Chronicles of Riddick: Escape From Butchers Bay

PC
pridal Mr.Solid 27.5.2005 o 15:29 pod používateľské recenzie

9.6


Môže hra prekonať pôvodný film? Môže doniesť väčšiu zábavu, ktorú vám poskytol film? V mnohých prípadoch by som na to nevsádzal ale keby som sa mohol vrátiť do minulosti - presnejšie do r. 2004 a staviť sa s niekým, že hra Chronicles of Riddick: Escape From Butchers Bay bude veľmi inovačná, zaujímavá, dobrá a ešte raz veľmi dobrá tak by som tak ihneď aj urobil pretože by som zaručene vyhral. Mnohí, ktorí sú tu už dlhšie a poznajú ma od začiatku "nápadu" uživateľských recenzií vedia, že recenziu na túto hru som už napísal ale bola veľmi krátka a sám som si za ňu dokonca dal prst dole keď som uvidel namakané recky ostatných uživateľov. Mohol by som ešte dlho a dlho pokračovať ale na to nepíšem túto recenziu - píšem ju aby som v prvom rade napravil tú prvú a aby som vám o tejto skvelej hre povedal čo najviac.

Snáď by som mohol začať tým, že v hre hráte za Riddicka - drsňáka ktorého hrá aj herec ktorý natočil všetky filmy s Riddickom a každý už asi aj vie že to je Vin Diesel (kto nepozná hral v XxX, Cumlikátor a Osamelý Mstitel...), ktorý samozrejme spolupracoval aj na vývoje hry a bez neho by to asi ani nebolo ono. Riddick je uväznený vo veľkej prísne stráženej väznici Butcher Bay kde je jeho jediný cieľ len jedna vec...a to útek. Hra je vlastne zmes všetkých možných žánrov, ktoré spolu pekne a až prekvapujúco "spolunažívajú" v tzv. symbióze (predsa si len niečo z tej biológie pamätám) - medzi ne patria stealth, FPS, zopár RPG prvkov, akčná adventúra a novinka v hrách - boje v FPS pohľade. V akom štýle budete hrať je len a len na vás - či už v "rambo" štýle kde postupujete násilne, svoju zbraň si strážite ako oko v hlave a je vašim miláčikom no.1 alebo v "tichom" stealth štýle kde uprednostňujete utajenosť a temné kúty väznice kam sa môžete vždy spoľahlivo schovať ale s vedomím že stráže majú aj vec, ktorá sa volá "baterka" a s tou vás môžu ľahko odhaliť.

GRAFIKA 98%
Patrí k najväčším plusom hry a medzi najlepšie roka 2004. A každý dobre vie, že hry v r. 2004 mali väčšinou veľmi namakanú grafiku takže hra to v tomto obore vtedy veru nemala ľahké (a ani dnes nemá). Pri vstupe do hry si všimnete ako prvé jednoznačne tiene na ktorých je vidno že grafici hry dávali pozor hlavne na tieto čierne veci čo sa objavujú na stenách vždy keď na vás svieti slnko. Tiene sú teda reálne a sú aj najvymakanejšia časť grafiky. Na začiatku mi ale robili trochu problém rozoznať že čo som ja a čo je tieň lebo teraz má všetko na čo svieti aj najmenšie svetielko nejaký tieň a keď sa ešte do toho zamieša aj Riddick s jeho postavou je celkom ťažké rozpoznať na ktorú stranu je otočená vaša kamera – toto je len moja malá "dezorientácia", ktorá nemusí vadiť každému a niekomu sa môže zdať úplne ľahostajná a aj ja som si na to po pár leveloch zvykol a dokonale som vedel čo je čo takže nebojte sa – stratiť sa v tieňoch nemôžete. Po väčšine priestoru vo väznici sú na stenách namaľované rôzne graffiti a nápisy, keď strieľate do nepriateľov tak po stenách strieka aj veľmi realistická krv a pri normálnom výstrele do nejakého kovového povrchu guľka zostane červená a postupom času vychladne a zošedivie. Zovňajšok a tváre sú celkom OK až na to že oblečenie a celkovo aj celá postava vyzerá ako z plastu – na sebe majú dokonale urovnané oblečenie a xsicht nikedy je tiež ako keby ho vyrobili zo zliatinového plastu. Ešte ma trochu zarmútila veľmi častá pochmúrnosť (keďže v hre sa žiadnych exteriérov nedočkáte – možno iba v pár videách a na začiatku keď vás dovezú do väznice), ktorú ale dokonale ospravedlňuje dokonalá atmosféra väznice, hra svetiel (tiene) a jednoducho grafika s veľkým G!

ZVUK 96%
Tak sa pozrieme na hru po zvukovej stránke. Keďže na vývoji hry sa podieľal aj náš obľúbený Vincentko tak nečakajte nič iné ako jeho skvelý dabing hlavnej postavy hry (pre nechápavých sa volá Riddick) a samozrejme aj ďalšie úžasné dabingy ostatných postáv a výkriky strážcov ako: Damn prisoner!, Prisoner, where are you? a pod. Nechýba hudbička ktorá presne pasuje do hry, zvuky zbraní a ďalšie rôzne zvukové časti hry.

HRATEĽNOSŤ 95%
No, pomaly nám ide do tuhého. Pekne to tu porozdeľujem na sekcie aby si zase niekto nesťažoval že to je neprehľadné a že on to čítať nebude.

Zbrane: Päsť: Na začiatku hry nemáte inú možnosť ako jednoducho svojho soka zmlátiť tak jak sa patrí – holými rukami. Ľavým tlačítkom myši udierate, pravým sa bránite a pri veselom zbesilom mačkaní kombinácií sa po nejakom čase dostane aj na nejaké to kombo. K nepriateľovi sa môžete prikradnúť a zlomiť mu väzy a dokonca ho aj udrieť a zobrať mu zbraň. V druhej časti hry sa dostanete do hlbšie zašitej väznice kde budete bojovať za peniaze a peniaze samozrejme aj za víťazstvá zarábať. Nie je to také jednoduché ako sa to na prvý pohľad zdá byť a pomaly budete považovať možnosť bránenia za dar z nebies a protivníkovi vypálite len vtedy keď bude trochu oddychovať a vy nebudete mať za potrebné brániť sa.
Zbrane na blízko: Tu už začína pomaly prituhovať, svoju prvú zbraň získate vo väzenskej časti hry (myslené kde sú zašití všetci väzni ináč je to celé väzenské) kde si kúpite od svojho spoluväzňa šrobovák s podmienkou že zabijete ďalšieho spoluväzňa, ktorého príliš neobľubuje. Potom sa už len pekne vydáte do jeho cely a čaká vás váš prvý hlavný FPS súboj. Ovládanie funguje v podstate tak isto ako u pästných súbojov ale je účinnejšie (bodaj by nebolo keď tu protivníka dobodáte do krvi) . V hre môžte nájsť zbrane ako šrobovák, nožík, palicu, obrúsené železo a pod.
Strelné zbrane: A je to tu. Dostali sme sa k paradoxne najslabšej súčasti hry. Ja osobne som čakal na hru tohoto druhu tisícky zbraní s tisíckami vymožeností. Ak ste si to mysleli aj vy tak vás musím vyviesť z veľkého omylu – zbrane v Riddickovi vôbec nie sú nejaké prevratné a niečím zaujímavé. Škoda, poviete si – no ale po dlhšom hraní som pochopil že je to vlastne len dobre. Autori zámerne obmedzili vymoženosti zbraní aby ste si viacej mohli užiť oveľa zaujímavejšie časti hry ako sú stealth, FPS súboje a lámanie väzov. Možno že so mnou nesúhlasite ale podľa mňa je to tak a je to dobre a som spokojný! Teraz ale poďme tie zbrane prebrať o čosi podrobnejšie. Hneď od začiatku keď zabijete prvého vojaka a vedľa neho bude na zemi ležať jeho zbraň okamžite vás napadne: „Zober mu ju!“ Mňa vtedy napadlo to isté – ale aké bolo moje prekvapenie keď som zistil že to nejde a namiesto zbrani v rukách som dostal elektrický šok. Hneď som nepochopil že o čo ide ale hral som ďalej a až v priebehu hry som pochopil prečo mi nejde zobrať žiadna zbraň, ktorá vypadne z umretých strážcov väznice. Je to práve pre moje nesprávne DNA (lepšie povedané Riddickove) – ľudia v Butcher Bay nie sú predsa len sprostí a preto si vyrobili zbrane, ktoré sa dajú zobrať len v prípade že váš DNA kód je vložený v riadiacom počítači. Neskôr sa samozrejme nahackujete do počítača (do toho v hre) a vložíte tam svoju DNA. Akonáhle to tak bude budete môcť brať všetky zbrane, ktoré vypadnú zo strážcov. Nebudete sa z toho ale tešiť nejak extra dlho lebo Riddick nie je nedosiahnuteľný a nedolapiteľný a tak aj jeho niekedy chytia a odvedú do hlbšej a lepšie stráženej časti väzenia. A keď vás chytia tak vaše DNA z počítača vymažú a začínate odznova. Tak, tak. Máte tu k dispozícii akúsi útočnú pušku, automatickú brokovnicu, čudné uziny a pár ďalších strelných zbraní z čoho iba niektoré majú baterku. Baterku budete používať najmä v prvej časti hry v temných priestoroch kde si treba rozsvietiť aby bolo vôbec niečo vidieť. Máte tu aj jeden level kde ste v temných kanáloch a batreka na vašej zbrani sa zachvíľu vybije – musíte rýchlo bežať cez tmu so zapnutou baterkou pretože inak nebudete nič vidieť. V ďalšej časti hry ale Riddick dostane špeciálne oči, ktorými môže vidieť aj v tme takže baterky budú prakticky zbytočné. Koniec "zbraňového" odseku!
Nepriatelia a vedľajšie postavy: Poďme sa pozrieť najprv na tých nepriateľov – na začiatku sa stretnete len so strážcami, ktorí majú normálne útočné pušky a strieľajú na vás čo sa dá. O trošku neskôr natrafíte aj na ľudí v robotických oblekoch tzv. Heavyguardi, ktorí už sú ťažší oriešok ako strážcovia – nielenže sú oveľa odolnejší a niekedy vám trvá aj 5 minút kým ho zabijete alebo naopak – zabije on vás, ale ako ruky majú guľomety a tie nečakajú kým im niekto dá povel na paľbu, totižto hneď ako vás zočia tak začnú páliť zo svojich guľometov hlava-nehlava a je ťažké sa guľkám vyhýbať (nie toto nie je Matrix) a schovať sa pred ním. Ja som ho vždy dajako preskočil alebo rýchlo obišiel a až potom som opätoval paľbu. Ale toto nie je návod a tak pokračujeme ďalej akí nepriatelia nás tu ešte čakajú. Už ich neostáva veľa – je tu druh nepriateľa, s ktorým sa väčšinou stretnete len v podzemných a tmavých kanáloch. Neviem presne čo sú zač ale myslím že to sú najhorší väzni väznice, ktorých sem zatvorili bez jedla, bez vody, bez všetkého a jedli sa navzájom alebo tu je aj druhá možnosť že sú to výsledky nejakých podivných experimentoch v Butcher Bay, ktorí napokon skončili v kanáloch. Toto je veľmi primitíny druh nepriateľa – jeden dvaja by vám ani nič neurobili pretože jediné na čo sa títo "zombíci" zmôžu je po vás skákať a škriabať vás kým z vás nedostanú všetku krv a na smrť im stačí jedna rana z brokovnice, ktorá ich rozloží ako nožík cibuľu alebo jak sa to ešte dá povedať?! Takže keby ich bolo len pár v podstate by o nič nešlo – o pár životov a pár rán z brokovnice ale v podzemí je ich asi neobmedzený počet, ktorý po vás skáče postupne po dvoch až troch jedincoch. Zaujímavé je že vidia v tme bez baterky, špeciálnych Riddickových očí, jednoducho len so svojimi vlastnými krpatými očami. Ešte tu sú nejaké veľké hmyzie potvory ktoré vypustíte dakde na konci hry aby ste odviedli pozornosť od vášho úteku. Ešte sem patria aj guľometné vežičky v temnejšej časti väzenia, ktoré keď uvidia ako držíte zbraň, bijete sa alebo nejako inak porušujete predpsiy väznice Butcher Bay začnú po vás páliť a to už je takmer istá smrť! No a teraz nám neostáva nič iné ako stručne prebrať vedľajšie postavy hry. Okrem vašich spoluväzňov s ktorými sa stretnete len v niektorých epizódach hry je tu ešte žoldnier Johns, ktorý je vyššie postavená stráž a okrem Hoxiho, ktorý je niečo ako boss hry (s ním zvediete finálny súboj) a pár ďalších strážcov na vysokých miestach je vašim úhlavným nepriateľom. No a teraz zase koniec postáv.

Príbeh: Na začiatku sa dostávate na akúsi plošinu kam dodávajú "nováčikov" do väznice spolu s pár inými väzňami a strážcom, so strážcom si najprv pekne pokecáte a potom keď sa otočí k inému väzňovi tak sa k nemu pekne pomaly prikradnete a jednu mu peknú vypálite. Potom vám váš spoluväzeň otvorí nejaký poklop do šachty alebo čoho (už si presne nepamätám) a hra sa začína. Príbeh sa odvíja celkom zaujímavo aj keď som ho príliš nesledoval (sekvencie čo sa mi zdali nudné som vypínal) môžem usúdiť že aj keď za Riddicka hráte nikdy neviete čo sa stane a či sa vám váš zámer vydarí alebo nie. Prechádzate od väzenských ciel do temných kanalizácií, od kanalizácií zase do veľkolepých sálov riaditeľa väznice a od sálov zase naspäť do cely. Strihové sekvencie sú niekedy aj napriek dabingu Vina Diesela a napínavosťou celkovo nudné ale niektoré sú zase vtipné a neodvážite sa stlačiť "enter" na vypnutie! Toľko asi k príbehu.

Všeobecne: Toto som vytvoril pre nespomenuté životy a pár drobnôstok. Životy máte v hre vo forme štvorčekov – z čoho najväčší počet je šesť štvorčekov. Keď vám z jedného ubudne len trošku, stačí sa skryť a celý štvorček sa vám pomaličky dobije na maximum, ak sa ale už štvorček stratí úplne, už mu niet pomoci! Môžete si ho doplniť tzv. "NanoMed Health Station" do ktorej dáte ruky a život sa vám doplní. V hre ešte zbierate po umretých strážcoch aj USD, za ktoré si kupujete drogy, zbrane a ďalšie veci.

TRVANLIVOSŤ 85%
Prekvapilo ma že hra je taká krátka – od hry podľa filmu som očakával dlhšiu trvanlivosť ako pár hodín hrania. Možno že sa vám to zdá krátke, možno že akurátne dlhé ale v podstate to stačí. Keby aj niekomu nestačilo tak hru si samozrejme môže s radosťou pustiť ešte raz a aj stokrát a keby ani to nestačilo tak môže voľné chvíle tráviť hľadaním "cigariet" po celej hre. Je ich asi nad 50 a ani ja som ich nenašiel všetky takže to nie je také ľahké. Hra vás ale zabaví, pobaví a vmrští do deja filmu!

PLUSY: Nádherná grafika, napínavý príbeh, zmes rôznych herných štýlov a dabing (hlavne Vin Diesel).

MÍNUSY: Grafika postáv niekedy vyzerá ako „plastická“, niekedy nudné strihové sekvencie a krátkosť.

napísal Mr.Solid 27.5.2005



Páči sa mi!

9.6
CHRONICLES OF RIDDICK: ESCAPE FROM BUTCHERS BAY

PC

Vývoj: Vivendi Universal / Starbreeze Studios
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 17.12. 2004
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29895)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk