CHRONICLES OF RIDDICK: ESCAPE FROM BUTCHER BAY |
CHRONICLES OF RIDDICK: ESCAPE FROM BUTCHER BAY |
Ani nie pol roka po Xboxovej verzii vydanej spolu s pokračovaním prvého Riddicka (Pitch Black) vo filme Chronicles of Riddick a animovanom filme Dark Fury zasadeného medzi tieto dva snímky, prichádza PC verzia hry, ktorá ukazuje zrod Riddicka akého ho poznáme. Nemyslite si, že predtým bol iný, jeho povesť ho predchádzala vždy o niekoľko svetelných rokov, ale svoj skutočný osud poznal až v temnotách väzenia Butcher Bay, kam sa spolu s ním vydávate. Čaká vás najhorší odpad vesmíru, nepreniknuteľné múry väzenia a navyše niečo, čo nikto nečakal.
Postava Riddicka bola prvýkrát predstavená vo filme Pitch Black, z ktorého sa stal kultový film vďaka charizmatickému Vin Dieselovi. No nebol to len on, čo film udržalo, bola to aj prepracovanosť jeho tajomnej postavy Richarda B. Riddicka, drsňáka, odsúdenca práve prevážaného do väzenia. Okolie ho vníma ako chladnokrvného vraha, on je v skutočnosti iný. Iný, ako si myslia všetci ani on totiž nevie, aký je a je na ceste zistiť to. Nezaujíma sa o iných, sleduje len seba a svoje prežitie. Ak však nezostáva iná možnosť, tak pomôže. Presne takéhoto ho vykreslil aj druhý, trochu expanzívnejší a z hľadiska popisu Riddickovho univerza, výrazne informatívnejší film. Jediná škoda, že nebol dostatočne finančne úspešný a je otázne či uvidíme aj ďalšie (dve) pokračovania, kde by sme sa dozvedeli o postave Riddicka a možno aj zistili, aké je jeho poslanie. Našťastie filmový neúspech nezatienil kvalitu hry, ktorá mala na Xboxe ešte väčšie zárobky ako celý film. Vin Diesel, ako veľký herný fanúšik nadšene na hre spolupracoval so Starbreeze Studios a vidieť, že sa to vyplatilo (mimochodom Vin už má aj svoje vlastné herné štúdio Tigon Studios). Hra ponúka presnú kópiu charizmatického hrdinu v digitálnom prevedení a postava nestráca nič na svojom suchom humore, mrštných pohyboch a neoblomnosti. Dokonca som mal pocit, že je jeho charakter ešte lepšie prepracovaný ako vo filmoch.
|
|
|
Hra je štýlom kombinácia taktického stealth žánru a akcie podfarbenej mierne RPGéčkovým štýlom rozhovorov a získavania misií od okolitých ľudí. Navyše sa do hry vkrádajú aj peniaze, drogy a autori nechali aj bonusové cigaretové krabičky, ktoré môžete zbierať alebo kupovať po celej hre a odomykať si tak bonusové obrázky a artworky. Nakoniec čakajte niekoľko ciest, ako prejsť misie. Väčšinou je vždy násilná cesta alebo taktická, respektíve niekedy sa dá postup kúpiť za peniaze. Nakoniec je to celé poprepchávané priam filmovými prestrihovými scénami, kvalitným príbehom plným zvratov a rôznorodými prostrediami. Teda napriek tomu, že ste stále v tom istom väzení, prostredia nie sú vôbec fádne a jednotvárne (ala Doom 3) a stále vás čaká niečo nové. Je to tu živé, s množstvom rôznych postáv, dostatkom interaktivity a veľkou motiváciou pokračovať ďalej a vyslobodiť sa z temného väzenia.
Ako každé väzenia aj Butchers Bay má niekoľko nepriateľských skupín, ktoré medzi sebou udržujú studenú vojnu. Raz za čas niekto z nich zomrie, pomstu vynahradí smrť iného. Väzni sú terorizovaní a vedenie väznice a strážcovia vybraným skupinám pomáhajú udržať nadvládu. Toto všetko tu bolo. Teraz prišiel Riddick a s ním aj chaos a smrť. Zabijak, ktorý nepotrebuje pomoc. Temná duša naplnená nenávisťou, ktorej osud je niekde inde a preto ho tu nič nemôže udržať. Nikto zatiaľ netuší, akú spúšť za sebou zanechá. Budete to chcieť zvládnuť sám? Alebo si necháte za malú protislužbu pomôcť niekým zo spoluväzňov? Nie je problém, vy si vyberáte. Niekoho ubijete na smrť a ním terorizovaní väzni vám budú vďační a pomôžu vám dostať sa ku kódovej karte, nožu alebo inej zbrani, ktorá sa hodí na ceste ďalej. Potom vás už nič nezastaví, väzňov nechávate za sebou, beriete zbrane a na rad prichádzajú stráže stojace medzi vami a vesmírnou loďou. No cesta nebude taká jednoduchá, ako sa zdá.
Väčšiu časť hry bude základ vášho prežitia zostať v tme. Tmy sa totiž nebojíte, tma sa bojí vás. Budete sa plížiť v tieňoch, zakrádať šachtami, potichu likvidovať stráže. Ak sa bude dať. Ak nebudete vedieť, ako všetko prejsť bez výstrelu, násilná cesta bude väčšinou tiež dobré riešenie a niekedy aj rýchlejšie. Len často nebezpečnejšie. Budete sa totiž zahrávať so samopalmi ozbrojených stráží, obrnenými robotmi s rotačákmi. Rôznych väzňov vyzbrojených podomácky vyrobenými nožmi ani nespomínam. Počas hry spoznáte aj nepríjemné živočíchy obývajúce planétu, na ktorej je situované väzenie. Niekoľkokrát za hru stretnete aj silnejších bossov, ktorých budete musieť zničiť. Väčšinou pôjde o obrovských a takmer nesmrteľných robotov. Myslím, že môžem prezradiť, že nakoniec na vás nebude čakať nikto iný, ako sám riaditeľ väzenia, ktorému ste už predtým zdôraznili, že vás mal pustiť, kým ste mu dávali šancu.
I think you gonna need backup..
|
|
|
Zo zbraní budete často používať svoje päste, kde sa pri boxovaní s nepriateľom budete musieť striedavo kryť a udierať. Neskôr, keď získate nôž, pôjde o rýchlosť bodania alebo prekvapivý útok zozadu. Neskôr nebude chýbať ani brokovnica, granáty a nájdu sa aj DNA zakódované samopaly a rotačák. Zbraní nie je veľa, ale hra je zameraná viac na stealth a taktiku takže zbrane sa používajú len v určitých častiach. Energiu vám umožnia dopĺňať špeciálne nanobotické skrinky nainštalované na stenách, ktoré vám do krku vpichnú nanobotov. Energia sa tu nepočíta do 100% ako všade, ale na nanobotické kapsule, ktoré pokiaľ sa neminú, vždy vás automaticky pri zásahoch liečia.
Ako som spomínal, Riddick ovláda plíženie, vtedy sa zakráda prikrčený k zemi a ak ste neviditeľný, obraz naberie modrý nádych. Ak sa však dostanete na svetlo, znovu vás každý uvidí, rovnako vás uvidia stráže s baterkami, ak si náhodou zasvietia vaším smerom. Zo začiatku však aj vy máte obyčajné oči a tak budete využívať baterku, či už v ruke alebo primontovanú na zbrani. Keď získate svoje svietiace oči, už je všetko zbytočné, tma vás pohltí a vy pohltíte nepriateľov. Problém budete mať s novými očami v osvetlených oblastiach, kde ak nemáte nasadené tmavé okuliare (už klasické Riddickovky :), každé svetlo vám vniká priam do mozgu a ničí vás. Tu môžete zostreľovať všetky svetlá a vytvárať si tak tmu a nechať nepriateľov vojsť priamo do vašej pasce.
AI nepriateľov je diskutabilná, hodnotím ju ako nadpriemer. Nepriatelia majú svoje trasy, no ak niečo začujú alebo uvidia niečo podozrivé, neváhajú sa za vami pustiť. Rovnako aj keď uvidia svojho mŕtveho kolegu, začnú niečo šomrať o tom, že zdravoťáka už netreba a začnú okolo hľadať s výkrikmi, že vedia o vás. Stalo sa mi však, že sa strážny robot zamotal medzi krabice a nevyšiel odtiaľ alebo som si všimol, že stráže si nevšímajú môj tieň, aj ak ho majú aj priamo pod nosom.
Z konzolových vecí zostali v hre checkpointy, ktoré však už na PC slúžia ako autosave a pribudol k nim aj quicksave pre menej skúsených hráčov, ktorí si chcú hru pred každým súbojom ukladať. Mimochodom odporúčam si od začiatku dať strednú obtiažnosť, najnižšia je až príliš ľahká a aby sa pripravíte o zážitok z hry.
V otázke ovládania som tak na pochybách, síce autori zvládli zmenu ovládania na myšoidné veľmi dobre, zdá sa mi, že gamepad bol na to oveľa vhodnejší (a to sa stáva v málo fps hrách). Tu som narazil aj na malé chyby, kde sa prakticky nedalo v menu (rovnako aj pri rozhovoroch) pohybovať šípkami lebo to išlo príliš rýchlo a jedno ťuknutie preskočilo aj dve položky, treba tam radšej používať myš.
|
|
|
Grafika v PC verzii funguje na rovnakom engine, ako na Xboxe len PC má samozrejme kvalitnejšie textúry, ktorých detaily badať hlavne na postavách hrdinoch a pribudli aj rôzne nové efektíky. Ak si pamätáte na Enclave alebo Knights of the Temple, tak tu je rovnaký len výrazne vylepšený engine ponúkajúci realtimeové tiene, reálne svetlá (ktoré môžete aj zostreľovať a zhasínať), odlesky, hi-polygónové prostredia a samozrejme shadre nevyhnutné v moderných hrách. Toto všetko ešte Xbox stíhal, ale s PCečkami to je slabšie a ak chcete navyššie detaily budete potrebovať aspoň 2Ghz procesor a niektorú z novších kariet. Mne na CPU 2Ghz a ATI9800 to na 1024x768 išlo priemerne 25fps, čo je také minimum, kde ešte nevidieť trhanie. Ak by ste mali niečo pomalšie, dajú sa vypnúť tiene prípadne znížiť rôzne efekty. Minimum na hru je CPU 1.8Ghz, 256MB a 64MB grafická karta. Mimochodom hra nie je náročná na pamäť a na najvyššie rozlíšenie textúr stačí 512MB. Hra na prvý pohľad môže kvalitou pripomínať Dooma, no na rozdiel od neho, sú tu oblasti omnoho rozmanitejšie, rozsiahlejšie a navyše striedajú sa tu svetlé miesta s tmavými, takže vás temnota až tak nedeprimuje. V nových hrách stále častejšie pribúda fyzikálny enigne ovládajúci všetky objekty, ten tu absentuje a prostredia sú vďaka tomu trochu statické.
Zvuky sú priam hollywoodské a počuť prácu, ktorú odviedol s hlasom svojej postavy Vin Diesel a prakticky aj ostatní herci v stovkách rôznych dialógov, alebo len vedľajších rozhovorov ktoré si počas prechádzania levelmi vypočujete. Nechýba ani perfektný soundtrack a mierne ozvučenie prostredí.
PC konverzia sa naozaj podarila a s miernymi vylepšeniami je ešte lepšia ako Xboxová. Je síce pravda, že Xbox ovládanie mi sedelo viac, ale ani toto nie je zlé a poteší hlavne pridaná Commentary časť (Director's Cut), kde si hru môžete prejsť znovu a počúvať pritom rôzne po leveloch rozhádzané komentáre tvorcov, ktoré komentujú zvuky, grafiku, vývoj, Vin Diesela, nové prvky v PC verzii atď. Väčšinou sú to dvoj-trominútové komentáre, niekedy si postojíte aj 15 minút, ak to budete chcieť počuť celé. Navyše autori čoskoro vydajú aj map editor pre hru.
Celkovo je Chronicles of Riddick jednou z najlepších hier tohto roka, ako na Xboxe, tak aj na PC. Strhujúca atmosféra, temné prostredie väzenia, hlboká psychologická analýza väzenského prostredia a záhadný hlas, ktorý vás sprevádza. Toto všetko na vás čaká. Dĺžka hry síce nie je dostačujúca, ale za primeraných 10 hodín hru určite zvládnete (ak budete chcieť splniť všetky úlohy na najvyššej, tak to potrvá aj 12-13 hodín) a verte, že si vychutnáte každý jeden moment z hry. Plus hra má aj slušnú znovuhrateľnosť, kde si napríklad zvýšite obtiažnosť, pokúsite sa zozbierať všetky bonusy, splniť všetky vedľajšie misie a vyskúšať cesty, ktorými ste ešte nešli.
Mimochodom, neviete prečo sa v každom filme Riddick dostane do nejakého väzenia alebo je zajatý a prevážajú ho niekam? Nemá nejakú úchylku nechať sa stále chytiť a zavrieť do tmy medzi ostatných väzňov? Dúfajme, že nie :). Ešte prezradím, že hra vám vysvetlí, čo sa vlastne stalo v temných chodbách väzenia Buther Bay, ale stále zostáva nevysvetlené to najdôležitejšie. Kto je vlastne Riddick? To sa už dozvieme asi len v treťom filme (ak niekedy bude), prípadne možno autori viac objasnia aj v druhej hre, ktorú už pripravujú. Hra by mala byť umiestnená medzi prvé dva filmy alebo hneď po udalostiach v druhom filme.
Darkness.... You Afraid? I am not.... The Dark is afraid of me.
RECENZIE HRÁČOV |
8.5
DRAMAGE_007
13.6.2012
Jedná sa o hru, ktorej grafika z roku 2004 poráža aj dnešné novinky. ...prečítať celé
|
9.4
MCROSS
31.8.2006
Keď som pred pár rokmi zhliadol sci-fi horor Čiernočierna tma, nezanechal vo mne nijaké pocity, pokl...prečítať celé
|
9.6
EDUARDO
22.8.2006
Po vzhliadnutí filmu čiernočierna tma (pitch black) ma najviac trápila otázka "Kto to ten Richard B....prečítať celé
|
9.3
K@5T@N
12.12.2005
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay se již od začátku vývoje netvářil nijak nadějně a...prečítať celé
|
9.5
BASTARD999
18.9.2005
The Chronicles of Riddick:Escape from Butcher´s Bay je len další herný prepadák robený podľa filmu.T...prečítať celé
|
9.6
MR.SOLID
27.5.2005
Môže hra prekonať pôvodný film? Môže doniesť väčšiu zábavu, ktorú vám poskytol film? V mnohých prípa...prečítať celé
|
9.4
RAINBOW
6.5.2005
Koncom minulého roka k nám prišiel ako blesk z jasného neba nie príliš medializovaný akčný titul ...prečítať celé
|
10
BARRY TROTTER
2.5.2005
Prvý film o Riddickovy (Pitch black) som uvidel v televízii a tým sa to Všetko začalo.Riddick, ak...prečítať celé
|
9.5
MR.SOLID
11.4.2005
Táto hra ma veľmi svojim spôsobom zaujala. Spojenie FPS, akčnej adventúry a FPS bojov a stealth akci...prečítať celé
|
PC
Vývoj: Vivendi Universal / Starbreeze Studios Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|