RATCHET & CLANK: RIFT APART |
RATCHET & CLANK: RIFT APART |
PlayStation 5 je vonku už nejakú dobu, no doteraz to s hrami až taká výhra nebola. Celkovo bol nextgen launch slabší z hľadiska exkluzívnych hier, no situácia sa pomaly lepší a niekde v diaľke na horizonte sa nám už črtá jedna z najočakávanejších hier tohto roka – Ratchet & Clank: Rift Apart. A my sme vďaka Sony mali už teraz možnosť sa na hru detailne pozrieť v rámci dvojdňovej novinárskej prezentácie zloženej z dema, rozhovorov a aj prezentácií konkrétnych tém hry, ako boli napríklad jej svet, zbrane, grafika a aj hudba. Asi netreba dodávať, že na nás hra zanechala naozaj dobrý dojem a naozaj sa tu rysuje zatiaľ najlepší exkluzívny PS5 titul.
Ak dynamické duo chlpáča Ratcheta a plecháča Clanka nepoznáte, napravte to. Ideálne hneď teraz, choďte na svoj obľúbený e-shop a kúpte si niektorú z hier. Dostanete sa tak do streleného sci-fi príbehu o dvoch zdanlivo nesúrodých hrdinoch, ktorí sa ale dokonale dopĺňajú a spoločne zachraňujú priľahlé planéty. Za tie roky už toho preskákala (doslova) naozaj veľa a zaslúžili by si nielen odpočinok, ale aj oslavu. A práve tej sa v úvode Rift Apart dočkali. Hra sa odohráva nejakú dobu po Into the Nexus a kapitán Qwark spolu s ďalšími usporiadali naozaj veľkolepú oslavu hrdinstva našich postáv.
O tom je úvod Rift Apart. V rámci festivalu navštívite rôzne „alegorické vozy“, ktoré reprezentujú jednotlivé dobrodružstvá, takže si dlhoroční fanúšikovia môžu aspoň krátko zaspomínať, ale len naozaj krátko. Behom dojemného momentu, počas ktorého Clank daruje Ratchetovi dimenzionálnu zbraň, aby mohol cestovať naprieč dimenziami a nájsť svoju rodinu, sa na scénu vráti Dr. Nefarious. Ten bol na dôchodku tak dlho ako dynamické duo, no teraz je späť, aby zbraň ukradol a dostal sa do dimenzie, v ktorej vyhral.
Tento úvod hry je zároveň aj tutoriálom, ktorý aj nováčikom prezradí, o čo tu vlastne ide a ako sa to hrá. Vyskúšate si skákanie, strieľanie, rozbíjanie debien a jednoducho všetko, čo k Ratchet & Clank hre patrí. Pridaných je tu naozaj veľa krytov, spoza ktorých môžete útočiť. Zároveň je tu ešte viac scriptovaných pasáží, aby to vyzeralo ako akýsi hrateľný animák. Chvíľku sa zabavíte na tom, že si diváci myslia, že to všetko je súčasť. Chvíľu si zaskáčete, chvíľu aj postrieľate. Hlavne to celé vyzerá ako klasická Ratchet & Clank hra, čo fanúšikovia určite očakávajú.
Poďme ale ďalej, keďže táto hra nie je len o starom známom duu, ale pridáva aj novú hrateľnú postavu. Tá sa volá Rivet a je vlastne ženskou (samičou?) variáciou na Ratcheta. Nie je to však len jeho iná verzia, je to samostatná postava z inej dimenzie, kde bola vždy na všetko sama a vo svojom svete bola utláčaná. Navyše prišla o ruku. Teraz ale nie je na všetko sama, bojuje spolu s ďalšími a ponúkne unikátny pohľad na svet. Postavu dabuje herečka Jennifer Hale (Shepard v Mass Effecte) a dodala jej život, vyzdvihla emocionálne scény, pridala tiež humor. Rovnako si tvorbu postavy podľa vlastných slov užívali aj tvorcovia. Napríklad vedúca animátorka Lindsay Thompson podľa vlastných slov nikdy nepracovala na nejakom projekte s väčším nadšením.
Zároveň má Rivet v rámci hry aj iné úlohu – vďaka nej má byť hra inkluzívnejšia a ponúknuť niečo nové pre každého. Spolu s jej príchodom sa však zmenil aj pohľad na hlavných hrdinov. Napríklad Ratchet už tak posadnutý svojou minulosťou, žije v súčasnosti a pre budúcnosť. Rift Apart navyše ponúkne aj príbehy jednotlivých planét, kde každá bude mať vlastný. Nemali by tak byť len kulisou pre dej, ale ponúknuť vlastné menšie príbehy. To je príklad planéty Monolith IV, ktorú navštívite práve s Rivet. Tam nájdete nielen precitliveného veľkého robota Fixera s depresiami, ktorý si myslí, že je všetko stratené. Zároveň spoznáte jednu starú známu tvár v novej podobe. Rôzne dimenzie totiž prinášajú rôzne verzie starých známych postáv a Rusty Pete je tu francúzsky pirát Pierre.
Detailnejšie sme prechod takto výrazne odlišnými dimenziami (z hľadiska príbehu) zatiaľ nevideli, ale mohli sme sa pozrieť aspoň na viacero postáv naprieč dimenziami. Medzi nimi nájdeme rôzne variácie na známe postavy, kde by ste možno ani nepovedali, že majú v sebe aj niečo iné. Nechýba medzi nimi napríklad Skidd McMarx. Ale pozor, nezostalo to len pri takomto obmieňaní starých známych vecí, ale pribudli aj nové a silné postavy.
Videli sme ale bleskové prechody dimenziami niekoľkými spôsobmi. Napríklad úderom do dimenzionálneho kryštálu na konkrétnom mieste okamžite zmeníte svet okolo seba. Zmena je naozaj blesková a prakticky sa svet okolo vás prepne. Ste síce na tom istom mieste, ale niekde trochu inde. Videli sme tiež prechádzanie riftami v rámci bojov, kedy sú umiestnené na mape a keď nimi preskočíte, môžete sa zrazu ocitnúť za chrbtom nepriateľov a prekvapiť ich. Priamo sme ale nevideli nejakú možnosť vytvárať si vlastné prechody alebo niečo, čo by nebolo súčasťou skriptu či mechaniky hry.
Osobne ma ale zaujali vreckové dimenzie. Tu a tam pri prechádzaní levelov na nejaké narazíte a sú to vlastne akési bonusové úrovne, v ktorých vás čaká nejaká výzva. Tá je vždy naviazaná na nejakú hernú mechaniku alebo zariadenie a my sme napríklad videli dimenziu, kde bolo potrebné splniť výzvu s jazdou na podivnom tvorovi. Za tieto splnené výzvy následne dostanete časti brnení. Tie zmenia nielen vzhľad vašej postavy, ale tiež vedia čiastočne ovplyvňovať aj jej schopnosti. A to tak, že so sebou prinášajú nejaké pasívne vylepšenia štatistík.
Vyššie som písal o mnohých nových veciach, no jedna vec je tu po starom. Ratchet hry boli vždy o dvoch veciach – o akcii a o skákaní. Tak poďme na tú akciu. S istým nadnesením by sa dalo povedať, že predchádzajúce hry boli občas infantilné skákačky o šialených, pestrých, nápaditých a niekedy aj úplne geniálnych zbraniach. A tu sa to zatiaľ javí úplne rovnako. Nepriateľov viete likvidovať na desiatky spôsobov, zbrane si meníte počas hrania plynulo a ak ich máte málo, dokúpite si ich v obchodoch. Zaujal ma napríklad Drillhound, čo je robotický pes, ktorý sa zahrabe do zeme a pri nepriateľoch vybuchne. Alebo Mr. Fungi, čo je vlastne hríb s funkciou automatickej obrannej veže. Autori zbrane dizajnovali tak, aby boli veľkolepé, strategické a humorné. Každá v hre by mala spĺňať minimálne jednu podmienku, no snažili sa, aby to bolo aj viac naraz.
Na zbrane je naviazaný nový ovládač DualSense, ktorý pomocou nových triggerov umožňuje meniť režimy streľby. Závisí tak od toho, ako hlboko trigger stlačíte. Môže sa tam tak strela nabiť, prípadne sa zbraň prepne na automatickú streľbu. Vždy závisí od konkrétnej zbrane, ako to má nastavené. Autori sa už tešia, ako si hráči vyskúšajú práve haptické možnosti ovládača. Zbrane však nie sú len o tom, čo drží postava v ruke. Ratchet tu napríklad využije aj robotického pavúka ako zbraň, ktorá zase hrateľnosť trochu obmení. A celkovo autori zapracovali na tom, aby akcia vyzerala lepšie. Je tu napríklad auto-strafe, výraznejší spätný ráz zbraní, ale z vizuálneho hľadiska oceníte napríklad aj to, ako nepriateľom po zásahoch odlietavajú časti brnenia.
Druhým stavebným kameňom série je skákanie a to tu tiež nechýba, ale tiež je rozšírené o nové prvky pohybu, ktoré s tými starými ponúkajú pestré možnosti hrateľnosti. Či už je to hák na priťahovanie sa k dimenzionálnym riftom, Rivetine Hoverboots na pohyb po bojisku, dvojskoky, wallrun alebo čokoľvek iné. Rivet má navyše trochu iné schopnosti ako Ratchet. Vracajú sa tiež staré zariadenia, prichádzajú nové a ako som už písal, autori ich chcú nechať vyniknúť vo vreckových dimenziách. Novinkou v rámci pohybov je Phantom Dash, ktorý vám umožní fázovať cez objekty a aj strely nepriateľov, čo sa dá skvele využiť v boji.
Jedna vec behom prezentácie na hre naozaj veľmi pekne vynikla – plynulý prechod medzi prestrihovými scénami a priamo hrateľnosťou. Autori si totiž dali záležať na kohéznom spracovaní vizuálnej stránky hry a naozaj bohatom množstve detailov. Pozrite si napríklad video tu v článku a dokonale je to tam ilustrované. Potešia detaily ako to, že uši a chvost postáv veje vo vetre, vylepšená je dynamika vody a autori tu použili aj ray tracing na odrazy. V hre samotnej chcú ponúknuť dva režimy zobrazenia, ku ktorým nám až tak veľa zatiaľ neprezradili, ale sú zamerané hlavne na rozdiely v snímkovaní – bude tu tak 30fps režim a 60fps režim. Oba budú uzamknuté na tieto hodnoty a tomu bude pravdepodobne prispôsobené rozlíšenie a aj kvalita grafiky.
Hra chce byť výkladnou skriňou možností konzole PS5 a preto autori nemôžu vynechať zapracovanie Tempest 3D AudioTech enginu. Všetky tie pestré svety okolo vás budú doslova ožívať, keď budete hrať s podporovanými slúchadlami. Autori chcú, aby ste napríklad aj samotné vtiahnutie do riftu prežívali aj zo zvukového hľadiska, takže má toto „vcucnutie“ svoj priestorový zvuk obklopujúci hráča. Audio tiež reflektuje, že je každá planéta iná. Hra chce znieť skutočne, aj keď vás berie na fantastické svety. Autori sľubujú bohatý, detailný a emocionálny zvuk.
Čo bolo na prezentácii Ratchet & Clank: Rift Apart to najhoršie? To, že musíme na vydanie hry čakať ešte do 11. júna. Niektoré veci autori stále neprezradili a nechali si ich zatiaľ pre seba. Na mnohé otázky tak stále nepoznáme odpovede, ale hra sa zatiaľ javí byť parádnym nástupcom legendárnej akčnej skákacej série, pričom nezabúda ani na novinky. Na Rivet sa teším už teraz, rovnako ako na mnoho šialených zbraní a pestré svety, ktoré nás čakajú.