomu sú už všetky mapy zadarmo a platí sa len za skiny. Zároveň do hry pribudol crossplay.
Call Of Duty: Warzone - 2019 - PC, Xbox One, PS4 (recenzia 8.0) (metacritic 7.9)
Popri Modern Warfare spustilo Activision aj novú odnož Call of Duty a to battle royale verziu hry nazvanú Warzone. Tá ponúkla boje stovky hráčov na rozsiahlej mape. Hra bola zadarmo, a tak si rýchlo našla svojich priaznivcov a hráčom sa páčila. Autori postupne zmenili mapu, pridali malé mapy, rôzne doplnky a zbrane, ale zabrzdil ich engine, ktorý to už nezvládal. Preto roku 2022 nastal reštart a prišlo Warzone 2.0 s novším enginom.
Call of Duty: Black Ops Cold War - Treyarch - 2020 - PC, Xbox One, PS4, Xbox Series XS, PS5 (recenzia 7.0) (metacritic 7.6)
Treyarch sa vrátil ku Call of Duty už po dvoch rokoch, keďže so Sledgehammer games boli problémy a ich hru presunuli o rok neskôr. Malo to dopad v kratšej kampani a aj celkovo menšom obsahu. Napriek tomu kampaň bola špionážne orientovaná a prekvapivo slušná.
Pridala sa aj zombie kooperácia, ktorá ponúkla len jednu mapu, ktorá sa pri vydaní rýchlo obohrala, až postupne vychádzali nové doplnky. Zaujímavosťou bol však doplnok Dead Ops Arcade, čo bola zombie akcia s pohľadom zhora. Multiplayer však nepotešil, keďže štartoval len s ôsmimi mapami, kde však základné 6v6 boje dopĺňali aj veľké boje pre 40 hráčov.
Call of Duty: Vanguard - 2021 - Sledgehammer games - PC, Xbox One, PS4, Xbox Series XS, PS5 (recenzia 7.5) (metacritic 7.3)
Sledgehammer games o rok na to dotiahol svojho Vanguarda, ktorým sa vrátilo späť do druhej svetovej vojny. Kampaň bola taký mix niekoľkých zaujímavých a veľmi slabých misií, ale celkovo premrhali potenciál vytiahnuť z atmosféry druhej svetovej vojny.
Rovnako ho premrhali v multiplayeri, kde zrušili strany spojencov a nacistov a spravili z toho zvláštny mix. Síce hrateľnostne to nebolo zlé, ale ako celok to nedávalo zmysel. Rovnako sa do druhej svetovej vojny vrátili Zombici v kooperácii, ktorí teraz boli upravený na roguelite štýl. Celkovo na to, ako dlho Sledgehammer na hre robili, to nakoniec dopadlo veľmi nevýrazne.
Call of Duty: Modern Warfare II - Infinity ward - 2022 - PC, Xbox One, PS4, Xbox Series XS, PS5 (recenzia 8.0) (metacritic 7.5)
V roku 2022 vyšla druhá časť reštartovanej Modern Warfare podsérie, ktorá v kampani pokračovala v príbehu Taks Force 141 s novými misiami a viac menej štandardnou hrateľnosťou. Pridal sa k tomu kooperačný režim, ktorý vrátil Spec Ops mód, a teda s sám alebo priateľmi ste vstupovali do bojových misií s určitými cieľmi.
Multiplayer sa dočkal zmien oproti predchádzajúcej MW hre a tentoraz autori zmenšili mapy, upravili dynamiku bojov, pohyb postáv, aby to celé bolo hrateľnejšie a zábavnejšie. Chceli sa priblížiť pôvodnej Modern Warfare sérii. Novinkou v multiplayeri bol aj DMZ režim, čo bol extraction štýl kooperácie. Tu spolu s hrou prišla aj nové Warzone II.
Call of Duty: Modern Warfare III - Sledgehammer games - 2023 - PC, Xbox One, PS4, Xbox Series XS, PS5 (recenzia 5.0) (metacritic 5.6)
Tretia časť reštartovanej Modern Warfare nasleduje rovno druhú a síce sa hovorilo, že má prísť len ako update pre MW2, nakoniec z nej spravili samostatnú hru. Autorom to umožnilo spraviť aj presun všetkých upgradov, ktoré si hráči v multiplayeri nazbierali v predchádzajúcej časti do novej hry. Zároveň príbeh rovno pokračuje v dvojke a znovu sa tu vracia hlavný záporák z pôvodnej série a to Makarov.
Novinkou v hre boli otvorené sandboxové misie v kampani, čo je vec, ktorá sa spomínala už pred rokmi a ktorú Sledgehammer skúšalo už v samostanej COD hre. Tá bola vtedy zrušená, ale základ si presunuli sem. Ale nesadlo to veľmi dobre a citeľne to bolo len narýchlo spravené, keďže autori mali na hru málo času.
Málo času sa ukázalo aj na mapách, ktoré boli pri vydaní len vylepšené Modern Warfare 2 mapy z roku 2009. Celé to doplnila otázna zombie časť. Celkovo to bola najhoršia časť série vôbec.
Call of Duty: Warzone mobile - Activision - 2024 - mobil - (metacritic 7.6)
Na jar Activision vydal svoju mobilnú Call of Duty hru, ktorou si sám sebe konkuruje, keďže majú aj Call of Duty Mobile. Tá je však cez čínskych vývojárov, túto robili sami. Samozrejme, táto sa orientuje hlavne na battle royale a rovno pri vydaní dostala klasickú Verdansk mapu. Síce je zatiaľ menej hrávaná ako predchádzajúca mobilná hra, je zároveň previazaná na battle pass vo veľkom Warzone a aj vždy vo veľkej novej Call of Duty hre.
Call of Duty: Black Ops 6 - Treyarch - 2024 - PC, Xbox One, PS4, Xbox Series XS, PS5 (recenzia 9.0) (metacritic 8.5)
Tento rok priniesol Treyarch pokračovanie svojej Black Ops série, na ktorej robili od roku 2020 a aj to na hre cítiť. Všetko je veľmi dobre spracované a viditeľne aj vylepšené. Vizuál nie je až tak dobrý ako Call of Duty hry od Infinity Ward, ale je tu stále dostatočná kvalita a výkon a hlavne dynamiku vylepšuje nový omnimovement systém. Tento systém umožňuje otáčať sa a strieľať aj popri sokoch, popri kĺzaní a aj po dopade zostať ležať na zemi a strieľať ďalej. Robí to hlavne multiplayer dynamickejším.
K tomu multiplayer sa tu Treyarch rozhodol vziať k základom a ponúkli len malé a stredné mapy, nezaťažujú tak hráčov veľkými mapami. Rovnako zombie režim zobrali k základom a znovu sa hrá na vlny zombíkov. Kampaň veľmi pekne presúva príbeh do vojen v zálive, pridáva stealth a špionážne misie, ale aj otvorené mapy s väčšími možnosťami. Nechýbajú zaujímavé psycho a zombie misie.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Nové výpredaje spustené 30
- Postavu Ciri bude v The Witcher 4 hrať Ciara Berkeley 93
- Far Cry 7 je v príprave, príde aj Far Cry extrakčná akcia 77
- RECENZIA: The Thing: Remastered 20
- Nvidia zrejme pripravuje neurálne renderovanie do RTX 50 grafík 82
- Testy novej Intel Arc B580 grafiky ukazujú výkon nad RTX 4060 71
- RTX 5060 Ti má dostať 16GB pamäte, ale RTX 5060 zostane pri 8GB 133
- Stalker 2 dostal veľký patch 1.1, vylepšuje A-life 112
- EA spustilo odmeny pre predplatiteľov EA Play a Xbox Game Pass Ultimate 16
- Steam spustil zimný výpredaj a hlasovanie o hru roka 61 zobraziť viac článkov >